Урок
Тема. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика.
Очікувані результати: формування ключових (спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя) та предметних компетентностей , загально-навчальних вмінь та навичок (робота з підручниками, узагальнення, планування, самоконтроль тощо); формування екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей і забезпечення умов їх реалізації.
Тип уроку. Комбінований.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
г) візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: анатомія, цитологія.
Матеріали та обладнання: робочий зошит, підручники презентація, відеоматеріали, роздатковий матеріал.
Основні поняття та терміни: опіки, термічні опіки, тепловий удар, сонячний удар, обмороження, ступені ураження, площа ураження, перша допомога.
СТРУКТУРА УРОКУ
Вступна частина (емоційне поле, мотиваційне поле, поле цілетворення)… 5-7 хв
Основна частина (змістове поле, технологічне поле) ……….30 хв
Заключна частина (рефлексивне поле……… 10 хв
Епіграф: «Шкіра – дзеркало організму, то ж бережімо її»
Хід уроку
І. Вступна частина
Організаційний момент.
Привітання.
Перевірка домашнього завдання
Вправа «Мікрофон»
1. Які хвороби нирок ви знаєте?
2. З якою метою роблять аналіз сечі?
3. Як попередити захворювання нирок?
4. Які причини виникнення хвороб нирок?
5. Чому необхідно щодня чистити зуби та яке це має значення для органів сечовидільної системи?
6. Чи можна захворіти на нефрит після контакту з хворою на грип людиною?
Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Не раз людям доводиться бувати в екстремальних ситуаціях, коли потрібно максимально зібратися і прийняти вірне рішення, коли ви, ваші рідні або просто стороння людина потребують допомоги. Найголовніше бути готовим правильно і грамотно визначити причину та ступінь ураження, щоб надати людині першу необхідну допомогу. Однією з небезпечних ситуацій, в якій може потрапити людина – це опіки. Саме видам, ступеням та наданню першої допомоги при опіках ми присвячуємо наш сьогоднішній урок.
ІІ. Основна частина
Пояснення нового навчального матеріалу
План
1. Поняття «опік».
Опік – ушкодження шкіри чи слизової оболонки, часто з підлеглими тканинами, внаслідок дії на них високої температури (термічний опік), чи хімічно активних речовин (хімічний опік), чи таких фізико-хімічних чинників, як електричний струм та радіація (електричні та променеві опіки).
2. Класифікація опіків:
Ступені опіків:
ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ТЕРМІЧНИХ ОПІКАХ I та II СТУПЕНІВ
Недопустимо змащувати ушкоджені ділянки кремами і жирами, присипати борошном або крохмалем; пробивати пухирі та видаляти тканину, що прилипла до шкіри.
ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ТЕРМІЧНИХ ОПІКАХ IІІ та IV СТУПЕНІВ
НЕДОПУСТИМО:
Відмороження – це ушкодження тканин організму внаслідок дії на них низьких температур.
Відмороження можливі навіть за температури вище 0° С, особливо при періодичних відлигах. Відмороженню частіше схильні кінцівки (насамперед нижні), вуха, ніс. При відмороженнях спочатку відчувається почуття холоду, що змінюється потім онімінням, зблідненням уражених місць, відсутністю чутливості. Це пов’язано з звужуванням судин під дією холоду, недостатнім кровопостачанням ділянці тіла. Якщо своєчасно не буде надана допомога, то може відбутися відмирання тканин.
Розрізняють 4 ступені відмороження:
Перша допомога: - негайно зігріти потерпілого й особливо відмороженої частини тіла: обережні розтирання спиртом, сухою тканиною, тільки не снігом; - теплі ванни (від 20 – 24° до 37 - 40°С) до появи почервоніння та болю; - накладання стерильної теплої пов’язки з товстим шаром вати; загальне зігрівання потерпілого (масаж усього тіла, гарячій напій – кава, чай, молоко, обкладання грілками тощо).
При дії низьких температур на весь організм може наступити загальне замерзання (найчастіше спостерігається у людей виснажених, зморених, знесилених і в стані алкогольного сп’яніння). Спочатку з’являється почуття утомленості, сонливості, скованості, байдужості, при зниженні температури тіла – втрата свідомості, потім зупинка дихання і кровообігу. Надаючи допомогу, потерпілого насамперед слід перенести у тепле приміщення, потім помістити у ванну з водою кімнатної температури, провести обережний масаж усіх частин тіла, воду нагрівають до 36° С. При появі рожевого кольору шкіри і зникненні закоцюбнення кінцівок проводять реанімаційні заходи: штучне дихання, масаж серця. При появі свідомості потерпілого переносять на ліжко, тепло укривають, дають гарячу каву, чай і організовують його швидку доставку у лікувальний заклад.
Нейробіка Вправа «Вухо, ніс».
3. Перша допомога при тепловому та сонячному ударі.
Самостійна робота в групах з підручником та робочим зошитом
Тепловий удар – це хворобливий стан, обумовлений перегріванням організму в результаті тривалого впливу високої температури зовнішнього середовища.
Причиною перегріву є утруднена тепловіддача з поверхні тіла (висока температура і вологість, відсутність руху повітря) і підвищена продукція тепла (фізична робота, розлад терморегуляції).
Сонячний удар – це різновид теплового удару, виникає від безпосереднього впливу в жаркі дні прямих сонячних променів на голову, що викликає перегрів головного мозку.
Симптоми цих захворювань подібні між собою. Спочатку хворий відчуває втому, головний біль. З’являються запаморочення, слабкість, болі в ногах, спині, нудота, а іноді блювота. Пізніше з’являється шум у вухах, потемніння в очах, задишка, часте серцебиття. При відсутності допомоги стан хворого погіршується – температура тіла підвищується до 41° і вище, хворий непритомніє, спостерігаються судороги, марення, галюцинації, подих стає нерівним, перестає визначатися пульс, і хворий може загинути в найближчі години в результаті паралічу подиху і серця.
При наданні першої допомоги хворого необхідно негайно перенести в прохолодне місце, у тінь, зняти одяг і укласти, дещо піднявши голову, забезпечити спокій, прикладати компреси або пляшки із холодною водою до голови, шиї, ділянки серця, „опахувати” потерпілого, дати понюхати нашатирний спирт, необхідно якомога більше давати пити (якщо людина при свідомості).
4. Захворювання шкіри
Дерматити виникає при вплив чинників зовнішнього середовища (сонце, мороз, вітер, хімічні речовини, деякі бактерії)
Профілактика - уникати впливу цих чинників, у разі інфекції – звернутися до лікаря .
Себорея виникає при захворюванні нервової та ендокринної системи, нераціональне харчування
Профілактика - Дотримання збалансованого раціонального харчування
Грибок виникає при зараження збудником - дріжджоподібним
Профілактика - Профілактичні заходи після відвідування басейнів, лазень загального користування
Педикульоз виникає при контакті з хворими на педикульоз людьми
Профілактика - Тримати волосся у чистоті, уникати користування чужими гребінцями
Короста виникає при контакті з хворими на коросту
Профілактика - Уникати контакти з хворими на коросту, бути обережним з чужими речами
Родимки - вродженні хвороби шкіри або набуті протягом життя доброякісні пухлини . Бородавки представляють собою захворювання шкіри, ознаками яких є утворення мілких утворень незапального характеру
Факт В Індонезії живе «людина-дерево», її тіло вкрите роговими наростами. На думку медиків, повністю вилікувати цього чоловіка неможливо. Лікарі запропонували «людині-дереву» двічі на рік проводити хірургічне лікування, яке призупинить ріст бородавок, що повністю вкривають її тіло.
Гігієнічні вимоги до одягу і взуття
ІІI. Заключна частина Узагальнення знань.
Бліц-опитування
1.Назвіть види опіків.
2.Які ступені опіків та відморожень Ви знаєте?
3.Яка перша допомога надається при опіках, відмороженнях, тепловому та сонячному ударі, ураженні електричним струмом, утопленні, тривалому здавлюванні частин тіла людини.
Гігієна шкіри
Правила гігієни |
Обґрунтування |
Наслідки порушень правил |
|
|
|
|
|
|
Рефлексія- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.
1. Початковий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника. Словник.
2. Середній рівень. Достатній рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
3. Високий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
Творче завдання: скласти кросворд «Захворювання та профілактика шкіри».