Урок з біології для 8 класу на тему "Запліднення та внутрішньоутробний розвиток людини"

Про матеріал
Урок з біології у 8 класі Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація. Мета уроку : створити умови для : - усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток; - розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини; - формування морального відношення до зачаття та вагітності, відповідальності за життя, яке не народилося; - усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Перегляд файлу

 

 

Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

 

 

Вплив наркотиків на плід - МАА

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

Мета: створити умови для :

- усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток;

- розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;

- формування морального відношення до зачаття та вагітності,       відповідальності за життя, яке не народилося; 

- усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.

Обладнання: відеофільм, комп’ютер.

Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.

Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.

Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні урок, на якому не можливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.

На фоні музики:

Жив собі маленький пухнастий клубочок .Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.

Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими та приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.

Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт. А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.

Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.

Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому ставало страшно і він не наважувався вийти.

І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:

- Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш, не буде таким затишним і спокійним, як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного. Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив перший крок…

Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним…

Це просто казка, казка, яку можна розповісти вже дорослим дітям, коли вони просять розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Презентація матеріалу 1 учнем. «Момент народження людини»

Яйцеклітина – гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм, округлої форми, в цитоплазмі містять мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!

Сперматозоїди – гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину – це видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатися, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбувається злиття гамет і утвориться зигота – перша і найголовніша клітина майбутньої людини!

Всі наступні клітини є «доньками» цієї клітини. Отже, відбувається запліднення – процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя – неповторного, індивідуального і таємничого. Все: стать, група крові, колір очей та волосся , зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму – все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу ( Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці) 

Яйцеклітина  сперматозоїд  зигота

Презентація матеріалу 2 учнем « День за днем»

1 доба – поділ зиготи навпіл, 2-3 доба – поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів.

Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250, зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. У такому вигляді він занурюється в слизову оболонку матки і прикріпляється до неї.

Клітини зародка формують зародкові оболонки:

 1. хоріон – зовнішня оболонка, яка має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;

2. амніон – внутрішня оболонка , що захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну  рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу ( плазуни, птахи та ссавці).

На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцією і  із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.

Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листи, які дають початок різним органам і системам: ектодерма (зовнішній) – епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;

ентодерма (внутрішній) – органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;

мезодерма (середній) – кістки, м’язи, кров.

Починається період формування органів.

Продовжуємо заповнювати схеми:

Зигота  дробіння  зародок 

зародкові оболонки ( ектодерма, ентодерма, мезодерма)

Презентація матеріалу 3 учнем « Місяць за місяцем…»

1місяць. Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки –голова, випуклість черевної частини – серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжинаембріона – 5мм, він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину .Продовжує швидко рости.

2місяць. З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звилини. Розвивається дихальна система та сечостатева. Шлунок та кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Здійснює перші рухі, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс чи рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3см, вага 11 г. До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з  маткою. Вони розростаються, розгалужуються занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган – плаценту, яка зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів – матері і плоду. Плацента має форму диска, діаметр близько 20 см і товщина 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників – плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають – плід.

Вчитель:  продовжуємо схему.

Зигота  дробіння  зародок 

зародкові оболонки ( ектодерма, ентодерма, мезодерма)    

утворення плаценти, яка забезпечує дихання, живлення, захист.

Плід. Презентація матеріалу 4 учнем

3 місяць. Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі.Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник. Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду – 10 см, вага 45 г.

4 місяць. Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини, а кров рухається по судинах. Починає функціонувати печінка, шлунок, нирки та жовчний міхур.

5 місяць. Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Розвиваються легені, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина - 25 см, маса 500 г.

6 місяць. Усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20 – 60 рухів за 30 хвилин.Активність змінюється протягом дня.

7 місяць. Пробудження відчуттів, з’являється смак, здатний чути. Довжина 45 см, вага 1700 г.

8 місяць. Основні органи повністю сформовані. Легені мають альвеоли. Серце б’ється 120-140 ударів за хвилину. Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зморшки зникають. Дитина займає положення вниз головою.

9 місяць Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.

Життя до народження – це диво, його необхідно берегти.

Вчитель: хочу вам зачитати щоденник ще ненародженої дитини « Як я жив до народження»

« Сьогодні у мене свято: два місяця я вже існую. Але, на жаль, святкую я не один – мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить.У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно. Роди передчасні – на 34 тижні вагітності, яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді, зі сторони внутрішніх органів зміни.Чітко прослуховується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.

Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.

Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.

В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50см. Роди вчасно на 40 тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патологій немає.

Діагноз: здоровий новонароджений.

Вчитель: які ж фактори впливають на розвиток ембріона?

(відповіді учнів)

1. Забруднення навколишнього середовища.

2. Ліки, наркотики, препарати побутової хімії.

3. Материнські стреси.

4. Спадкові фактори.
5. Недостатнє харчування і дефіцит води.

6. Інфекційні захворювання.

7. Алкоголь і паління.

Вчитель: Давайте прослухаємо рядки з щоденника « написані» ненародженою дитиною…

….Це станеться сьогодні. Усе готово..Лікарю заплачено. Лікар, огидно посміхаючись, поспішив її заспокоїти ( він навіть не намагався її відмовити): операція проходить під наркозом, а тому безболісно. Пожартував: це ж так просто, як вирвати зуб….Я оцінив поєзію порівняння…. Її нудило..Мені залишилося кілька годин…

Цікаво, що зроблять зі Мною, точніше з тим, що колись було Мною? Сонце на заході перетворюється на вітер. Людина після смерті стає землею…А чим буду Я? Сировиною для медикаментів? Мене використають у косметології? Спустять в каналізацію? Мене, що так хоче жити! Краще не думати про це. Я вже й так на межі божевілля. Мені страшно…

Мамо, мила, Я хочу, щоб ти знала – Я прощаю тебе. « Не судіте, і не осуджені будете..» Я вірю, що Ти не можешь інакше…Я прощаю Тебе, а Ти прости Мене..Прости. Якщо для Твого щастя необхідна Моя смерть, що ж я готовий…але чи зробить це Тебе щасливою?

Це по мене…Запах ліків і болю..Білі халати, біла стеля, білі стіни…Хто сказав, що колір смерті – чорний? Мені страшно…Скоріше б усе скінчилося.. Який біль! Чому Я повінен його терпіти?! Зробіть мені  наркоз! Я теж хочу наркоз…Мамо. МАТУСЮ, НЕХАЙ СВЯТИТЬСЯ ІМ’Я Твоє..Я все одно Тебе люблю…Любив..

Ще ненародженим бувало

Моє серденько сильно билось,

Та так, немов би відчувало,

Що ти на мене, мамо, злилась.

Тягнулась ручками до тебе,-

Прошу , матусе, обійми!

Та не любила мене , неня,

Ти ненавиділа завжди.

Матуся моя, я маленька,

Прошу щосили – захисти!

Зостав пожити мене, нене!

Безгрішна я, прости, прости!

Не було права вибирати,

Схотіла обірвать життя…

Ти свою «волю» обміняла

На ненароджене дитя.

Скажи, хіба я не людина?

Невже це, нене, страшний сон?

Колись би стала я дитина…

Тепер лиш мертвий ембріон.

Так,  ці строки про небажану вагітність та аборт. Момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким, необізнаним із цим питанням, процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так. Я не буду зараз говорити про фізичний і душевний біль жінки, але давайте іще раз поглянемо на фотографії 12 недільного зародка – саме в цей строк дозволєно робити аборти – хірургічні операції, під час яких вміст матки видаляють за допомогою спеціальних інструментів.

12 тиждень вагітності - Стукіт серця

 

Презентація матеріалу 5 учнем ( коротке повідомлення про аборт), фрагмент відеофільму про аборти – думки геніколога і служителя церкви.

Аборт – це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками. За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.

Яка ваша думка?

ІІІ. Підсумки уроку

ІV. Домашнє завдання: підготувати повідомлення про «Тератогенні чинники середовища»

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
11 жовтня 2022
Переглядів
537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку