Мета:Ознайомити з поняттями «дієвідміна». Сформувати в учнів уміння розрізняти дієслова І і ІІ дієвідміни. Узагальнити й систематизувати знання по дієслова, закріпити навички правопису не з дієсловами; розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища, розвивати системність творчого мислення, фантазію, вміння самостійно працювати; виховувати позитивні якості характеру, дбайливе ставлення до народної мудрості, повагу до людей різних професій.
Тема: Перша і друга дієвідміни дієслів.
Мета:Ознайомити з поняттями «дієвідміна». Сформувати в учнів уміння розрізняти дієслова І і ІІ дієвідміни. Узагальнити й систематизувати знання по дієслова, закріпити навички правопису не з дієсловами; розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища, розвивати системність творчого мислення, фантазію, вміння самостійно працювати; виховувати позитивні якості характеру, дбайливе ставлення до народної мудрості, повагу до людей різних професій.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу. Створення емоційного настрою.
Сьогодні на уроці ми будемо багато спілкуватися. І у спілкуванні є багато секретів. Один із секретів ми зараз відгадаємо, розв’язавши анаграму:
С У Ш А К І М
2 1 5 7 6 4 3
- Так, це усмішка. Посміхніться один одному, нашим гостям, адже усмішка завжди допомогала людям у спілкування, піднімала настрій. А людина с гарним настроєм завжди зуміє подолати всі труднощі та виконати відмінно всі завдання.
ІІ. Інтелектуальна розминка.
1.Каліграфічна хвилинка.
- Ну, що ж, урок почнемо без зупинки, з каліграфічної хвилинки.
Шш ш ша шк ко кл на наша школа
Двадцять другого березня наша школа святкувала свій день народження.
- Оцінювати вашу роботу на уроці сьогодні вам буде допомагати наймудріша пташка – це Сова. За виконання завдань ви будете отримувати певну кількість балів. 2 бали – завдання виконане правильно, без помилок; 1 бал – допущено 1-2 помилки; 0 балів – допущено 3 і більше помилки або зовсім не виконане завдання.
- Оцініть роботу каліграфічної хвилинки у себе на картках.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Квітка набутих знань про дієслово»
Розбір дієслова с каліграфічної хвилинки на основі набутих знань про дієслово.
2. Виконання практичних завдань.
1 варіант – знайти дієслова, поставити до них запитання: сонячний, лісочок, садити, літає, море, шумить, весело, танцюють, креслять.
- Які з цих дій діти виконують у школі?
2 варіант – знайти дієслова, записати їх, визначити їх особу і число:
Дивувалась зима, чом це тануть сніги,
Чом льоди скресли всі на широкій ріці.
-З якого вірша ці рядки? Хто автор вірша?
3 варіант – змінити дієслова неозначеної форми на дієслова минулого часу:
Молодий лісник (будувати) у лісі кам’яну хату й (садити) дуба під вікном.
4 варіант – змінити за особами у теперішньому часі слово навчати
1 ос. – навчаю, навчаємо
2 ос. – навчаєш, навчаєте
3 ос. – навчає, навчають
3. Перевірка. Оцінювання
ІV. Вивчення нового матеріалу. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Розповідь вчителем казки ( презентація )
В сиву давнину всі Дієслова були істотами. Вони веселились, танцювали, сміялись, співали, кружляли, один одного жаліли, одягали, взували, прикрашали, навчали. Жили дуже дружно. Але де не візьмись, серед сонячного дня чорною хмарою налетіла частка «НЕ». Вона була дуже злючою, не любила веселощів. Вона відмінила всі дії Дієслів і наказала їм не сміятись, не танцювати, не допомагати один одному і не… дружити з нею. З того часу Дієслова завжди остерігаються злої частки і тримаються на відстані від неї. Мало того, частка наказала своїм слугам привести бідолашних Дієслів у її володіння, щоб ще більше покарати їх. Вона вирішила їх розлучити.
Слуги приводили Дієслова групами до частки. Частка «НЕ» запитувала грізно: «Що вони роблять?».
Знову ведуть слуги групу Дієслів.
Так розлучили Дієслів.
З того часу пройшло багато років. Цю історію не розповідають в підручниках. По іншому називають тепер ці дві країни…
2. Бесіда за змістом казки.
- Про кого ця казка?
- Чому дієслова боялися частки «не»?
- Що заборонила робити їм грізна частка?
- Як поділила їх на дві країни?
- Як зараз називають ці країни?
А на с. 62 підручника є повідомлення (правило) про те, як називаються ці країни тепер. Прочитайте. Хто здогадався?
Тож всі дієслова можна поділити на дві дієвідміни. Як це зробити?
3. Робота за таблицею.
|
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
3 особа множини |
-уть, -ють |
-ать, -ять |
інші особи |
-е(-еш), -є(-єш) (-емо), (-ємо) |
-и(-иш), -ї(-їш) (-имо), (-їмо) |
приклади |
|
|
V. Фізкультхвилинка.
- Ми йдемо по лісу.( Крокують.)Над головою шумлять о-о-о- такі дерева.(Стають навшпиньки, піднімають руки вгору,потягуються.) Між деревами стрибають зайчики. ( Стрибають.) Високо в небі пташечки літають, ( Імітують політ ) а звірята за парти сідають.
VІ. Застосування знань на практиці.
1. Диктант. (Вчитель називає дієслова, а учні-звірята записують слова у відповідний стовпчик – I дієв., II дієв:
- Як будемо визначати в який стовпчик писати слова? Як поділяла частка «НЕ» дієслова? (за запитаннями – що роблять?)
Пильнувати, садити, кричати, малювати, цвісти, купляти,бачити
2. Перевірка. Оцінювання.
3. Робота в парах.
З’єднати частини прислів’я. Знайти дієслова. Визначити дієвідміну.
поряд ідуть.
4. Перевірка. Взаємооцінювання.
Оцініть роботу свого сусіда.
5. Виконання вправи 117.
Розповідь вчителя про професії, які здобувають люди після закінчення школи. Розповідь про професію лісника.
Виписати з вправи дієслова, визначити до якої дієвідміни вони належать.
6. Перевірка. Оцінювання.
- Які ще про професії є в нашому місті? Що вони роблять? Які професії у ваших батьків?
VІІ. Підсумок уроку.
1. Гра-жарт.
Учні четвертого класу одержали дві посилки. Коли вони їх відкрили, то дуже здивувалися. Ось який вигляд мали посилки:
Учні не знали, що робити з цими дивними посилками. В листі, який був в одній із них,писалося, що все це дієслова. Але їх так багато, що вони не вмістилися в одну посилку, і довелося їх розділити. Основи дієслів поклали в один ящик, а закінчення – в другий. Щоб прочитати ці дієслова, їх треба знову з’єднати. В одному ящику учні знайшли: чита-, малю-, вел-, ворко-, дума-, їд-, вивча-, уч-, лет-, до-, біж-, ірж-, жив-, бач-, крич-. У другому ящику лежали: -ать, -ять, -уть, -ють.
Допоможіть четверокласникам прочитати дієслова.
2. Журналістське інтерв’ю. «Мікрофон».
По черзі учні ставлять питання за підсумками уроку. Той хто відповідав, стає журналістом.
3. Підрахунок балів.
4 Домашнє завдання.
Впр. 118. С. 62 Прочитати правило.
1