Збірка практичних завдань і вправ ( екологічні хвилинки )

Про матеріал

Дані екологічні хвилинки використовують на уроках української мови в 3 класі до теми „ Іменник ”. Запропонований матеріал допоможе вчителеві разом з вивченням теми „ Іменник ” узагальнити знання учнів з основ екологічної культури, виховувати любов до природи рідного краю, виховувати бережливе ставлення до його природних ресурсів. Також екологічні хвилинки сприятимуть ефективному засвоєнню програмового матеріалу.

Перегляд файлу

 

     Збірка  практичних  завдань і вправ 

 

                    ( екологічні  хвилинки )

          на  уроках  української  мови

   

 3 клас

 

 

 

 

 

  

 

 

                                                           Вчитель: Середня  А.О.

 

 

 

 

     Рекомендовані екологічні хвилинки спрямовують увагу на розмаїття барв, звуків, багатство пахощів; викликають в учнів бажання працювати на користь рідної природи.

 

 Дані екологічні хвилинки використовують на уроках української мови в 3 класі  до теми „ Іменник ”. Запропонований матеріал допоможе вчителеві разом з вивченням теми „ Іменник ” узагальнити знання учнів з основ екологічної культури, виховувати любов до природи рідного краю, виховувати бережливе ставлення до його природних ресурсів. Також екологічні хвилинки сприятимуть ефективному засвоєнню програмового матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічне навчання і виховання – психолого - педагогічний процес, спрямований на формування у людини знань наукових основ природокористування, необхідних переконань і практичних навичок, певної орієнтації й активної життєвої позиції в галузі охорони природи. Екологічна освіта й виховання покликані

 

- забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв’язок природи і суспільства ;

- допомогти зрозуміти багатогранну цінність природи для суспільства в цілому і кожної людини окремо ;

- оволодіти нормами правильної поведінки в природному середовищі ;

- залучити до активної діяльності з охорони й поліпшення навколишнього середовища.

 

 Екологічні хвилинки на уроках рідної мови виховують в учнів любов до рідного краю; інтерес до вивчення і застосування досвіду народу щодо розумного ставлення  до природи і допомагають школярам усвідомити, що природу необхідно оберігати ; примножувати її багатства ; розвивати чутливість до краси рідного краю, викликають потребу спілкуватися з природою ; вчать дотримуватися правил поведінки в спілкуванні з природою в усіх видах суспільно – корисної діяльності; формують нетерпиме ставлення до людей, які завдають шкоди природі.

 

 

Тема :  Іменник, загальне поняття.

 

Мета :  Виховувати любов до природи, бажання оберігати її, звертати увагу на неповторність краси природи, викликати в учнів бажання працювати на користь рідної природи.

 

Завдання : Знайти іменники, поставити до них запитання. Продовжити розповідь


                                     

 

Сині оченята

 

 Крізь сухий торішній листок пробився зелений пролісок. Гострий, мов стрілочка. Розправив листочки. Між ними затремтіли двоє синіх очей – дві квіточки. Глянули оченята навколо. Що ж вони побачили ?

 

 Як зберегти проліски в природі ?

 

Тема :  Іменники, що означають назви істот та неістот.

 

Мета: виховувати бажання вирощувати дерева, прикрашати нашу планету, вчити спостерігати, розвивати уяву, спостережливість, фантазію.

 

 

 

 

Завдання : Виписати в один  стовпчик іменники назви істот, в другий – неістот.

 

 Дерева – наймогутніші жителі нашої планети. Вчені вважають, що в них є своя пам’ять. Так, річні кільця можуть розповісти про щедрі роки з теплими, чистими травневими дощами і засушливі, злі, морозні. А химерно вигнутий, кострубатий сучок нагадує про недоброго хлопчика, котрий знічев’я надломив тоненьку гілку  ... років тридцять тому.

Гадаєте, дереву не боляче й воно нічого не пам’ятає ? Пам’ятає. І багато про що може розповісти уважному. І про недобрих людей, і про скажені вітри  й грози, що колись промчались над його кроною.

 

 Як допомогти дереву рости струнким і гарним ?

 Як, спілкуючись з природою, залишити по собі добрий спомин ?

 Подумайте і дайте щедру відповідь.

 

 

Тема : Власні і загальні іменники.         

 

Мета : Виховання в учнів бажання запобігти негативним наслідкам діяльності інших людей у природі. Вчити дотримуватися правил поведінки в спілкуванні з природою.

 

Завдання: Знайти власні іменники і загальні. Дібрати назву до оповідання.

 

 Оля і Ліда, маленькі дівчатка, пішли в ліс за селом Веселка. Після втомливої дороги сіли на травичку відпочити й пообідати біля річки Берест. Витягли з торбинки хліб, масло, яйця. Закінчуючи обідати, раптом почули неподалік спів соловейка. Зачаровані чудовою піснею, Оля і Ліда сиділи, боячись поворухнутися. Аж ось соловейко перестав співати.

Оля  зібрала залишки своєї їжі та обривки паперу й кинула під кущ. Ліда ж загорнула в газету яєчну шкарлупу і поклала пакет у торбинку.

 

 А що б зробили ви ? Чому ?

 

 

 

 

Тема: Вживання іменників у прямому і переносному значенні. Рід іменників.

 

Мета: Виховання бережливого ставлення до природи, бажання ділитися своїми роздумами про те, як треба оберігати природу. Виховувати уважне ставлення до будь-яких проявів життя.

 

Завдання: Збери розсипаний текст, щоб вийшла зв’язна розповідь. Добери заголовок, підкресли іменники, вжиті в переносному значенні, визнач рід іменників.

 

 Одного разу пригріло яскраве сонечко. Земля почала відтавати. Проліскові стало тепло, душно.

 Був собі маленький пролісок. Узимку він спав у мерзлій землі. Йому було холодно, самотньо. Снилася проліскові квітуча весна.

 Прокинувся він. Потягнувся. Його зелені руки виглянули із землі. „ Це, мабуть, весна прийшла,” – подумав пролісок і відкрив очі.

 

Усміхнувся, ніжно і радісно зацвів.

 

 Поділись своїми роздумами про те, як треба оберігати природу.

 

Тема: Рід іменників.

 

Мета: Навчити встановлювати взаємозв’язки між об’єктами і явищами природи та людиною.

 

Завдання: Записати іменники за родами в стовпчики.

 

 Небезпечне захворювання ґрунту – ерозія. Це слово означає „ роз» їдати ”. Головні руйнівні сили – вода і повітря, але не тільки вони. У багатьох випадках ерозію спричиняє і необачна діяльність людини.

 З давніх – давен наші пращури – слов’яни орали землю відвальним плугом. При цьому верхній шар разом з рослинними рештками опинявся внизу, а більш глибинний вивертався нагору. Підсохнувши, він легко ставав  здобиччю вітру : посилиться він – і грудки землі не просто перекочуються, а перескакують на 3 -4 метри вперед. Швидкість надає їм руйнівної сили, що завдає непоправної шкоди посівам. Грудочки ґрунту розривають сходи. Молоді ніжні рослини після такого

 „ бомбардування ” вже не в змозі відійти – вони гинуть. Від таких ударів руйнується і верхній шар ґрунту – він перетворюється на пил.

 

Як захистити землю від видування ?

 

 

 

Тема: Рід іменників.

 

Мета: Вчити дітей знати закони природи і керуватися ними. Формувати екологічні знання і навички, розвивати дітей морально і естетично.

 

Завдання: Встав пропущені іменники, визнач їх рід.

 

 Очистіть від сміття, розберіть завали в тій частині лісу, парку, які знаходяться поруч. Не підпалюйте сухої  ...  !

 Багато хто помилково вважає, що підпалюючи її він  робить добру ...  . На ділі ж для природи немає нічого жахливішого за ...  . У ньому гинуть жаби, їжаки, ящірки, гнізда й виводки птахів, мільйони комах, насіння рослин.

 Оголений, випалений ... швидше втрачає запаси вологи. Мінеральні солі, що містяться в попелі, вимиваються ґрунтовими й поверхневими водами й переносяться в струмки, річки, ... .

 

Слова для довідок : трави, справу, вогонь, ґрунт, озера, листя.

 

 

Тема: Змінювання іменників за числами.

Мета: Узагальнити знання учнів з основ екологічної культури. Виховувати бажання оберігати природу, збагачувати її.

 

Завдання: Виписати спочатку іменники в однині, а потім в множині.

 

 Ту  мирну весняну українську ніч на берегах Прип’яті люди ніколи не забудуть. Вона була, як зараз усім здається найтихішою і найтемнішою. І не віщувала біди. Навпаки, всім жителям містечка атомників ще звечора, під вихідні, жадалося отримати від природи хорошу погоду.

 Біда розчинилася у духмяному повітрі, в біло – рожевому цвітінні яблунь та абрикосів, у воді сільських криниць, у молоці корів, у всій красі зелені ...  Та хіба тільки в ній ? Вона розчинилася в людях.

 Вона – ця трагедія – ввійде в історію, в усі хроніки людства , як невигойна рана на тілі України. Надто дорого заплатили і ще заплатимо за Чорнобиль.

 

 

 

 

Тема: Змінювання іменників за запитаннями.

 

Мета: Виховувати любов до всього живого, звернути увагу на неповторність краси природи, її уразливість і тендітність.

Завдання: Встав пропущене слово

 ( малюнки тобі допоможуть ), випиши підкреслені іменники, постав  до них запитання.

 

Росла в гаю ...

під дубом високим,

захищалась від негоди

під віттям широким.

  Ой понесли ...

  у високу залу

  понесла її з собою

  панночка до балу.

То ж панночка в веселому

вальсі закрутилась,

а в ... головки

пов”яли ,схилилась.

  Та й замовкла. Байдужою

  панночка рукою

  тую квіточку зів”ялу

  кинула додолу.

Та недовго навтішалась

...  біла.-

і їй рука чоловіча

віку вкоротила.

  Ой на балі веселая

  музиченька грає

  ... та музика

  бідне серце крає. 

 

Промовила ... :

„ Прощай, гаю милий !

І ти, дубе мій високий,

друже мій єдиний !”

Леся Українка

 

Як би ти вчинив із квіткою ?

 

 

 

Тема: Відмінювання іменників.

 

Мета: Виховувати бажання почувати себе хазяїном природи, любити природу.

 

Завдання: Випиши іменники, які відповідають на питання що ? Постав їх в орудному відмінку.

 

Лист сови

 

Привіт , мої любі !

 Пам’ятайте, вам належить земля ! Ви повинні завжди боротися, щоб вона була багатою, прекрасною, щоб жили на ній звірі, росли дерева, жили мирно люди.

 Гадаєте, що природа, що нас оточує, не розмовляє? Усе  живе розмовляє. Кожен своєю мовою. Розуміють їхню мову тільки ті, хто добре знає, хто серед них не чужий, а свій. Чужі чують у лісі просто шум, а свої слухають лісові розмови. Прислухайтесь до всього живого, і ви по-іншому зрозумієте життя, відчуєте життя, відчуєте себе в чарівному світі природи.

 Якщо ти згоден із Совою, підпишись під листом.

 

Тема: Закріплення знань про іменник.

 

Мета: Допомогти школярам усвідомити, що природу необхідно оберігати, примножувати її багатства; розвивати чутливість до краси рідного краю, викликати потребу спілкуватися з природою.

 

Завдання: Знайти іменники, поставити до них запитання. Виписати по два іменники чоловічого, жіночого та середнього роду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Двоколірний вірш

 

 Коли де-небудь квітку бачу,” Зірви !” – кричить мені, аж плаче.

 Повз деревце іду зелене, „ Зламай !” – схиляється до мене.

 В гніздечку пташку стріну в гаї, „ Зжени !” – мерщій мене благає.

 „ Забий !” – з болота жаба просить. „ Замуч !” – цвіркун сюркоче в просі.

 Е ні, негарний вірш такий. Хай ліпше буде – навпаки.

 Коли де бачу квітки очі, „ Люби !” – вона мені шепоче.

 Повз деревце іду зелене, „ Привіт !” – схиляється до мене.

          В гніздечку пташку стріну в гаї, питає пташка : „ Як ся маєш ?”

  „ Спочинь !” – з болота жаба просить. „ Всміхнись!” – цвіркун

           сюркоче в       просі ...

  Який же світ кругом чудовий ! Додому йду в добрі й любові !

 

С.Павленко

 

 

Чому цей вірш назвав автор двоколірним ?

Якими б кольорами ви зобразили вчинки людини в першій частині вірша ?

В другій ?

Чому саме так ?

Чому вчить нас цей вірш ?

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку