Конспект уроку української мови у 3 класі на тему: "Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и], що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником".

Про матеріал

Перед учителем-словесником стоїть важливе завдання - сформувати особистість, яка володіє комунікативною та правописною компетентностями. У розробці запропоновано різноманітні орфографічні вправи творчого характеру, які спонукатимуть учнів до активної роботи.

Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и], що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.

 

Мета. Формувати вміння правопису слів з ненаголошеними голосними [е], [и], що не перевіряються наголосом. Дати уявлення про словникові слова. Розвивати мислення, старанність, допитливість. Розширювати інтерес до мови. Удосконалювати навички роботи з орфографічним словни­ком. Виховувати повагу до родинних традицій.

 

Обладнання. Орфографічні словники, сигнальні картки, предметні малюнки, дерево, гості уроку (лелека, метелик, сонечко, їжак, заєць, дятел), словникові слова, рушники, путівник, малюнки із зображенням горизонту.

Хід уроку

 

I. Організація класу до уроку.

Діти! У народі кажуть: „Добрий гість - дому радість”. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Подаруйте їм посмішку, побажайте доброго дня.

Особисто я бажаю вам гарного настрою, нових знань, також бажаю від сонечка - тепла, від хмаринки - легкості, від дощу - багатства.  Подивіться одне одному у вічі, посміхніться і візьміть гарний настрій на весь урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Гра „Мікрофон”

А зараз дайте пригадаємо, що ми вивчали на минулих уроках. Це ми зробимо у вигляді гри „Мікрофон”.

- Що називається закінченням?

- Що таке корінь?

-  Що таке основа слова?

- З яких частин може складатися основа слова?

- Щоб знати, яку букву писати е чи и в корені слова, потрібно...

Молодці, я задоволена вашими відповідями.

 

Каліграфічна хвилинка

Щоб наші роботи були гарно  написані, проведемо каліграфічну хвилинку.

ник уш р

Із запропонованого запису утворіть слово. Запишіть це слово поруч.

рушник

 

Етомологічна хвилинка. Уявна мандрівка сторінками українських традицій

Одним із завдань пошукової роботи для наших юних дослідників було дізнатися про український           рушник у своїх бабусь та мам.

Що ви знаєте про рушник?

 

 1-й учень.

Слово „рушник” походить від слова „руш”, „вирушай”. Мати давала дитині з собою рушник, коли вона вирушала в далеку дорогу, замотуючи в нього хлібину. Без рушника не обходилось народження дитини, одруження, зустріч гостей, проводи до армії.

 

2-й учень.

Український рушник!

Символ і краса українського народу!

Які то візерунки!

У цих вишивках - пісні та лани неозорі,

Птахів щебетання, весняні світання,

Квітковий розмай і калини зітхання!

 

3-й учень

Моя мама каже: „Рушник - символ злагоди, любові, краси, вірності, щасливої долі та гостинності”.

Багато віршів і пісень написано про рушник. Ось послухайте одну із них.

(звучить запис пісні про рушник на cлова А.Малишка).

Яке слово, пов’язане із словом „рушник” ви почули у цій пісні.

Вишиваний - вишивка, шити. (Учні ставлять наголос у слові „вишиваний”, підбирають до нього перевірні слова та підкреслюють орфограми).

Сьогодні на урок я принесла вам свої родинні рушники, які ви розглянете по закінченні нашого уроку.

Чи є у вас вдома рушники? (Діти дають відповіді. Н-д. У мене вдома є рушник, який прикрашає ікону. А в мене - є рушник, який вишила моя бабуся. і т.п.).

Так, діти, всі ці рушники є нашими оберегами. Сьогодні вже було сказано, що рушник - символ любові, подружньої вірності, працьовитості та захисту від злих сил. Тому ми повинні бережно ставитися до цього народного багатства.

 

Розподільний диктант

А зараз давайте пограємось у гру „Сигнал”.

Вчитель називає слова, а учні сигнальними картками сигналізують, яку букву писати [е] чи [и].(Пояснення чому пишемо саме таку букву, запис в зошити (без перевірного слова), підкреслення орфограми).

 (Село, озеро, зима, плита, плече, крикливий, листок, весло, блискучий, весна).

2 учнів працюють біля дошки (записати перевірне слово, поставити наголос і підкреслити орфограму).

земля                           степи                       

стебло                       верба  

крило                          вишневий

високий                      глибокий

(Перевіряю роботу на дошці, правило написання ненаголошених [е], [и] в корені слова).

(Оцінюю цих учнів, а інших налаштовую на подальшу роботу на уроці).

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Ми з вами вивчали слова, правопис яких можна було перевірити наголосом. А сьогодні ми ознайомимось з особливими словами, які наголосом не перевіряються. Тема нашого уроку „ Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и], що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником”.

Назва словника походить від грецьких слів орфо - правильно, графо - пишу. Отже, орфографічний словник вивчає правильне написання слів.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

Проблемна ситуація

Погляньте, до нас завітав гість і приніс повідомлення. (У дзьобі лелеки завдання: назвіть мене правильно)

Поставте наголос у цьому слові. Знайдіть перевірне слово. (знайти не можемо). У нас виникла проблема. Що ж робити? Давайте пошукаємо це слово у орфографічному словнику. (с.35), з якою буквою пишемо?

Як називають ще лелеку? (чорногуз, бусел, бузько).

Лелека залишив нам завдання.

Прочитати слова. Чи можна в цих словах перевірити ненаголошені [е], [и] наголосом?

Мелодія, левада, минуле пенал.

Скласти з цими словами словосполучення і записати.

(Гарна мелодія, зелена левада, історичне минуле, новий пенал).

В синій рамочці є теж слово, прочитайте його. (криниця).

Це слово введемо у речення. (Біля криниці розцвіла білим цвітом калина). (усно)

Криниця - символ батьківщини, сили, багатства, святості та чистоти.

Як потрібно ставитися до криниці? (з особливою пошаною, бо ми п’ємо з неї воду, бо криниця наш оберіг).

 

Робота з теоретичним матеріалом.

Я вважаю, що лелека залишився задоволений вашими відповідями.

 

Малюнковий диктант „Заміни малюнок словом”.

Дітки, подивіться , хто ж це залетів до нашого класу? (метелик). Він також приніс нам якусь звістку. Звістка така гарна, як і сам метелик.

(На дошці предметні малюнки. Завдання дітей: написати слова при потребі звертаючись до орфографічного словника, підкреслити орфограму).

Цибуля, апельсин, очерет, черемха, диван.

(учні пишуть, а потім звіряють написане з дошкою)

Молодці, ви теж гарно справились із завданням метелика.

 

Релакс-вправа

 

Гра „Передай далі”

У тині заховалась якась комашка. Це ж сонечко. І теж до нас із гостинцем завітало. Воно просить нас пограти в лінгвістичну гру „Передай далі”.

(До слів лівого стовпчика дібрати слова з правого стовпчика і записати утворені словосполучення, підкреслити орфограми.

З двома на вибір скласти речення і записати.)

Перше словосполучення пояснює вчитель, а решту утворюють учні.

Телефон міжміський, горизонт далекий, держава сусідня, дисципліна сувора, медаль золота, океан безмежний, сигнал тривожний, телеграма термінова, температура висока, депутат народний.

До нас долинув тривожний сигнал.

Перед нами простягся далекий горизонт.

Молодці, сонечко залишилось задоволене вашою роботою.

 

Самостійна робота „Загублена буква”

Хто ж це принишк у травичці? Їжачок. Він поспішав до нас теж із якимось проханням.

Списати словосполучення. Перевіряти за орфографічним словником написання слів з пропущеними буквами. А помічником нашим буде путівник у синій рамочці на с. 90.

Проїзний квиток, керувати автомобілем, кермо автомашини, свіжий кефір, чудовий килим, хусточка в кишені, місто Кишинів, кипить у чайнику, смачний кисіль.

Підкреслити орфограми. З двома словосполученнями скласти речення.

Оцінюю перших 2-3 учнів.

Ми ще раз переконуємося, що мова наша багата на різні цікаві слова.

 

IV. Домашня робота

Аналогічним вам буде завдання додому, вправа ...

Учням високого рівня написати твір-мініатюру «Криниця».

 

Усна вправа на розвиток мовлення

До нас завітав ще один гість. Зайчик. Він просить нас виконати завдання.

(На дошці предметні малюнки, під ними слова. Завдання учнів дібрати споріднені слова до поданих слів, ввести ці слова в речення).

Ведмідь, апетит, абрикос, пшениця, лимон.

Діти, як ви думаєте, а чому саме ці гості побували у нас на уроці.

(Тому, що всі ці тварини готуються до зими по-різному).

 

Вправа-сюрприз

До  нас завітав лісовий мешканець Дятел. Приніс сюрприз.

Горизонт

Слово запозичене з грецької мови, означає „обмежую”.

А що таке горизонт?

Синоніми: горизонт, обрій, небокрай, виднокруг.

Розгляд ілюстрацій із зображенням горизонту.

Спільнокореневі слова: горизонт, горизонталь, горизонтальний, горизонтально.

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання результатів уроку.

Що нового ви дізналися на уроці?

Що найбільше сподобалось?

Який висновок зробите з сьогоднішнього уроку?

 

Швидко спливають хвилини,

От і прощатись пора.

Я на прощання вам зичу,

Щастя, здоров’я, добра.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
3054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку