Тема. Перші відомості про математичну статистику. Вибірка. Гістограма. Середнє значення, мода і медіана вибірки.
Мета. Дати учням уявлення про математичну статистику, формування понять: вибірка, гістограма, середнє значення, мода і медіана вибірки.
І. Перевірка домашнього завдання
Вправа № 300
, .
Отже, .
Відповідь. 1,87 ± 0,01.
Вправа № 303
х + у = 21,37 + 9,832 = 31,202 31,20
х – у = 21,37 – 9,832 = 11,538 11,54
ху = 21,37 ∙ 9,832 = 210,10984 210,1
.
Запитання до класу
II. Самостійна робота
I варіант
II варіант
Відповіді.
I варіант. 1. а + b = 4,41 ± 0,05, . 2. х + у = 53,7; х – у = 14,5;
хy = 669; .
II варіант. 1. а – b = 2,07 ± 0,05, аb = 3,79 ± 0,12. 2. х + у = 3,3; х – у = 0,9;
ху = 2,5; .
III. Формування в учнів уявлення про математичну статистику; формування понять вибірки, гістограми, середнього значення, моди і медіани вибірки
Статистика — наука, яка збирає, обробляє і вивчає різні дані, пов'язані з масовими явищами, процесами, подіями. Предметом вивчення статистики є вивчення кількісної сторони цих явищ.
Математична статистика — розділ математики, присвячений математичним методом систематизації, обробки та дослідження статистичних даних для наукових і практичних висновків.
Звернемося до прикладів.
Приклад 1. Дев'ятикласники однієї школи написали контрольну роботу. З них 16 виконали завдання на 10-12 балів, 31 — на 7-9 балів, 33 — на 4-6 балів, 7 — на 1-3 бали.
Це статистичні дані, кількісні характе-ристики проведеної контрольної роботи. їх можна подати у вигляді табл. 25.
Таблиця 25
Кількість балів |
1-3 |
4-6 |
7-9 |
10-12 |
Кількість учнів |
7 |
33 |
31 |
16 |
Наочно зобразити ці дані можна за допомогою стовпчастої діаграми, яку в статистиці називають гістограмою (рис. 153).
Ми розглянули приклад, який охоплює (досліджує) 87 об'єктів (учнів).
Статистика, як правило, має справу з масовими явищами, які охоплюють тисячі або й мільйони досліджуваних об'єктів.
Приклад 2. Виробникам жіночого одягу треба знати, скільки одягу треба випускати того чи іншого розміру. Як це з'ясувати? Опитати всіх жінок неможливо, тому роблять вибірку: опитують вибірково кілька десятків чи сотень людей. Припустимо, що опитали 50 жінок, розміри їхнього одягу такі:
44, 50, 48, 48, 52, 50, 52, 48, 46, 50, 50, 52, 54, 46, 48, 48, 54, 52, 46, 50, 52, 48, 46, 50, 52, 50, 48, 50, 54, 48, 48, 50, 52, 46, 52, 56, 50, 44, 56, 50, 52, 48, 56, 54, 46, 54, 50, 56, 54, 60.
Це — вибірка з 50 значень (даних). Для зручності дані запишемо у вигляді таблиці, у першому рядку якої вкажемо розмір одягу, а в другому — частоту, з якою зустрічаються у вибірці ті чи інші її значення (табл. 26). Такі таблиці називають частотними.
Таблиця 26
Розмір одягу |
44 |
46 |
48 |
50 |
52 |
54 |
56 |
Кількість жінок |
2 |
6 |
10 |
13 |
9 |
6 |
4 |
Відносною частотою значення вибірки називають відношення його частоти до числа усіх значень.
Побудуємо таблицю відносної частоти (табл. 27).
Таблиця 27
Розмір одягу |
44 |
46 |
48 |
50 |
52 |
54 |
56 |
Відносна частота, % |
4 |
12 |
20 |
26 |
18 |
12 |
8 |
За табл. 27 можна побудувати гістограму (рис. 154). Вона наочно показує, яку частину одягу бажано випускати того чи іншого розміру.
Звичайно, одержані таким способом висновки не точні, а наближені, але для потреб практики цього досить.
Кожна вибірка характеризується центральними тенденціями: середнім значенням, модою і медіаною.
Середнє значення вибірки — це середнє арифметичне її значень.
Мода вибірки — те її значення, яке трапляється найчастіше.
Медіана вибірки — це число, яке «поділяє навпіл» упорядковану сукупність усіх значень вибірки.
У прикладі 2 середнє значення вибірки:
.
Медіана даної вибірки дорівнює 50, бо число 50 поділяє впорядковану вибірку навпіл.
Мода вибірки дорівнює 50, бо 50 зустрічається найчастіше.
Виконання вправ
Вправи № 308, 310, 311 (б).
IV. Домашнє завдання
§ 65, контрольні запитання 33-37 (с. 276 підручника); № 307, 309, 311 (а).
V. Підведення підсумків уроку
Запитання до класу