Перший раз у перший клас
Мета: розкрити значення слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу. Створити святковий мікроклімат в класі для знайомства дітей, формувати поняття учнів про Батьківщину як спільний дім українського народу, розширювати знання про рідний край.
Розвивати почуття людяності, патріотизму. Розвивати уяву, мислення, пам'ять, увагу, мовлення.
Виховувати інтерес до навчання, бажання дізнатися щось нове, товариськість.Виховувати любов до людей, до України, до рідного міста.
Обладнання: малюнки хмаринок, сонця, метеликів, квіточок, свічки, стрічки 12 кольорів, віночок, посвідчення «Першокласник», мікрофон, промінці для кожної дитини, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Привітання. Звучить пісня Н. Май «Здрастуй, школо!»
Учитель: Селище Капітанівка? Учні: Так.+
Вчитель: Капітанівська школа? Учні: Так.
Вчитель: 1-Б клас? Учні: Так.
Учитель:
Тож у нас святковий час. Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво, в календарик заглядає і від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе – день сьогодні особливий!
- Яке ж сьогодні число? Місяць? Рік?
Вивішуємо дату на хмаринках на дошці біля сонечка.
- Чим сьогоднішній день особливий?
- Я від щирого серця вітаю вас з цим особливим святковим днем!
Сьогодні для вас пролунав перший дзвінок, який покликав вас на перший у вашому житті шкільний урок. (Слайд 1)
Ви переступили поріг Країни Знань. Усі жителі цієї країни носять почесне звання – учень, школяр. Сьогодні ви із звичайних хлопчиків і дівчаток перетворились на учнів, школярів.
Ви прийшли нині в перший клас. Ви всі прийшли сюди учитись.
Життя цікаве буде в нас, лиш треба добре потрудитись.
Бо тільки праця вам дає: Знання, уміння й інше диво!
Коли ж у тебе все це є, то ти зростатимеш щасливо.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- А ви любите подорожувати? Сьогодні у нас святковий урок, а тому ми вирушимо в уявну подорож. Це буде уявна подорож Країною Знань і мрій.
- А на чому можна вирушати у подорож?
- Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь на чому ми здійснимо нашу подорож.
Хвіст яскравим полум'ям горить. Вона по повітрю летить.
Прощай улюблена планета. У космос мене везе… (Ракета)
- Ось і наша ракета. (Слайд 2)
- Я сьогодні Ваш капітан. Всі зайняли свої місця?
- А як гудить ракета? (У-у-у-у-!)
- Давайте пофантазуємо. Закрийте всі оченята і уявіть, що ми зараз відлітаємо на першу планету. Увага! Рахуємо: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Пуск! Полетіли! Відкрийте оченята.
- Країна Знань. Вона дуже велика. Ми будемо тут вивчати багато різних предметів, проводити багато цікавих заходів.
- А хто нас тут зустрічає?
Не стулить і на мить очей – Вночі полює на мишей, Зате у день відпочива, Ні, це не кішка, це …
Вона багато років живе у Країні знань, а тому дуже-дуже мудра. Мудра сова буде постійно подорожувати з нами цією країною. Ось і настав день, дітки, коли ви вперше прийшли до школи. Позаду залишився дитячий садок, а попереду нас чекає захоплююча мандрівка в Країну Знань. Разом нам доведеться дізнатися багато нового і цікавого, вчитися не лише читати, писати, рахувати, грати, веселитися, сумувати (звісно, буде й таке), радіти своїм успіхам та успіхам своїх товаришів, а також думати та розмірковувати!
- Готові продовжувати подорож? Тоді летимо на іншу планету. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Старт! Полетіли!
ІІІ. Зупинка «Знайомство»(Слайд 4)
А щоб з усім цим впоратися, нам потрібно познайомитися!
Давайте разом кожен назве своє ім’я (не виходить), давайте пошепки промовимо своє ім’я (знову не виходить)
Так, діти, добре разом грати, співати, а ось говорити кращепо одному, по черзі. Це і є перше наше шкільне правило яке вам потрібно добре засвоїти! (Вкладаємо правило до стенда класу.)
Подивіться на наше Сонечко. Чомусь воно не сяє… Чого йому не вистачає? (Промінчиків.)
Я буду підходити до вас і давати промінчик від сонечка, а ви називаєте своє прізвище та ім’я, бо промінчики не можуть бути без Сонечка. Я пропоную разом виконати наше перше завдання – зробити наше класне Сонечко! Я ще раз повторюю ваше прізвище та ім’я, а ви тільки тоді кріпите свій промінчик до Сонечка. Ось, погляньте, яке гарне Сонечко у нас вийшло, але воно не звичайне,а – чарівне. Воно буде допомагати нам у нелегкій мандрівці Країною Знань, адже на шляху нам обов’язково будуть зустрічатися сумні хмаринки, які сонечко буде вправно розганяти, якщо ви будете: старанними, наполегливими, уважними, працьовитими, не боятися дізнаватися щось нове, а також не боятися труднощів.
IV. Зупинка «Посвята в першокласники».(Слайд 5-6)
- Готові продовжувати подорож? Тоді летимо на іншу планету. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Старт! Полетіли!А зараз Сова заглядає у колодязь країни знань і побачив, що там є завдання для вас.
А хто скаже їй, яке почесне звання носять діти, які ходять до школи?
- Тепер і Вас можна вважати справжніми школярами. Саме час виконати завдання: розпочинати обряд посвяти в школярі.
- Увага! Увага! Прошу всіх першокласників дати урочисту обіцянку бути працьовитими і старанними, Після кожної строфи обіцянки Ви маєте дружно відповісти: «Обіцяємо!»
1. Буду я в школі вчитись читати, гарно писати і рахувати.
Буду в альбомі своїм малювати, добре співати і вірші вивчати (Обіцяємо)
2. Книги й зошити любити, берегти, а не губити,
Акуратним завжди бути, щоб нічого не забути (Обіцяємо)
3. Вчитись будемо сумлінно і поводитись відмінно,
Щоб батьки могли радіти, що такі в них гарні діти (Обіцяємо)
- Іменем Науки учням першого класу Капітанівської ЗШ І-Ш ступенів присвоюється почесне звання «Учень» (вручення Посвідчень школяра)
VI. Зупинка «Правила учнів».(Слайд 7)
Куди потрапив наша Сова? ( на Місяць)У неї трапилася біда: вона ніяк не може відлетіти. Як ви гадаєте, чому корабельне може вирушити? Що заважає йому?(припущення дітей) Дивіться тут якісь камінці, давайте перевіримо що це! (Камінці обгорнуті папірцем, на якому написано: лінь, неуважність, відсутність бажання, неохайність, впертість, несамостійність)
– А як ви гадаєте, чому трапилося таке лихо? (відповіді учнів)
Країна Знань, яку кожен з вас зможе відкрити завдяки своїм можливостям, зусиллям має свої закони, і ви їх повинні знати.
Сказати хочеш – руку підіймай.
Щоб спина була рівненька, сядемо гарненько.
Клас і школу бережи, з цього дня вони твої!
VII. Зупинка Гра «Так чи ні». (Слайд 8)
- Готові продовжувати подорож? Тоді летимо на іншу планету. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Старт! Полетіли!
Зараз перевіримо і пограємо в гру «Так чи ні». Якщо «так» плескайте в долоні один раз покажіть як, а якщо «ні» – закриваємо очі покажіть як.
- Треба гарно вам читати? (Так) Треба менших ображати? (Ні)
- На перерві пострибати? (Ні) А всі парти пописати? (Ні)
- Друга треба виручати? (Так ) А треба слухати матусю? (Так)
- Брудне взуття носить до школи? (Ні) І книги кидати додолу? (Ні)
- Завжди старших поважайте! (Так) І малюків не ображайте! (Так)
- Молодці! Всі правила для учнів ви знаєте.
VIII. Зупинка «Рідний край»(Слайд 9)
- Готові продовжувати подорож? Тоді летимо. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Старт! Полетіли!
- Навіть зірки сьогодні стали сяяти яскравіше і це привернуло увагу нашої Мудрої Сови . Від якої планети виходить таке святковий настрій? Ось вона - планета Земля. І чим ближче наближався до неї тітонька Сова, тим красивіше і яскравіше ставала вона. І від цієї краси у неї закрутилася голова.
Найбільше відчуття свята виходило з тієї частини землі, яка називається Україна.(Слайд 10)
Динамічна пауза Н. Май « Пісня про Україну»
Красивий, щедрий рідний край, і мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай усе, що зветься…Україна. І. Січовик
- Наша держава дуже мальовнича.(Слайд 11)В ній живе багато працьовитих людей, які своєю працею, своїми талантами звеличують та прикрашають її. Для того, щоб наша Батьківщина була щасливою, усі діти повинні жити мирно, дружно, любити одне одного і поважати своїх учителів, батьків, добре вчитись і зростати працелюбним.
Рідний край починається від батьківського порога, від стежки, де зробив перші кроки, від калини біля воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку.
Мій край чудовий – Україна! Тут народились тут і я,
Тут над ставком верба й калина, чарівна пісня солов’я.
А яке місто є столицею нашої держави?(Слайд 12)
В нашій державі багато міст. Я пропоную подивитись найбільші міста нашої держави. (Слайд 13) Але місцем для своєї посадки вона вибрала Капітанівку.
ІХ. Зупинка «Галявина дружби»(Слайд 17)
- Готові продовжувати подорож? Тоді летимо на іншу планету. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Старт! Полетіли!
А ви знаєте, що з давніх давен українці наділяли кольори великою силою, а тому і ставились до них з особливою повагою. Дівочий вінок обов’язково оздоблювали стрічками різних кольорів. Найчастіше їх було 12. Кожен колір мав символічне значення.
Я пропоную унікальну можливість об'єднати всі наші кольори в одне ціле. Я буду називати колір, а той хто помітить його у себе на парті буде підходити до мене і ділитися ним з нами.
Почнемо з білого як символу великого і чистого початку. (Вплітаю у віночок)
Тепер нехай кожен з вас додасть трохи свого кольору як символ індивідуальності та єднання.
2. Жовтий - подарує нам тепло і повагу. Це – колір золота і стиглого колоса.
3. Блакитний - символізує благородство, ніжність і вірність.
4. Червоний- наділить нас любов’ю.
5.Коричневий - це колір надійності, міцності, практичності працьовитості і строгості.
6. Бірюзовий- гармонія і чистота.
7. Рожевий- наповнить нас ніжністю.
8. Синій- символ вірності, довір’я і безконечності.
9. Помаранчевий - принесе нам славу, велич та гідность.
10. Зелений - дасть нам надію на злагоду, мир і спокій.
11. Бузковий - означає легкість, відкритість, творчість.
А для батьків (фіолетовий) ми приготували колір мудрості і розуміння, які будуть нам дуже необхідні.
Подивіться, який чудовий віночок вийшов у нас!
Ми з вами будемо зберігати цей віночок як талісман, як спогад про наш урок і якщо, недай Боже, нам буде важко чи сумно ми будемо дивитися на нього і згадувати, що разом ми велика, непорушна сила.
Ми всі різні-маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Але тепер у нас і багато спільного. Нас об`єднала наша школа, наш клас, ми разом будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися, а іноді й сумувати, ходити на екскурсії.
У нас немає ТИ. У нас немає Я. Ми - єдиний клас.Ми - одна сім'я.(Слайд 18)
-Тепер ми одна родина, один колектив.
За старовиною легендою діти які ідуть до школи - це маленькі зернята, які 6 років наповнювалися маминою і татовою любов’ю, бабусиною і дідусевою добротою, теплом і радістю всіх оточуючих. І саме сьогодні прийшов час засіяти поле для того, щоб виростити добрий урожай. Саме сьогодні турботливі руки батьків, вчителів, рідних людей посіють ці зернята і будуть плекати їх.
Прийде час і наше поле дасть добрий урожай, але зараз, що потрібно нашим зерняткам що б вирости? (На дошці ватман, де буде розміщатися «галявина дружби».)
Тепле сонечко зігріватиме своїми промінцями наші зернятка. Даруватиме тепло та любов.
Веселі хмарки - напоїть їх водичкою, такою прозорою та чистою як ваші мрії.
Квіточки – зачарують своєю красою, допоможуть побачити красу, навіть там, де буде здаватися, що її немає.
Красу нашого поля доповнять легкокрилі метелики, які будуть веселити нас своїми танцями.
До квіточок за солодким нектаром прилетять працівниці – бджілки. Співаючи пісень про працю.
Веселі комашки – сонечка знайдуть тут свої домівки.
Ось так, з чистого аркуша паперу, народжується картина. З чистого листа розпочинається і життя нашого класу. У школі з’явилася – нова шкільна родина.
Х. «Мікрофон» (Слайд 19)Діти встають у коло.
- Мудрій Сові дуже цікаво, що ж вам найбільше сподобалося на нашому уроці?
- Я розпочну. Мені дуже сподобалося, що ви були активні і так гарно відповідали.
Нехай для вас роки навчання стануть щасливими! А ми всі жили під мирним небом та хай завжди буде світити нам яскраве сонечко.
Звучить пісня Наталії Май «Про першокласника».