Тема виховного заходу: Мистецтво – це куточок всесвіту.
Мета:
Дидактична: узагальнити та збагатити знання учнів про живопис, театр, скульптуру як види мистецтва.
Розвиваюча: вчити розрізняти види мистецтва; формувати вміння слухати і оцінювати виступи товаришів; розвивати зорові та слухові відчуття; розвивати творчі здібності, мислення, пам'ять.
Виховна: формувати в учнів потреби у спілкуванні з різними видами мистецтва; виховувати почуття прекрасного, естетичний смак та любов до різних видів мистецтва.
Обладнання : ілюстрації до мультфільмів; скринька з роздатковим матеріалом; кольорова крейда, метрова лінійка, гімнастичний обруч.
Хід виховного заходу.
І. Організаційна частина.
Доброго дня любі діти! Сьогодні ми зануримось з вами в світ мистецтва, в світ картин, скульптур та театру. Адже мистецтво - це свято, чаклунство, казка, творчість. Наше свято буде проходити на шкільному подвір’ї.
Мистецтво! Чарівних звуків ти ріка безмежна,
Гармонія тих фарб, що з сонцем грає джерело.
Душі людської казка безсловесна
Чарує і манить як восени тепло.
Вона саме життя, що жити всім велить!
Вона надія й щастя мить!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Ми сьогодні будемо не просто слухати, а чути, непросто дивитись, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати, дружно і плідно працювати.
Урок незвичайний, пов'язаний з різними видами мистецтва.
Гра «Мікрофон»
- А що таке мистецтво?
- Які види мистецтва вам відомі?
- Що таке театр?
- Ви були в театрі?
- Що таке скульптура?
- А чи знаєте ви з якого матеріалу роблять скульптури?
- Що таке живопис?
- Які основні кольори?
- Які теплі, холодні?
- Скільки кольорів має веселка?
- Назвіть їх?
Подивіться навкруги. Наш світ наповнений кольорами. Без них він став би сірим і безрадісним.
ІІІ. Основна частина.
На початок нашого уроку, пропоную вам поділитися своїми відчуттями, переживаннями, проговоримо про настрій кожного із вас. А допоможуть нам у цьому кольорові квіточки. У кожного з вас є квіточки трьох кольорів. Виберіть зараз квітку того кольору, який відповідає вашому настрою на даний момент і прикріпіть до дерева (Додаток №1).
Жовтий - це спокій.
Червоний – важкість, хвилювання.
Зелений - це радість, приємні емоції.
Діти вибирають квітку за кольором, який відповідає його настрою і прикріплюють до дерева.
Перед вами знаходиться скринька з різноманітними предметами у вигляді кульок ( яблуко, апельсин, помідор, грейпфрут). Вони мають однакову форму, а розпізнати їх можна лише дивлячись на них. Запрошую кожного з вас до скриньки та дістати свою кульку-загадку, але перед цим запропонувати варіант відповіді. Таким чином, клас поділимо на чотири групи (Додаток №2).
Учні по черзі дістають кульки і промовляють один варіант відповіді.
(Орієнтовні відповіді: яблуко, апельсин, помідор, грейпфрут, маленька динька, м’ячик).
1 вид мистецтва – скульптура.
Скульптура — вид мистецтва, пов'язаний зі створенням об'ємних художніх форм у реальному просторі. Саме тому скульптор спирається на практику пластики та моделювання, які необхідні йому для відтворення об'ємності фігури чи предмета. Мистецтво скульптури вибирає своїм об'єктом переважно людину, іноді — тварину, значно рідше — натюрморт чи пейзаж. Скульптури мають реальний об’єм і специфічний матеріал. Це викликає у споглядача бажання доторкнутися до скульптури, зрозуміти пластичну позу, ритмічну композицію.
Зараз кожна з груп по черзі продемонструє різні скульптури, вибираючи своїм об’єктом тварин, птахів чи людей. Кожен учень першої групи зображує скульптуру, а інші учні вгадують. І так по черзі продемонструють свої вміння кожна з груп.
Демонстрація та відгадування скульптур учнями.
Динамічна пауза.
«Грім — ураган — землетрус».
Учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднявши їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними — це мешканець хатинки.
Якщо ведучий говорить «Грім», мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки й забігають усередину нової пари. Якщо він говорить «Ураган», «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» усі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого — знайти собі трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
2 вид мистецтва – театральний.
Театр — один із найдавніших видів видовищного мистецтва, його історія налічує більше двох із половиною тисяч років.
Як і будь-який інший вид мистецтва, театр має свої особливі ознаки. Це мистецтво синтетичне: спектакль складається з тексту п’єси, роботи режисера, актора, художника й композитора. Театр — мистецтво колективне. Спектакль — це результат діяльності не лише тих, хто з’являється на сцені, але й тих, хто шиє костюми, майструє предмети реквізиту, установлює світло, зустрічає глядачів. Недарма існує визначення «працівники театрального цеху». Спектакль — це і творчість, і виробництво.
Бесіда:
Завданням для кожної групи буде таким: отримати ілюстрацію з відомих мультфільмів і відтворити побачене на ілюстрації з продовженням.
(Додаток №3)
Кожна група продумує хід своєї вистави та демонструє її.
3 вид мистецтва – живопис.
Живопис – це вид мистецтва, який являє собою нанесення зорових образів за допомогою фарб на основу.
У сучасному світі до цього виду мистецтва також відноситься створення зображень за допомогою цифрових технологій.
Крім того, живопис – це важливий спосіб передачі дійсності, почуттів і стану душі людини. Крім картин, зображених на полотні, до живопису відносять і розпис стін, судин складної форми, дерева, картону, паперу та інших поверхонь.
Зародився живопис у первісно-суспільному ладі. Ще первісні люди бачили красу навколишнього світу й відображали її в малюнках, скульптурі, різьбленні по дереву, кості, каменю. Мисливці кам’яного віку створювали в печерах цілі галереї малюнків. На них різнокольоровими фарбами ( червона, жовта, коричневі глини ) та сажею зображали різних звірів: коней, бізонів, мамонтів, оленів, а інколи - і якісь знаки.
Уявіть, що ви зараз знаходитесь у кам’яному віці і хочете передати красу нашого святкового дня для нащадків, намалювавши малюнок на асфальті.
А який же буде цей малюнок ми зараз побачимо.
Команди малюють на асфальті для нащадків подію дня.
ІV. Підсумок заходу.
Ось і добіг кінця наш захід. Пропонує вам, ще раз поміркувати над вашим настроєм, відчуттям. Якщо вони змінилися, то зніміть квітку з дерева і прикріпіть квіточку іншого кольору, який буде відповідати вашому настрою.
Ось такі види мистецтв побували у нас,
Хай і до вас приходять й не раз...
Хай несуть радість та творчість крилату,
І хай вам зігріють і будень , і свято.
Додаток №1.
Додаток №2.
Додаток №3.
І група
ІІ група
ІІІ група.
ІV група.