УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА
Перший урок. 1 клас.
Мета: - сформувати уявлення учнів про школу як країну знань,
- розширити кругозір учнів про рідну Україну, про народну символіку та державні символи,
- викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, її просторів,
- розвивати почуття патріотизму, заохочувати творити добро, здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї школи і громадянином своєї держави.
Обладнання: кольоровий папір для українського віночка, ілюстрації державних і народних символів , кліпи «Моя Україна», «Изюм – город детства моего»
Хід уроку
І. Організація учнів
- Сьогодні для вас пролунав перший дзвінок, який покликав вас на перший у вашому житті шкільний урок. Ви переступили поріг Країни Знань. Усі жителі цієї країни носять почесне звання – учень, школяр. Сьогодні ви із звичайних хлопчиків і дівчаток перетворились на учнів, школярів. Я вітаю вас із цією визначною подією.
На дверях нашого класу сьогодні великими літерами написано «1-й клас».
Так! Сьогодні народився наш 1-Б клас!
-Послухайте уважно вірш Дмитра Павличка про школу:
Наче вулик наша школа,
Вся вона гуде, як рій.
І здається, що довкола
Розквітають квіти мрій.
Бігають, сміються діти,
Та лиш дзвоник задзвенить –
Стане тихо, ніби в квіти
Заховались бджоли вмить.
-З чим автор вірша порівнює школу? Чому? Чому дітей порівнює з бджолами?
(Діти дають відповіді на поставлені запитання.)
-А хто з вас знає, чому навчає школа?
В школі вчать дітей читати
І писати будуть вчить.
На екскурсії водить.
Будуть вчити рахувати,
Танцювати і співати.
Ще навчать, як в світі жити,
Зі всіма дітьми дружити.
Вчать у школі працювати,
Труднощі перемагати.
Завжди правду говорити.
В світі лиш добро творити!
- Ми будемо вирушати у цікаву подорож по Країні Знань. Але кожна нова подорож починається зі знайомства. Тому нам теж треба познайомитися. Я ваша перша вчителька. Звуть мене Надія Петрівна. Ми разом будемо вчитися читати, писати, рахувати, розкриємо багато секретів і таємниць. Разом пройдемо багатьма стежками Країни Знань.
Ось тепер ми друзі! А з друзями можна ділити і радість і сум, перемоги і невдачі, разом робити добрі і корисні справи.
- Діти, а чи готові ви до навчання у 1 класі?
ІІ. Перевірка знань.
- А чи добре ви знаєте укр.. казки? Відгадайте «З якої це казки?»
(Діти піднімають руки)
- «… А півник тим часом замісив тісто, приніс дрова, розпалив у печі, а мишенята танцюють та в ігри граються…» («Колосок»)
- «… Кізонько моя мила, Кізонько моя люба, чи пила, чи ти їла? …» («Коза-Дереза»)
- «… Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю…» ( «Колобок»)
- «… От Котик почув Півника, прибіг, забрав його у Лисички і поніс додому…» («Котик та Півник»)
- «…Я Мишка - шкряботушка, Жабка – скрекотушка, Зайчик – побігайчик. А ти хто така?..»(«Рукавичка»)
Молодці!
- Наступні загадки, які я вам зараз загадаю.(Відповідаємо всі разом)
- 1. Виводить букви і слова оця цікава штучка,
В руці виблискує здаля нова, гарненька … (ручка.)
2. Всяк школяр його шанує, бо він пише і малює.
Хто ж цей славний молодець? Це, звичайно,… (олівець.)
3. Не сорочка, а зшитий. Не кущ, а з листочками. (Зошит.)
- В чому треба носити до школи шкільне приладдя? (В портфелі)
Молодці!
IІІ. Оволодіння матеріалом, шляхом застосування одержаних знань
- З сьогоднішнім святом вас вітає не тільки школа а й місто, де ви народилися і край, в якому живете.
- Як же називається край, де ми живем? (Ізюм – малюнки гімна і герба міста)
(Перегляд кліпу «Изюм – город детства моего»)
А чи має наша держава теж свій день народження? Так, ми його нещодавно теж святкували – 24 серпня – день народження нашої України.
Ми не дарма завели мову про Україну. Адже наш перший урок присвячений
дорогій Батьківщині, нашому рідному краю, який ми всі дуже любимо.
Усі ми одного роду – діти українського народу.
- Якими словами ще можна назвати слово Україна? (Батьківщина , рідний край, рідна домівка, рідна земля)
- Діти, громадянами якої держави ми є? ( Ми – громадяни України!)
Ми є діти українські –
Хлопці і дівчата,
Рідний край наш – Україна
Велика й багата.
Ми є діти українські –
Український славний рід!
Дбаймо, щоб про нас маленьких
Добра слава йшла у світ.
- Наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції має також неповторні державні символи. Про них послухайте казку.
- Давним давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір,готові були віддати за неї своє життя.
Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
(Демонстрування державних символів України)
- То хто ж ця жінка - матір?
На землі великій є одна країна:
Гарна й неповторна, мила…(Україна)
Найвідомішим народним символом є вінок. Зараз ми створимо чарівний український віночок. Чарівний тому, що ми вкладаємо в нього свою часточку любові.
– Я беру квіточку і назваю ім’я
– Вийдіть до мене і «вплетіть» квіточку у наш віночок.
За допомогою вчителя діти прикріплюють квіти на дошку, заздалегідь оформлену у вигляді віночка.
– Погляньте, діти, на цей чарівний віночок.
– Ми всі різні – маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Але тепер у нас буде багато спільного. Нас об’єднала наша школа, наш клас. Тепер ми одна родина, один колектив. Цей віночок буде символізувати міцну дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами, щоб нагадувати про те, що наша дружба міцна й непорушна, всі ми житимемо у мирі й злагоді. Саме в цю хвилину народилася наша сім’я - 1-Б клас!
Ми усі – одна сім’я,
Неповторні – ти і я!
Будемо усі дружити,
В злагоді і мирі жити.
Бо життя – це диво – казка!
В ньому є любов і ласка!
Ми прийшли у світ, щоб жити
Й на Землі добро творити!
Закони нашого життя.
Країна Знань, яку кожен з вас зможе відкрити завдяки своїм можливостям, зусиллям має свої закони, і ви їх повинні знати.
Заходить вчитель – треба встать,
Коли тобі дозволять – сядь.
Сказати хочеш – не гукай
А тільки руку підіймай.
Ручкою на парті ніколи не пиши,
Підручник і зошит ти свій бережи!
Будь старанним у навчанні
Кожен день уроки вчи !
Щоб не сутулилась спина,
Сядемо рівно неодмінно.
Уважно вчителя ти слухай
І не поводься ,як папуга.
Прізвиськ дітям не давай,
А дівчаток захищай!
Клас і школу бережи,
З цього дня вони твої!
ІV Підсумок уроку
– Любі першокласники, наш урок добігає кінця. Я хочу показати вам кліп, щоб ви не забували, в якій прекрасній країні ми живемо!
(Перегляд кліпу «Моя Україна»)