Перший урок для розширення уявлення дітей про моральне поняття доброта, формування вміння оцінювати вчинки, диференціювати ознаки доброго і злого. Для розвитку критичного мислення, уваги, зв'язного мовлення, викликати бажання іти дорогою добра, виховувати кращі людські цінності.
Тема: Подорож містом Доброти
Мета: розширити уявлення дітей про моральне поняття доброта, формувати вміння оцінювати вчинки, диференціювати ознаки доброго і злого, розвивати критичне мислення, увагу, зв’язне мовлення, викликати бажання іти дорогою добра, виховувати кращі людські цінності.
Обладнання: мультимедійна презентація, квіткова галявина, сердечка, чорна і яскрава парасольки, дерево добра,сонечко, дитячі долоньки-промінчики.
Хід заняття
І. Організаційна частина. Ранкове коло
А) Привітання вчителя
(слова-привітання до гостей)
Добрий день, вам добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде
не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік!
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будемо вчитися… В добрий час!
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці, хай вона цвіте!
Усміхнися дощику: «Лий, мов із відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
Б) Створення позитивного настрою
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете допомагати один одному, протягніть руку товаришу.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один одного за руки.
- Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки в гору.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, підніміть руки вгору.
- Якщо ви хочете дізнатися щось нове і цікаве, поплескайте в долоні.
ІІ. Робота над темою уроку
МІСТО ДОБРОТИ
Радо вітаємо вас у нашому місті і маємо надію, що ви дружні, культурні та ввічливі діти.
Що ви маєте добрі серця, робите гарні вчинки, ніколи і нікого не ображаєте.
Саме такі люди живуть з нами. Сьогодні ми покажемо вам наше місто. Та екскурсія непроста. Вам доведеться виконувати різні завдання
Діти, а скажіть в якій країні знаходиться наше Місто Доброти?
Погляньте, діти, на Україну. Україна є однією
з найбільших країн світу. Простір нашої землі, такий
великий, що аби перетнути його пішки із заходу
на схід, треба йти 90 днів. А ми з вами перетнемо
Україну з одного краю в інший за один день.
І рухатись ми будемо ось у такому чарівному
паровозику. Ну що ? Поїхали?
Перша наша зупинка «Музично-кольорова».
Зараз ми з вами прослухаємо пісню на слова
видатного українського поета Дмитра Павличка.
Ця пісня стала відомою на весь світ.
До речі в цьому році Дмитро Павличко ювіляр.
Всього через 28 днів йому виповниться
90 років.
Так от після прослуховування пісні ви мені
повинні будете назвати кольори,
потрібно буде пояснити, що ці кольори означають.
Пісня у виконанні Михайлика Царя на передачі «Голос. Діти»
https://www.youtube.com/watch?v=iuWnH34ebno
Ви готові подорожувати далі? Для цього об’єднаємося в групи. Адже колективно працювати завжди краще і швидше.
Пропонуємо пройти Стежиною Добра
Вправа «Асоціативний кущ»
- Що таке, на вашу думку, доброта? Сплетемо «павутинку» до цього слова.
щедрість милосердя повага
турбота Д О Б Р О Т А радість
любов і ласка допомога
Пройшовши стежиною добра, ви потрапили на квіткову галявину настрою. Кожна людина повинна розрізняти людські почуття та емоції. Це допоможе прийняти правильне рішення у незвичних ситуаціях. Адже ми повинні співчувати, співпереживати, допомагати у біді та горі, вміти радіти за інших у хвилини радості.
Гра «Мій настрій»
Кожна група отримує малюнок чорно-білої квіткової галявини. (Квіти – по кількості дітей у групі )
Кожен з вас має на даний час різний настрій. Подивіться на таблицю кольорів і розфарбуйте кожен свою квіточку, залежно від вашого настрою:
червоний – мені весело;
рожевий – я задоволений;
жовтий – я здивований;
синій – я спокійний;
фіолетовий – мені сумно;
чорний – мені не цікаво.
( Перегляд картинок, підсумок)
Нехай чудовий настрій супроводжує вас протягом всієї подорожі.
Піднімемося на міст Мудрості. Щоб його перейти, треба пригадати прислів’я, які склав український народ про добро та добрих людей.
Кожна група отримує конверт. У ньому знаходяться слова, з яких діти утворюють прислів’я.
1 група : Де є добро, там зникає зло.
2 група: Добро не лихо, ходить по світу тихо.
5 група: Не роби комусь, що тобі не мило.
6 група: Добре ім'я краще багатства.
Намагайтеся жити у мирі та злагоді з оточуючим світом, з навколишніми. Робіть добро не за дякую, а від щирого серця. В народі говорять: « Хто людям добра бажає, той і собі має.»
Та не завжди так буває, як ми хочемо. Погляньте, на небі з явилася незвичайна хмаринка – «хмаринка вчинків». Пішов рясний дощ. Діти розкрили парасольки – яскраву та чорну.
(Звучить запис звуку дощу)
Гра « Кольорові парасольки»
Кожній групі на стіл «впала» дощова краплинка, яка розповідає про людські вчинки. Оцініть їх і станьте під відповідну парасольку.
Яскрава – гарний, добрий вчинок, прояв милосердя.
Чорна – негативний вчинок, прояв неповаги, злості.
Гра «Оживи дерево добра».
У кожної групи на столах лежать листочки, квіточки. Завдання: пригадати і записати зі зворотної сторони листочка (квіточки) добрі вчинки ваших друзів по відношенню до вас, до інших людей, добрі вчинки, які ви робили разом з друзями.
(Прикріплюють листочки до дерева.)
Яка краса! Наше дерево замайоріло красою квітів та зелені, а наше життя збагатилося, красою добрих вчинків. Вдома самостійно створіть своє «дерево добрих справ і постійно поповнюйте його.
Чудовий будинок знаходиться поруч з парком. Не будинок, а справжній казковий палац! Прочитайте його назву.
- Як ви вважаєте, хто живе у цьому палаці?
- Дійсно, у цьому будинку поселилися добрі казкові герої.
Гра « Посели героїв у будинок».
Завдання: серед поданих героїв казок, мультфільмів обрати лише тих, хто є доброзичливим, хто має добре серце.
Попелюшка, Кіт Леопольд, мачуха, Крокодил Гена, Чебурашка, Шапокляк, миші, Баба Яга, Дюймовочка, Добра фея, Котигорошко, Лунтик, Снігова Королева, Дракон, Вупсінь та Пупсінь, зла чаклунка,Шрек.
У казках завжди добро перемагає зло, тому добрих героїв більше. Нехай же і на вашому життєвому шляху зустрічаються тільки добрі люди.
А) У будинку казкових героїв стоїть музична скринька. Подумайте, які пісні про добро, дружбу знаходяться у ній?
а) Ми підійшли до високої гори. Щоб піднятися на її вершину треба перевірити ваші вміння говорити добрі слова.
Гра «Скажи добре слово другу».
Завдання: діти один одному у групі передають сердечко і говорять добре слово сусідові.
б) Гра « Подарунок другу
Кожна людина дуже любить отримувати подарунки. За допомогою конструктора LEGO «намалюйте» квіточку і подаруйте її сусіду по групі, говорячи при цьому добре слово чи побажання.
в) Представники кожної групи зачитують вірш про добро
1. У злому світі жити погано,
Свариться тато, свариться мама.
Зраджують друзі – це так жахливо.
З сірого неба падає злива.
Як добре жити в доброму світі!
Сонце всміхається в ясній блакиті.
Люди веселі, мама і тато.
Дома і в школі друзів багато!
(Г. Манів)
2.Що таке доброта? Чи забули ви, люди?
Це, як мир на землі, тихо й гарно повсюди.
Це як посмішка враз зацвіла на лиці,
Як дитини рука в теплій тата руці.
Це як мамина ласка пригорне дитину,
Це, як злагода й ніжність гуртує родину.
(Н. Красоткіна)
3. «Треба бути чемним, сину,
Люблять всі такі дитину.
Якщо ти когось вітаєш,
Ти йому добра бажаєш!»
Мама так мені казала,
Коли в школу проводжала.
Доброго усім вам дня!
Хочу я усіх вітати,
Хочу всім добра бажати.
Щоб для тих, кого вітав,
День насправді добрим став .( Г. Манів)
4. Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
- Людина починається з добра!
(Л. Забашта)
5. На доброті існує світ.
Із добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта!
(Д. Павличко)
6. Доброта — це просто милі вчинки:
Місце уступити залюбки.
Це розмови гарної хвилинки,
Це слова приємні і думки…
Це подати руку допомоги,
Коли хтось спіткнувся на путі.
І розвіяти усі тривоги,
Усміхнутись сонечком в житті.
( Н. Красоткіна)
в) Гра-змагання «Утвори вірш»
Сьогодні на урок я підібрала вірш про доброту, але в ньому зникли деякі букви. Яка група першою відтворить вірш.
Як д…бр… ж…т… в д…бр…м… св…т..!
С…нц… всм…х...ється в ясн…й бл…киті.
Люд… в…с…л… , м…м… і т…т… .
Д…м… і в шк…л… др…з… в б…г…т…!
ІІІ. Підсумок заняття
У кожного з нас живе маленьке сонечко. Це сонечко – доброта, яка живе у наших серцях. Вмійте дарувати тепло своїх сердець всьому живому, всім, хто оточує вас.
.
Гра «Подаруй долоньку сонечко»
(Виконання колективної аплікації)
У дітей лежать вирізані з паперу долоньки, які вони прикріпляють до сонечка.
Освітлюйте і ви всім шлях
Як сонце з висоти!
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!
1