Перший урок у 5 класі на тему: "Толерантність та взаємоповага як запорука мирного співіснування""

Про матеріал
У даному документі міститься конспект першого уроку на морально-етичну тему, який стане у нагоді класному керівникові при плануванні та організації виховної роботи з учнями, зокрема 5 класу.
Перегляд файлу

План-конспект першого уроку у 5 класі  на тему:

"Толерантність та взаємоповага як запорука мирного співіснування"

Тема: Толерантність та взаємоповага як запорука мирного співіснування.

Мета: розкрити значення поняття «толерантність»; вчити учнів критично мислити на тему мирного співіснування у класі та у соціумі, практично застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати зв’язне мовлення, логічне та критичне мислення, навички самоаналізу; сприяти формуванню позитивного мікроклімату у класі та встановленню доброзичливих стосунків між учнями; виховувати тактовне ставлення до оточуючих.

Обладнання: ноутбук (відео «Толерантність починається з тебе», картки з малюнками, велике і маленькі сердечка, пам’ятки для дітей, медалі «за терпимість»).

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Доброго дня, дорогі мої п’ятикласники. Я щиро вітаю Вас із початком нового навчального року та із переходом у середню ланку школи. Також я вітаю нових учнів у нашому класі, я дійсно вірю, що ви станете невід’ємною частинкою нашого колективу, що ми всі будемо підтримувати один одного та пліч-о-пліч долатимемо усі труднощі і перешкоди, які стоятимуть на нашому шляху  - на шляху до нових знань та світлого майбутнього. Тепер Ви вже не маленькі дітки, яких учителька за руку супроводжувала шкільними коридорами, ви вже майже дорослі люди, адже ви так виросли за літо: хлопчики помужнішали, стали справжніми лицарями, а дівчатка іще погарнішали, розквітли, мов троянди. Але разом з тим мені цікаво, а чи подорослішали ваші вчинки і почуття відповідальності за них? Чи пам’ятаєте ви про доброзичливе ставлення до людей і один до одного.

ІІ. Вступна бесіда.

  • Знаєте, мені на думку спадають зараз такі слова:

Чи можемо ми бути терплячими,

Коли в суперечках буваєм гарячими,

Коли зневажаєм невинну людину,

Але ж ми всі із одного тіста, із одного млину.

  • Як ви зрозуміли ці слова? Як ви думаєте, про яку рису характеру людини ці рядки? Чи знайомі вам слова «толерантність» і «взаємоповага»? Чи володієте ви такими рисами характеру?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Отож, як ви зрозуміли, сьогодні ми говоритимемо про толерантність і взаємоповагу та їхнє значення у нашому житті.

ІV. Основна частина.

  • То що ж означає слово «толерантність»?

Якщо зазирнути у тлумачний словник української мови, то можна знайти таке його визначення: толерантність (від лат. Tolerantia) — «стійкість, витривалість»; «терпимість»; «допуск». У загальному розумінні слова — це «допустиме відхилення». Протилежність толерантності — це нетерпимість. Основою толерантності є особиста свобода людини, взаємоповага та вміння цінувати права і свободи інших. Це настільки важливо у наш час, що  ЮНЕСКО проголосила День толерантності, який ми щорічно відзначаємо 16 листопада.

Простіше кажучи, толерантна людина – це та, яка з повагою ставиться до інших людей у будь-якій ситуації, навіть якщо ваші погляди в чомусь не збігаються, навіть якщо вам ваш співрозмовник не симпатизує й у вас інші життєві цілі та пріоритети. Поняття толерантності також тісно пов’язане з такими словами як вихованість, інтелігентність, манерність, гідність, взаємоповага, стриманість, самоконтроль. Безперечно, бути толерантним – не означає бути німим, завжди  і скрізь мовчати. Свою думку слід уміти висловлювати і відстоювати, але якщо це не ображає інших людей, не принижує їхню гідність і не зводить їхню самооцінку до нуля. Дуже легко поранити людину образливими словами, особливо коли не задумуєшся про те, які тяжкі душевні рани в неї після цього залишаються. Це те ж саме, що вилити бруд у чисту воду: він з часом осяде на дно, але вода такою ж прозорою як до цього, вже ніколи не буде. Так  і з людиною: образливі слова чи негідне ставлення з боку інших з часом забуваються, але у вас вже ніколи не буде такого приязного ставлення  до свого кривдника, яке було до того. Не забувайте, що життя – це бумеранг: що виходить від вас, те до вас рано чи пізно і повернеться. Навіть якщо ви думаєте, що ви сильний і морально загартований, а , отже, ніхто не зможе вас образити, пам’ятайте: завжди є сильніші, мудріші і гарніші. Завжди є хтось вищий за нас, хтось, хто і вам дасть урок. Тому ніколи не ображайте іншу людину, бо колись і вас можуть образити.  Просто на хвилинку поставте себе на місце інших і уявіть, як би вам неприємно було опинитися на місці скривдженого.

Пропоную переглянути вам відео, аби краще усвідомити, що ж таке толерантне ставлення до оточуючих. (Переглядають відео)

  • Чи хотіли б ви опинитися на місці цього хлопчика? Чому?
  • Як ви вважаєте, чи гідно прийняв клас нового учня?
  • Які висновки ви можете зробити, переглянувши це відео?

- Отож, варто також замислитись про те, що не можна знущатися з людини через її зовнішність, адже ми такі, якими створив нас Бог, і це єдине, в чому ми не винні і не можемо змінити. Не можна знущатися з людини через матеріальне становище, адже сьогодні у нас є все, а завтра може не бути і нічого. Не можна знущатися з людини через недугу (фізичну чи психічну), адже ми не знаємо, що чекає на нас у майбутньому: ніхто не застрахований назавжди залишитися в інвалідному візку, сліпим, глухим чи німим. Тож не спішіть образити людину, пам’ятайте, що «любов виникає з любові. Коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю» (Г. Сковорода). Мені дуже хотілося б, щоб ви насамперед толерантно ставилися один до одного, до своїх нових однокласників, до учнів інших класів, вчителів і батьків. Будьте підтримкою один для одного, адже вам ще сім років слід прожити у цій новій сім’ї. 

Вправа «Дарую серце людям».

- Тепер ви знаєте якою має бути толерантна людина – це насамперед людина з великим серцем, сповненим добра і любові. У вас на парті є маленьке сердечко, тож давайте кожен напишемо рису характеру, притаманну толерантній людині і вкладемо у це велике серце, аби ніколи не забувати, про терпимість і повагу один до одного. (Учні по черзі виходять до дошки, зачитують свою рису характеру і вкладають у велике серце, прикріплене на дошці)

Вправа «У чому ми повинні бути толерантними».

- А зараз пропоную поглянути на малюнки і сказати, у чому має проявлятися наша толерантність в даних ситуаціях?

V. Підсумок уроку.

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Чи легко бути толерантним?

 -  А на кінець я хочу роздати вам пам’ятки на кожен день, аби ви не забували, якою має бути толерантна людина. (Також пам’ятку вчитель вивішує у класі та нагороджує учнів медалями «за терпимість»)

- Дякую вам за активність на уроці, бажаю вам такого ж продуктивного навчального року!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка на кожен день

  1. Щоб тебе поважали, треба самому з повагою ставитися до інших.
  2. Не обзивай товаришів, не придумуй їм образливі прізвиська, не зчиняй бійки.
  3. допомагай товаришу, не чекай, поки він сам попросить допомоги.
  4. Зупини товариша, якщо він робить негідну справу.
  5. Відповідай за кожний свій вчинок.
  6. Мало хотіти бути добрим, треба ним бути.

 

 

 

 

Пам’ятка на кожен день

  1. Щоб тебе поважали, треба самому з повагою ставитися до інших.
  2. Не обзивай товаришів, не придумуй їм образливі прізвиська, не зчиняй бійки.
  3. допомагай товаришу, не чекай, поки він сам попросить допомоги.
  4. Зупини товариша, якщо він робить негідну справу.
  5. Відповідай за кожний свій вчинок.
  6. Мало хотіти бути добрим, треба ним бути.

 

 

doc
Додав(-ла)
Іванюк Наталія
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку