Перший урок "З Україною в серці" для учнів 3 класу

Про матеріал
розширити і поглибити знання учнів про свою рідну державу, розкрити суть поняття ― патріот ― патріотизм, формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, громадянські якості, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю, виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Перегляд файлу

Мета: розширити і поглибити знання учнів про свою рідну державу, розкрити суть поняття ― патріот ― патріотизм, формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, громадянські якості, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю, виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.

Обладнання: мультимедійна дошка, вислови про Україну, картки з прислів’ями, презентація, карта України, фотографії , вірші українських поетів, картки для роботи в групах, сердечка, кросворд.

 

Епіграф:  Я гордий з того, що живу у цій країні,

Тут люди добрі, щирі і талановиті,

Душею вірні рідній Батьківщині,

Сяйвом добра й любові оповиті.

                                 Я. Клочник

Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання (слайд 1)

Пролетіло тепле літо,

В школу повернулись діти.

Відпочили всі нівроку!

Із новим навчальним роком!

2. Поздоровлення з Днем знань (слайд 2)

- Дорогі діти! Я рада вас вітати у цьому світлому прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу вам побажати цікавих подорожей по Країні Знань. Бажаю підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети.

- Отже, ми починаємо наш перший урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Країна Знань незвичайна, чарівна. В ній багато таємниць, несподіванок, випробувань. І ось перше випробування – кросворд.

ІІ. Актуалізація знань

  1. Розгадування кросворда  (слайд 3)
  • Довгастий  шматок тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, або вишитий шматок тканини для оздоблення української оселі. (Рушник.)
  • Вишита сорочка. (Вишиванка.)
  • Давно ця річка славна

Народи три єднає

І в Чорне море плине.

Простори України

Розкішно прикрашає. (Дніпро.)

  • Він мостить гнізда на дахах,

У теплий край літа далеко.

Як зветься той цікавий птах?

Ану, скажіть хутчіш!..   (Лелека.)

  • Столиця нашої держави.   (Київ.)
  • У вінку зеленолистім,    У червоному намисті,

Видивляється у воду     На свою хорошу вроду. (Калина.)

  • Плаче красуня над річкою:
  • Пов’язала  б коси стрічкою,

Та вітер весь час налітає

Та коси мої розплітає. (Верба.)

- Діти, подивіться уважно на ці слова. Що у вас на думці, коли ви їх чуєте? (Відповідають діти.)

- Подивіться на кросворд.   Яке  слово  утворилося? ( Україна). (слайд)

- Так, вірно. Україна – наша Вітчизна – ненька зі своєю історією, добротою, красою, садочками та полями, над якими вільно та грайливо у безхмарному голубому небі пролітають лелеки. Це найдорожча і найрідніша земля, де ми народилися, де живуть наші батьки, рідні.

- Тож як ви вважаєте, про що піде мова на нашому першому уроці?

(Діти відповідають.)

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину. (слайд 4)

Прочитайте тему нашого уроку. (Діти з дошки читають тему «З Україною в серці».)

А девіз уроку: Вітчизна свята, дорога Україна, для кожного з нас ти у серці єдина.    (слайд 5)

  • Як ви розумієте ці слова? (Діти відповідають.)
  • Як рідні матір ми не вибираємо, так і Батьківщину людина не вибирає, але прикипає до неї всім серцем, як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов’ю  на все своє життя. От ми з вами і почнемо нашу дорогу до знань з найсвітлішого – з любові до рідного краю.
  • Україна – це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народилися, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку – це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама.
  1. Асоціативний кущ (слайд 6)
  • Зараз ми проведемо інтерактивну гру «Моє слово про Україну». Складемо асоціативний кущ.
  • Якими ще словами, близькими за значенням, ми можемо її назвати?

(Батьківщина, рідна сторона, любий край, земля батьків, отчий дім, рідний дім, отча земля, моя держава… .)

  • Погляньте у вікно. Що ви побачили? Лише куточок нашої країни, такий маленький і мальовничий, дорогий серцю. Але саме з таких невеличких куточків і складається наша Батьківщина.
  • Отже, ми з вами розпочинаємо подорож нашою країною. Ми будемо робити  зупинки, виконуючи різні завдання, та ще краще пізнавати нашу рідну країну.
  •  Тому будьте старанними, активними і наполегливими, тільки разом ми подолаємо цей шлях. А знання які ви отримаєте допоможуть вам гідно нести звання українець, залишать в серці хоча б малесеньку краплину любові до нашої Батьківщини.

ІV. Осмислення та усвідомлення матеріалу уроку

  1. Перша зупинка «Україна устами поетів» (слайд 7)
  • Послухайте вірш. Якими ще словами, що асоціюються з Україною, можемо доповнити слова на дошці.

Що ж таке є моя Батьківщина?

Під вікном червоніє калина,

казочка цікава у бабусі,

і тихенька пісенька матусі.

Сила та незламність мого тата,

вся обсаджена квітками рідна хата.

Попід тином дідова криниця,

Ген у полі – золота пшениця.

На даху в своїм гнізді лелека

І дорога у майбутнє – ой далека.

І веселочка зігнулась понад ліс,

І стрімкий за полем обеліск.


(Діти доповнюють групу слів на дошці словами з вірша: бабусина казка, пісня

матусі, сила тата, пшениця тощо. )

- Чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерельною водою умивається біле латаття, де навесні та влітку під шатами яскравих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?

- Є, - це наш рідний край.

- Рідний край... Він починається від батьківського порогу, стрункої тополі, твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться по садочку. Найсвятішими для нас є слова Україна, Батьківщина.

(Учні декламують вірші.)


1. Є край, де найкращі у світі пісні

І цвітом чарує калина,

Де сонечко вперше всміхнулось мені

Це дім мій – моя Україна.

2. Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна — найкраща у світі!

Моя Україна — це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні джерельця

 

3. Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки глибокі.

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже сучасні.

 

4. Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна — це пісня весела.

Це щира, багата, як світ, її мова,

Крилата, така мелодійна, чудова!

5. Її обереги — верба і калина.

Найкраща у світі — моя Україна.

Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.

То як же нам, дітям, її не кохати!?

 

 

 

6. Моя Україна — козацькая слава!

Така волелюбна і мирна держава.

Вона дорога нам, і рідна, і мила,

Бо світ перед нами, як мати, відкрила.

Вітчизно свята, дорога Україно,

Для кожного з нас ти у світі — єдина.


 

  • Молодці!  Ви гарно прочитали вірші про нашу рідну  Батьківщину.
  • Діти, а чи знаєте ви, як називають людей, які люблять свою Батьківщину? (Якщо діти не назвуть, то даю підказку скласти слово за буквами  ТАОТРІП  (патріот).) (слайд 8)
  1. Друга зупинка, яка так і називається «Ми патріоти» . (слайд 9)
  • Діти, так хто такий патріот ? (Відповідають.)

Патріот – людина, що любить і поважає рідну землю, шанує її традиції.

Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів.

  • Отже, патріоти – це люди, які дуже люблять свою країну і роблять все, щоб вона розвивалася і процвітала.
  • Підніміть руки хто себе вважає патріотом?
  • А чому? Прокоментуйте? (Діти відповідають.)

Я – не просто українець!

Я – великий патріот!

Я люблю, як тата й маму,

Український весь народ.

  • Молодці! Усі ми любимо свою Вітчизну.
  • А тепер назвіть людські цінності, які має обов’язково патріот. Давайте до перших літер слова патріот напишемо ці якості. Виконаємо це завдання в групах.

Робота в групах. (слайд 10)

П – привітність, працьовитість …

А – активність …

Т – терплячість, толерантність…

Р – радісний , рішучість…

І – ініціативність …

О – організованість, обов’язковість …

Т – творчість, товариськість.

Перевірка виконаного завдання.

  • Я впевнена, що ви всі наділені такими рисами, тому всі патріоти  нашої України.
  • А ми рухаємося далі.
  1. Третя  зупинка «Чи знаєш ти свою країну?» (слайд 11)

 

  • Державна мова України (Українська)
  • Найбільша річка на території України (Дніпро)
  • Які гори є на території України? (Кримські, Карпати)
  • Основний закон України? (Конституція)
  • Найголовніший майдан нашої  країни? (Майдан Незалежності)
  • Що святкують українці 28 червня? (День Конституції)
  • Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня)
  • Кого називають Кобзарем країни? (Т.Г. Шевченко)
  • Столиця України (Київ)
  • Основні кольори нашого прапору? (Синій і жовтий)
  • Назвіть  державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України.)
  • Молодці, добре справилися із цим завданням.
  1. Четверта зупинка  «Символи України». (слайд 12)

Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.

 Герб – це символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. У слові «тризуб» міститься число «три». Наші предки були переконані, що тризуб (трійця) відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому. Це батько – мати – і дитя, які символізують собою силу, мудрість і любов.

Гімн – це урочиста пісня, що є символом державності, а Державним Гімном є пісня «Ще не вмерла Україна». Понад 100 років тому її написав поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький.

Наш прапор – синьо-жовтий. А можна сказати, що він жовто-синій. Ні, не можна. Бо за правилами кольори прапора читають згори донизу. Жовтий колір – це колір пшениці, поля, хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще колір сонця, без променів якого не дозрів би хліб. Синій колір – це колір ясного, чистого,  мирного неба. А також без води не дозрів би колос. От вам і ще один блакитний колір – колір цариці – води.

  • Пропоную послухати вірші про символи України.

Вірш «Герб»

Наш герб – тризуб.

Це воля, слава й сила.

Наш герб – тризуб.

Недоля нас косила,

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню

Несемо ми людям.

Вірш «Гімн»

Слова палкі, мелодія врочиста…

Державний Гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста –

Це ключ один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна,

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї ясне світло навкруги.

              Вірш «Прапор»

Прапор – це державний символ,

Він є в кожної держави;

Це для всіх ознака сили,

Це для всіх ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:

Синє небо, жовте жито;

Прапор свій оберігаєм,

 

 

Він святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині,

Ми навіки вже – народом,

Українським в Україні.

 

  • Рухаємося далі.

 


  1. П’ята  зупинка  «Народ скаже – як зав’яже». (слайд 13)

Український народ має свої традиції, культуру. Спливають роки, змінюються часи, але вічно живуть українські народні пісні, казки, загадки, прислів’я. Тож зараз попрацюєте в парах. Необхідно правильно з’єднати  прислів’я і пояснити його зміст. Робота в парах.

 

Без верби і калини … (нема України).

За рідний край … (життя віддай).

Кожному мила … (своя сторона).

Рідна земля  і в жмені … (мила).

Кожному птаху своє … (гніздо миле).

Людина без Вітчизни - … (як соловей без пісні).

 

- Перевіряємо та пояснюємо зміст прислів’я.  Молодці!

- А хто з вас може  пригадати інші прислів’я про Україну? 

Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї  держави, для її слави, свободи, незалежності.
Ви добре справилися із завданням. Тому рухаємося далі.

 

6. Шоста  зупинка  «Славетні українці». (слайд 14, 15, 16, 17, 18)

- Українська земля багата талановитими людьми. Скільки поетів та художників, спортсменів та співаків прославляють Батьківщину на рідних теренах та в усьому світі. Пригадайте їх імена. (Діти називають видатних українців.)

- Пропоную переглянути слайд – шоу «Гордість Батьківщини».

- Ось і підійшов до завершення наш урок. Напевне, всі ви зрозуміли, на якій

унікальній землі ми живемо. Ми маємо чим пишатися і чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі.

V. Підсумок уроку

1. Створеня композиції «З Україною в серці» (слайд 19)

- Дорогі  діти! Погляньте на карту України.

- Що вам нагадують обриси території нашої держави? (Букет, крила птаха, серце …)

- Діти, зараз візьміть сердечко, яке ви підготували і напишіть на ньому, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні. (Наприклад: добра, миру, безпеки, процвітання, щастя, спокою, …) і по черзі прикріпіть своє сердечко по контуру до карти України, озвучуючи своє побажання.

 (Звучить пісня «Квітуча Україна» у виконанні Н. Май).

Таким чином ми створили  композицію  «З Україною в  серці».

2. Слово вчителя.

- Любов до мами і тата, любов до рідних, любов до Батьківщини – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щира, відважна.

 Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб Україна і надалі ставала квітучою державою, єдиною, сильною і багатою.

- Ви майбутнє України. То ж своїми  знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її.

Дякую вам за чудову роботу!

 

 

Завантаження...
doc
Додано
19 липня 2020
Переглядів
4637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку