Перспективне планування ігор та вправ з розвитку емоційної сфери
дітей другої молодшої групи
Назва місяця |
Мета |
Назва гри |
Ігрові дії |
вересень |
Розвивати навики позитивної соціальної поведінки. Сприяти гармонізації емоційного стану дітей. |
психогімнастика «Ми – одна сім’я»
д/г «Дружні малята»
д/г «Назвемо усіх ласкаво»
д/г «Подаруй ласкавинку» |
Діти утворюють коло і промовляють слова: В цій кімнаті – ми сім’я! Раз, два, три! плескають в долоні Ми і ви, і ти, і я! показують Раз, два, три! плескають в долоні Усміхнись тому, хто справа; повертаються вправо Усміхнись тому, хто зліва повертаються вліво Ми – одна сім’я! плескають в долоні
Вихователь пропонує дітям стати парами по колу Долоньки маленькі Плескають легенько плескають у долоньки одне одного Пальчики з’єднали в танку закружляли кружляють парами Посварились, розійшлися повертаються спинами одне до одного Помирились – обнялися! обнімаються та посміхаються
Вихователь пропонує дітям уявити, що з ними хоче подружитися вітер і кличе їх по імені. Діти разом промовляють ім’я кожної дитини (пестлива форма), ніби її покликав вітер.
Діти об’єднуються у дві команди (хлопчики – дівчатка). Хлопчики добирають якомога більше пестливих форм та компліментів для дівчаток, дівчатка – для хлопчиків.
|
жовтень |
Вправляти в умінні виражати емоції радощів. Сприяти створенню доброзичливої атмосфери в групі. |
психогімнастика «Нумо, дітки, стали в коло»
д/вправа «Передай посмішку»
д/г «День народження»
х/г «Ми йдемо до сонечка» |
Діти утворюють коло та промовляючи слова, відтворюють відповідні рухи: Нумо, дітки, стали в коло, Подивилися навколо. Оченята ми закрили і відкрили оченята. А тепер почнуть малята у долонечки плескати. Наші ніжки – туп, туп, туп! І до іграшок ідуть. Будемо ми гратися, з ними розважатися. Діти утворюють коло. Вихователь промовляє: Моя посмішка весела, Моя посмішка чарівна. Ось тримай і ти її – посміхайся і рости. Діти по черзі «передають» одне одному посмішку
Дітям пропонується обрати «іменинника». Решта дітей – гості. Гості повинні привітати іменинника та висловити йому свої побажання.
Діти утворюють коло, ідуть тримаючись за руки: Ми йдемо до сонечка: ля-ля-ля! ідуть по колу Щоб погрітись трішечки: ля-ля-ля! плескають у долоні Нумо, дітки, не баріться піднімають руки вгору І до сонечка усміхніться! посміхаються Долоньки ви разом з’єднайте беруться за руки Весело покружляйте ідуть по колу А тепер присіли – встали присіли – підвелися Усміхнулись, заспівали: ля-ля-ля!
|
листопад |
Розширювати уявлення дітей про емоції (радість, сум, подив). Вчити розуміти причини, які призводять до того чи іншого настрою. |
динамічна вправа «Мімічна гімнастика»
д/вправа «Торбинка настрою»
д/вправа «Відгадай настрій по голосу»
д/г «Різнокольорова вода» |
Дітям пропонується виконати ряд вправ для мімічних м’язів обличчя. Наморщити чоло, підняти брови (подив). Розслабитися. Залишити чоло гладким протягом 1 хвилини. Зсунути брови, нахмуритися (серджуся). Розслабитися. Повністю розслабити брови, закотити очі (байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулак, все тіло напружене (страх). Розслабитися. Розслабити повіки, чоло, щоки (лінь). Розширити ніздрі, зморщити ніс (огида). Розслабитися. Стиснути губи, примружити очі (презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось який я).
Перед вправою потрібно обговорити з дітьми їх настрій. Далі пропонується скласти у торбинку всі негативні емоції: злість, образу, сум. Ця торбинка з усім поганим, що в ній є, викидається.
Вихователь промовляє фразу з тембровим відтінком, що відповідає вираженню однієї з емоцій. Дитині пропонується набір піктограм, з яких вона повинна вибрати ту, на якій вираз обличчя відповідає даній емоції.
Дитині пропонується розфарбувати воду в різні кольори. Можна запитати, як зробити «сердиту воду», «добру» «веселу». Можна розфарбувати воду в найрізноманітніші настрої.
|
грудень |
Вправляти в умінні відображати найпростіші форми емоційного стану. Розвивати творчу уяву, сприяти зниженню психічної напруги. |
д/вправа «Передай посмішку»
д/г «У магазині дзеркал»
д/г «Вгадай емоцію»
гра-імітація «Сніжинки» |
Діти утворюють коло. Вихователь промовляє: Моя посмішка весела, Моя посмішка чарівна. Ось тримай і ти її – посміхайся і рости. Діти по черзі «передають» одне одному посмішку
Вихователь говорить: «У магазині стояло багато великих дзеркал. В магазин завітала мавпочка і побачила вона себе в дзеркалі та подумала, що це інші мавпочки, почала кривлятися. Що не робила б мавпочка, усі її рухи повторювали». Діти повторюють рухи мавпочки .
На столі картинкою вниз викладаються схематичні зображення емоцій. Діти по черзі беруть будь-яку картинку не показуючи її іншим. Завдання дитини – за схемою вгадати емоцію, настрій і зобразити її за допомогою міміки, пантоміміки, голосових інтонацій.
Дітям пропонується перетворитися на маленьких сніжинок. Під легкий музичний супровід, вони виконують плавні рухи. |
січень |
Сприяти гармонізації емоційного стану малят. Розвивати навики позитивної соціальної поведінки, творчу уяву. |
гра-пантоміма «Новорічні гості»
гра-імітація «Зимова прогулянка»
д/г «Подаруй ласкавинку»
д/г «Дружні малята»
|
Вихователь пропонує пригадати, які казкові герої були присутні на новорічному святі. Діти стають у коло, вихователь за допомогою сніжинки обирає ведучого. Ведучий стає в середину кола, показує новорічного гостя, а діти намагаються його відгадати.
Вихователь пропонує пригадати і показати, що можна робити взимку на прогулянці (ліплення сніжок, катання на санчатах, катання на ковзанах, ліплення сніговита тощо)
Діти об’єднуються у дві команди (хлопчики – дівчатка). Хлопчики добирають якомога більше пестливих форм та компліментів для дівчаток, дівчатка – для хлопчиків.
Вихователь пропонує дітям стати парами по колу Долоньки маленькі Плескають легенько плескають у долоньки одне одного Пальчики з’єднали в танку закружляли кружляють парами Посварились, розійшлися повертаються спинами одне до одного Помирились – обнялися! обнімаються та посміхаються
|
лютий |
Розширювати уявлення дітей про емоції: радість, сум, страх, здивування та причини, які призводять до такого настрою. |
динамічна вправа «Мімічна гімнастика»
д/г «Музика та емоції»
д/г «Чарівний обруч»
д/вправа «Спекотно – холодно» |
Дітям пропонується виконати ряд вправ для мімічних м’язів обличчя. Наморщити чоло, підняти брови (подив). Розслабитися. Залишити чоло гладким протягом 1 хвилини. Зсунути брови, нахмуритися (серджуся). Розслабитися. Повністю розслабити брови, закотити очі (байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулак, все тіло напружене (страх). Розслабитися. Розслабити повіки, чоло, щоки (лінь). Розширити ніздрі, зморщити ніс (огида). Розслабитися. Стиснути губи, примружити очі (презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось який я).
Прослухавши музичний уривок, діти описують настрій музики: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена.
Вихователь пропонує дітям стати в коло, у центрі лежить обруч. Вихователь пояснює, що цей обруч чарівний і кожен, хто в нього стане, перетворюється на веселого цуцика (злу пантеру, сумного зайчика, здивовану кізочку тощо).
Коли вихователь промовляє «холодно», діти обіймають себе руками, тремтять, у них сумне обличчя; коли – «тепло», вони радіють, посміхаються.
|
березень |
Сприяти формуванню позитивних емоцій, створенню доброзичливої атмосфери в групі. |
психогімнастика «Сонячний промінчик»
д/г «Подаруй комплімент»
д/г «Назвемо усіх ласкаво»
х/г «Ми йдемо до сонечка» |
Діти стають у коло, тягнуться до сонечка вгору і пританцьовують з ноги на ногу. Сонечко щедро дарує кожній дитині по сонячному зайчику, які оселяються в серцях дітей. Діти рухами рук від грудей розсипають це світло навколо себе. Промінчик не тільки зігріває, а немов би пестить усе, чого торкається. Так само рідні люди піклуються одне про одного.
Діти стають парами та висловлюють своє ставлення до партнера.
Вихователь пропонує дітям уявити, що з ними хоче подружитися вітер і кличе їх по імені. Діти разом промовляють ім’я кожної дитини (пестлива форма), ніби її покликав вітер.
Діти утворюють коло, ідуть тримаючись за руки: Ми йдемо до сонечка: ля-ля-ля! ідуть по колу Щоб погрітись трішечки: ля-ля-ля! плескають у долоні Нумо, дітки, не баріться піднімають руки вгору І до сонечка усміхніться! посміхаються Долоньки ви разом з’єднайте беруться за руки Весело покружляйте ідуть по колу А тепер присіли – встали присіли – підвелися Усміхнулись, заспівали: ля-ля-ля!
|
квітень |
Вправляти в умінні зіставляти вчинки та емоції. Розвивати активний словник емоційних станів. |
психогімнастика «Квіти прокидаються»
д/вправа «Бджілка в темряві»
д/г «Відгадай настрій казкового героя»
д/вправа «Відгадай настрій по голосу» |
Діти виконують імітаційні рухи відповідно тексту: Прокидаються квітки, Розпускають пелюстки. Вітерець дихнув легенько, Пелюстки гойднув легенько. Сутеніє. І квітки Закривають пелюстки. Тихо засинають, голівками гойдають.
Вихователь обирає одну дитину-«бджілку». Він говорить, що Бджілка любить збирати мед. Вона полетіла на галявину, де росте багато квітів. Перелітаючи з квітки на квітку, Бджілка не помітила, як настав вечір. А ввечері квіти закриваються, тому Бджілці довелося сидіти всередині квітки в темряві до ранку. При виконанні цієї інсценізації важливо знати, наскільки кожна дитина боїться темряви.
У кожної дитини на столі лежать піктограми. Вихователь по черзі показує дітям картки з різними настроями казкових героїв. Діти повинні знайти піктограму з відповідною емоцією.
Вихователь промовляє фразу з тембровим відтінком, що відповідає вираженню однієї з емоцій. Дитині пропонується набір піктограм, з яких вона повинна вибрати ту, на якій вираз обличчя відповідає даній емоції.
|
травень |
Сприяти формуванню позитивних емоцій, створенню доброзичливої атмосфери в групі. |
психогімнастика «Доброго ранку, сонце привітне…»
гра-імітація «Котик гріється на сонці»
д/г «Музика та емоції»
д/г «Різнокольорова вода»
|
Діти промовляють віршовані рядки та виконують рухові дії відповідно тексту: Доброго ранку! – сонце привітне. Доброго ранку! – небо блакитне. Доброго ранку! – у небі пташки. Доброго ранку! – тобі і мені.
Вихователь говорить: «Сонячний день – котик гріє лапки, гріє вушка, гріє спинку. Йому добре. Діти ніби то підставляють сонцю частини тіла та вдають, що ніжаться на сонці.
Прослухавши музичний уривок, діти описують настрій музики: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена.
Дитині пропонується розфарбувати воду в різні кольори. Можна запитати, як зробити «сердиту воду», «добру» «веселу». Можна розфарбувати воду в найрізноманітніші настрої.
|
1