ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ З ГРУПОЮ ФФНМ
№ п ∕ п |
Етапи і зміст роботи з корекції фонетичних порушень мовлення |
Зміст роботи з корекції фонематичної системи мовлення |
Використання лексичного і граматичного матеріалу на заняттях |
Прибл изна кількіс ть годин |
Примітка |
1 |
Підготовчий етап: обстеження всіх сторін мовлення дітей, стійкості, уваги,працездатності,спостереж ливості, ставлення до свого дефекту, заповнення на кожну дитину мовленнєвих карт. Знайомство з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі артикуляційні вправи для формування шиплячих звуків |
Розвиток слухової уваги на немовленнєвих звуках. Уточнення понять «речення», «слово», «звук». Виділення першого голосного звука в словах. Розвиток навичок звукобуквеного аналізу складів типу уа, ау. |
|
3-5 |
За необхідності вводити ігри на розвиток фізіологічного і мовленєвого дихання, дрібних рухів рук, зоровопросторових уявлень, пам’яті, уваги, логічного мислення; вироблення навичок самоконтролю. |
2 |
Формування правильної вимови звука [ш] |
Виділення в слові першого і останнього приголосних звуків, які добре вимовляються. Вчити слухати звук [ш] серед інших звуків, складів, на початку і в кінці слова. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізу слів типу ум, му, формування поняття «місце звука в слові». |
Збагачення словникового запасу словами із звуком [ш] проводиться на кожному занятті |
2-3 |
|
3 |
Закріплення правильної артикуляції звука [ш] і його |
Виділення звука, який добре вимовляється, в середені слова. |
Утворення множини імеників. Узгодження |
5-7 |
|
|
автоматизація: А) у прямому складі на початку слова; Б) прямому складі в середені слова; В) закритому складі; Г) сполученні з приголосними; Д) іграх, віршах, переказах, спонтанному мовленні |
Визначення на слух наявності звука [ш] у середені слова. Визначення його місця в в словах. Розвиток навичок звукобуквеного аналізу слів типу мак, маки, кішка, мішок, школа. Визначення послідовності звуків у слові: який по порядку, за яким звуком стоїть. Наголос. |
кількісних числівників з іменниками. Відмінювання дієслів. Розвиток зв’язного мовлення. |
|
|
4 |
Формування правильної вимови звука [ж] |
Дати поняття дзвінкості звука. Визначення наявності звука [ж] у словах, його місця в них. |
Збагачення словникового запасу словами із звуком [ж] |
1-2 |
|
5 |
Закріплення правильної артикуляції звука [ж] і його автоматизація (анологічно до звука [ш]) |
Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів: поділ слів на склади; визначення послідовності звуків у слові; який по порядку, за яким або перед яким звуком стоїть звук [ж]. |
Родовий відмінок іменників. Відмінювання дієслів. Споріднені слова. Багатозначність слів. Визначення роду імеників. Узагальнюючі слова. |
4-6 |
|
6 |
Диференціація артикуляції звуків [ш], [ж] |
Диференцювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів у словах. Диференціація понять дзвінкості і глухості звуків |
Розвиток зв’язного мовлення |
2-4 |
|
7 |
Диференціація артикуляції звуків [с], [ш] |
Диференцювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів у словах. Диференціація поняття свистячі і шиплячі звуки. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
Розвиток зв’язного мовлення |
4-6 |
|
8 |
Диференціація артикуляції звуків [з], [ж] |
Диференцювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів у словах. Закріплення понять дзвінкості, глухості свистячих і шиплячих звуків. |
Розвиток зв’язного мовлення |
4-6 |
|
9 |
Формування правильної артикуляції звука [дж], закріплення правильної артикуляції і його |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, складів, у словах. Визначити місце його в словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу. |
Збагачення словникового запасу словами і звуком [дж], означеннями. Визначення роду імеників, |
2-4 |
|
|
автоматизація: А) у прямому складі на початку слова; Б) прямому складі в середені слова; В) закритому складі; Г) сполученні з приголосними; Д) іграх, віршах, переказах, спонтанному мовленні |
|
розвиток зв’язного мовлення. |
|
|
1 0 |
Диференціація звуків [дж]-[дз] |
Диференціювати ці звуки на слух серед інших звуків, складів, слів |
Розвиток зв’язного мовлення |
2-4 |
|
1 1 |
Формування правильної артикуляціїзвука [ч], закріплення артикуляції і його автоматизація: А) у прямому складі на початку слова; Б) прямому складі в середені слова; В) закритому складі; Г) сполученні з приголосними; Д) іграх, віршах, переказах, спонтанному мовленні |
Учити слухати звук [ч] серед інших звуків у складах, словах, визначення місця звука у слові. Закріпленння навичок звуко-буквеного аналізу. Наголос |
Збагачення словникового запасу словами із звуком [ч]. Узагальнення. Словотворення суфікси |
5-7 |
|
1 2 |
Диференціація артикуляції звуків [с] –[ч] |
Диференціювати ці звуки на слух. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу |
Відмінювання дієслів |
1-3 |
|
1 3 |
Диференціація артикуляції звуків [ч] –[ц] |
Диференціювати ці звуки на слух |
Розвиток зв’язного мовлення |
2-4 |
|
1 4 |
Диференціація артикуляції звуків [ч] –[дж] |
Диференціювати ці звуки на слух |
Розвиток зв’язного мовлення |
1-2 |
|
1 5 |
Формування правильної артикуляціїзвука [щ], закріплення артикуляції і його автоматизація: А) у прямому складі на початку |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, складів, у словах. Визначити його місце у словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу |
Збагачення словникового запасу словами із звуком [щ], означеннями, узагальненнями. Визначення роду імеників, |
2-4 |
|
|
слова; Б) прямому складі в середені слова; В) закритому складі; Г) сполученні з приголосними; Д) іграх, віршах, переказах, спонтанному мовленні |
|
розвиток зв’язного мовлення |
|
|
1 6 |
Диференціація артикуляції звуків [ч] –[щ] |
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. Наголос |
Словотворення: зменшувальні суфікси імеників. Розвиток зв’язного мовлення |
2-4 |
|
1 7 |
Диференціація артикуляції звуків [ш] –[щ] |
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Відмінювання дієслів. Розвиток зв’язного мовлення |
1-3 |
|
1 8 |
Диференціація артикуляції звуків [ц] –[ч] –[щ] |
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Розвиток зв’язного мовлення |
1-3 |
|
1 9 |
Диференціація артикуляції звуків [щ] –[с] |
Диференціювати ці звуки на слух. Визначити їх місце у словах. |
Розвиток зв’язного мовлення |
1-3 |
|
2 0 |
Артикуляційні вправи для формування звука [р] |
Звук р. Розвиток слухової уваги. Повторення голосних звуків. Уміння виділяти голосні звуки на початку слова, всередені, в кінці слова. |
Розвиток зв’язного мовлення. |
3-5 |
|
2 1 |
Формування правильної вимови звука р |
Вчити слухати звук р в середині інших звуків, складів на початку і в кінці слова. Розвиток навичок звуко-буквеного аналізу слів. |
Збагачення словникового запасу словами із звуком р проводяться на кожному занятті. |
4-6 |
|
2 2 |
Закріплення правильної артикуляції звука р: А) у прямому складі на початку слова; Б) прямому складі в середені слова; В) закритому складі; |
Виділення звука, який добре вимовляється, в середині слова. Визначення на слух наявності звука р в середені слова. Визначення на слух наявності звука р в середені слова. Визначення місця звука р у словах. Розвиток навичок звуко-буквеного |
Збагачення словникового запасу словами із звуком р. Словотворення: зменьшувальні суфікси імеників. Утворення множини імеників. Узгодження прикметників з |
9-11 |
|
|
Г) сполученні з приголосними; Д) іграх, віршах, переказах, спонтанному мовленні |
аналізу слів у такій послідовності: ра-ки, рам-ка, ру-кав, кран, кра-ни. Визначення послідовності звуків у слові: який по порядку звук, за яким звуком стоїть. |
іммениками. Споріднені слова. Утворення І-ї особи однини дієслів. Живі і неживі предмети. Теми Птахи, Тварини. Уточнення конкретно-просторових значень предметів. Тема: Професії, транспорт. Антоніми.словотворення і дієслівні префікси. Розвиток зв’язного мовлення. |
|
|
2 3 |
Виховання правильної вимови м’якого р. Закріплення правильної артикуляції м’якого звука р і його артикуляція (анологічно до звука р) |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, складів, у словах. Закріплення навичок звукобуквеного аналізу. Наголос. |
Теми Овочці, Хто де живе. Узгодження імеників з прикметниками. Знахідний і родовий відмінки іменників. Споріднені слова. Утворення множини імеників. Визначення роду імеників. Багатозначність слів. |
4-6 |
|
2 4 |
Диференціація артикуляції звуків р і м’якого р |
Учити слухати цей звук серед інших звуків, складів у словах. Закріплення понять |
Розвиток зв’язного мовлення |
1-3 |
|
2 5 |
Диференціація артикуляцій звуків р-л |
Диференціація на слух цих звуків серед інших звуків, складів, у словах. Закріплення навичок звуко-буквеного аналізу |
Тема: Хто як пересувається. Зменшувальні суфікси імеників. Антонімию утворення дієслів минулого часу наказового способу. Утворення складних прикметників. Розвиток зв’язного мовлення. |
3-5 |
|
2 6 |
Диференціація артикуляцій м’якого звуку р і м’якого звуку л |
Диференціація на слух цих звуків (анологічно до попередніх) |
Антоніми. Синоміми. |
1-3 |
|
2 7 |
Підсумкові заняття: правильна вимова шиплячих та сонорів. |
Правильна вимова, диференціація на слух та написання букв. |
Вміння переказати текст. |
2-4 |
Кількість годин залежить від підсумків засвоєння матеріалу. |