Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем.

Про матеріал

Сформувати в учнів знання про пейзаж як один із жанрів живопису;

застосовувати знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва та різновиди пейзажу;

формувати уміння поєднання кольорів під час виконання пейзажу за різним колористичним забарвленням (холодним чи теплим);

удосконалювати навички роботи акварельними фарбами і при цьому поєднувати їх з нетрадиційними техніками;

розвивати спостережливість, пам'ять, системність мислення під час занять живописом;

виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, вироблення активної життєвої позиції щодо надання переваги реальній творчій діяльності над сидінням за комп*ютером.

Перегляд файлу

Тема уроку: Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем.

Завдання: створення замальовки зимового пейзажу не традиційною технікою: акварельні фарби та парафінова свічка

Мета уроку: 

  • сформувати в учнів знання про пейзаж як один із жанрів живопису;
  • застосовувати знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва та різновиди пейзажу;
  • формувати уміння поєднання кольорів під час виконання пейзажу за різним колористичним забарвленням (холодним чи теплим);
  • удосконалювати навички роботи акварельними фарбами і при цьому поєднувати їх з нетрадиційними техніками;
  • розвивати спостережливість, пам’ять, системність мислення під час занять живописом;
  • виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, вироблення активної життєвої позиції щодо надання переваги реальній творчій діяльності над сидінням за комп*ютером.

Методи навчання:  інформаційно – рецептивний (пояснювально-ілюстративний), евристичний (проблемного викладу), частково – пошуковий, репродуктивний (відтворюючий) – словесні (розповідь, бесіда); наочні (ілюстрація,  демонстрація); практичні (вправи).

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: акварельний живопис (акварель + парафінова свічка)

Оснащення уроку:

  • Зоровий ряд: презентація до уроку,  репродукції картин відомих художників із зображенням пейзажу; дитячі роботи; таблиці «Кольорознавство», «Холодні і теплі кольори»; презентація «Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем», відео вставки - пісня «То моя земля», релакс.
  • Матеріали та інструменти: аркуш альбомного паперу формату А4, (аркуш акварельного паперу), акварельні фарби, парафінова свічка, пензлі №12, 6, 2, стаканчик з водою, палітра , фломастери.
  • Обладнання: проектор, ноутбук

Терміни й поняття: «живопис», «види живопису», «пейзаж», «холодні кольори», «теплі кольори»

Хід уроку:

 І. Організаційна частина:                                                Слайд 1

Сядьте зручно, посміхніться.

Всі на мене подивіться

Зробимо в мистецтво крок,

Починаємо урок

                                                                                       Слайд 2                           Девіз уроку

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

  • Перевірка робочого місця учня до роботи на уроці
  • Приготування акварельних фарб до роботи (змочити водою)

ІІ. Повторення вивченого на попередніх уроках:

  • Метод «Мікрофон» 
  • Що таке мистецтво? (Чарівний світ краси)
  • Назвіть види образотворчого мистецтва? (Графіка, живопис, скульптура, архітектура, декоративно-прикладне мистецтво)
  • Давайте пригадаємо, що ж таке живопис? (Це вид образотворчого мистецтва, художнє зображення, яке створене фарбами на площині – папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі)(В перекладі означає – «красиво малювати», «писати»)

ІІІ. Актуалізація опорних знань:                                     Слайд 2

  • «Блеф-турнір»
  • Учні мають погодитись або заперечити твердження відповівши «Так» або «Ні». Якщо вони не згодні ствердженням, то повинні пояснити, чому саме.
  • Твердження:
  • – Анімалістичний жанр – це зображення тварин. (Так)
  • – Зображення тварин фарбою – це графіка. (Ні)
  • – Ліплення тварин з солоного тіста – це скульптура. (Так)
  • – Фантастичні тварини існують в житті. (Ні)ф
  • Гра «Назвіть жанр живопису за картиною»
  • Живопису, як і кожному виду образотворчого мистецтва, підпорядковуються свої жанри. Давайте їх пригадаємо, назвавши жанр живопису за переглядом репродукції картини.

Живопис

  • Пейзаж Слайд 3
  • Батальний Слайд 4
  • Портрет Слайд 5
  • Натюрморт Слайд 6
  • Анімалістичний Слайд 7
  • Побутовий Слайд 8
  • Релігійний Слайд 9
  • Історичний Слайд 10
  • Міфологічний Слайд 11

ІV. Мотивація знань учнів:

  • Гра «Дешифрувальник» Слайд 3
  • Прочитавши літери в напрямку за годинниковою стрілкою, ви дізнаєтеся, про який жанр живопису в нас сьогодні піде розмова. (Пейзаж)
  • Дійсно, це пейзаж, запам’ятайте: Слайд 4

Якщо бачиш на картині

Річка вдалину біжить,

А чи сніг, чи білий іній

Між деревами лежить,

А чи сонячна рівнина,

А чи поле, чи шалаш –

Ця картина неодмінно

Називається – ПЕЙЗАЖ

V. Повідомлення теми і мети уроку:

  • Діти, погляньте на ці дитячі роботи, де зображені природа в різні пори року, вулиця міста, море тощо. Ці всі зображення об’єднує головний виражальний засіб – це колір, а різняться вони темами.

(Презентація дитячих робіт на тему «Пейзаж»)

  • Існує поняття, що допоможе нам розібратися в розмаїтті цих зображень. Це поняття – «пейзаж».

Слайд 5

  • Тема нашого уроку – «Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем».

Слайд 6

  • Ми ознайомимося з основними поняттями пейзажу та його видами; закріпимо етапи роботи над пейзажем та «напишемо» зимовий пейзаж акварельними фарбами.

VІ. Вивчення нового матеріалу:

  • Сьогодні, як ви зрозуміли, мова на уроці піде про пейзаж.

Слайд 7

  • Робота із «Словничком»
  • Слово «Пейзаж» – (від фр. означає «місцевість») – це жанр живопису, в якому об’єктом зображення є природа, краєвиди міст і сіл, моря.

Жанри живопису з’явилися тоді, коли художники почали зображати на своїх полотнах різні теми. Головне завдання художника – пейзажиста – відтворити всю красу природи.

Пейзажі бувають різні.

Слайд 8

Буває природний пейзаж.

Буває – сільський.

Слайд 9

Пейзаж може бути міським. Ще називають урбаністичним, що в перекладі з лат. означає «місто».

В природному пейзажі розрізняють морський – марину, а художників, що малюють море, називають мариністами.

Слайд 10

З точки зору часу пейзажі бувають історичними, що відтворюють уже неіснуючі пам’ятки архітектури.

Слайд 11

А якщо на картині намальовано місто майбутнього, то такий пейзаж називатиметься футуристичним.

Слайд 12

Пейзаж може доповнюватися постатями людей і тварин, навіть цілими сценами, але головним «героєм» в ньому завжди залишається природа.

  • Виступ дослідницької групи:

Дослідник 1:      Слайд 13

Ще митці доби неоліту зображували людей і тварин в оточенні річок, дерев, трави. Художники в Давньому Єгипті використовували зображення природи в сценах жнив, полювання, рибальства.

Тривалий час пейзаж виконував лише другорядну роль. Йому не приділяли особливої уваги.

Дослідник 2:      Слайд 14

Пейзаж як самостійний жанр мистецтва вперше виник у Китаї в 6 столітті. Китайські художники зображували добре відомі своєю красою краєвиди. Під впливом китайського склався і японський пейзаж. У Візантії середньовічні художники застосували систему схематичного зображення природи:  кілька дерев означали ліс, гірки – скелясту місцевість, башта – місто. Такі умовні пейзажі можна також побачити на українських іконах.

Дослідник 3:    Слайд 15

У цей самий час майстри в Західній Європі та в епоху Відродження вже натуралістично (схожими на справжні, натуральні) зображували рослини в своїх картинах. Проте пейзаж ще продовжував виконувати роль тла в портретах і сюжетних композиціях. Вперше в Європі природа стала головною «дійовою особою» в картині лише 300 років тому, а в 19 століття  художники почали зображувати навколишню природу такою, якою вона є, якою вони її бачили. Французькі живописці почали малювати природу з натури, на відкритому повітрі – «пленері».

Дослідник 4:     Слайд 16

Розвиток пейзажного живопису в Україні пов’язаний з роботами Тараса Шевченка – в серії «Мальовнича Україна». Розквіт цього жанру припадає на кінець 19 століття. Красу України відтворили у своїх полотнах Сергій Васильківський «Весняний день на Україні», Слайд 17 Петро Левченко «На Харківщині». Слайд 18 Далі їх продовжили українські митці Сергій Шишко «Карпати», Слайд 19 –Михайло Ткаченко «Весна» Слайд 20, Архип Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» та мариніст – Іван Айвазовський (автор близько 6000 пейзажів), найвідоміша – «Дев’ятий вал» Слайд 21

   І, звичайно не можна не згадати наших, закарпатських митців : засновника Закарпатської школи живопису – Йосипа Бокшая «Міський парк» «Осінній парк» Слайд 22, Адальберт Ерделі «Річка Уж», «Зимовий день» Слайд 23, Андрій Коцка «Пейзаж з хатинками», «Осінь в Карпатах».

  • Молодці, шановні наші дослідники. Дякую за цікаві повідомлення!
  • Фізкультхвилинка «Друкарська машинка»  Слайд 25

Емоційне введення до практичної діяльності «Пісня «То моя земля» у виконанні учениці , який супроводжується показом відео кліпу до пісні .

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу: Слайд 24

  •  Гра «Плутанка»

Правильно розмістивши слова у реченні,  дайте вірне визначення пейзажу:

«Жанр краєвиди міст і сіл в якому живопису моря об’єктом є зображення природа»

Правильна відповідь: «Пейзаж» – (від фр. означає «місцевість») – це жанр живопису, в якому об’єктом зображення є природа, краєвиди міст і сіл, моря»

VІІІ. Практична робота:

  • Що ж настав час нам всім побути не тільки теоретиками, а й практиками. Давайте трішки потворимо, щоб кожен з вас відчув себе художником – пейзажистом. Але проведемо з вами експеримент . Так як технічний прогрес влився в наше життя дуже стрімко існує думка , що машини, комп’ютери допомагають нам виконувати бідь –яку роботу- навіть намалювати картину. Вважають , що це швидко, не брудно і гарно. Тому давайте спробуємо або підтвердити цю теорію  або її спростувати. Тому один учень працюватиме сьогодні за комп’ютером , а інші – виконають роботу застосовуючи техніку малювання свічкою.

Ті, хто працює за партами:

  • Перегляньте будь ласка, та назвіть всі необхідні інструменти і матеріали для малювання. Слайд26
  • Нетрадиційна техніка малювання зимового пейзажу «Воскова свічка + акварель» . Показ зразків дитячих робіт. Слайд  27

Робота з таблицею «Кольорознавство»

  • Теплі і холодні кольори

Практичний показ виконання роботи вчителем.

  • Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття прекрасного вирує у нашому серці, але як непросто їх висловити – не вистачає слів. Тоді ми беремо фарби, пензлик та аркуш паперу і всі почуття передаємо на малюнках.
  • Зробіть замальовку зимового пейзажу, застосовуючи парафінову свічку. Збережіть роботу і використайте її як вітальну листівку до Новорічних свят.

Слайд 28

Етапи роботи над пейзажем із застосуванням парафінової свічки:

  1. На аркуші паперу скомпонуйте зображення олівцем.
  2. Парафіновою свічкою промалюйте папір по намічених олівцем обрисах
  3. Нанесіть на вільні від парафіну місця перший шар фарби – наприклад, синьої.
  4. Додаючи інші відтінки, затемнюйте поступово ті ділянки роботи, які мають бути темними (наприклад, нічне небо чи тінь під деревами).
  5. Деталі промалюйте фломастером або тоненьким пензликом
  • Виконання практичної роботи під звучання відеоролика та музичний супровід – Кріс Сфіріс «музика моєї душі»

ІХ. Підведення підсумків виконання практичної роботи («Хвилинка слави»)      Слайд 29

(Коментар до робіт в формі самооцінювання та взаємооцінювання. Можливе виставлення оцінки один одному по балах)

Х. Підсумок уроку:

  • Рефлексія
  • Яке завдання виявилося найскладнішим? Чому ви так вважаєте?
  • Який етап уроку найбільше вас зацікавив?
  • Над чим ще потрібно попрацювати?
  • Написання сенкану

Формула сенкану  Слайд 30
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

Записуємо на дошці

  • 1. Пейзаж
  • 2  Гарний, чудовий.
  • 3. Чарує, надихає, заспокоює.
  • 4. Дуже любимо його малювати.
  • 5. Природа.

ХІ. Домашнє завдання.      Слайд 31

  • Підібрати репродукції, листівки чи фотокартки із зображенням пейзажу і підписати, який вид зображено.

Молодці!  Дякую за увагу!     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: “Пейзаж. Історія пейзажу. Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі” (6 клас)

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ: Створити замальовку зимового пейзажу за допомогою парафінової свічки та акварельної фарби.

МЕТА:

  •     ознайомити учнів з історією виникнення пейзажу як жанру образотворчого мистецтва в Україні і світі;
  •     вдосконалити навички роботи акварельними фарбами із застосуванням парафінової свічки;
  •     розвивати емоційно-чуттєву сферу, образне мислення;
  •     виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів через поетичне слово, посилювати любов до рідної землі, до її чарівної краси.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: «Блеф-турнір»; гра « Відгадай загадку »; розповідь учителя; художня галерея (мультимедійна презентація); поетична сторінка; практична робота; рефлексія.

Очікувані результати: учень розпізнає та характеризує:

  •     пейзаж, як жанр образотворчого мистецтва, зокрема, через поетичні твори.

Наводить приклади:

  •     українських художників-пейзажистів;
  •     світових художників-пейзажистів;

Уміє:

  •     передавати настрій, стан природи засобами живопису, парафінової свічки;
  •     передавати ілюзію простору (плановість)

ОСНАЩЕННЯ УРОКУ:

Зоровий ряд: пейзажні твори живопису.

Літературний ряд: Поезії В. Сосюри, Л. Костенко, Ю. Власюка (12р.)

Матеріали та інструменти: акварельні фарби, парафінові свічки, пензель, простий олівець, фломастери, аркуш паперу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент

Учитель: Сьогодні на уроці ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас хочу побажати на уроці успіху!

  1. Повідомлення тема уроку

Учитель: Сьогодні ми продовжимо нашу мандрівку країною жанрів образотворчого мистецтва. Позаду залишилася зупинка «Анімалістичний жанр». На нас чекає зупинка. Пейзаж, де ми познайомимось з історією цього жанру, видатними художниками-пейзажистами України, Волинського краю, світу зі сталими створення пейзажу.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Мотивація навчальної діяльності

 Учитель:

Я пропоную вам облишити всі свої турботи і поринути у світ краси. Краса – вибаглива й тендітна, тому вона не терпить неуважного ставлення до себе. У неї є рідна сестра – гармонія. Коли вони знаходяться поруч, світ стає витонченим і прекрасним.

  1. Вивчення нового матеріалу

Гра «Відгадайте загадку»

Якщо бачиш  – на картині

Намальована ріка,

Чи ялинка в білій шубці,

А чи яблунька струнка,

Може, навіть на узліссі

Побудований шалаш, –

Звісно ж, ця картина

Зветься

Не інакше, як пейзаж

Учитель.

Пейзаж – це жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, її явищ.

З пейзажними творами Ви знайомились ще з дитячого садочка, малювали пейзажі в початковій школі, в 5-му класі. Пейзажний жанр багатий і різноманітний за своїми видами і настроями

Пейзаж – один з найпопулярніших серед народу жанрів живопису. Картини пейзажистів дають людині не лише естетичну насолоду, а й посилюють любов до рідної землі, до її чарівної краси. Пейзаж має досить солідний вік, пейзаж виник у середньовічному Китаї у 6-му столітті нашої ери. Китайські художники зображували добре відомі своєю красою краєвиди. Під впливом китайського склався і японський пейзаж. У Візантії середньовічні художники застосували схематичне зображення природи: кілька дерев   означали ліс; гірки – скелясту місцевість, башта – місто.

Такі пейзажі можна побачити і на українських іконах. Тогочасні художники прикрашали і підправляли природу, намагаючись зробити її красивішою, ніж вони її бачили.

Пейзаж, як самостійний жанр в образотворчому мистецтві, виник наприкінці ХVI – на початку ХVIІ ст., коли людина гостро відчула свою єдність з природою.

На ХIХ ст. припадає розквіт реалістичного пейзажу (природу почали зображувати такою, якою вона є). Не випадково ті художники-пейзажисти, які узагальнили і якнайповніше відобразили народне уявлення про природу та її красу, дістали найширше визнання: творчість їх увійшла в скарбницю світової художньої культури.

До таких майстрів пейзажу належать українські художники Т. Г. Шевченко, С. І. Васильківський, П. О. Левченко, А. Куїнджі, І. Айвазовський, Й. Й. Бокшай. На розвиток українського пейзажного живопису значно вплинула Петербурзька академія мистецтв. Професійні майстри живопису, які працювали в Україні, здебільшого були її випускниками. Випускником академії був Т. Г. Шевченко. На початку ХІХ ст.. провідним стилем був романтизм. Багатьох художників цього напряму приваблювала Україна – «Нова Італія», як її називали.

До пейзажних творів належить серія робіт «Мальовнича Україна» Т. Г. Шевченка, «Козача левада» С. Васильківського; художник-мариніст І. Айвазовський малював поетичні українські пейзажі «Очерет на Дніпрі». До майстрів пейзажу належать російські художники І. І. Шишкін, І. І. Левітан, О. К. Саврасов, Ф. О. Васильєв. На Волині працював художник О. Байдуков.

Мультимедійна презентація «Художня галерея» (перегляд зразків пейзажних творів)

  1. Практична робота
  •     Поетична сторінка

Учитель.  Послухайте, як чудово описує чарівницю осінь поет Володимир Сосюра:

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

– А осінь, що почула поетеса Ліна Костенко:

Красива осінь вимиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить:

– Виший нас зеленим!

Ми ще побудем,

Ще не облетим.

  •     Практичне завдання.

Учитель. Створіть замальовки зимового пейзажу. Вірші 12 річного Юрія Власюка з Черкаської області допоможе вам у створенні зимового пейзажу.

Пейзажі

З далекого синього моря,

Скелястих крутих берегів

Летить до нас вітер зимовий,

В торбині несе сто снігів.

Летить до нас вітер зимовий

На білому диво-коні

Несе завірюху у скрині,

Тріскучий мороз на всі дні,

А землю- дитину загорне

В блискучі сніги чарівні.

Інструктаж

Учитель знайомить учнів з етапами роботи:

План роботи

  •     На аркуші паперу скомпонуйте зображення простим олівцем. Це можуть бути дерева, кущі, будинки. “Покажіть намічені обриси в тих місцях, де буде “сніг”.
  •     Порівняйте пропорції різних частин зображення між собою, ширину до висоти.
  •     Парафіновою свічкою намастіть папір на намічених обрисах у місцях, де буде “сніг”.
  •     Зверніть увагу на те, яку пору доби ви зображуєте, що характерне для неї.
  •     Якій колорит матиме ваша робота? Як зобразити задній план? На палітрі випробуйте колірні співвідношення і оберіть ті, які найліпше відповідають вашому задуму.
  •     Нанесіть на вільні від парафіну місця перший шар фарби, наприклад, блакитної або синьої.
  •     Поступово додавайте інші відтінки,затемнюйте ті ділянки роботи, які мають бути темними (нічне небо).
  •     Деталі прорисуйте фломастером.
  •     Наприкінці подивіться загалом на свою роботу,виправте помилки, зробіть уточнення.

 

  1. Підбиття підсумків
  •     Учитель аналізує та оцінює роботу учнів.
  •     Перевірка нових знань
  •     коли і де зародився пейзаж?
  •     хто з видатних художників – пейзажистів світу вам відомі?
  •     хто з видатних художників – пейзажистів України вам відомі?
  •     пейзаж присвячений зображеню чого?

Рефлексія

  •     мені сподобався урок тому..
  •     я дізнався..
  •     я навчився…
  •     мені не все вдалося..

Домашнє завдання: принести альбом, фарби, пензлі.

 

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
6397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку