Природознавство
Тема: Підбиваємо підсумки.
Що ти знаєш про неживу природу?
Мета: закріплювати знання учнів про об’єкти неживої природи та їх значення, про зв’язок між неживою і живою природою.
Розвивати мислення, мовлення, розширювати світогляд, спостережливість.
Виховувати пізнавальний інтерес, бажання берегти воду, дбати про чистоту повітря, шану до землі.
Обладнання: Предметні малюнки,глобус,колекція гірських порід,загадки.
Хід уроку
I. Організаційна частина
1) Створення емоційного стану.
Встали, діти, покрутились.
Вліво, вправо подивились.
До сусіда посміхнемось
Й до роботи всі візьмемось.
2) Вправа «Погода»
-
Який сьогодні день тижня?
-
Яка зараз пора року?
-
Яке число і місяць?
-
Що помітили йдучи сьогодні до школи?
Отже, зміни в неживій природі спричинили зміни в живій природі.
II. Оголошення теми і мети уроку
-
Ми закінчили вивчати розділ Нежива природа. Сьогодні на уроці ми пригадаємо вивчений матеріал і створимо спільний проект, який і буде називатися «Нежива природа».
-
Повторення і закріплення вивченого
-
Робота в групах «Знайди предмет неживої природи»
-
Перед вами предмети. Виберіть ті,що належать до неживої природи.
-
група – ведмідь, квітка, людина, пісок, сонце.
-
група – лисиця, дерево, дівчинка, вода, камінь.
-
група – хмара, м’яч, метелик, мак.
-
група – слон, повітряна кулька, земля.
-
Виставимо ці предмети на дошку.
Повторимо – До неживої природи належить – сонце, повітря, вода, земля.
-
Презентація роботи групою «Сонце»
Гріє, гріє, припікає,
Всіх у воду заганяє.
(Сонце.)
-
Що ми знаємо про сонце? Послухаємо інформацію, яку підготували учні із групи «Сонце»
-
учень (Малюнок сонця)
-
У природі все починається з Сонця. Сонце – зоря, величезна розпечена куля. Воно кругле, червоне, але насправді – біле. Дає світло і тепло. Від Землі до Сонця 150 млн. км. На його поверхні 6 тис. градусів тепла.
-
учень.
-
Сонце посилає світло і тепло на Землю. Без нього не можливе життя на Землі. Воно дає ще енергію, красу, можливість рости рослинам, тваринам і людям. Завдяки Сонцю люди і тварини бачать навколишній світ.
-
учень.
-
Але Сонце може завдати шкоди. Особливо воно пече влітку. Якщо засмагати під прямими сонячними променями,то отримаємо опіки. Найкраще це робити до 11 год і після 17 год. Тому треба прикривати голову панамкою,щоб не зомліти і не пошкодити волосся. Якщо сонце пече довгий час – земля висушується, гинуть рослини і тварини.
-
учень Загадки і вірш про сонце.
-
Робота з підручником
-
Як Сонце впливає на життя рослин?
-
Повторення про повітря.
-
Відгадування загадки.
Крил не має, скрізь літає,
Та ще й куряву здіймає.
Без ніг біжить,
Без крил летить.
(Повітря)
-
Фізкультхвилинка.
-
Дослід.
-
Візьміть файл, розкрийте, опустіть вниз, швидко підійміть вверх і закрутіть.
-
Що ви піймали у файл? Покажіть – скільки хто піймав повітря?
-
Презентація інформації групою«Повітря»
-
учень. Дослід.
-
Візьмемо аркуш паперу і помахаємо перед обличчям. Наша шкіра відчула вітерець. Вітер – це рух повітря. Воно є навколо нас. Коли проколемо повітряну кульку, то почуємо, як виходить повітря. Воно є скрізь. Повітря прозоре, без запаху, без смаку, безбарвне.
-
учень.
-
Повітря потрібне для життя рослин, тварин, людей. У ньому є кисень, яким дихають люди і тварини. Є вуглекислий газ, яким дихають рослини. У повітрі літають птахи і комахи, вітер розносить насіння рослин в нові місця, запилює квіти.
З учень.
-
Але заводи, машини, люди, пожежі і вогнища забруднюють повітря. Щоб повітря було чистим, треба прибирати в кімнаті, провітрювати її, вирощувати кімнатні рослини, саджати дерева і квіти.
4 учень.
-
Щоб не забруднювати повітря, треба, щоб заводи будували очисні споруди, водії встановлювали фільтри на машини, люди викидали сміття не будь де, а на сміттєзвалище.
-
Проблемне запитання.
-
Для чого ростуть рослини у класі?
-
Коли рослинам краще зимувати: коли сніг щільний чи пухкий?
-
Повторення про воду.
-
Відгадування загадки.
Скатертина біла увесь світ накрила.
(Сніг)
-
Презентація роботи групи «Вода»
1 учень.
-
Без води не можуть жити рослини, тварини, люди. На Землі % води. Вода є в річках, озерах, океанах, морях, болотах, джерелах. Вона текуча, прозора, без запаху, без смаку, набуває форми посудини, в якій знаходиться.
2 учень.
-
Вода буває рідка, тверда, газоподібна. Влітку вона рідка,а коли йде град – то тверда. Взимку – тверда. Це сніг і град. Коли воду нагріваємо, то від киплячої води піднімається пара. Це газоподібний стан води.
3 учень.
-
Людям, тваринам і рослинам потрібна вода. Ми її п’ємо, готуємо їжу, миємось, перемо білизну, гасимо пожежі, перевозимо вантажі. Для багатьох тварин вона є місцем життя. Рослини засохнуть без води.
4 учень.
-
Чиста вода на землі зникає. Ми повинні бережно її використовувати. Коли чистимо зуби, то кран треба закрити. Менше води виливається, коли митися під душем, а не в ванні.
-
Хвилинка – цікавинка.
На 1 підручник використовують 16 л води.
За 1 хв з відкритого крана витікає 12 л води.
-
Повторення про землю.
-
Відгадування загадки.
Він жовтенький і сипкий,
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш – можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати.
(Пісок)
-
Презентація роботи групою «Земля»
1 учень.
-
Земля складається з гірських порід. Це камінь, глина, пісок, які є в нашій місцевості. А ще крейда, граніт, кам’яна сіль, кам’яне вугілля, вапняк.
2 учень.
-
На землі ми вирощуємо рослини. Земля має грунт, пісок, глину, каміння. Грунт – це верхній родючий шар землі, на якому ростуть рослини. У грунті є повітря, вода, поживні речовини.
3 учень.
-
Щоб зібрати гарний врожай, треба землю зорати, удобрити, полоти від бур’янів, а в посушливу погоду поливати і частіше рихлити.
-
Хвилинка – цікавинка
Без їжі людина може прожити кілька тижнів,
Без води – кілька днів,
Без повітря – кілька хвилин.
-
Робота в зошиті.
Виконання завдань.
Підсумок уроку.
-
Що належить до неживої природи?
-
Створення асоціативного куща.
-
Відповіді на запитання
-
Що станеться, коли не стане повітря, води, землі?
-
Без чого не може існувати жива природа?
-
Що запам’яталося?
-
Про що розповісте вдома?
-
Які поради будете використовувати у своєму житті?