Підготовка до НМТ. Головні члени речення. Теорія та практика

Про матеріал
Теоретичний матеріал про головні члени речення та практичні завдання з цієї теми допоможуть учням швидко та якісно підготуватися до НМТ з української мови
Перегляд файлу

Підготовка до НМТ

Головні члени речення

Підмет

Підмет (означає предмет чи особу, про який чи яку говориться в реченні. Він завжди відповідає на питання Н. в. : хто? що?

Підмет може бути виражений одним словом (простий) так і сполученням слів (складений).

Наприклад: Сонце закотилося за хмари. Ірина Богданівна – вчитель математики.

 

Простий підмет може бути виражений Будь-якою частиною мови:

     іменником: Вітерецьрозганяє білі хмарки.

     займенником: Лунають вони гучно та далеко-далеко.

     прикметником у значенні іменника: Там лишилися її рідні.

     дієприкметником: Визволені одразу кинулися до воїнів.

     числівником: На тротуарі стояло двоє.

     прислівником: Одержане на першому екзамені «відмінно» дуже мене підбадьорило.

                    

Неозначеною формою дієслова:   Жити це значить дихати.

 

Вигуком, звуконаслідуванням:

Незамовкаюче серед темноти «ура» підіймалося все вище, охоплюючи вершину.

 

Фразеологізмом: Робити з мухи слона – улюблена справа мого брата.

 

Складений підмет виражається словосполученням або реченням, якщо вони вжиті у значенні іменника в називному відмінку. 

Це можуть бути:

Іменники або займенники у Н.в. з іменником або займенником в О. в.:

Ми з Тетяною пішли на прогулянку. Увага! Присудок у таких реченнях стоїть у формі множини.

 

Кількісні числівники або слова з кількісним значенням (багато, трохи) із іменником або займенником у Р.в.:

П’ять учнів відмовилися їхати на екскурсію. Дехто з учнів залишився на чергуванні.

 

Власні назви:

«Запорожці пишуть листа турецькому султану» — найвідоміша картина

І. Рєпіна.

 Багато прекрасних картин створила Катерина Білокур.

 

 

Практичне завдання 1. Підкресліть у реченнях підмет, вкажіть спосіб вираження.

Олег складає іспити. Я прийду завтра. П′ять – кількісний числівник. Черговий прибрав у кабінеті. Учитися – моє бажання. Над площею лунало «ура». Біла Церква – красиве місто. Василь Олександрович Сухомлинський – видатний педагог. Брат із сестрою вирушили в подорож. Мати із донькою прийшла до школи. Кожен із нас може скласти ЗНО на 200 балів. Усі ми талановиті. Робити з мухи слона – улюблена справа мого брата. Десятки шкіл опинилися на межі виживання. «Ви знаєте, як липа шелестить...» – яскравий зразок інтимної лірики.

 

Практичне завдання 2. Простий підмет є в реченні

А На намальованому зеленою фарбою возі серед дорожніх клунків сиділо троє молодих хлопців.

Б Міцно стоїть купка завзятих чумаків.

В Ми зі Стасиком часто ходили гуляти.

Г Два третього не чекають, а четвертого не питають.

Д Василько з батьком підійшли до ялинки.

 

Практичне завдання 3. Підмет виражений інфінітивом у реченні А Перекладати Пушкіна – потрійне щастя.

Б Хіба моїх не треба слів палких?

В Нікому ще не вдалося повернути втраченого часу.

Г Вчимося добиратись до схованих істин.

Д Не можна бути справжнім математиком, не будучи трохи поетом.

 

Присудок

Присудок (характеризує підмет за дією чи ознакою. Відповідає на питання що робить предмет? що з ним робиться? у якому він стані? який він є? що він таке? хто він такий?). 

Присудок може бути виражений одним словом (простий) так і сполученням слів (складений: дієслівний або іменний).

Наприклад: З голоду та холоду півень не співає. Я хочу жити просто, без прикрас. День був теплим.

 

Способи вираження простого присудка:

1.     Сонце ніби лягло на далекій смужці землі.

2.     Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої.

(Складена форма майбутнього часу)

3.     Він без кінця править теревені. (Фразеологізм)

 

Способи вираження складеного дієслівного присудка:

Допоміжне дієслово               +               неозначена форма дієслова

здатний, згодний, радий, стати, могти, починати, продовжити, закінчити, хотіти, бажати, прагнути, вирішити

 

Наприклад: Поет мусить постійно враховувати рівень читача.

 

Способи вираження складеного іменного присудка:

Дієслово-зв’язка                +                  іменна частина

Бути. Рідше ставати, вважатися,                        іменник називатися, видаватися, являти собою,                 прикметник  становити, робитися, здаватися                             числівник   

                                                                                   займенник                                                                                    дієприкметник                                                                                    прислівник      

Наприклад: Ліс був розхристаний, спустошений, дикий.

 

 Практичне завдання 4. Виділіть у реченнях граматичну основу.

Визначте вид присудка й підмета.  

1.  Зворушений вітром ковил сріблясто хвилювався довкола. 

2.  Житечко буде в стодолі лежати…  3. Ми з подругою хочемо поїхати до Львова. 

4.  Промені як вії сонячних очей. 

5.  Життя мінливе і буремне. 

6.  Хтось із нас мусить піти раніше. 

7.  Будівельники передбачають закінчити роботу раніше. 

8.  Чинити зло – забава для безумного. 

 

Практичне завдання 5. Складіть речення зі складеними дієслівними присудками: намагатися йти, не можу вирішити, потрібно дотримуватися. 

                  

Практичне завдання 6. Підкресліть в реченнях присудок, вкажіть спосіб вираження.

Камінь кришить вітер і негода. А тепер будемо вечеряти всі разом. Довго я не хотіла коритись весні. Вчора був я моряком. Ранок був хмарний, сірий. Він почав працювати веселіше. Землі – це витвір природи. Ми були вже біля будинку. Для вашого щастя я годен на все. Наталка дала гарбуза возному. Мій товариш сидить на двох стільцях. Дзвени, моя радісна ліро, нехай звуків лунає прибій.             Я би з радістю вирушив у навколосвітню подорож. Ніхто не тікав, не ховався від дощу. Мати пішла готувати вечерю. Батько попросив сина принести води. 

 

Практичне завдання 7. Простий присудок є в реченні.

А О, якби-то старість знову стала юністю, братове!

Б Жити щасливо мусить кожна людина.

В Гей, народе! Будеш жити!

Г Ми – атомні заложники прогресу.

Д Сонце не могло пробитися крізь вікові дерева.

 

Практичне завдання 8. Складений дієслівний присудок є в реченні.

А Мені до смерті отчий край здаватиметься раєм.

Б Ти тільки б'єш байдики та гав ловиш.

В Ти будеш до скону ходити стежками дитинства свого.

Г Я пішов вздовж берега шукати перевозу.

Д Можна жить, а можна існувати.

 

Практичне завдання 9. Складений іменний присудок є в реченні.

А Картинками старих дитячих книг здається далеч.

Б На крутосхилах срібної дніпровості сідлає вічність чорного коня.

В Почав жевріти схід сонця.

Г Лежить під небом, чистим і високим, холодний степ моєї самоти.

Д Немає моря глибшого, ніж Час.

Практичне завдання 10. Складений дієслівний присудок ужито             в реченні:

А Карпатські гори дивовижні. 

Б Я для вас рад жити. 

В Крізь щілинку пробивається кілька сонячних променів. 

Г А небо завжди вабить, завжди кличе… 

 

Практичне завдання 11. Складений іменний присудок ужито в реченні: 

А Вечір морозний і зоряний надходив швидко. 

Б Вона вже не могла дочекатися весни. 

В Ліс був розхристаний, спустошений і дикий. 

Г Кучерявий червень надбіг і відбігає. 

 

Практичне завдання 12. Простий дієслівний присудок ужито в реченні:  

А Поїзд повинен прибути о шостій годині. 

Б Творчість завжди мрійна і тривожна. 

В Блискавиці шматували небо, розколюючи хмари. 

Г Дівчина продовжувала вишивати хустинку хрестиком. 

 

Практичне завдання 13. Складений іменний присудок ужито в реченні:  

А Будить спогад давня пісня, пада в трави і зника. 

Б У містах земля одягнена в камінь і залізо. 

В Боятися смерті – на світі не жить. 

Г Ой три шляхи широкії докупи злилися. 

 

Практичне завдання 14. Складений дієслівний присудок ужито             в реченні:  

А Починає світати за лісом червоною барвою. 

Б А три покоління селянського дому вмістились на знімках старого альбому. 

В  На гіллі рясному цвіт немов сніжинки. 

Г За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата. 

Практичне завдання 15. Складений іменний присудок ужито в реченні:  

А Ліс був розхристаний, спустошений і дикий. 

Б Усі охочі можуть продегустувати всі види кулінарного мистецтва. 

В Місцеві жителі називають яблуню «крученою». 

Г Якщо ви мрієте побачити каньйон... 

 

Практичне завдання 16. Простий дієслівний присудок ужито в усіх реченнях, ОКРІМ

А Останнє проміння сонця продиралося місцями в гущавину лісу.

                Б Він без угаву точить ляси.                                            

В Буду я вчитися старанніше.

Г Небо було хмарне, сумне, тільки на заході ясно-червоне.

pdf
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
1457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку