Підготовка до НМТ
Головні члени речення
Підмет
Підмет (означає предмет чи особу, про який чи яку говориться в реченні. Він завжди відповідає на питання Н. в. : хто? що?
Підмет може бути виражений одним словом (простий) так і сполученням слів (складений).
Наприклад: Сонце закотилося за хмари. Ірина Богданівна – вчитель математики.
Простий підмет може бути виражений Будь-якою частиною мови:
✓ іменником: Вітерецьрозганяє білі хмарки.
✓ займенником: Лунають вони гучно та далеко-далеко.
✓ прикметником у значенні іменника: Там лишилися її рідні.
✓ дієприкметником: Визволені одразу кинулися до воїнів.
✓ числівником: На тротуарі стояло двоє.
✓ прислівником: Одержане на першому екзамені «відмінно» дуже мене підбадьорило.
Неозначеною формою дієслова: Жити – це значить дихати.
Вигуком, звуконаслідуванням:
Незамовкаюче серед темноти «ура» підіймалося все вище, охоплюючи вершину.
Фразеологізмом: Робити з мухи слона – улюблена справа мого брата.
Складений підмет виражається словосполученням або реченням, якщо вони вжиті у значенні іменника в називному відмінку.
Це можуть бути:
Іменники або займенники у Н.в. з іменником або займенником в О. в.:
Ми з Тетяною пішли на прогулянку. Увага! Присудок у таких реченнях стоїть у формі множини.
Кількісні числівники або слова з кількісним значенням (багато, трохи) із іменником або займенником у Р.в.:
П’ять учнів відмовилися їхати на екскурсію. Дехто з учнів залишився на чергуванні.
Власні назви:
«Запорожці пишуть листа турецькому султану» — найвідоміша картина
І. Рєпіна.
Багато прекрасних картин створила Катерина Білокур.
Практичне завдання 1. Підкресліть у реченнях підмет, вкажіть спосіб вираження.
Олег складає іспити. Я прийду завтра. П′ять – кількісний числівник. Черговий прибрав у кабінеті. Учитися – моє бажання. Над площею лунало «ура». Біла Церква – красиве місто. Василь Олександрович Сухомлинський – видатний педагог. Брат із сестрою вирушили в подорож. Мати із донькою прийшла до школи. Кожен із нас може скласти ЗНО на 200 балів. Усі ми талановиті. Робити з мухи слона – улюблена справа мого брата. Десятки шкіл опинилися на межі виживання. «Ви знаєте, як липа шелестить...» – яскравий зразок інтимної лірики.
Практичне завдання 2. Простий підмет є в реченні
А На намальованому зеленою фарбою возі серед дорожніх клунків сиділо троє молодих хлопців.
Б Міцно стоїть купка завзятих чумаків.
В Ми зі Стасиком часто ходили гуляти.
Г Два третього не чекають, а четвертого не питають.
Д Василько з батьком підійшли до ялинки.
Практичне завдання 3. Підмет виражений інфінітивом у реченні А Перекладати Пушкіна – потрійне щастя.
Б Хіба моїх не треба слів палких?
В Нікому ще не вдалося повернути втраченого часу.
Г Вчимося добиратись до схованих істин.
Д Не можна бути справжнім математиком, не будучи трохи поетом.
Присудок
Присудок (характеризує підмет за дією чи ознакою. Відповідає на питання що робить предмет? що з ним робиться? у якому він стані? який він є? що він таке? хто він такий?).
Присудок може бути виражений одним словом (простий) так і сполученням слів (складений: дієслівний або іменний).
Наприклад: З голоду та холоду півень не співає. Я хочу жити просто, без прикрас. День був теплим.
Способи вираження простого присудка:
1. Сонце ніби лягло на далекій смужці землі.
2. Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої.
(Складена форма майбутнього часу)
3. Він без кінця править теревені. (Фразеологізм)
Способи вираження складеного дієслівного присудка:
Допоміжне дієслово + неозначена форма дієслова
здатний, згодний, радий, стати, могти, починати, продовжити, закінчити, хотіти, бажати, прагнути, вирішити
Наприклад: Поет мусить постійно враховувати рівень читача.
Способи вираження складеного іменного присудка:
Дієслово-зв’язка + іменна частина
Бути. Рідше – ставати, вважатися, іменник називатися, видаватися, являти собою, прикметник становити, робитися, здаватися числівник
займенник дієприкметник прислівник
Наприклад: Ліс був розхристаний, спустошений, дикий.
Практичне завдання 4. Виділіть у реченнях граматичну основу.
Визначте вид присудка й підмета.
1. Зворушений вітром ковил сріблясто хвилювався довкола.
2. Житечко буде в стодолі лежати… 3. Ми з подругою хочемо поїхати до Львова.
4. Промені як вії сонячних очей.
5. Життя мінливе і буремне.
6. Хтось із нас мусить піти раніше.
7. Будівельники передбачають закінчити роботу раніше.
8. Чинити зло – забава для безумного.
Практичне завдання 5. Складіть речення зі складеними дієслівними присудками: намагатися йти, не можу вирішити, потрібно дотримуватися.
Практичне завдання 6. Підкресліть в реченнях присудок, вкажіть спосіб вираження.
Камінь кришить вітер і негода. А тепер будемо вечеряти всі разом. Довго я не хотіла коритись весні. Вчора був я моряком. Ранок був хмарний, сірий. Він почав працювати веселіше. Землі – це витвір природи. Ми були вже біля будинку. Для вашого щастя я годен на все. Наталка дала гарбуза возному. Мій товариш сидить на двох стільцях. Дзвени, моя радісна ліро, нехай звуків лунає прибій. Я би з радістю вирушив у навколосвітню подорож. Ніхто не тікав, не ховався від дощу. Мати пішла готувати вечерю. Батько попросив сина принести води.
Практичне завдання 7. Простий присудок є в реченні.
А О, якби-то старість знову стала юністю, братове!
Б Жити щасливо мусить кожна людина.
В Гей, народе! Будеш жити!
Г Ми – атомні заложники прогресу.
Д Сонце не могло пробитися крізь вікові дерева.
Практичне завдання 8. Складений дієслівний присудок є в реченні.
А Мені до смерті отчий край здаватиметься раєм.
Б Ти тільки б'єш байдики та гав ловиш.
В Ти будеш до скону ходити стежками дитинства свого.
Г Я пішов вздовж берега шукати перевозу.
Д Можна жить, а можна існувати.
Практичне завдання 9. Складений іменний присудок є в реченні.
А Картинками старих дитячих книг здається далеч.
Б На крутосхилах срібної дніпровості сідлає вічність чорного коня.
В Почав жевріти схід сонця.
Г Лежить під небом, чистим і високим, холодний степ моєї самоти.
Д Немає моря глибшого, ніж Час.
Практичне завдання 10. Складений дієслівний присудок ужито в реченні:
А Карпатські гори дивовижні.
Б Я для вас рад жити.
В Крізь щілинку пробивається кілька сонячних променів.
Г А небо завжди вабить, завжди кличе…
Практичне завдання 11. Складений іменний присудок ужито в реченні:
А Вечір морозний і зоряний надходив швидко.
Б Вона вже не могла дочекатися весни.
В Ліс був розхристаний, спустошений і дикий.
Г Кучерявий червень надбіг і відбігає.
Практичне завдання 12. Простий дієслівний присудок ужито в реченні:
А Поїзд повинен прибути о шостій годині.
Б Творчість завжди мрійна і тривожна.
В Блискавиці шматували небо, розколюючи хмари.
Г Дівчина продовжувала вишивати хустинку хрестиком.
Практичне завдання 13. Складений іменний присудок ужито в реченні:
А Будить спогад давня пісня, пада в трави і зника.
Б У містах земля одягнена в камінь і залізо.
В Боятися смерті – на світі не жить.
Г Ой три шляхи широкії докупи злилися.
Практичне завдання 14. Складений дієслівний присудок ужито в реченні:
А Починає світати за лісом червоною барвою.
Б А три покоління селянського дому вмістились на знімках старого альбому.
В На гіллі рясному цвіт немов сніжинки.
Г За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата.
Практичне завдання 15. Складений іменний присудок ужито в реченні:
А Ліс був розхристаний, спустошений і дикий.
Б Усі охочі можуть продегустувати всі види кулінарного мистецтва.
В Місцеві жителі називають яблуню «крученою».
Г Якщо ви мрієте побачити каньйон...
Практичне завдання 16. Простий дієслівний присудок ужито в усіх реченнях, ОКРІМ
А Останнє проміння сонця продиралося місцями в гущавину лісу.
Б Він без угаву точить ляси.
В Буду я вчитися старанніше.
Г Небо було хмарне, сумне, тільки на заході ясно-червоне.