За допомогою даної розробки можна розширити знання учнів про їх права, попередити насилля серед молоді. Розвивати культуру дітей, ввічливість, чесність, людяність. Виховувати дисциплінованість, повагу до дітей, ровесників, дорослих.
Виховний захід на тему:
«Підлітки проти насилля»
Дата: 18.11.2016
Мета: Розширити знання учнів про їх права, попередити насилля серед молоді. Розвивати культуру дітей, ввічливість, чесність, людяність. Виховувати дисциплінованість, повагу до дітей, ровесників, дорослих.
Обладнання: презентація з теми, відеозаписи з теми, ноутбук, проектор, картки із завданнями.
Хід заходу
Добрий день, шановні старшокласники, шановні вчителі. Сьогодні у нас випала нагода зібратися з декількох приводів: 20 листопада світ відзначає День дитини, 16 листопада був День Толерантності і зараз саме проходить місячник протидії насиллю. Сьогодні ми зачепимо тему наших прав та обов’язків, а також поговоримо про дуже важливу тему, яка стосується кожного підлітка, наших батьків, учителів, України, усієї планети: «Насилля серед молоді».
Розпочати нашу зустріч хотілося б такими словами Олени Більської:
Наташа Галета:
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї, і за честь стоять.
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
На жаль, прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас у домі, у школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе. Ви, мабуть, неодноразово чули з телебачення, через інтернет та й просто із сусідніх сіл про неодноразові жорстокі вчинки своїх ровесників. Пропоную вам переглянути новину з ТСН і висловити свою думку з її приводу.
Чи доводилося вам коли-небудь чути про подібні ситуації? Чи можна, на вашу думку, попередити ситуацію, описану дівчиною Аліною з найпершого сюжету?
Пропоную вам взяти картки і обговорити пункти, що в них зазначені. Яка, на вашу думку, ідея найчастіше сприяє уникненню жорстоких ситуацій серед школярів?
Вправа 1: «Коло ідей».
Завдання учасникам: обговорити тези і запропонувати один варіант. (Учні працюють у грпах по троє).
• Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
• Говори спокійно і впевнено.
• Дай агресору можливість зупинитися.
• Відійди в сторону. Це - не ознака слабкості!
• Вмій просити пробачення.
• Попроси допомоги. Це - не ознака слабкості чи боягузтва!
Яка думка найбільш дієва? Яка теза найменш допоможе при виникненні конфліктної ситуації?
(слайд 1)
ПАМЯТАЙ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Чи знаєте ви які-небудь фільми, книги, притчі, які навчають нас стримувати свою агресію?
Пропоную вам прочитати притчу. Як на вашу думку, чи вдалий метод придумав батько для свого сина?
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше… Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
Отож, чому яка риса характеру заважала сину? Яке завдання придумав для нього батько? Чи згодні ви зі словами батька наприкінці притчі? Задумайтесь, як часто ви ображались на несправедливе відношення до себе батьків, однокласників, учителів, просто незнайомих людей. Думаю, в усіх є що згадати.
Вправа 2 «Міф чи реальність»
Завдання – дітям пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками „так”, „ні”.
Перелік запитань:
законом (ТАК).
ознака слабкості дитини (НІ).
Розглянемо ситуації, які часто трапляються в школах і спробуємо визначити, хто в них агресор, що змусило людей вчиняти так чи інакше і знайти, якщо це можливо, вихід з них:
(слайд 3-6)
Ситуація 1
Петрик зайшов у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
(Хто агресор? Як можна охарактеризувати Петра? Як слід вчинити Оленці?)
Ситуація 2
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя, злякалась і нічого не сказала викладачеві. Згодом у клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
(Хто агресор? Як можна охарактеризувати вчителя? Як слід було вчинити Оленці?)
Ситуація 3
Після закінчення школи-інтернату Іван повернувся до рідного села. З’ясувалось, що у його будинку проживає співмешканка померлого батька. Вона прогнала його з рідної хати.
(Хто агресор? Як можна охарактеризувати родину Івана? Як Івану діяти далі?)
Ситуація 4
7- класниця Юля гуляла в парку зі своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували Юлі до них приєднатися. Коли дівчина відмовилася, вони дозволили собі брутальну поведінку.
(Хто агресор? Як можна охарактеризувати хлопців? Як можна було уникнути ситуації?)
(слайд 7)
У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.
Пропоную вам переглянути соціальний ролик під час якого прошу вас подумати, які висновки можна зробити з нашого сьогоднішнього заходу.
Хотілося, щоб останніми словами був ще один вірш, у якому, я впевнена, втілена мрія усього люду:
Мій улюблений світ -
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства.
Прощання «Передай імпульс по колу»
Учасники зустрічі стають у коло та беруться за руки. Потиском по колу передають «імпульс», на знак єдності та прощання.
Дякуємо за увагу.