Тема: Підліткові компанії. Протидія агресії в підліткових компаніях
Клас 6
Мета: ознайомити учнів з ознаками дружніх, недружніх, небезпечних компаній, колективу; відпрацювати навички протидії агресії та насиллю, здатність припиняти їх; розвивати вміння дітей аналізувати соціальні групи, до яких вони належать, вміння передбачати наслідки спілкування в цих групах; виховувати толерантність, почуття колективізму.
«З ким поведешся, від того й наберешся»
«Скажи мені, хто твій друг, і скажу, хто ти»
Народна мудрість
І. Вступна частина.
1. Привітання.
Доброго дня, діти! Я рада бачити вас, давайте об’єднаємося в дружнє коло та привітаємо один одного.
Вправа «Привіт!»
Діти стають в коло. Протягніть сусідові зліва праву руку, потисніть її. Не відпускаючи праву руку, ліву руку протягніть сусіду справа, потисніть її. А тепер давайте голосно скажемо один одному: «Привіт!»
2. Об’єднання в групи .Повторення
3. Робота з таблицею « Мої групи» (індивідуальна робота)
Тренер: люди завжди об’єднуються в групи, прошу вас визначити свою приналежність до різних груп, заповнивши таблицю.
Заповніть таблицю
Що за група? |
Як часто ви зустрічаєтеся? |
Що вас об’єднало? |
Чи комфортно вам у цій групі? |
Особливі правила |
|
|
|
|
|
Тренер: отже, люди об’єднуються в групи бажаючи спілкуватися, маючи спільні інтереси, дружбу, симпатії, прагнучи набути певного статусу чи досягти певних цілей.
4. Мозковий штурм
Тренер: часто про групу людей можна почути такий вислів: «Це- компанія…», «Це – колектив…»
Компанія – товариство, об’єднання людей в певну групу.
Колектив (від латинського collectivus — збірний), одне з найважливіших вічок суспільства; відносно компактна соціальна група, об'єднуюча людей, зайнятих рішенням конкретної суспільної задачі, що поєднує інтереси індивіда і суспільства і заснований на спільності цілей, принципах співпраці, ціннісних орієнтацій і норм діяльності.
Для вашого здоров’я і безпеки важливо навчитися розрізняти дружні, недружні та небезпечні компанії. Для цього попрацюємо в групах, в які ви об’єдналися самостійно.
Повторення:Ознайомтеся з матеріалом підручника ст. 102-104 визначте основні ознаки, правила поведінки, які діють:
1-ша гр.: в дружніх компаніях;
2-га гр..: в недружніх компаніях;
3-я гр.. в небезпечних компаніях;
5. Вправа ( робота в зошиті)с 49, обговорення
6. Повідомлення теми
Тренер: отже, сьогодні ми будемо з вами говорити про підліткові компанії та види агресії в цих компаніях.
ІІ. Основна частина.
Обговорення:
Тренер: отже, людина, яка прагне отримати безпеку, розвинути свої здібності чи просто поспілкуватися, повинна обирати дружні компанії чи творчі колективи.
Тренер пропонує дітям стати в коло та присісти так, ніби вони сидять на стільцях, засікти скільки часу вони можуть втриматися в такому положенні. Потім пропонує змінити положення: присісти, взявши попереднього учня за плечі чи один одному на коліна. Вияснити у дітей в якому положенні вони можуть перебувати довше? Чому?. Пояснити, що це є проявом синергії.
Синергі́я (від грец. συνεργία Synergos — (syn) разом; (ergos) діючий, дія) — це сумарний ефект, який полягає у тому, що при взаємодії двох або більше факторів їх дія суттєво переважає ефект кожного окремого компонента у вигляді простої їх суми.
Іншими словами, об’єднавши спільні зусилля, можна досягти швидше, краще та ефективніше поставленої цілі.
коли ми з вами говорили про негативні сторони перебування людини в групі, ми згадали поняття підпорядкування, залежність від когось іншого. Трапляється що в групі можуть також маніпулювати певними людьми.
Способи маніпуляції:
Мета: оцінити ступінь здатності дитини протистояти тиску компанії, три частини: так, ні, іноді. Попросити дітей визначити своє ставлення до даної ситуації чи питання.
Тренер: Людина, яка знаходиться в групі визнає правила, що діють в даній групі. Але іноді трапляється, що погляди людини не збігаються з цими правилами. Оцініть себе, давши відповідь на питання: «Чи завжди ви здатні прийняти рішення всупереч існуючий думці групи? Чому? Які причини?»На вашу здатність протистояти групі впливають різні причини: примус, фізичний чи психологічний тиск, авторитет, страх. Все це ми можемо назвати одним словом – агресія?
Причини агресії:
• невихованість;
• хизування своїми можливостями;
• невміння спілкуватися;
• жорстокість;
• неадекватна самооцінка;
• відсутність порозуміння в колективі;
• неуважність або поблажливість дорослих;
• досвід одержання користі від агресивної поведінки;
• заздрощі.
Агресія — модель поведінки, що загрожує життю і здоров’ю оточуючих, або коли людину виставляють на посміховище.
Також до агресії належать дії, що спрямовані на позбавлення гідності та поваги людини.
Вона буває фізична та психологічна. Виберіть з наданих картинок, ті що ілюструють фізичну ( психологічну) агресію. ( по черзі представник з кожної групи виносить ілюстрацію, прикріплює її)
АГРЕСІЯ
|
|
ФІЗИЧНА |
ПСИХОЛОГІЧНА
|
Бійка |
Шантаж |
Забирання речей |
Ігнорування |
Вимагання грошей |
Моббінг (кібертритирування) |
Погрози |
Помста |
Тренер: агресія небезпечна, тому треба навчитися протидіяти їй.
Можливості протидії виявам агресії і насилля:
1. У жодному разі не підтримувати вияви агресії і насилля.
2. Голосно висловити свою думку, підтримати потерпілого.
3. Не погоджуватися брати участь у негативних діях.
4. Не боятися розповісти про вияви агресії або насилля до себе та інших людей батькам, учителям, іншим дорослим (яким ти довіряєш).
5. Зателефонувати до «Служби довіри» (реквізити є на стендах у кожній школі).
Тренер пропонує методом жеребкування вибрати конверт із певною ситуацією. Опрацювавши матеріал підручника, змоделювати дану ситуацію, а потім її проаналізувати.
Ситуація 1
Використовуючи матеріал підручника ст. 144, змоделюйте вихід з ситуації
Між двома вашими однокласниками сталася бійка. Змоделюйте вихід з даної ситуації.
Ситуація 2
Використовуючи матеріал підручника ст. 144, змоделюйте вихід з ситуації
У вашому класі з’явилася нова учениця. Спочатку її відносини з класом складалися непогано, але згодом клас став ігнорувати її.
Ситуація 3
Використовуючи матеріал підручника ст. 144, змоделюйте вихід з ситуації
Батьки щодня дають вам гроші на шкільний сніданок. Але двоє десятикласників весь час у вас їх забирають повністю чи частково. Ваші дії.
Ситуація 4
Використовуючи матеріал підручника ст. 144, змоделюйте вихід з ситуації
Ти йдеш із школи додому. Тебе перестріли троє підлітків з іншого класу. Вони агресивно звинувачують тебе в тому, що ти розпускаєш про одного з них плітки. Ти знаєш, що це неправда. Твої дії.
Ситуація 5
Використовуючи матеріал підручника ст. 144, змоделюйте вихід з ситуації
Дівчина з твого класу неприязно ставиться до тебе. Якось з портфеля твого однокласника зник мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це, напевно, справа твоїх рук. Твої дії
Робота в зошиті с .50 - 51
Продовж речення:
Тренер: отже, наші емоції, наше психологічне благополуччя та, навіть, фізичне здоров’я залежить від відносин з членами групи, компанії чи колективу .
ІІІ. Заключна частина.
Додатки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Ситуація 1змоделюйте вихід з ситуації
Між двома вашими однокласниками сталася бійка. Змоделюйте вихід з даної ситуації.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Ситуація 2 змоделюйте вихід з ситуації :У вашому класі з’явилася нова учениця. Спочатку її відносини з класом складалися непогано, але згодом клас став ігнорувати її.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Ситуація 3 змоделюйте вихід з ситуації: Батьки щодня дають вам гроші на шкільний сніданок. Але двоє десятикласників весь час у вас їх забирають повністю чи частково. Ваші дії.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Ситуація 4 змоделюйте вихід з ситуації: Ти йдеш із школи додому. Тебе перестріли троє підлітків з іншого класу. Вони агресивно звинувачують тебе в тому, що ти розпускаєш про одного з них плітки. Ти знаєш, що це неправда. Твої дії.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Ситуація 5
змоделюйте вихід з ситуації:
Дівчина з твого класу неприязно ставиться до тебе. Якось з портфеля твого однокласника зник мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це, напевно, справа твоїх рук. Твої дії
1