Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Способи вираження підмета та присудка. Тире між підметом та присудком

Про матеріал
Поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу; ознайомити школярів зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення,у яких би підмет виражався різними способами; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати у восьмикласників любов до рідної мови, естетичний смак до краси слова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

27 жовтня Класна робота Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Способи вираження підмета та присудка. Тире між підметом та присудком

Номер слайду 2

Мета: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу; ознайомити школярів зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення,у яких би підмет виражався різними способами; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати у восьмикласників любов до рідної мови, естетичний смак до краси слова.

Номер слайду 3

Двоскладне речення Це речення, яке має два головних члени — підмет і присудок, які ще називаються граматичною основою, синтаксичним центром

Номер слайду 4

Додаток Члени речення Другорядні Головні Підмет Присудок Означення Обставина

Номер слайду 5

Підмет головний член речення Предмет Хто? Що? Простий (одиничний) Складений Фразеологізми, словосполучення: Іменник + іменник (числівник) Іменник у Н.в. або інша частина мови в значенні іменника; неозначена форма дієслова

Номер слайду 6

особу як суб’єкт дії або носія ознаки предмет чи явище дію-процес Багато походів зробив Святослав за своє життя. (А. Лотоцький) Прекрасна людина в бою за Вітчизну. (О. Довженко) Садок ріс на волі в глибокій долині. (І. Нечуй-Левицький) Спинитися — вмерти з одчаю й знемоги. (М. Бажан) Підмет може називати

Номер слайду 7

1) Іменник у Н. в. + іменник в О. в. з прийменником з або займенником: Батько з сином виходять з затінку на сонце. (О. Донченко) 2) Іменник із кількісним значенням у Н. в. + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Група приїжджих зупинилася на горбі. (О. Довженко) 3) Займенник стільки (скільки) або прислівники мало, чимало, багато + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Багато літ перевернулось, води чимало утекло. (Т. Шевченко) Способи вираження складеного підмета

Номер слайду 8

Способи вираження складеного підмета 4) Числівник у Н. в. + іменник, займенник, прикметник у Р. в. мн.: П’ять ораторів змінюється за хвилину — так кортить усім говорити. (О. Довженко) 5) Фразеологізми: Бити байдики — улюблена справа ледарів. 6) Власні назви: «Літературна Україна» опублікувала уривки з нового роману Ліни Костенко.

Номер слайду 9

Присудок головний член речення Що робить? Який, хто він? Простий Складений Іменний Дієслівний Іменна частина + дієслово-зв'язка Допоміжне дієслово + інфінітив Дієслово дійсного, умовного чи наказового способів; інфінітив

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Складіть речення, зробивши подані слова і сполучення слів підметами. Ранок, брат із сестрою, один з учнів, Сергій Михайлович, Чумацький Шлях, «Зоре моя вечірняя…».

Номер слайду 15

Ранок був прохолодним. 2. Брат із сестрою побігли до річки. 3. Один з учнів замислився над вибором професії. 4.Сергій Михайлович мріє про новий комп’ютер. 5. Чумацький Шлях є однією з мільярдів галактик у Всесвіті. 6. «Зоре моя вечірняя, зійди над горою…».

Номер слайду 16

Прості підмети переробіть на складені. Багато полягло за її волю. Багато з них полягло за її волю. І кожен повинен так само любити її. І кожен із нас повинен так само любити її.

Номер слайду 17

Прості підмети переробіть на складені. Прості підмети переробіть на складені. Шевченко самовіддано любив Україну. За неї йшли битися батьки й сини, діди й онуки.

Номер слайду 18

Прості підмети переробіть на складені. Шевченко самовіддано любив Україну. Тарас Григорович Шевченко самовіддано любив Україну. За неї йшли битися батьки й сини, діди й онуки. За неї йшли битися батьки з синами, діди з онуками.

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

У реченні визначте граматичну основу, виконайте синтаксичний розбір підмета. Алгоритм характеристики підмета Предмет або явище 1. Виділити у двоскладному реченні підмет (підкреслити його) 2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає 3. Дослідити, що означає підмет особу як суб’єкт дії або носія ознаки дію-процес 4. Визначити спосіб вираження підмета Багато громів упало з неба. (А.Малишко)

Номер слайду 22

Багато громів упало з неба. (А.Малишко) Підмет - багато громів - складений; Відповідає на питання – що? Означає явище; 4. Виражений - числівник+ іменник у Р.в. мн.

Номер слайду 23

Домашнє завдання 1. Опрацювати параграф 5,6,8 за підручником стор. 31- 43. 2. Виконати вправи 65, 72, 89.

ppt
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
5205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку