Мета: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу; ознайомити школярів зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення,у яких би підмет виражався різними способами; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати у восьмикласників любов до рідної мови, естетичний смак до краси слова.
особу як суб’єкт дії або носія ознаки предмет чи явище дію-процес Багато походів зробив Святослав за своє життя. (А. Лотоцький) Прекрасна людина в бою за Вітчизну. (О. Довженко) Садок ріс на волі в глибокій долині. (І. Нечуй-Левицький) Спинитися — вмерти з одчаю й знемоги. (М. Бажан) Підмет може називати
1) Іменник у Н. в. + іменник в О. в. з прийменником з або займенником: Батько з сином виходять з затінку на сонце. (О. Донченко) 2) Іменник із кількісним значенням у Н. в. + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Група приїжджих зупинилася на горбі. (О. Довженко) 3) Займенник стільки (скільки) або прислівники мало, чимало, багато + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Багато літ перевернулось, води чимало утекло. (Т. Шевченко) Способи вираження складеного підмета
Способи вираження складеного підмета 4) Числівник у Н. в. + іменник, займенник, прикметник у Р. в. мн.: П’ять ораторів змінюється за хвилину — так кортить усім говорити. (О. Довженко) 5) Фразеологізми: Бити байдики — улюблена справа ледарів. 6) Власні назви: «Літературна Україна» опублікувала уривки з нового роману Ліни Костенко.
У реченні визначте граматичну основу, виконайте синтаксичний розбір підмета. Алгоритм характеристики підмета Предмет або явище 1. Виділити у двоскладному реченні підмет (підкреслити його) 2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає 3. Дослідити, що означає підмет особу як суб’єкт дії або носія ознаки дію-процес 4. Визначити спосіб вираження підмета Багато громів упало з неба. (А.Малишко)