Запропонований матеріал познайомить учнів з обрядом народження дитини в українській родині, розкриє його суть; виховуватиме шанобливе ставлення до звичаїв і традицій нашого народу.
Тема. Традиції мого роду. «Породила мати сина…»
Мета: познайомити учнів з обрядом народження дитини розкрити їх суть;
виховувати шанобливе ставлення до звичаїв і традицій нашого народу.
Обладнання: репродукції картин художників на тему материнства, учнівська
презентація, мультимедійний пристрій, записи пісень, легенд,
колискових, колядок.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності (з'ясування емоційної готовності до уроку(«Кольоровий настрій»))
ІІ. Робота над темою
(Звучить колядка)
Ой новина в нас, новина -
Породила мати сина.
Породила мати сина.
Стала сонцем називати
Синочка.
Виростай же, мій синочку,
У щасливу годиночку,
Ясноокий, кучерявий
Ще й високий, як той явір,
Синочку!
Будь здорова, щедра мати,
Дозволь сина привітати
Щастя й долі побажати
Навіки!
(Учень читає вірш Т.Г.Шевченка «У нашім раї на землі…»)
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Буває, іноді дивлюся,
Дивуюсь дивом, і печаль
Охватить душу; стане жаль
Мені її, і зажурюся,
І перед нею помолюся,
Мов перед образом святим
Тієї матері святої,
Що в мир наш бога принесла...
Тепер їй любо, любо жити.
Вона серед ночі встає,
І стереже добро своє,
І дожидає того світу,
Щоб знов на його надивитись,
Наговоритись. «Це моє!
Моє!» І дивиться на його,
І молиться за його богу,
І йде на улицю гулять
Гордіше самої цариці,
Щоб людям, бачте, показать
Своє добро. «А подивіться!
Моє найкраще над всіми!»
І ненароком інший гляне.
Весела, рада, боже мій!
Несе додому свого Йвана.
І їй здається, все село
Весь день дивилося на його,
Що тілько й дива там було,
А більше не було нічого.
Щасливая!..
Учитель. Народження дитини — велика й урочиста подія не тільки в житті батьків, усієї родини, а навіть для цілого села. Народження дитини — це завжди велике диво, що відбувається у Всесвіті. Яким воно буде те дитя — добрим чи злим? Якою буде його доля — щасливою чи гіркою? Багато чого залежить і від матері, а ще — від того, в який день народилася дитина, в який час, які добрі сили впливали на неї.
На добру долю ворожили, заклинали її ще до народження дитини. І тому для матері, яка носила в собі зародок нового життя, існувало чимало різних заборон. Усі вони спрямовані були на те, щоб якісь необережні дії не зашкодили в майбутньому дитині, її характеру, долі.
Діти, ви мали записати ці заборони.
(Учні по черзі читають заборони)
Учитель. Щоб допомогти добрим силам під час народження дитини, виконують різні магічні дії. Які?
Баба-повитуха виконувала різні магічні дії перед народженням: розстібувала всі ґудзики, розв'язувала вузли, розплітала волосся, відмикала всі замки в хаті, в скрині, на дверях, щоб легко родилась дитина, дивилась у вікно, щоб побачити долю дитини. Якщо доля добра, то казала про це всім.
Про бабу-повитуху розповідали легенди, її навіть побоювались. Іноді її вважали відьмою. Ось одна легенда (читає підготовлений учень).
«Ну, тоді ще баба моя була молодою, дітки родились. І баба-порізка коло її була вночі. Ну, ще ж немає малого, не народився. А на дворі сороки скрекочуть. Дак баба-порізка за чаплію, да вийшла, да постукала там:
— Чого ви поналітали, прокляті? Ідіть собі!
Прогнала тих сорок. Породілля побачила це да й розказала потім матері. Через півроку понесла бабі-повитусі празникове. Та посадила її за стіл, поплескала по плечу да й каже:
— Тільки так, дочко, мене судила?
— Ой бабо, ні!
— Судила, судила!
Знала вона, а на її казали, що вона відьма була»3.
Учитель. Коли народилась дитина, виконували різні магічні дії, щоб вона мала таку долю, якої хотіла мати. Які це дії?
Учитель. А хто розкаже, як готували купіль і купали маленьку дитину?
дадуть.
Учитель. З тим купелем пов'язано стільки чарівності і краси! Кажуть, що то мати викохує дитині долю. І коли дівчина співає про свою гірку долю, то часто звертається до матері:
— Десь ти мене, моя мамцю,
Та й в купелі не купала.
Що ти мені, моя мамцю,
Щастя-долі не вкохала?!
— Ой купала, моя доню,
Ой купала, купала,
Та ще тоді лиха доля
В віконечко заглядала..?
А тепер скажіть: коли і хто приходив провідувати породіллю і новонародженого; що приносили?
Учитель. Отже, приносили раніше тільки їжу для матері. Цікаво, що повитусі і кумам носили подарунки пізніше. Все це пов'язано з давніми віруваннями українців — жертвоприношенням їжі богам на честь новонародженого. А який ще давній обряд з новонародженими відзначається?
Обряд хрещення. Брали названих батьків — кумів. Кумів вважали другими батьками, казали: «хрещений батько» і «хрещена мати». Який кум, така буде й дитина. Це також було своєрідне заклинання доброї долі. Хрестини намагались зробити в день народження, оскільки до цього, за звичаєм, матері не можна було годувати дитину. Роль батька, як і у всіх обрядах з новонародженим, відносно пасивна: він, заздалегідь домовившись, запрошував кумів та сусідів на обід. Батько, як і мати, не заходить до церкви під час самих хрестин, не приймає дитини тощо. Головними дійовими особами обряду є кум і кума. На Україні відомі дві форми кумівства: одна пара і кілька (до 20). Якщо кумів є кілька пар, вони діляться на «старших» і «молодших», «хресних» і «підхресних». Усіх кумів вважають членами родини, вони повинні опікуватись дитиною не менше за рідних. У всіх східних слов'ян широко розповсюджений такий звичай: якщо перша дитина помре, до другої запрошують як кумів перших зустрічних, вони вважаються «божими кумами». Звичай також вимагав, щоб хрещені батьки обирались не із родичів, крім того, брали за кумів лише тих, хто мав дітей.
Приходили куми на хрестини із «крижмом» — І шматком білого полотна, яким під час обряду покривали дитину, а потім робили пелюшки, і обов'язково приносили хліб. Перш ніж нести дитину до церкви, баба-повитуха купала немовля, загортала в сорочку, клала на вивернутий кожух, а потім передавала кумові, який разом із кумою ніс дитину до церкви. Після церковного обряду відбувалася гостина — обід, який у народі звали «кашею». На початку обіду хрещені батьки ламали обрядовий хліб і наділяли всіх гостей. Каша з медом подається у горщику, який потім розбивається об підлогу або об стіл, що символізує оновлення життя, а на Волині черепки ще й викидають на город, щоб гарбузи родили. Після побажань щастя й здоров'я новонародженому недопиті чарки виплескували на стелю, а на прощання кожному з гостей баба-повитуха дарувала «квітку» зі словами: «Даю вам квітку, щоб наша дитина цвіла, як квітка», інколи замість «квітки» дарували «виноград» — варені яблука й груші.
У день після хрестин влаштовували ще одне свято — похрестини. Гостей приймали на честь дитини, щоб вона росла розумною. Гостей і повитуху пригощала сама породілля, гості давали дитині гроші, а після обіду везли бабу-повитуху на бороні до корчми.
Ім'я дитині давав піп у церкві під час хрещення. Називав ім'ям того святого, в чий день народився: Миколи, Петра, Дмитра, Марії. А якщо піп був чогось сердитий на батьків, то давав дитині якесь каверзне ім'я. Ми знаємо, наприклад, героїню повісті Івана Нечуя -Левицького Нимидору. Одержавши ім'я, а значить і святого-заступника, дитина ставала, з точки зору народу, захищеною від багатьох напастей і злих сил, тому із хрестинами поспішали, особливо якщо дитина була слабенька.
Учитель. Отже, наша новонароджена дитина уже має ім'я. Її викупали і нарекли. Що ж було далі? А далі робили колиску. Крім того, тиждень-два дитина повинна обігріватись біля матері. Тільки після того її клали в колиску. А з чого робили колиску ?
Учитель. Поклали немовля в колиску. Але ж знову-таки люди вірили і боялись, що на дитину і матір деякий час діють злі сили. Адже боротьба добра і зла не закінчувалась до року. Потрібно було оберігати дитину. Цьому служили обереги: богиня Берегиня захищала від хвороб, нещасть; рушники, хрестик на шиї в дитини, свічка, що горіла вночі,— все це було оберегом. А ще про які обереги ви можете розповісти?
Учитель. Оберегом був і червоний колір. Це колір сонця. Дитину перев'язували червоною хусткою або поясом. Коли мале дитя було в колисці, мати співала колискових пісень. Як виникли ці пісні? Давня людина вірила в магію слова, його чарівну силу. Про словесні заклинання сил природи, врожаю ви вже знаєте. Словом можна було заклясти хворобу, смерть, інші надприродні добрі й злі сили. І колискові пісні — також своєрідні замовляння. Щоб не тільки приспати дитину, а й привернути до неї добру силу, добру долю, міфічні істоти — Сон, Дрімоту. Мотив закликання сну дуже давній, так як мотив закликання весни, дощу, птахів:
Ходить сонко по вулиці,
Носить спання в рукавиці,
Чужих діток пробуджає,
А Ганнусю присипляє.
— Ходи, сонку, ходи до нас,
Буде тобі добре у нас:
Бо в нас хата теплесенька,
А Ганнуся малесенька.
Люляй же нам, Ганю, люляй,
Докупочки очка стуляй!
Учитель. А які ще обряди, пов’язані з народженням дитини, вам відомі?
ІІІ. Сприйняття і осмислення навчального матеріалу
Бесіда (метод «Мікрофон»)
ІV. Підбиття підсумків уроку . Оцінювання навчальної діяльності учнів з мотивацією їхніх відповідей
V. Домашнє завдання
Список використаних джерел: