МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ТЕРНОПІЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ СФЕРИ ПОСЛУГ ТА ТУРИЗМУ»
Методична розробка компетентнісно зорієнтованого, інтегрованого уроку з галузевої економіки і підприємництва.
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця.
Розглянуто на засіданні методичної комісії
викладачів та майстрів в /н професій: агент з
організації туризму, адміністратор
Підготувала викладач вищої категорії
ГУСКА Мирослава Іванівна
Тернопіль
Тема уроку. Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця.
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок (розвитку компетентностей).
Очікувані результати набутих компетентностей: отримані знання сприятимуть формуванню закономірностей організації підприємництва у становленні здобувачів освіти як кваліфікованих працівників, вмотивованих, здатних займатись підприємництвом, готових до викликів впливу внутрішнього та зовнішнього середовища на результативність підприємництва, обізнаних з вимогами підприємницької культури та етики поведінки в ділових відносинах.
Змістові лінії: «Громадянська відповідальність» «Підприємливість та фінансова грамотність». Соціальна відповідальність підприємця.
Методи навчання, прийоми компетентнісно зорієнтованого уроку: інформаційні, ілюстративні, проблемні методи навчання; фронтальне опитування; робота з роздатковим матеріалом: юридичними документами для формування системного мислення і розвитку пам’яті, формування понять; робота в групах; дискусійне обговорення проблемних питань; аналіз ринку товарів, послуг і праці.
Міжпредметні зв’язки: громадянська освіта, основи правових знань, професійна етика, екологія, інформаційні технології, основи трудового законодавства.
Обладнання: мультимедійне обладнання, відеоролики, презентації, юридична література, підручник, інтернет ресурси.
Хід уроку
І. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ, МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Усі ми прагнемо розквіту нашої держави, а це вимагає від кожного з нас мати активну громадянську позицію, брати безпосередню участь у громадському житті й демократичних перетвореннях, в розвитку економіки країни.
Перехід до ринкової системи господарювання активізує проблему економічної освіти молоді, випускників професійної освіти.
Підготовка до трудової діяльності йде через економічну освіту, розвиток інтелектуальної власності, реформування освіти у напрямку всебічної економічної освіти молоді, створення належних умов, завдяки яким ви набудете уміння орієнтуватися в сучасній ринковій економіці, яка вимагає економічних знань від кожного випускника професійного закладу освіти. Саме ви будете працювати в сфері послуг, а це - підприємництво. То хто ж такий підприємець?
Епіграф
Девід Карпо, засновник Tumblr.
Американський учений, професор Роберт Хизрич визначає «підприємництво, як процес створення чогось нового, що має вартість, а підприємця – як людини, що затрачає на це весь необхідний час і сили, бере на себе весь фінансовий, психологічний і соціальний ризик, одержуючи в нагороду гроші і задоволення досягнутим».
На сьогоднішній день у світі не існує загальноприйнятого визначення підприємництва.
В американській навчальній і науковій літературі дається безліч визначень, що характеризують підприємництво і підприємця з економічної, політекономічної, психологічної, управлінської й інших точок зору.
Підприємництво – це вільна, ініціативна діяльність людей у різних сферах виробництва, що здійснюється на власний страх і ризик з метою одержання прибутку. Підприємництво є необхідною визначальною рисою ринку, його обов'язковим атрибутом. Якщо нема підприємців, то нема й ринку, і навпаки.
Слово педагога. Поміркуйте над змістом понять «відповідальність»,
«рішучість», «цілеспрямованість», «наполегливість», «працездатність». Наведіть приклади ситуацій, у яких проявлялися ці риси.(Учні відповідають)
За статистикою лише 5-10% дорослого населення має підприємницький хист. Проте підприємці кажуть: «Підприємницький хист
− це здебільшого талант, помножений на наполегливу працю та достатні знання». Деякі необхідні якості підприємця − природжені властивості людей, інші – результат розвитку природних здібностей, навчання та практичного досвіду.
Перегляд відеосюжету «Шлях до успіху» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=xlD6EvD7FHc Обговорення відеосюжету
Інструкція. Учасників групи об’єднуємо у команди («Господар»,
«Бізнесмен», «Власник фірми», «Роботодавець», «Благодійник»,
«Спонсор»).Оголошуємо правила гри:
Підприє́мницька дія́льність — самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність із метою досягнення економічних та соціальних результатів та одержання прибутку.
Функції підприємництва.
Принципи організації підприємництва.
Викладач рекомендує спільно опрацювати джерело за посиланням ( URL)
/mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/04/19/Osnovy%20pidpryyemnytstva.p df
Корпоративна соціальна відповідальність та війна в Україні.
Найбільш поміченою лишається допомога від українських компаній, що працюють у сфері телекомунікацій та мобільного зв’язку (46%). Далі згадують про допомогу від: виробництва продуктів харчування / харч. промисловості (38%), логістики та доставки (34%), банківської сфери / фінансів (32%), компаній IT сектору (28%).В ажливим для споживачів наразі є те, щоб компанія / бренд під час військових дій в Україні в першу чергу підтримувала Збройні Сили України та захисників (39%), а далі – своїх співробітників (18%). Також важливо, щоб компанія відновлювала / продовжувала свою роботу (якщо дозволяє ситуація) (14%) і підтримувала загальне населення (12%). Рано чи пізно війна завершиться перемогою України. І бізнес знову шукатиме на цій землі перспективні ринки збуту та можливості для виробництва. І тоді не зайвим буде згадати про те -хто і як себе поводив тоді,
коли мова йшла про життя та свободу їхніх споживачів - громадян України. А без перемоги жодного бізнесу, крім окупаційного, в Україні не залишиться.
Перегляд відеосюжету «Як український бізнес допомагає українцям під час війни» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=AyZIn-0mx24
Практична робота №2 «Порівняння діяльності фізичних осіб- підприємців І, ІІ, ІІІ груп»
Мета роботи: узагальнення знань про особливості підприємницької діяльності в економічному середовищі України.
Завдання:
«Фізична особа-підприємець в економічному середовищі України»
Громадянин України визнається суб’єктом господарювання у разі здійснення ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи. Підприємницьку діяльність можна здійснювати із залученням або без залучення найманої праці.
Фізична особа-підприємець (ФОП) – це громадянин, який займається підприємницькою діяльністю, зареєстрований у державних органах і сплачує відповідні податки. Відповідно до чинного законодавства, місцеві органи влади мають дати йому дозвіл для заняття певним бізнесом. Згідно з новим Цивільним кодексом України (ЦКУ), формально з 14 років можна заснувати фірму, а з 16 років – реєструватися підприємцем.
Не допускаються до заняття підприємницькою діяльністю такі категорії громадян: військовослужбовці, службові особи органів прокуратури, суду, державної безпеки, внутрішніх справ, державного нотаріату, а також органів державної влади та управління, які покликані здійснювати контроль за діяльністю підприємств. Не можуть бути зареєстровані як підприємці особи, які мають непогашену судимість за крадіжку, хабарі та інші корисливі злочини, а також – недієздатні громадяни. Підприємницька діяльність посадових осіб органів влади обмежується конституцією України (стаття 69).
Переваги ФОП: легко зареєструвати та вести облік (бухгалтерію), просто отримувати прибуток (всі кошти, які надходять на рахунок фізичної особи-підприємця, він може знімати, і не потрібно за них звітувати, головне − своєчасно сплачувати податки та подавати звітність). Офіс
Легальність ( державна реєстрація) один із принципів організації підприємництва
Є два способи реєстрації ФОП: У державного реєстратора , Онлайн на сайті ДІЇ
Документи, що підтверджують державну реєстрацію фізичною особою-підприємцем
Витяг з реєстру платників ПДВ (тільки для платників ПДнеобов’язковий, тому що ФОП реєструють за місцем реєстрації фізичної особи. Основний недолік ФОП − ризик власним майном, але якщо вести діяльність у правовому полі, на таку ситуацію можна ніколи не натрапити. Слід зазначити, що не всі підприємства хочуть працювати з ФОП, особливо якщо це великі компанії.
Перш ніж реєструвати статус підприємця, потрібно визначитися з тим, яку групу фізичних осіб-підприємців як платників єдиного податку обрати.
Фізичні особи-підприємці І групи можуть торгувати на ринку, надавати побутові послуги населенню (виготовляти за індивідуальним замовленням, надавати послуги з ремонту, реставрації, технічного обслуговування, прання, чищення, фарбування, виконання фоторобіт, виробки хутра, прибирання приміщень, перукарські, ритуальні послуги, послуги, пов’язані з сільським і лісовим господарством). Передбачено, що підприємець виконує всю роботу самостійно, без найнятих працівників. Встановлено максимальний дохід 1000000 грн за рік (з квітня 2020 р.).
Фізичні особи-підприємці ІІ групи можуть надавати послуги як населенню, так і платникам єдиного податку; виробляти та продавати товари (в торговельній точці, в Інтернеті), торгувати пивом, вести ресторанний бізнес, працювати на фрілансі. ФОПам цієї групи дозволено наймати в штат до 10 співробітників (за необхідності можна найняти більше працівників і оформити за угодою аутстаффінгу).
|
Максимально допустимий дохід за рік не може перевищувати 5000000 грн (з квітня 2020 р.). Фізичні особи-підприємці ІІІ групи можуть вести будь-яку діяльність, крім тих, які заборонені для підприємців на єдиному податку. Для ФОПів цієї групи немає обмежень щодо кількості співробітників. Максимально допустимий дохід за рік становить 7 000 000 грн (з квітня 2020 р.).
|
До IV групи відносять сільськогосподарських товаровиробників, зокрема фізичних осіб-підприємців (ФОП), які провадять діяльність винятково в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону України «Про фермерське господарство».
Для застосування ФОП- фермером IV групи єдиного податку необхідно дотримуватись таких вимог:
здійснювати винятково вирощування, відгодовування сільськогосподарської продукції, збирання, вилов, переробку такої особисто вирощеної або відгодованої продукції та її продаж (частка сільськогосподарського товарного виробництва за попередній звітний рік дорівнює або перевищує 75%);
|
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
Види діяльності |
|
|
|
Максимальна кількість найманих працівників |
|
|
|
Максимально допустимий дохід за рік, грн |
|
|
|
Інструкція. Перед вами, на робочому столі є аркуші різних кольорів. Обирати колір слід відповідно до того, як ви почуваєеься щодо матеріалу уроку:
Учні демонструють обрані кольори або прикріплюють на фліп-чарт.
Дослідження.
Підготувати інформацію про товари та послуги, придбані у фізичних осіб- підприємців упродовж останніх кількох днів (тижнів).