Матеріал допоможе перевірити знання учнів, які вони отримали протягом навчального року з української мови. Приблизно 90 % прикладів речень узяті з української літератури 8 класу (ІІ семестру): "Дорогою ціною" М. Коцюбинського, "Місце для дракона" Ю.Винничука, "Шпага Славка Беркути" Ніни Бічуї, "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання" В. Чемериса.
ПІДСУМКОВА КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА РІК
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (8 КЛАС)
ВАРІНТ 1
1. Укажіть непоширене речення:
А Двері скрипнули в тиші сумовито й самітно.
Б На обличчі вродливім очі в задумі.
В Срібний іній заполонив землю.
Г Хтось із старших почав співати.
2. Укажіть речення зі складеним іменним присудком:
А Славко знову немилосердно червонів.
Б Він не хоче битися з лицарями.
В Дракон ще був зовсім молодий.
Г Я тільки хотів позагравати з Галею.
3. Укажіть речення з неузгодженим означенням:
А Людина цінує солов’я не тільки за гарний спів.
Б Стала наближатися година рушати в дорогу.
В У всякого своя доля і свій шлях широкий.
Г Вовк вискалив зуби і осів на задні лапи, але не одходив.
4. Укажіть речення, у якому між однорідними членами сполучниковий зв’язок:
А Не їсть м’яса, а лише траву та овочі.
Б Юлько скинув черевики, перезувся у домашні капці.
В По вечері Юлько вигідно простягся на канапі, заклав руки за голову.
Г Од вогників йде тепло і зогріває Остапа, розпалює йому кров.
5. Укажіть речення, у якому узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами (розділові знаки пропущено)
А І гори і долини і моря усе з літака здавалося маленьким.
Б Лози висип кручі ліс усе блищить і сяє на сонці.
В І барвінком і рутою і рястом заквітчає всім весна землю.
Г Тепер він уже спізнав усього перше кохання перше побачення і першу зраду.
6. Укажіть речення, у якому інфінітив виступає означенням:
А Я можу навіть підійти і погладити по носі…
Б Їхали в Люботин битися з драконом.
В До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити.
Г Вітько прибіг показати Галі подарунок.
7. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає джерело повідомлення:
А А, зрештою, що мені чужі клопоти?
Б Звичайно, розмови про аварію не буде.
В Кажуть, на місці нинішніх Чапель був колись хутір запорозького козака Данила.
Г Юльчику, а ти ж, здається, ще до книжок сьогодні не брався.
8. Укажіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено):
А Ой та який же ти замурзаний дуелянтику мій!
Б Так синку максимальне навантаження — така штука…
В Вітю а скільки буде двічі по два?
Г Доведеться тобі хлопче чимчикувати додому.
9. Укажіть речення з відокремленим додатком (розділові знаки пропущено):
А Безстрашний лицар молодий і дужий ефектно проколював бородатого пірата.
Б І раптом Котигорошко щось пригадавши ляснув себе по лоб.
В А зараз вас привітають наші діти майбутні захисники батьківщини.
Г Нікого тут нема крім мене й господині.
10. Укажіть речення з відокремленою прикладкою (розділові знаки пропущено):
А Сливи висіли густо апетитно ледве тримаючись на пожовтілих хвостиках.
Б Часом заходили на вечерю сусідні цигани похмурі й непевні фігури і теж пили стукали кулаками у стіл.
В Федько зопалу не розібравши в чім річ заверещав не своїм голосом.
Г Складає книжку поправляє шпаги вставлені у високу дерев’яну підставку.
11. Установіть відповідність між односкладними реченнями та видом:
А Йому тільки хотілось перед смертю побачити Соломію. |
1. Означено-особове |
Б Іди в непролазні хащі, в скелі і в болота! |
2. Узагальнено-особове |
В Мої солов’їні ночі. |
3. Безособове |
Г Слухай кожного, але не з кожним говори. |
4. Називне |
12. Установіть відповідність між реченнями та типом ускладнення:
А Лілі повчала їх з поважною міною, почепивши на носа невідомо де роздобуті окуляри. |
1. Однорідні члени речення (присудки) |
Б Вітька жадібно спорожняє кухоль холодного молока з хлібом і заходить до хати. |
2. Вставні слова |
В От так, синку, прийшла година випробування. |
3. Відокремлена обставина |
Г Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились... |
4. Звертання |
ВАРІАНТ 2
1. Укажіть речення, у якому складений підмет:
А Печера й справді була суха і простора.
Б З жахом вдивлялись Остап із Соломією у сю картину.
В Донька Надії Григорівни взяла сороку, запросила хлопців зайти до кімнати
Г Мама оберігала в дитинстві Юлька від Стефкових кулаків.
2. Укажіть речення, у якому ставиться тире між підметом і присудком (окремі розділові знаки пропущено).
А У Києві є чарівні своєю красою й привабливістю місця.
Б Життя стає радістю і святом для кожного в рідному краю.
В Поезія це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.
Г Будівля була відкрита всім чотирьом вітрам.
3. Укажіть речення з обставиною місця:
А Пустельник зі смутком дивився на порожню пляшку.
Б Пустельник перебрів річку й щез у печері.
В Вітька розділив порівну хліб, помідори і мовчки протягнув Петрові.
Г Він не лежатиме тут колодою, не ждатиме, аж прийде смерть...
4. Укажіть рядок, у якому між однорідними членами змішаний зв’язок:
А Галя уникала дивитися на Федька, не піднімала очей.
Б Воєвода, запримітивши рясні кущі ожини, примостився поруч неї та заходився ласувати.
В Соломія накинулась на нього і почала трощити із злості.
Г Тут Федько ліг животом на траву, поклав перед собою зошит, сунув в рот олівець і задумався.
5. Укажіть речення, у якому узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів (розділові знаки пропущено)
А Спілі краплі рос земля і місяць усе в чеканні.
Б Дід розмовляв з усім живим кіньми з телятами з травами зі старою грушею.
В Усе нагадувало їй щасливі хвилини життя і повітря і покручені лози і зів’яла трава.
Г Синє все озера річка в синяві намоклий ліс.
6. Укажіть речення, у якому інфінітив виступає додатком:
А Крім того, це єдина можливість добитися руки прекрасної Настасії.
Б Розмовляючи з Комариним, тато не попросив Славка вийти.
В Галя Козачок попросила Вітька набрати з колодязя води.
Г Треба попросити дракона піддатися лицареві з голубою стяжкою на шоломі.
7. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає невпевненість:
А Ручний годинник у Вітьки Горобця, звісно, ще не водився.
Б З’явився б він раніше, може, і не треба було затівати нового герцю.
В У двох із хаток, очевидно, ніхто не жив
Г Настка, видно, готова була розплакатися, але тільки кліпала очима.
8. Укажіть речення з непоширеним звертанням (розділові знаки пропущено):
А І вуха у сажі ти мій сміливий герою орлику відважний!
Б Знову десь ходив любий Стефцю книжки до рук не брав.
В О ясна панно це для мене велика честь...
Г Ну та нічого терпи козаче..
9. Укажіть речення з відокремленим означенням (розділові знаки пропущено):
А Маленька бурштинова балерина лежала в Юльковій кишені старанно й надійно запакована.
Б Недарма Федько обіклавшись книжками й зошитами просидів усю ніч в сараї.
В Окрім Остапа ніхто не помічав це злодійське гніздо.
Г Дракон заплющив очі й почав пригадувати свого першого вірша.
10. Укажіть речення з відокремленою обставиною (розділові знаки пропущено):
А Напоєний незабаром зіллям із перев'язаною раною Остап розплющив очі.
Б Федько був явно не в міру балакучий сповнений енергії.
В Лишаючись у хаті сама Соломія ставила біля Остапа холодну воду і бралась до роботи.
Г На відміну від хлопців дівчата в антракті одразу побігли обнімати і вітати Лілі.
11. Установити відповідність між реченням і другорядним членом у ньому:
А Тремтливо зорі сяють в небі всюди. |
1. додаток |
Б Незвично тихий братів голос наполохав дівчину. |
2. означення |
В Дорога ліворуч була обсаджена кленами. |
3. прикладка |
Г Могутній лайнер «Україна» чумацьким шляхом з-за Дніпра легенько лине. |
4. обставина |
12. Установіть відповідність між реченнями та типом ускладнення:
А Лихом цивілізованого людства, на думку Вітьки Горобця, були перший зубний біль і перше безнадійне кохання. |
1. Звертання |
Б Пан Лаврін з Горшова та його джура міцно спали, втомлені цілоденними мандрами. |
2. Однорідні члени речення (присудки) |
В Він заповз у глибину печери, згорнувся калачиком і почав дрімати. |
3. Відокремлене означення |
Г Лілі, я прочитаю тобі вірші… |
4. Вставні слова |