Архів містить конспект уроку, котрий містить в собі ряд цікавих дослідів, презентацію та роздатковий матеріал. Під час уроку учням запропоновано створити власний вітряк, що є похідним у обговоренні вітру, його ролі у житті людей.
Олія Пар
Компот Сік
Крейда Скло
Камінь
Тема. Повітря. Вітер. Вода. Колообіг води в природі.
Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про вітер, повітря, воду; пояснювати причину утворення вітру, аспекти колообігу води в природі; розвивати пам’ять, увагу, мовлення дітей, уміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати інтерес до явища природи, екологічну свідомість.
Обладнання: пластикова пляшка, ємність з водою, лід, картки, горілка, спирт, ємність для нагрівання, презентація, канцелярські цвяхи, палички, заготівки вітряків з паперу, скотч, ганчірка, повітряні кульки, відеощапис, щоденник, ручка.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Вправа «Погода»
- Відкривайте свої щоденники спостережень за погодою.
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
2.1.Робота над загадкою.
- Сьогодні на уроці ми підведемо підсумки у вивченні декількох надзвичайно важливих елементів у світі природи.
- Дехто з вас, мав завданням вивчити загадку. Виходьте до дошки ті, хто мав таке завдання.
- Розгадка до кожної загадки є на дошці, але літери там перемішалися і не так просто підглянути відповідь.
Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде. Що це? (Повітря)
Літає часто він довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніде, ніхто й ніколи
Його не бачив не тримав. (Вітер)
Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (Вода)
III. Основана частина
3.1.Робота з картками
Для того, щоб успішно виконати всі завдання, нам потрібно вправно визначати агрегатні стани.
Рідкий |
Твердий |
Газоподібний |
Олія, компот, сік |
Камінь, скло, крейда |
Пар |
3.2.Повітря. Складання схеми.
- Пропоную почати нашу розмову з теми повітря. Нагадайте, які ознаки повітря нам відомі?
- Чудово. Звіртеся, чи всі названі ознаки записані у схемі?
3.3. Дослід 1.
- Я пропоную вам перевірити твердження, що у кожній великій чи малій шпарині є повітря.
- Дівчата. В мене для вас є один цікавий дослід. Для нього нам знадобляться пляшка, ємність з водою та один з вас у ролі помічника.
- Тримай пляшку, на перший погляд вона порожня, так? (Так)
- Але ж ми знаємо, що повітря є у кожній шпарині.
- Спробуй занурити отвір пляшки у ємність з водою.
- Що ми бачимо? (Що пішли бульбашки повітря)
- Отже, дослідним способом ми довели, що повітря і справді є у будь-якій пустій шпарині, хоча ми його не бачимо, не відчуваємо на смак та запах.
3.4. Дослід 2
- Дівчата, в мене в руках повітряна кулька. Як ви гадаєте, що в середині неї? (Повітря)
- Правильно, вона навіть назву таку й має «повітряна кулька».
- Дівчата, пропоную вам попрацювати в парах.
- Кожна пара має по 1 кульці.
— Візьміть повітряну кульку. Потихеньку послабляйте ниточку, якою зав’язали кульку, і спрямовуйте потік повітря собі в обличчя Що ви відчуваєте? (Подих вітерця.)
— З кульки йде повітря.
3.5. Робота над розірваним реченням
- Складемо визначення. Для цього розташуйте слова у правильній послідовності.
Вітер - це рух повітря.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
- Дівчата, хоч ми й непомітно підібралися до теми повітря, в мене до вас є каверзне запитання, яке явище природи має в собі 7 кольорів? (Веселка)
- Отже, настав час для веселки.
- Я з радістю запрошую вас на фізкультхвилинку.
3.6.Інсценізація
Дівчатка приготували для нас невеличку інсценізацію. Маринка грає роль юнната.
Нагадайте, хто такий юннат? (Юний натураліст, той, хто досліджує природу)
А Маша – роль вітру. Давайте послухаємо який цікавий діалог вийшов між юннатом та вітриськом.
ВІТРИСЬКО
— Чом, вітриську, розходився,
Хазяйнуєш у саду?
— Це я в листі заблудився
І дороги не знайду.
— А навіщо трусиш сливи
У некошену траву?
— Бо удався не лінивим,
Без роботи не живу!
— Ой, вітриську, робиш шкоду!
Угамуйся хоч на мить!
— Краще геть піду з городу,
В чистім полі буду жить! —
Звішу з тину босі ноги,
Свисну— листя полягло.
І за мить впродовж дороги
Покурюся за село.
3.7. Виготовлення вітряка
- Не дарма на слайді зображено вітряк.
- Як він пов'язаний з вітром.
- Закінч речення, людина будує вітряки для того, щоб... (отримувати енергію, молоти зерно)
-Для того, щоб краще зрозуміти як працюють вітряки. Я пропоную вам його виконати.
- Роботу будемо виконувати в парі.
- Користуючись схемою-послідовністю на слайді.
- Перші три кроки я вам допомогла зробити, вам залишилося закінчити свої вітряки.
- Для цього закріпіть лопасті вітряка в центрі під кутом за допомогою двостороннього скотчу.
- А потім закріпіть голову вітряка на ніжку за допомогою канцелярського гвіздка.
- Приведіть своїх вітряків у дію.
- Скажіть, то чи погоджуєтесь ви з твердженням, що вітер - рух повітря?
3.8. Агрегатні стани води
- Єдиною темою, котру ми з вами ще сьогодні не зачепили є вода.
- І розпочнемо з того, що виконаємо невеличке перетворення.
- Я маю шматочок льоду.
- Але ж до чого тут лід? Ми ж наче збиралися говорити про воду?
- Так, лід –це вода у твердому агрегатному стані.
- А чи зможемо ми змінити агрегатний стан льоду. (Так, його потрібно розтопити)
- Для того, щоб розтопити лід над знадобляться горілка та ємність.
- Кладемо лід у ємність. Тримаємо її над вогнем. До якої температури повинна нагрітись посудина, щоб лід почав танути? (О градусів)
- Чудово. Бачимо, що лід перетворився на воду. І тепер у нашій посудині вода, що має рідкий агрегатний стан.
- А що відбудеться, якщо ми і далі будемо нагрівати посудину.
- Так, вода почне закипати і випаровуватись. При якій температурі це відбуватиметься? (+100)
- Що ми бачимо? (З’явився пар)
-Добре, зараз, я триматиму прозорий ковпак над паром.
-Що відбувається? (Конденсація)
3.9. Колообіг води в природі
- Наша Полінка, любить повторювати, що вода – мандрівниця.
- А чому такої гадки Поля?
- Правильно, адже відбувається колообіг води в природі.
- Розгляньмо схемо.
- Давайте її пояснимо.
ІV.Підбиття підсумків. Рефлексія
V. Домашнє завдання.
- Оскільки юннати не лише досліджують природу, а й оберігають її.
- На домашнє завдання вам буде подумати як можна оберігати природу. Які добрі справи робити для неї. Результатом вашої роботи повинен стати малюнок.