Підсумковий урок "Динаміка. Закони збереження"

Про матеріал
Урок проводиться в кінці вивчення теми у вигляді змагання між командами класу. Передбачено шість завдань теоретичного та практичного характеру.
Перегляд файлу

Підсумковий урок з  теми «Динаміка. Закони збереження»

 Мета: узагальнити та систематизувати навчальний матеріал. Поглибити знання учнів про закони Ньютона, закони збереження імпульсу, енергії, навчити застосовувати набуті знання при розв’язуванні задач; формувати вміння аналізувати навчальну інформацію та робити відповідні висновки; навчити учнів давати пояснення явищам природи з фізичного погляду; розвивати  інтелектуальні  та  творчі  здібності, пам’ять, критичне мислення; навчати працювати в команді.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина. Клас ділиться на чотири групи. Обираємо експертів - наші гості або декілька учнів з класу. (Вони отримують оціночні відомості).

Сьогодні ми підведемо підсумок вивченої теми «Динаміка» у вигляді гри- змагання по групам та індивідуально. На попередніх уроках, працюючи в групах ви готували презентації, фільми, повідомлення, досліди, розв’язували задачі, писали диктанти.

Так згадайте все, зберіться з думками і почнемо.

ІІ. Проведення гри-змагання.

1 завдання: Гра «Далі» За одну хвилину ви повинні дати відповідь на 10 питань. Якщо не знаєте, говорите «Далі». Кожна правильна відповідь 1 бал.

І команді:

1. Фізична величина, яка є кількісною мірою взаємодії тіл. Сила

2. Назвіть першого космонавта незалежної України. Леонід Каденюк

3. Розрізняють три види сухого тертя: тертя спокою, тертя кочення, і тертя … (ковзання)

4. Формула сили тяжіння? F=mg

5. Хто відкрив закон всесвітнього тяжіння? Ісаак  Ньютон

6. Стан тіла, за якого вага тіла дорівнює нулю? невагомість

7. Формула роботи? A=FScosα

8. Одиниця вимірювання потужності? Вт

9. Формула кінетичної енергії? E=mv2/2

10. Тиск рідини є більшим там де швидкість течії менше і навпаки. Хто встановив цей закон? Данієль  Бернуллі

 

ІІ команді:

1.Як називається одиниця вимірювання сили? Ньютон

2. Сила, якою можна замінити дію на тіло кількох сил. Рівнодійна

3. Формула ваги тіла при перевантаженні? P=m(g+a)

4. Суму кінетичної і потенціальної енергії називають? Повною механічною енергією

5. Чому дорівнює робота по замкненій траєкторії? 0

6. Формула потенціальної енергії пружно деформованого тіла? E=kx2/2

7. Прізвище вченого, що установив закон залежності сили від деформації?  Роберт Гук

8. Добуток маси на швидкість називається? Імпульсом тіла

9. Одиниця виміру роботи? Дж

10. Як називається прискорення, яке виникає під час рівномірного руху тіла по колу? Доцентрове

 

ІІІ команді:

1. Чому дорівнює прискорення вільного падіння? 9,8м/с2

2. Вчений, який експериментально довів, що прискорення вільного падіння не залежить від маси тіл. Галілео Галілей

3. Формула потужності? P=A/t

4. Скільки законів динаміки Ньютона? Три

5. Коли вага тіла зростає під час прискореного руху вгору чи вниз? Вгору

6. Сила, що виникає при деформації і направлена проти неї? Сила пружності

7. Формула імпульса сили? Ft

8. Види рівноваги: стійка, нестійка і …(байдужа)

9.Одиниця виміру енергії? Дж

10 Перший у світі космонавт? Юрій Гагарін

 

ІV команді:

1. Формула, яка відображає другий закон Ньютона. F=ma

2. Чому дорівнює перша космічна швидкість? 8км/с

3. Формула потенціальної енергії піднятого на висоту тіла? E=mgh

4. Як називають явище збереження тілом стану спокою, або рівномірного прямолінійного руху, коли на нього не діють інші тіла, або їхні дії скомпенсовані? Інерція

5. Фізична величина, що є мірою інертності тіл? Маса

6. Сила, що діє на опору або підвіс? Вага

7. Що більше сила тертя кочення чи сила тертя ковзання? Ковзання

8. Рух, що виникає внаслідок відділення з деякою швидкістю від тіла якоїсь її частини називають? Реактивним рухом

9. Як зміниться гравітаційна сила взаємодії двох тіл, якщо відстань між ними зменшити в двічі? (Збільшити в 4 рази)

10. Чи можна на Місяці для перевезення космонавтів користуватися повітряною кулею? Ні

 

2. Завдання: «Поміркуйте і відповідайте»

Я зачитую завдання всім, команда може обговорити та підняти руку, якщо відповідь готова. За кожну правильну відповідь 1 бал. (На дошці проектується кожне завдання окремо після зачитування).

 

1). 18  серпня  1851  року  імператор  Микола  І  здійснив  першу  поїздку по  залізниці.  Імператорський  потяг  був  готовий  до відправлення  о  4  години  ранку.  Керівник  будівництва  дороги,  генерал Клейнміхель,  щоб  підкреслити  особливу  урочистість  події,  наказав першу версту залізничного полотна пофарбувати білою масляною фарбою.

Це  було дійсно  красиво, але … потяг почав буксувати. Жандарми,  підібравши  поли  шинелей,  змушені були бігти  цю  версту  перед  потягом  і посипали піском пофарбовані колії. Для чого? (Щоб збільшити силу тертя).

2). Двоє юнаків різної маси наввипередки бігли по сходах і піднялися на третій поверх одночасно(нічия). Чи однакову потужність розвивали вони при цьому? (P=A/t, A=mgh, чим більше маса тим більше потужність, при інших однакових параметрах).

3). Діжку заповнено водою, користуючись відром, половину води з діжки вибрала дівчина, решту хлопчик. Чи однакова при цьому виконується робота? (Хлопчик виконає більшу роботу, бо  A=mgh, h хл> h дів)

4). Як ви гадаєте, за допомогою тільки лінійки, можна визначити час?

(Так. Можна визначити час реакції людини     )

 

Цікаво що …один із найменших коефіцієнтів тертя має тефлон, який широко використовується у цей час як антипригарне покриття. Коефіцієнт тертя тефлону і, приміром, відбивної такий самий, як у двох шматків мокрого льоду. Тефлон — секретна розробка військових США 1943 року.

 

3 завдання: «Експеримент»

Поясніть дослід з фізичної точки зору та нашої теми. Хто перший дасть правильну відповідь 1 бал. По одному досліду заздалегідь підготувала кожна команда.

1). Покласти на стакан картонку, а на неї монетку. Клацнути по картонці. Чому картонка відлітає, а монетка падає в стакан? (Інерція)

2). Повітряну кульку надути та закріпити до машинки, а потім відпустити. Чому машинка рухається, пояснити. (Реактивний рух)

 3). Увімкнути фен та спрямувати вгору на струмінь покласти тенісний м’ячик. М’ячик не впаде. Чому? (Закон Бернуллі)

4). На штативі на нитці підвісили кульку. Як повинен рухатися штатив, щоб нитка не мала натягу?(Вільно падати)

4. Завдання. За малюнком записати рівняння другого закону Ньютона для тіла у векторній формі та для проекцій на осі координат на окремих аркушах.(Правильне рішення спроектувати на екран, а команди обмінюються аркушами і здійснюють взаємоперевірку)

(1 бал)

 

 

                                                    a

                                N                v

           Fтер                                   F

     

                              mg

5 завдання: «Прислівя»

 Мабуть, вам уже доводилося зустрічати на уроках літератури з  фольклором: загадки, прислів’я, приказки, порівняння. Я пропоную вам прислів’я, дайте їм пояснення з точки зору знань з фізики. Капітани витягують по одному прислівю:

(1 бал)

Баба з возу – кобилі легше

Щоб на коні скакати, треба скотині і їсти давати

Гуртом і слона можна подолати

Коси, коса, поки роса, роса спаде – робота пропаде

Камінь, що котиться, ніколи цвіллю не вкривається

Скільки б не скакав, а на землю впав

6 завдання: Якщо залишиться час Онлайн-тести з сайту «На урок»

Механічна робота та енергія,

Закони Ньютона,

Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. Реактивний рух.

 

ІІІ. Підсумок.

А тепер експерти підрахують позначки за правильні відповіді і виставлять бали командам. Команда, яка отримала найвищу кількість балів(І місце) отримує по 12 балів кожному учню, ІІ місце -11б., ІІІ м.-110 б., ІV місце -9б.).

  • Слово експертам.

IV. Домашнє завдання: Проаналізувати помилки, підготуватися до контрольної роботи, стор.117 підручника «Підбиваємо підсумки розділу І «Механіка» частина 2. Динаміка і закони збереження».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
2 січня 2020
Переглядів
1930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку