Тема: Підсумковий урок-гра із «Що? Де? Коли?»
Мета: повторити і узагальнити вивчене протягом І семестру; розвивати логічне мислення, кмітливість, допитливість; виховувати інтерес до літератури.
Обладнання: зошити, ручки, підручники.
Тип уроку: нестандартний.
Хід уроку
Клас поділено на 2 команди. Кожна команда готує назву і девіз. Обирається капітан команди, та журі з присутніх на уроці.
І конкурс «Розминка»
(Учні слухають уривки з вивчених творів, вказують назву і автора. Отримують по 1 б за кожну правильну відповідь )
1. «Титан так уболівав за долю смертних, що вдався навіть до хитрощів.
Коли провели жертовного бика, він сам зарізав його й поділив тушу на
дві частини. До більшої купи поскладав самі кістки, але прикрив їх
гарним лискучим жиром, а меншу, де було смачне м'ясо, загорнув у
брудну бичачу шкуру, ще й поклав зверху гидкі тельбухи»
(Міфи Давньої Греції. Міф про Прометея.)
2. «Довго вирувала вода, а тоді герой подався назад, до річки, завалив
камінням рівчак, і вода знов пішла своїм плином. Усі стайні стояли
чисті, вимиті водою, і останні промені призахідного сонця відбувалися
в невеличких прозорих калюжах»
(Міфи про Геракла . Подвиг п'ятий «Авгієві стайні»)
(Байка Езопа «Хліборобові діти»).
5. «Покаймося ж, мов на духу, при всіх у всіх своїх тяжких провинах. Я
маю на душі великий гріх: я стільки з'їв овець невинних!»
(Байка «Зачумлені звірі» Жана де Лафонтена)
(Байка «Вовк та Ягня» І. Крилова)
( А.П. Чехов «Хамелеон»)
8. «Приятелі тричі поцілувалися і дивилися один на одного очима,
повними сліз. Обидва були приємно здивовані»
(А.П. Чехов « Тонкий і товстий»).
II конкурс «Упізнай героя».
(Школярі мають відповісти про кого йде мова та назвати твір, за кожну правильну відповідь 1 б.)
1. " Він мав благородне, велике серце, він перший зглянувся на людей,
навчив їх будувати світлі житла, плавати на човнах, напинати вітрила,
полювати лісову звірину, приручати тварин. Він перший запряг у ярмо
дикого бика, перший приборкав вільного коня, і ті стали вірними
помічниками людини. Він навчив смертних лікуватися цілющими
зіллями, знаходити путь по зорях і лету птахів..."
( Прометей )
2. " Наймогутніший грецький герой мав трудне життя, сповнене великих
турбот, страждань і тяжкої виснажливої праці. Він уславився
неймовірними подвигами, але кожний його подвиг був насамперед
важкою працею, нелюдським напруженням усіх сил."
( Геракл).
3. "О, коли б ти мав також розум, тобі більше не бракувало б нічого, щоб
Стати царем"
(Лисиця про Крука з байки "Крук І Лисиця").
4." Пригадую, давненько ішов я лугом, травка зелененька, а я голодний -
біс і спокусив: я, грішний, жмутик і вкусив, а щиро кажучи, не мав же
права"
(Осел з байки "Зачумлені звірі")
5." Іду я , ваше благородіє, нікого не займаю... і раптом це стерво з
доброго дива за палець... Ви мене пробачте, я людина, котра робоча...
Робота в мене дрібна. Нехай заплатять, бо я цим пальцем, може, з
тиждень не поворухну... Цього, ваше благородіє, і в законі нема, щоб
від тварюки терпіти... Якщо кожен кусатиметься, то краще й не жити на світі..."
(Хрюкін з оповідання А.П. Чехова "Хамелеон")
6."Дружина уроки музики дає, я портсигари приватно з дерева роблю.
Чудові портсигари! По карбованцю за штуку продаю. Якщо ж хто бере
десять штук і більше, тому, розумієш, знижка..."
(Тонкий з оповідання А.П. Чехова "Тонкий і Товстий).
7." Ніхто на вулиці, зустрівшись з ним, не спинявся, щоб привітно
спитати в нього :"Як ся маєте? Коли ви зайдете до мене?" Старці
ніколи не сподівалися від нього милостині; діти ніколи не питали в
нього котра година; ніхто ніколи за все його життя , - ні чоловік, ні
жінка, - не попросив його показати дорогу..."
(Скрудж з "Різдвяної пісні у прозі" Ч.,Діккенса).
8." Він затремтів з переляку й потягнувся за лінійкою. В нього майнула думка оглушити лінійкою Скруджа, зв'язати його, покликати на поміч з вулиці людей і одвезти його в дім для божевільних..."
(Боб з Різдвяної пісні у прозі" Ч. Діккенса).
III конкурс " Закінчити речення".
IV конкурс " Конкурс капітанів".
( Капітанам команд дається словосполучення "Зарубіжна література" , вони на аркушах паперу утворюють нові слова з даного словосполучення. Зачитують по черзі, у кого не залишилося слів, той отримує меншу кількість балів).
V конкурс " Термінологія".
( Учні отримують два конверти. В одному конверті терміни, а в другому - їх визначення. Знайти відповідність та зачитати правильні визначення).
VІ конкурс «Міфічний лабіринт»
( На дошці записані міфічні герої та події або речі пов'язані з їхніми іменами. Діти повинні стрілками поєднати героя та подію)
Прометей чарівний спів
Гефест стайні
Ахілл вогонь
Геракл кульгавий
Авгій подвиги
Гесперід «Ахіллесова п’ята»
Орфей та Евредіка золоті яблука
VII конкурс " Далі, далі..."
( Протягом однієї хвилини для кожної команди звучать запитання, відповідь - одне слово. Яка команда дасть більше правильних відповідей, та отримує більшу кількість балів, якщо команда не знає відповіді на задане питання – каже «далі»).
13. Хто був основоположником жанру байки? (Езоп) 14.Частина байки, в якій міститься повчання? (Мораль)
11 Що випустив із дзьоба Крук за сюжетом байки "Крук і Лисиця"? (М'ясо)
ІV. Підсумок уроку.
Журі визначає команду-переможця.
Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання.
Повторити вивчений матеріал