Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
Мета: навчальна: ознайомити з новими розділами твору; допомогти з’ясувати, як розвивався образ головного героя; розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та описів, деталей, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх; виховна: виховувати гуманізм, пошану до загальнолюдських моральних цінностей, прагнення до творення добра.
Теорія літератури: пісня в прозі, сюжет, художні образи, художні описи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми й мети уроку
Учитель. Дитина народжується доброю, чистою та безгрішною, а потім унас-лідок оточення, виховання та самовиховання набуває різних рис характеру, серед них і негативних. Так сталося і зі Скруджем, головним героєм твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Спочатку ми бачимо хлопчика, який щиро вболіває навіть за героїв улюблених книг, потім юнака, котрий розуміє, що й за невеликі кошти можна зробити інших людей щасливими, якщо ставитися до них із щирим серцем, дарувати дружбу, знаходити радість у малому, в повсяк-денному, уміти влаштовувати свято душі, а ось молодий чоловік байдуже слу-хає свою наречену, яка змушена звільнити його від усяких щодо себе зобов’я-зань, бо для нього найбільшою любов’ю стали… гроші. Далі бачимо багатого постарілого клерка, який своєю жадібністю, байдужістю, холодністю доводить оточуючих до відчаю, не жаліючи навіть самого себе. і тільки Духи-Привиди, незважаючи на свою фантастичність, показують йому справжню реальність, спонукають до змін. Роздумам про це й буде присвячений наш урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Відрізніть правильні твердження від хибних.
3. Літературна вікторина «Чиї це слова?»
1. « Я шануватиму у своєму серці Різдво і буду думати про нього цілий рік!» (Скрудж).
2.«…Минулої ночі якийсь хлопчик колядував коло моїх дверей…мені
хотілось би дати йому що-небудь…». (Скрудж).
3.«У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена…». (Привид
Марлея).
4.«Невже ти хотів би так хутко знищити людськими руками те світло,
що від мене йде?» (Перший дух).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя
Напевне, для кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шляхі і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий.
Щоб розбудити душу цієї людини, потрібне диво. І Діккенс творить його…У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі і просторі, щоб віднайти своє людське серце, тому що Скрудж не завжди був жорстоким і бездушним, яким ми його бачимо на початку твору.
Та повернемося все ж таки допочатку твору, пригадаємо, яким було життя Скруджа до цієї події. Якою людиною він був? (Відповіді учнів)
- Що вам відомо про Ебенезера Скруджа? (цитатна х-ка, с 86)
- На попередньому уроці було поставлено завдання прослідкувати за вчинками Скруджа і знайти доданки як суму до слова САМОТНІСТЬ ( слово прикріплене на дошці)
Любов до грошей+жадібність+скнара+байдужість+жорстокість у стосунках
-Як бачимо, поки що життя Скруджа-цілий ланцюжок помилок, а в серці -камінь
-Отож, давайте разом з вами спробуємо віднайти шлях до його крижаного серця.
-Першим, хто хоче, щоб Скрудж задумався над своїм життям - це… ( Марлі)
2. Рольова гра. Учень у ролі Марлі.
- Я Марлі, компаньйон Скруджа. Я вимушений блукати світом й тягати за собою ланцюг, який скував собі при житті. Я кував його кільце за кільцем і ядр за ядром. На такий же святвечір сім років тому він був анітрохи не коротший від цього та й важив не менше. Я опинився в такій скруті, бо не усвідомлював ,що турбота про ближнього – ось мусило стати моєю справою. Суспільне благо-ось до чого я повинен був прагнути. Милосердя, жалість, щедрість- ось на що я мав спрямувати свою діяльність. А заняття комерцією – це лише крапля води в бежмежному океані визначених нам справ. Хочу сказати своєму другові таке: « У людини не повинна душа бути замкнена, треба, щоб вона зустрічалася зі своїми близькими , щоб мала співчуття до інших. Коли не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті. Вона засуджена тинятися по світу і бачити те, до чого не може долучитися. Я звертаюся до Ебенезера: « Дорогий друже, я не хочу, щоб ти повторив мої помилки. Я допоможу тобі змінитися. До тебе прийдуть три Духи. Без їхнього візиту матимеш таку долю, як я»
Коментар учителя.
- Отож, шлях до крижаного серця Скруджа розпочато. Марлі залучає тьрох Духів , під впливом яких є надія , що це кам’яне серце зміниться і відкриється для доброти.
Тому до Скруджа повинні прийти по черзі три духи, щоб уникнути такої долі, як у Марлея. То ж давайте прослідкуємо, яку місію виконував кожен з трьох духів і чи вдалося їм змінити Скруджа.
(Пропоную учням під час виконання робіт заповнити таблиці для підтвердження своїх думок).
3. Робота в групах.
1 група – подорож Скруджа з першим духом (Дух Минулого Різдва);
2 група – з другим (Дух Теперішнього Різдва);
3 група – з третім (Дух Майбутнього Різдва).
Завдання: простежити за текстом, як реагує наш герой на все побачене під час подорожі, що відчуває та результат мандрівок.
4. Результати роботи груп.
1 група.
Що бачить Скрудж |
Що відчуває |
Що дала йому мандрівка з Духом Минулого Різдва |
Дорогу, село, місток, церкву, річку, дітей веселих. Школу, самотнього хлопчика, покинутого близькими. Самотнього хлопчика в хаті, забутого, як бувало завжди на Різдво. Казкових героїв, героїв художніх творів.
Себе юнаком. Сестру Фанні. Крамницю, у якій ще молодим служив учнем.
Себе нареченим. |
Радість, серце забилося, безмірно тішився
Заплакав (душевний біль)
Радість «Бідне хлоп’я!» (стало жаль себе) Засмутився. Радість. Радість (тут весело святкували колись Різдво).
Жаль за втраченим коханням. |
«Минулої ночі якийсь хлопчик колядував коло моїх дверей…мені хотілось би дати йому що-небудь» (прокинулось милосердя).
«Раптом Скрудж пригадав, що ніколи не обдаровував на свята свого писаря Боба Кретчита» (докір сумлінню).
«Тоді герой збагнув, що через жагу наживи втратив можливість прожити щасливе сімейне життя». |
Запитання до 1 групи
Висновок. Мандрівка з Духом Минулого Різдва не пройшла даремно для Скруджа. В його душі прокидаються милосердя, доброта, почуття жалю, провини, докори сумління.
2 група
Що бачить Скрудж |
Що відчуває |
Що дала Скруджу мандрівка з Духом Теперішнього Різдва |
Оселю Боба Кретчита, його багатодітну родину, дуже бідну, зате дружну і щасливу.
Оселю племінника, веселе товариство.
|
Свою самотність, відсутність сім’ї, любові близьких, друзів.
Радість і щастя
|
«Духу!- сказав Скрудж так чуло, як він ніколи до цієї пори не говорив.- Скажи мені, чи буде жити Тайні Тім?» (Переймається долею хлопчика) «…його серце м’якшало, і зовсім розчулився, коли почув зворушливий тост, виголошений племінником на його честь. (Щоразу стає добрішим).
|
Запитання до 2 групи:
Висновок. Отже, ми переконалися в тому, що мандрівка Скруджа з Духом Теперішнього Різдва ще більше змінила його. Він став ще добрішим. Змінив своє ставлення до Боба Кретчита, турбується за долю Тайні Тіма, відчуває, що племінник близька і рідна йому людина, що бідним потрібно допомагати.
3 група
Що бачить Скрудж |
Що відчуває |
Що дала Скруджу мандрівка з Духом Майбутнього Різдва |
Добре знайому картину – купців, зайнятих своєю справою, а згодом крамницю, де збиралися шахраї. Померлого чоловіка на ліжку; смерть малого Тіма; свою занедбану могилу. |
Страх, хвилювання
Тремтів від страху. |
«Духу! Слухай, що я казатиму! Я вже не той чоловік, що був раніше. Після твоєї науки я вже не хочу бути тим, чим я був» ( став доброю людиною). |
Запитання до 3 групи:
5.Складіть анкету –характеристикуСкруджа.
Ім’я, прізвище |
ЕбінізерСкрудж |
Національність |
Англієць |
Професія, посада, вік |
Власник компанії «Марлі і Скрудж», клерк; від дитинства до старості |
Твір, у якому діє; автор твору; статус героя |
«Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса; головний герой твору |
Навчання |
Навчався у школі |
Риси характеру |
Спочатку добрий, вразливий, чутливий до чужого горя, розуміє справжні життєві цінності; потім жадібний, жорстокий, бездушний; далі знову добрий, щедрий, співчутливий, справедливий |
Причини деградації та духовного відродження |
Жадоба до грошей, байдужість до всього, а духовне відродження настає після зустрічі з Духами та подорожей у минуле й майбутнє |
Ставлення автора до свого героя; яку авторську ідею цей герой втілює |
Автор засуджує скнарість, байдужість людей, закликає робити добро, цінувати родинний затишок і дружні взаємостосунки, взаємодопомогу та взаємопідтримку |
6.Словникова робота.
Деградація (від лат. degradatio – зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.
- Запишіть до зошита і запам’ятайте це слово (діти записують в зошит)
- Чи згодні ви з тим, що Скрудж – деградована особистість? Доведіть це.
- Поміркуйте, в чому причина деградації героя? (Відлюдькуватість, егоїзм, що закладаються вже в дитинстві. Епізоди: малий Скрудж сидить на Різдво сам в темній брудній кімнаті; розмова з дівчиною, яка говорить, що всі «величні почуття пожерла охота наживати гроші»).
- Отже, в теперішньому часі – це деградована особистість.
7.Робота у зошиті. «Добрі справи переродженого Скруджа».
озивався до дітей.
Слово вчителя. Таким чином, учні, Ч. Діккенс, вдаючись до фантастики та містики, показав нам, як головний герой твору із жмикрута перетворився на добру і щедру людину. Письменник вірив у перемогу добра в людській душі, і в такий спосіб довів нам, що це можливо.
8. Робота з епіграфами уроку.
Як ви вважаєте, учні, чи вдало дібрані епіграфи до нашого уроку. Дійсно, учні, людина сама повинна намагатися стати кращою, ніж вона є. А Різдво – один із тисячі шансів, яким може скористатися кожен і довести, що він – Людина, добра, щедра, великодушна і милосердна. Саме такими прагнув бачити людей письменник.
IV. Рефлексія.
Скарбничка мудрих порад «Що хотів нам сказати автор?»
V. Оцінювання діяльності учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання.
(Завдання на вибір).