Підсумковий урок - гра за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра».
Мета: перевірити знання учнями біографії Марка Твена; в ігровій формі підсумувати розуміння прочитаного твору; підвести до усвідомлення, що гра у повісті є одним з основних прийомів творення образів- персонажів; розвивати усне зв'язне мовлення та креативне мислення; формувати вміння аргументувати свою точку зору, творчо підходити до розв'язання нестандартних завдань; виховувати почуття дружби, товариськості та толерантності через призму расової приналежності.
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма проведення: урок-гра.
«Гра допомагає дітям воскресити минуле і заглянути в майбутнє. У грі розкривається характер маленької людини, її погляди на життя, її ідеали».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя. «Пригоди Тома Сойєра» - надзвичайно цікава, захоплююча і світла книжка. Особливої життєрадісності їй надає гра. Том і Гек стають піратами, розбійниками, шукачами скарбів. Будь-яка деталь або подія повісті пройняті грою - цією привабливою для дитячої душі стороною життя. І щоразу, гортаючи сторінки повісті і поринаючи у світ безмежної фантазії та невгамовних витівок героїв Марка Твена, ми відчуваємо світлу радість гри. Згадаймо, скажімо, дохлого пацюка, котрий був для хлопчиків справжньою цінністю, бо ним можна було досхочу крутити над головою. Випав зуб? Не біда! Адже через дірку, що утворилась на його місці, можна, на заздрість приятелям, плювати зовсім новим і небаченим способом. А сам зуб легко обміняти на інший скарб - лісового кліща, якого потім так цікаво ганяти на парті під час одного уроку. А ще кращим був великий чорний жук- кусака, що перетворив недільну ранкову проповідь на циркову виставу.
Навіть з фарбування паркану у вихідний можна зробити захоплюючу справу. І навіщо наймати за платню приятелів, коли можна просто продати їм чергу білити паркан? А як привабливо гратися у шукачів скарбів! До того ж ними уже зацікавилося усе містечко, і тому скриня із золотом така сама цінність, як і дохлий пацюк на мотузці.
Сьогодні на уроці, разом із Томом Сойєром та Гекльберрі Фінном, нам випала честь долучитись до великої гри, яку вигадав неперевершений Майстер Сміху - Семюел Ленгхорн Клеменс.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку. 1. Робота з епіграфом. 2. Проблемне питання: чому бешкетники Том і Гек стали улюбленими героями багатьох поколінь читачів усього світу?
ІV.Застосування знань, вмінь, навичок. Слово вчителя. Повість Марка Твена у своїй назві містить слово «пригоди». Пригадаймо ще раз зміст твору. Чого, на вашу думку, в ньому більше - непередбачуваних пригод чи цікавих ігор? Ми теж спробуємо погратися. Клас поділяється на дві команди. Кожна команда повинна мати назву (“ бешкетники” та “ фантазери”), а також капітана. Команди представляють себе. 1.Експрес- вікторина (за кожну правильну відповідь нараховується 1 бал). 1. Чому Том не любив курчаве волосся? (вважав, що воно притаманне жінкам) 2. Як називався парадний костюм Тома? (просто другим) 3. З чиїми очима уникав Том зустрічі у церкві? (Емі Лоренс) 4. Чому у понеділок Том прокинувся дуже нещасним? (бо в нього починався новий тиждень “тортур” у школі) 5. Що запропонував Том Беккі після школи? (заручитися) 6. Чи Беккі перша дівчина, з якою заручився Том? (ні, він заручився з Емі Лоренс) 7. Куди пішли Том і Гек вночі? (на кладовище) 8. Ким вирішив стати Том? (піратом) 9. За вигадками Тома, як би називався його корабель? (Провісник бурі) 10. Яке піратське прізвище вигадав Том? (Чорний месник Іспанських морів) 11. Куди пішли Том і Гек вночі? (на кладовище) 12. Кого Том і Гек побачили на кладовищі? (індіанця Джо, лікаря і Мафа Поттера) 13. Свідком чого стали хлопці? (вбивства) 14. Як хлопці поклялись, що будуть мовчати? (уклали клятву кров'ю) 15. Кого звинуватили в смерті лікаря? (Мафа Поттера) 16. Куди відправились Том, Гек і Джо Гарпер? (на острів) 17. Як хлопці вирішили повернутися? (бути у церкві на заупокійній відправі) 18. Що дісталося Томові в “похоронний день” від тітки Поллі? (стусани та поцілунки) 19. Який сон приснився Томові? (віщий) 20. Справжнє ім'я Кривавої руки? (Гек Фінн) 21. Де заблукали Том і Беккі? (у печері) 22. Чому Том не зрадів, що суддя зачинив двері до печери? (бо там був індіанець) 23. Навіщо Том і Гек повернулись до печери? (за грошима) 24. Скільки грошей Том і Гек винесли з печери? (12 тисяч доларів)
2. Літературний диктант. Продовжити речення. 1. Народився Марк Твен у невеличкому селищі... (Флорида.) 2. Коли йому було чотири роки, сім'я переїхала до містечка... (Ганнібал.) 3. Містечко Ганнібал розташоване на березі річки...(Міссісіпі.) 4. Справжнє ім'я Марка Твена... (Семюел Клеменс.) 5. “Марк Твен” означає... (з англійської буквально мірка-два.) 6. У дитинстві майбутній письменник найбільше мріяв... (стати матросом.) 7. Подругою Марка Твена була... (Лаура Хокінг.) 8. Назва міста, у якому відбуваються події описані у повісті...(Сент-Пітерсберг.) 9. Тітонька Поллі із твору - це насправді... (мама Марка Твена.) 10. Сід із твору... (брат Генрі.) 11. Гек Фінн...(друг Твена Том Бленкеншип.) 12. “Пригоди Тома Сойєра” - повість...(автобіографічна.) 3. Вправа “впізнайте літературного героя”. Перший персонаж.
9.Інтерактивна вправа “Навігатор”. Згадайте епізоди, у яких ідеться про такі предмети та явища: 1. Недогарок (діти із жахом дивилися, як догоряв останній недогарок у печері).
10.Рольова художня гра “Заплутана розповідь”. Увазі класу пропонується три розповіді від імені літературних персонажів. Слухачам необхідно встановити помилки і неточності у повідомленнях.
Розповідь перша. Тітонька Поллі. Горе та й годі мені з цим Томом! Геть хлопчисько відбився від рук! Якось наказала йому побілити паркан, то він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його... Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе звернув на Сіда. А нещодавно взагалі щез, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богу відомо! І що ж бо ви думали? Він з'явився у церкві саме на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і знову цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили?
Помилки й неточності. 1. Том не вимазався вапном, коли фарбував паркан. 2. Том - син покійної сестри тітоньки Поллі, а не брата. 3. Том не розбивав цукорниці і не зізнавався в цьому. 4. Том заблукав у печері з Беккі Тетчер, а не з Геком. 5. На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів. Розповідь друга. Гекльберрі Фінн. Хоч Том і з порядної родини, але він мій найкращий друг. Ми з ним разом ходили на цвинтар виводити бородавки. Ну і моторошно там уночі, я вам скажу! А потім ми вдвох утекли на острів. Ото життя там було! Правда, після цього індіанець Джо нас ледве не спіймав - хтось йому розпатякав, що ми стали свідками того страшного вбивства на річці. Добре, що він поспішав шукати скарб у будинку вдови Дуглас та й не став нас наздоганяти. А потім все те золото дісталося нам... Ну, бувайте. Ніколи мені з вами тут теревені розводити. А то ще прийде вдова та знову вмиватися накаже. Помилки й неточності. 1. На острів хлопці втекли утрьох, з ними був Джо Гарпер. 2. Індіанець Джо ніколи не намагався впіймати Тома і Гека. 3. Хлопці стали свідками вбивства на цвинтарі, а не на річці. 4. Скарб було заховано у печері, а не у будинку вдови Дуглас. 5. Індіанець Джо прагнув потрапити у будинок вдови, щоб помститись за минуле. Розповідь третя. Сід. Том - мій рідний брат. Ми живемо в одному будинку. Він постійно потрапляє в різні історії. Ото мука з таким братом! Уявляєте, подарував я якось йому ножика, так він порізав ним буфет. А примусити його щось зробити або уроки вивчити - марна справа! Але все одно він добрий хлопчик, я в цьому переконаний. Ось, наприклад, коли вони втекли на острів, він усе ж таки знайшов можливість передати тітоньці записку. І Мафа Поттера врятував від шибениці, і індіанця Джо не злякався, а допоміг упіймати цього вбивцю, і вдову Дуглас врятував від страшної смерті. Ні, що не кажіть, а Том гарний хлопчик. Помилки й неточності. 1. Том - не рідний, а двоюрідний брат Сіда.
11.Конкурс пантоміми. 1. Зобразити картину: фарбування паркану. 2. Зобразити картину: вранішнє вмивання Тома. 3. Зобразити картину: Том на суді. 4. Зобразити картину: пошук скарбів біля будинку з привидами.
12.“Знайти зайвий предмет”. (Що Том Сойєр не отримав в нагороду від хлопців за можливість пофарбувати паркан?) Для першої команди: цукерки, друзки пляшки, ключ, іграшкова машинка, шматок крейди, рукоятка ножа. (Цукерки, іграшкова машинка). Для другої команди: повітряна кулька, ручка від дверей, футбольний м'яч, яблуко, скляна пробка, пуста котушка. (Повітряна кулька, футбольний м'яч).
13.Асоціативний розподільний диктант. Запишіть у дві колонки слова, які асоціюються зі світом дорослих і зі світом дитинства: фантазія, безтурботність, відповідальність, заклопотаність, сподівання, пригоди, серйозність, заборона, таємниця, гра, несправедливість, романтизм, робота, оптимізм.
V.Оголошення результатів гри. VІ. Підсумок уроку. 1. Вирішення проблемного питання. 2. Оцінювання учнів. 3. Підсумкове слово вчителя. Гра у творі Марка Твена - не лише пусті забавки. Саме вона приводить хлопчиків вночі на цвинтар, де вони стають свідками жорстокого вбивства. Тут уже не до сміху, залишитись би живими. Письменник не приховує від читачів смертельного переляку своїх героїв. Хлопчики присягаються мовчати. Але, коли з'ясовується, що невинному загрожує шибениця, Том Сойєр, вмираючи від страху й мук сумління, дає свідчення на суді. Отже, книга Марка Твена не тільки про дитячі забавки, ігри, легковажність, безтурботність, а ще й про совість, чесність та мужність. VІІ. Домашнє завдання: складіть коротеньку розповідь “Якими стануть Том Сойєр і Гек Фінн через 20 років?”