Підсумковуючий урок на тему:Африка
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з розділу «Африка»; розвивати вміння робити висновки, аналізуючи інформацію; вдосконалювати вміння та навички роботи з картами; виховувати інтерес до предмета, відповідальність і товариськість.
Тип уроку: урок перевірки та узагальнення знань.
Обладнання: фізична карта світу, контурна карта, тестові завдання, картки «Фрагменти річок», картки з тваринами та рослинами Африки, светр, парасолька, тепла куртка, футболка, окуляри від сонця.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Закінчивши розділ «Африка», ми проводимо підсумковий урок у вигляді ярмарку. Ярмарок незвичний, на ньому товар — ваші географічні знання, а гроші, за які купуватимемо їх, — бали. Закон ринку — той, хто виробляє, намагається якнайдорожче продати свій результат праці. Ви упродовж місяця плідно працювали над розділом. Тож бажаю якомога дорожче продати свій результат праці. Є учні, які за тему отримали автоматично високі бали. Вони вирішили приєднатися до мене в ролі покупців, бо говорять, що знань не буває багато.
Наш ярмарок містить шість рядів товарів.
Гроші у нас — це кольорові фішки. Червона фішка — повна відповідь на питання; жовта — 1/2 відповіді; зелена — був прояв думки. Відповідно: червона фішка — 1 бал, жовта — 0,5 бала, зелена — 0,2. Наприкінці уроку ми порахуємо кількість балів. (Учні-купці готуються перед уроком. Учні повинні з’ясувати систему оцінювання, швидкість перевірки та узгодженість дій.)
Ви отримаєте аркуші, на яких ви відмітите знаком «+» правильну відповідь, або стрілочками з’єднаєте відповідність у тестах. Після чого помічники перевіряють відповіді по заздалегідь підготовлених шаблонах, а ми з вами працюємо над наступним завданням. Хід виконання інших завдань пояснювати в міру виконання роботи.
IІІ. ПЕРЕВІРКА ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
4 бали за тести: 2 бали — вибрати правильну відповідь; 2 бали — установити відповідності.
1. Знайдіть помилку. Материк Африка перетинається:
А Північним тропіком;
Б Південним полярним колом;
В екватором.
2. Крайня південна точка — мис:
А Альмаді;
Б Аґульяс;
В Доброї Надії.
3. Вологі екваторіальні ліси називають:
А гілеєю;
Б саваною;
В оазою.
4. Серед озер Африки найбільшу площу водної поверхні має:
А Танґаньїка;
Б Чад;
В Вікторія.
5. До зони альпійської складчастості належать гори:
А Капські;
Б Драконові;
В Атлаські.
6. На території Африки переважають такі форми рельєфу:
А низовини;
Б височини;
В гори.
7. Установи відповідності:
7.1.
Є. Ковалевський |
Першим перетнув пустелю Калахарі |
Д. Лівінґстон |
Установив, що Білий Ніл бере початок з озера Вікторія |
Геродот |
Перший європеєць, який був біля витоків Білого Нілу |
Г. Стенлі |
Перший залишив у письмовій формі відомості про Африку |
7.2
Атлаські гори |
Давня платформа |
Кіліманджаро |
Східноафриканський грабен |
Ефіопське нагір’я |
Східноафриканське плоскогір’я |
Драконові гори |
Молодий масив кайнозойської ери |
0,1 бала — правильна відповідь. З’ясувати для себе, про який географічний об’єкт ідеться, і нанести його на контурну карту, ставлячи відповідну цифру:
1. Голковий
2. Ґібралтарська
3. Червоне море
4. Ґвінейська
5. Сомалі
6. Канарська
7. Аденська
8. Баб-ель-Мандебська
9. Мозамбіцька
10. Мадаґаскар
На окремому столі лежать речі: светр, парасолька, тепла куртка, футболка, окуляри від сонця. Піднімають предмет із номером. У таблицю потрібно поставити номер речі в тих колонках і відповідно до тих кліматичних поясів, де цей предмет вкрай потрібний. (2 бали)
Кліматичні пояси, області; комплекси гір |
Упродовж року |
Улітку |
Узимку |
Екваторіальний |
|
|
|
Субекваторіальний |
|
|
|
- Тропічний: континентальний - морський |
|
|
|
Гори: - Атлас; - Кіліманджаро; - Драконові |
|
|
|
Кожному учню роздають фрагмент карти з річками (розрізана на квадрати карта).
Учні повинні назвати річку й назвати її особливість: географічне положення, басейн, протяжність, притоки, живлення, наявність водоспадів тощо. (2 бали)
Роздають картки з тваринами та рослинами, які наявні в Африці. Треба на контурну карту вписати три тварини, три рослини та ґрунти відповідно до місць їхнього розміщення. (2 бали)
Кожному учню роздають одну надруковану анаграму з теми: «Раси та народи». Треба визначити, про який народ ідеться, де він проживає. (1 бал)
«ибара», «иреббер», «регитуа», «каринериаф», «тинило», «сітут», «їмепиг», «анбут», «нишмебу», «опифіе», «ласігамайці»
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Учні-купці підсумовують бали.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ