Євразія.Географічне положення
Завдання уроку:
1. Познайомити учнів із особливостями географічного положення материка Євразія, розкрити вплив географічного положення Євразії на природу материка.
2. Вдосконалювати практичні навички учнів визначати географічне положення об'єкта за допомогою карти.
3. Розвивати практичні вміння і навички роботи з картами, знання учнів про сучасні Інтернет - технології.
4. Виховувати відповідальність за результати роботи в групі, інтерес до географії.
Обладнання:Фізична карта Євразії, картини природи(фото географічних об’єктів материка) материка, підручники, атласи, комп’ютерна презентація, мультимедійна дошка, комп’ютер.
Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1.Вступне слово.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо подорож материками світу, давайте згадаємо, які материки нам вже відомі? (слайд №2).
2.Кросворд «Пн.Америка». Чи добре ви засвоїли географію цього материка? З’ясуємо ваші знання з допомогою кросворда «Пн.Америка» та знайдемо ключ до теми уроку. (коротко умову, як розгадувати) (слайд №3-10) . Яке ключове слово ми отримали?
IIІ.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Отже, ми починаємо вивчення останнього з материків нашої планети. У вас може виникнути запитання, чому ми, мешканці Євразії, не почали вивчення материків саме з неї? Відповісти на це можна так: Євразія — найбільший материк світу, його природа відрізняється найбільшим різноманіттям. Для вивчення особливостей цього материка вам знадобляться усі набуті знання та досвід. Крім того, уроки з цієї теми будуть відрізнятися від попередніх ще й тим, що більшу частину часу ви будете працювати самостійно, виконуючи відповідні практичні роботи та завдання, розв'язуючи проблемні запитання.
IV. Повідомлення теми й мети уроку (Слайд№ 11)
- Сформувати уявлення про материк Євразія.
- З’ясувати особливості географічного положення та його вплив на природу материка.
- Вдосконалювати вміння і навички в роботі з картою.
- Геогафічні рекорди Євразії
План уроку (Слайд №12)
Проблемне запитання:
- Чим Євразія відрізняється серед інших материків?
Мозковий штурм
- Які компоненти входять до складу поняття «географічне положення»? (Слайд №13)
V. Формування нових знань, умінь і навичок.
1. Географічне положення материка
Завдання в групах : (3-4хв.) За поданим планом.
І група:
Завдання: (картка №1 ) (слайд №14) - За допомогою карти світу визначте положення Євразії відносно екватора, нульового меридіану. Порівняйте географічне положення Євразії з положенням Північної Америки. Зробіть висновок про вплив розташування Євразії на природу материка.
Учитель. Таким чином, Євразія, як і Північна Аме¬рика, розташована у Північній півкулі — майже від полюса до екватора. Через це сонячне проміння па¬дає на поверхню материка під різними кутами, що обумоаіює різноманітність температури повітря. Клі¬мат, у свою чергу, обумовлює типи ґрунтів та органіч¬ний світ. Тому на території Євразії наявні різноманіт¬ні природні зони — від арктичних пустель до еквато¬ріальних лісів. Велика частина Євразії розташована у помірних широтах. На відміну від Північної Америки, Євразія сильно витягнута із заходу на схід: вона займає всю Східну півкулю та окраїнами заходить до Західної. Тому на території Євразії наявні місця, дуже віддалені від океанів. Віддаленість від океанів збільшує континентальність клімату, яка характеризується невеликою кількістю опадів, жарким літом, холодною зимою, що обумовлює своєрідність тваринного і рослинного світу.
ІІ група:
Завдання: (картка №2) (слайд №14) • За допомогою карти світу визначте океани, що омивають Євразію. Порівняйте географічне положення Євразії і Північної Америки відносно океанів. На клімат якого з цих двох материків Атлантичний океан впливає більше? Яким чином?
Учитель. Як і Північна Америка, Євразія омивається водами Атлантичного, Північного Льодовитого та Тихого океанів. На відміну від Північної Америки, Євразія омивається ще і водами Індійського океану. Атлантичний океан більше впливає на Євразію. У помірному поясі наявні постійні західні вітри: у Північній Америці вони дмуть з материка на океан, тоді як у Євразії, навпаки, вони приносять вологу, що посилюється глибоким проникненням океану в глибину материка (Середземне, Чорне, Балтійське моря, затоки). На шляху західних вітрів немає перепон, і тому вплив Атлантичного океану сягає внутрішніх ра йонів материка: чим ближче до Атлантичного океану, тим тепліша зима, прохолодніше літо, більше опадів, і крім того, обертання Землі відхиляє теплу течію Гольф стрім від Північної Америки до берегів Євразії.
Прийом «Географічна лабораторія». Робота в парах.
Запрошую вас до уявної подорожі береговою лінією, для цього пропоную відкрити атласи, назвати:
- Великі затоки та протоки, що відділяють материк від інших материків; (картка №3)
- Великі острови та півострови біля берегів материка;(картка №4)
- Крайні точки материка; (Пн.–м.Челюскін; Пд–м.Піай; Зх.–м.Рока; Сх.–м.Дежньова) (картка №5)
- Великі моря біля берегів материка; (картка №6)
Перевірка роботи груп із використанням Інтернет-сервісів http://www.360cities.net http://360gigapixels.com : представники груп звітують про виконану роботу, паралельно вчитель демонструє панорами географічних об’єктів.
Євразія – найбільший материк світу. Яка ж його протяжність? Давайте з вами з‘ясуємо:
Практична робота (робота в групах) (слайд №15)
Обчисліть протяжність Євразії з півночі на південь та зі сходу на захід у градусах. Підрахуйте протяжність Євразії з півночі до півдня у кілометрах.
Додаткові відомості: Протяжність Євразії з півночі на південь складає приблизно 75°,а зі сходу на захід — 198°.
Протяжність 1° меридіана - 111км. (75°*111=8325 км) (Картка №7)
Протяжність 1° 40-ї паралелі - 85,4 км. (198°*85,4=16909 км) (картка №8)
Слово вчителя.
Євразія з'єднана з Африкою Суецьким перешийком, де споруджено однойменний канал. Євразія близька до Африки також в районі Гібралтарської протоки, до Північної Америки — у районі Берінгової протоки, до Австралії - у районі Малайського архіпелагу. Від Південної Америки та Антарктиди Євразія розташована далеко. До складу материка Євразія входить дві частини світу — Європа та Азія. Умовна межа між Європою і Азією проходить східним підніжжям Уральских гір, річкою Ємба або Урал, північним узбережжям Каспійського моря, Кума-Маницькою западиною до Азовського узбережжя, по Чорному морю та протоках Босфор і Дарданели.
VІ. Закріплення нових знань і умінь учнів
1. Бесіда
- 3 якими материками Євразія має найбільшу подібність у географічному положенні? Найбільшу відмінність?
- Як особливості географічного положення Євразії відбиваються на природі материка?
2. Завдання
1)За допомогою фізичної карти Євразії назвіть великі рівнини материка. (Сх. Європейська, Зх. Сибірська, Велика Китайська)
2) Покажіть на карті найбільші гори Євразії. (Гімалаї, Тібет, Тянь-Шань)
3) Біля узбережжя якого океану знаходиться найбільше окраїнних морів? Покажіть їх.
4) Поясніть, чому Карське море не промерзає до дна, як всі полярні моря, незважаючи на дуже суворий клімат
3. Тести (слайд№ 16-27)
1. Природною межею між Європою та Азією є гори: а) Уральські; б) Карпатські; в) Альпи;
2. Євразію омивають води океанів: а) двох; б) трьох; в) чотирьох;
3. Крайньою західною точкою Євразії є мис: а) Дежньова; б) Рока; в) Піай.
4. На території материка Євразія розташовані: а) дві частини світу; б) три частини світу; в) чотири частини світу.
5. Найвищі гори Євразії: а) Памір; б) Гімалаї; в) Кавказ.
6. Виберіть правильне твердження: а) Течія Гольфстрім пом'якшує клімат Європи. б) Північний Льодовитий океан зволожує клімат узбережжя.
VIІ. Рефлексія
Сьогодні на уроці я дізнався… (слайд № 28)
Незакінчене речення:
- Материк Євразія за розмірами є …
- До складу Євразії входять дві …
- Природа Євразії порівняно з іншими материками…
Демонстрація географічних рекордсменів Євразії. (Використання Інтернет-сервісу http://www.panoramio.com Слайд №29-34)
Заключне слово вчителя: (слайд № 35)
- Євразія — найбільший за розмірами материк планети.
- До складу якого входять дві частини світу Європа та Азія. Природа Євразії порівняно з іншими материками є найрізноманітнішою;
VIIІ. Домашнє завдання (слайд № 36)
- Опрацювати текст підручника параграф 46;
- Нанести на контурну карту географічні об’єкти, які було названо в ході уроку, практична робота №8 (продовження)
- По можливості створити “хмару слів”: географічна номенклатура з теми. Для чого можна скористатися Іінтернет сервісом: http://tagxedo.com
- Нанести на контурну карту географічні об'єкти, які було названо в ході уроку.