КЗ "САМБІРСЬКА ГІМНАЗІЯ №3 ім. ВОЛОДИМИРА ЮРИЧКА"
Підсумковий урок
по темі "Прикметник"
Класовод:
Зварич Галина Степанівна
Самбір, 2022
Привітання:
Ми Вам раді люди добрі.
І вітаєм щиро Вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4-й клас!
І. Установчо-мотиваційний етап.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробили ще один крок. В країну прекрасну, країну чудову, що нас так чекає й збагачує мову.
Діти, а який ви б хотіли бачити наш урок?
А які ви повинні бути на уроці?
Ну, то я вам обіцяю:
На кмітливість та знання, а поможе нам у цьому, наш святковий урок-гра.
То ж часу, діти, негаймо, автотренінг промовляймо: Люблю я свій розум…
То ж першим вашим практичним завданням буде каліграфічна хвилинка (з розрізних слів записаних на дошці складіть речення і запишіть).
Без, й, калини, України, верби, нема.
Ця народна мудрість і буде епіграфом до нашого уроку
Рідна земля… Україна – край, де ми народилися і живемо. Її багатства – широкі пшеничні лани, вишневі сади, квітучі поля льону, зелені ліси, калинові гаї.
Кожен народ має святині-символи. Є вони і в українського народу. Соняшник, верба, калина, тополя, барвінок, дуб, чорнобривці. Вони – віддавна уособлювали красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.
Отже, повторюючи і узагальнюючи знання з теми "Прикметник" ми дізнаємося багато цікавого про рослини-символи: соняшник, вербу, калину.
Представте кожна група свій символ. (Говорять діти …)
ІІ. Операційно-пізнавальний етап.
- А який він соняшник? А яка вона верба? А яка вона калина? Одягніть кожну букву свого символа у прикметники.
С – сонячний В – висока К – красива, корисна
О – олійний Е – енергетична А – апетитна
Н – ніжний Р – рясна Л – лікувальна
Я – ясний Б – багаторічна И
Ш – шовковистий А – аномальна Н – невибаглива
Н – найсмачніший А – ароматна
К – квітучий, корисний
ІІІ. (Гра-змагання) Літературна хвилинка.
Ну, а зараз без вагання
проведемо ми змагання.
Хто прислів’я чи загадку
про рослинки оці знає.
Нехай зараз пригадає.
(Діти говорять загадки, прислів’я, пісні, вірші про рослини-символи).
IV. Гра "Я знаю, що" Що знаємо ми про прикметник?
І група "Верба"
Інтерактивна гра "Я знаю, що прикметник – самостійна частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? "
ІІ. група "Соняшник"
"Я знаю, що прикметники позначати можуть
колір (зелений)
форму(круглий)
смак(солодкий)
розмір(маленький)
вагу(важкий)
матеріал(металевий)
приналежність (сестрин, вовчий)".
ІІІ. група "Калина"
"Я знаю, що прикметники завжди узгоджуються з іменниками, тобто ставиться в тому роді, числі і відмінку, що й іменник (вишневий сад – одн.,ч.р. Біля хати росте вишневий сад). "
V. Складання узагальненої таблиці.
Творчо-дослідницький етап.
Гра "Так чи Ні"(на уважність).
(нульовий, вищий, найвищий)
VІ. Системно-узагальнюючий етап.
Теоретично, ви знаєте про прикметник, а зараз працюємо в групах над практичними завданнями.
Завдання в групах.
І. група "Калина"
Виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок.
Кущ калини біля материнської хати. Це не тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина.
Мені здається, що тому, хто не посадив на обійсті калини, кому вона висохла од байдужості, а ще гірше викорчувана, ні йому, ні його дітям, ніколи не почути найчистішої, ніжної, бентежної пісні. Її може подарувати лише сопілка з маминої пісні.
ІІ. група "Верба"
Виписати якісні прикметники, утворити всі ступені порівняння.
Здавна в Україні творці музичних інструментів використовували легку, голосисту і гнучку вербову деревину для виготовлення кобз, бандур, які впродовж багатьох поколінь у руках народних співців возвеличували дух вільнолюбства, звитяжної боротьби за соціальне і національне визволення.
ІІІ. група "Соняшник"
Виписати прикметники і вказати розряди.
Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той же час – це рідкісне осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу.
Стоїть гарний,як соняшник у цвіту, – кажуть у народі. А й справді, чи є щось виразніше,красивіше, коли соняшник цвіте?
Молодці!
Справились завданням всі
Тож годі писати, вчити
Треба трохи відпочити.
Фізхвилинка.
(на мел. "Смерека")
І
Соняшник, верба, калина
Це символи України.
В душі нашого народу
Вони завжди зроду.
Пр.
Ці рослини – обереги України
Будемо їх шанувати
Україну прославляти.
ІІ
Соняшник – це квітка сонця.
Верба поміч у недузі.
Як нездужає людина
Їй на поміч йде калина.
А зараз робота індивідуальна
Проведемо з вами тестові завдання. (Картка №2)
VІІ. Тестові завдання.
Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і прекрасний символ України.
А) Н. в.
Б) Р. в.
В) Д. в.
Листячко зелене с. р. одн.
Калина червона ж. р. одн.
Золоточубий соняшник ч. р. одн.
ковпаком – 700 козаків)
Молодці!
Завданням справились усі
Наступна в нас цікава гра –
"Диктант для шпигуна".
VІІІ. Диктант для шпигуна
Золоточубий, зів’ялі, світло-коричневі, жовтогарячий, ясночолий, сонцесяйне, оранжево-жовті, українські.
Гра "Чомучка"
Групи учнів зараз будуть обмінюватися підготовленими вдома запитаннями. Які починаються зі слова "Чому?"
ІХ. Бліц-контроль
Індивідуальна робота для груп на картках.
Пригадайте, які легенди ви знаєте про рослини-символи, згадані сьогодні.
І. група "Калина" Легенда про калину.
ІІ. група "Верба" Легенда про вербу.
ІІІ. група "Соняшник" Легенда про соняшник
По легенді соняшник символізує сонце і бога Аполлона. Стародавні греки казали, що історію про дочку Вавілонського царя на ім'я Клітія, яка була закохана в Аполлона і покинута ним ради своєї сестри. Аполлон, побачивши сестру Клітії Льовкотою, закохався в неї, оцінивши її скромність і відданість. При цьому Клітія була просто оскаженіла і страшно ревнувала.
Вона день за днем дивилася на щастя два закоханих і її з'їдали ревнощі. Незабаром Льовкотоя померла. Судячи з усього, причиною смерті Льовкотої стала Клітія. З тих пір, як Льовкотоя померла, виникла легенда, що вмираючи, вона перетворилася на прекрасну жовту квітку, символізуючу сонце. І ось, щодня соняшник розцвітає і повертає свою головку до сонця, шукаючи слід свого коханого. З тих пір, соняшник вважається символом відданості і вірності.
Х. Ігрова ситуація (Інтерв’ю у соняшника )
- Ви помітили, яке гарне у мене ім’я? У ньому є «сонечко» в усіх європейських мовах: одні кажуть «сонячна квітка», другі - «повернений до сонця», треті - «той, що дивиться на сонце». Росіяни кажуть под-солнух, білоруси - воротисонце, українці – соняшник, а ще – сонях, солноворот.
- Ім’я у тебе справді сонячне, а до того ж – прозоре, зрозуміле кожному. Виходить, що ти не чужинець?
- Ні, я чужинець, мексиканець. Іспанці привезли мене в Європу як дивовижну квітку, яка повертає голову за сонцем. У 1510 році мене посіяли в Мадрідському ботанічному саду серед інших квітів і милувалися мною. Так я – квітка – увійшла в моду спочатку в Іспанії, а потім в інших землях Європи. Мене дарували вельможам і світським дамам, мене ставили в дорогоцінні вази, прикрашали мною сади і палаци. Садівники намагалися зробити все для того, щоб я – квітка – ставала все пишнішою, запашнішою.
- А як ти, «сонячно квітко», потрапила до нас?
- Цар Петро І навчався в Голландії корабельної справи, коли побачив мене. Він надіслав моє насіння до Петербурга, наказавши вирощувати цю «заморську квітку» в квітниках. Так «заморська квітка» потрапила спочатку на панські клумби, а потім на селянські городи.)
Інтерактивна вправа
Виправити помилки у вживанні прикметників, записати відредагований варіант.
І. група "Калина"
Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.
Вибачте, хотів написати короткий лист, а вийшов довгий.
ІІ. група "Верба"
У нашому класі тепер новесенький класний керівник.
У нашому класі тепер новий класний керівник.
ІІІ. група "Соняшник"
Спочатку я сперечався з мамою , а потім зрозумів, що вона завжди правіша.
Спочатку я сперечався з мамою , а потім зрозумів, що вона завжди права.
Калина, верба, соняшник і Україна – нероздільні. Вони полюбили українську землю. Тут сприятливі умови для їхнього росту, а народ український шанує їх за пишну вроду, цілющі властивості. Нема, мабуть, села на Україні, де б за тином не росла калина, а над водою не схилилася верба, а на городах красується соняшник.
ХІ. То ж наступне ваше завдання, творче. Напишіть твір за поданим початком про свою рослину-символ.
І. група "Калина"
ІІ. група "Верба"
ІІІ. група "Соняшник"
ХІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання роботи груп (за схемою)
Чи збулись ваші очікування?
Що на вашу думку вдалося нам найкраще?
Що сподобалося вам на уроці?
Який ви б хотіли побачити наступний урок?
Домашнє завдання.
Знайти в творах Т.Шевченка, Л.Українки, Н.Забіли описи рідного краю. І підкреслити прикметники.
Ми сьогодні віддавали шану рослинам-символам нашої України. Бо знаємо, що наш український народ свято шанує традиції, обряди, які виховують почуття поваги до своєї країни, народу. І ось на гілочці калини також зашифроване одне із християнських свят.
Відгадайте, що це за свято.