Викликати в учнів бажання більше дізнатися про народні традиції, український фольклор, показати, що математичні знання потрібні в різних життєвих ситуаціях; виховувати інтерес до знань, повагу і шану до рідної землі; показати, що навчатися можна граючись, уболіваючи за колективну справу.
Математична масляна. Розв’язування вправ з теми: «Раціональні числа»
Мета: повторити та вдосконалити навички виконання вправ з раціональними числами; розвивати інтерес до математики; збудити в учнів бажання більше дізнатися про народні традиції, український фольклор, показати, що математичні знання потрібні в різних життєвих ситуаціях; виховувати інтерес до знань, повагу і шану до рідної землі; показати, що навчатися можна граючись, уболіваючи за колективну справу.
Обладнання: набір карток із завданнями, «сніжки» (м'ячі), український алфавіт, таблиці; «Додатні та від'ємні числа», «З історії розвитку від'ємних чисел», малюнки учнів на тему «Масляна» та «Весна».
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Учитель. (Повідомлення з історії виникнення від'ємних чисел.) На ранніх ступенях розвитку люди знали тільки натуральні числа, але з розвитком цивілізації перед людством постає запитання: як відняти більше число від меншого? Уже в VII ст. до н. е. індійські вчені (а китайські — ще раніше) намагалися знайти в житті зразки такого віднімання і підійшли до нього з точки зору торгових розрахунків. Наприклад, якщо торговець має 5000 грн і закуповує товару на 3000 грн, то в нього залишається 5000 — 3000 = = 2000 (грн). А якщо він має 3000 грн, а бере товару на 5000 грн, то він матиме борг 2000 грн. Відповідно вважали такі числа «борговими». Довгий час від'ємні числа дуже рідко застосовували, вважаючи їх «хибними». У XIII—XVI ст. європейці розглядали їх лише в окремих випадках. З відкриттям кубічних рівнянь, від'ємні числа поступово знаходять місце в алгебрі. Тільки в 1629 р. французький математик А.Жірар увів їх сучасну інтерпретацію.
На уроці будемо розв'язувати вправи на дії з раціональними числами в поєднанні з відгадуванням назв днів тижня Масляної.
Учень. (Повідомлення про Масляну.) Масляною називають останній тиждень перед Великим постом. Сили світла і тепла перемагають, нарешті, темряву і холод — на честь цього і загальна радість. Масляна — час забав і розваг. На масляному тижні по селах носили солом'яне опудало зими Моран, у яке діти кидали сніжки. Потім його спалювали або топили в річці. На зміну ставили нове божество тепла і радості, весни і щастя — Ладу.
На масляну пекли млинці, налисники, завиванки, оладки. Але головною стравою були вареники з сиром, їх готували майже щодня упродовж тижня, тому часто можна було почути: «Вареники доведуть, що і хліба не дадуть». Жінки ходили по хатах, жартували і просили сиру для вареників, при цьому кричали: «Масниця, масниця, яка ти мала, якби тебе сім неділь, а посту — одна!» Масляну на Україні ще називали «Колодієм». Так іменували й майстра, що робив колеса. Таке ім'я могло бути і в стародавнього слов'янського божества, яке робило колісну дорогу замість санної і перетворювало зиму на весну. Масляну ще називали Масниця, Пущення або Сиропуст. Протягом семи днів люди відпочивали, розважалися, частували одне одного. Діти веселилися по-своєму: робили снігові фортеці, спускалися з гірок, гралися в сніжки, каталися з дорослими на санях, конях. Усі розваги супроводжувалися обрядовими піснями, сміхом та жартами.
Учитель. Чудове свято Масляної хай передає естафету чудовому уроку під девізом: «Працюй, думай, відгадуй».
II. Активізація розумової діяльності учнів. «Мозковий штурм».
1. Які числа називають:
а) додатними;
б) від'ємними;
в) цілими;
г) раціональними?
2. Як знайти суму:
а) додатних чисел;
б) від'ємних чисел?
3. Усна розминка:
а) знайти модулі чисел: 0; 15; —3;
б) розв'язати рівняння: | а | = 0 ; |b | = 15; |с| = -3;
в) знайти суму:
3 + (-3); 7 + (-15); -101 + 100;
г) точка А(-4; -1) лежить у IV чверті; де лежить точка В з протилежними координатами?
III. Робота в групах.
Клас поділено на 7 груп (за кількістю днів тижня і відповідно за назвами днів). Кожна група одержує завдання, закріплене на «сніжці» і, якщо є потреба, — український алфавіт.
1. Група «Понеділок».
Виконати завдання та дізнатися, як називається перший день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, узятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) Обчислити: -5,2 + (-4,8).
(|-10| = 10, «з».) |
2) Обчислити: | -481|: (-21).
(|24| = 24,«у».)
3) На скільки треба збільшити координату точки Е(-3), щоб вона дорівнювала 19?
(|22| = 22, «с».)
4) Координату точки К(-10) зменшили на 13. Якою вона стала?
(|-23| = 23, «т».)
5) Розв'язати рівняння: | у |+11 = 32.
(|21| = 21,«р».)
6) Обчислити: -10,85 + (-1,15).
(|-12| = 12, «і».)
7) Побудувати на координатній площині квадрат ABCD і знайти його периметр, якщо A (-3;4); B (4; 4).
(|28| = 28, «ч».)
Відповідь. «Зустріч».
2. Група «Вівторок».
Виконати завдання та дізнатися, як називається другий день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) Обчислити:
(|-10) = 10, «з».)
2) Координату точки D зменшили на 5 і вона стала -4. Якою вона була спочатку?
(|1| = 1, «а».)
3) Розв'язати рівняння 2|x| - 2,3 = 21,7.
(|12| = 12, «і».)
4) Записати число, протилежне числу -4.
(|4| = 4,«г».)
5) Обчислити: -11 + (-10).
(|-21| = 21, «р».)
6) Обчислити:
(|-П| = 11,«и».)
7) Обчислити: |-33| - |-4|.
(|29| = 29,«ш».)
Відповідь. «Заігриш».
3. Група «Середа».
Виконати завдання та дізнатися, як називається третій день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті. З відгаданих букв треба скласти «солодке» слово.
№ 1198 (за підручником [2]).
Обчислити:
а) -142 + (-36);
б) -288 + (-849);
в) -2318 + (-8839) ;
г) -13,7 + (-11,9);
д) -80,81 + (-7,32);
е) -375 + (6,28);
є)
Код для відгадування:
«с» |
«а» |
«н» |
«а» |
«к», |
«у» |
«л» |
-178 |
-1137 |
-11157 |
-25,6 |
-88,13 |
-381,22 |
-3 |
Відповідь. «Ласунка».
4. Група «Четвер».
Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної.
№ 1204 (за підручником [2]).
Поставити замість зірочки знак «<»,«>»,« = » так, щоб утворилася правильна нерівність чи рівність:
а) 32 + (-19) * -6,3;
б) -83+ (-38) * -100;
в) -(-53) * |-53|.
Код для відгадування
«гул» |
«яй» |
«роз» |
< |
= |
> |
Відповідь. «Розгуляй».
5. Група «П'ятниця».
Виконати завдання та дізнатися, як називається п'ятий день тижня Масляної. Треба записати точки, які знаходяться відповідно у І, II, III, IV чвертях, не порушуючи порядку їх розміщення в умові:
A (18; -31); B (-22; -11); С (-18; 12); D (15; -11); E (23; 7); F (-20; 19); K (30; 11);
M(-6; -7). Координати записаних у такому порядку точок, взяті за модулем, відповідають порядковому номеру букви в алфавіті.
Відповідь. «Тещині посиденьки».
6. Група «Субота».
Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) -1 + (-7) – 12;
(|-20| = 20, «п».)
2) -10 + (-20) + 49;
(|19| = 19, «о».)
3) -10 + (-90) + 78;
(|-22| = 22, «c».)
4) -17 + (-13) - 15;
(|-11| = 11,«и».)
5) -1 – 2 – 3;
(|-6| = 6, «д».)
6) -28 + 35;
(|7| = 7,«e».)
7) -0,2 + (-2,8) + 21;
(|18| = 18,«н».)
8)
(|-31| = 31,«ь».)
9) -38 + 4 - (-19);
(|15| = 15,«к»)
10) 25+ (-14);
(|11| = 11,«и».)
Відповідь. «Посиденьки».
Учитель. Масляна завершувалася «Прощенною неділею», коли всі прощалися з масляним, смачним і веселим тижнем і, водночас, просили у близьких вибачення («прощення») за нанесені образи, бажали щастя, здоров'я і витримки.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
За підручником [2]: § 8, п.1, №№ 1199, 1208, 1209, 1218.
Мета: повторити та вдосконалити навички виконання вправ з раціональними числами; розвивати інтерес до математики; збудити в учнів бажання більше дізнатися про народні традиції, український фольклор, показати, що математичні знання потрібні в різних життєвих ситуаціях; виховувати інтерес до знань, повагу і шану до рідної землі; показати, що навчатися можна граючись, уболіваючи за колективну справу.
Обладнання: набір карток із завданнями, «сніжки» (м'ячі), український алфавіт, таблиці; «Додатні та від'ємні числа», «З історії розвитку від'ємних чисел», малюнки учнів на тему «Масляна» та «Весна».
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Учитель. (Повідомлення з історії виникнення від'ємних чисел.) На ранніх ступенях розвитку люди знали тільки натуральні числа, але з розвитком цивілізації перед людством постає запитання: як відняти більше число від меншого? Уже в VII ст. до н. е. індійські вчені (а китайські — ще раніше) намагалися знайти в житті зразки такого віднімання і підійшли до нього з точки зору торгових розрахунків. Наприклад, якщо торговець має 5000 грн і закуповує товару на 3000 грн, то в нього залишається 5000 — 3000 = = 2000 (грн). А якщо він має 3000 грн, а бере товару на 5000 грн, то він матиме борг 2000 грн. Відповідно вважали такі числа «борговими». Довгий час від'ємні числа дуже рідко застосовували, вважаючи їх «хибними». У XIII—XVI ст. європейці розглядали їх лише в окремих випадках. З відкриттям кубічних рівнянь, від'ємні числа поступово знаходять місце в алгебрі. Тільки в 1629 р. французький математик А.Жірар увів їх сучасну інтерпретацію.
На уроці будемо розв'язувати вправи на дії з раціональними числами в поєднанні з відгадуванням назв днів тижня Масляної.
Учень. (Повідомлення про Масляну.) Масляною називають останній тиждень перед Великим постом. Сили світла і тепла перемагають, нарешті, темряву і холод — на честь цього і загальна радість. Масляна — час забав і розваг. На масляному тижні по селах носили солом'яне опудало зими Моран, у яке діти кидали сніжки. Потім його спалювали або топили в річці. На зміну ставили нове божество тепла і радості, весни і щастя — Ладу.
На масляну пекли млинці, налисники, завиванки, оладки. Але головною стравою були вареники з сиром, їх готували майже щодня упродовж тижня, тому часто можна було почути: «Вареники доведуть, що і хліба не дадуть». Жінки ходили по хатах, жартували і просили сиру для вареників, при цьому кричали: «Масниця, масниця, яка ти мала, якби тебе сім неділь, а посту — одна!» Масляну на Україні ще називали «Колодієм». Так іменували й майстра, що робив колеса. Таке ім'я могло бути і в стародавнього слов'янського божества, яке робило колісну дорогу замість санної і перетворювало зиму на весну. Масляну ще називали Масниця, Пущення або Сиропуст. Протягом семи днів люди відпочивали, розважалися, частували одне одного. Діти веселилися по-своєму: робили снігові фортеці, спускалися з гірок, гралися в сніжки, каталися з дорослими на санях, конях. Усі розваги супроводжувалися обрядовими піснями, сміхом та жартами.
Учитель. Чудове свято Масляної хай передає естафету чудовому уроку під девізом: «Працюй, думай, відгадуй».
II. Активізація розумової діяльності учнів. «Мозковий штурм».
1. Які числа називають:
а) додатними;
б) від'ємними;
в) цілими;
г) раціональними?
2. Як знайти суму:
а) додатних чисел;
б) від'ємних чисел?
3. Усна розминка:
а) знайти модулі чисел: 0; 15; —3;
б) розв'язати рівняння: | а | = 0 ; |b | = 15; |с| = -3;
в) знайти суму:
3 + (-3); 7 + (-15); -101 + 100;
г) точка А(-4; -1) лежить у IV чверті; де лежить точка В з протилежними координатами?
III. Робота в групах.
Клас поділено на 7 груп (за кількістю днів тижня і відповідно за назвами днів). Кожна група одержує завдання, закріплене на «сніжці» і, якщо є потреба, — український алфавіт.
1. Група «Понеділок».
Виконати завдання та дізнатися, як називається перший день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, узятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) Обчислити: -5,2 + (-4,8).
(|-10| = 10, «з».) |
2) Обчислити: | -481|: (-21).
(|24| = 24,«у».)
3) На скільки треба збільшити координату точки Е(-3), щоб вона дорівнювала 19?
(|22| = 22, «с».)
4) Координату точки К(-10) зменшили на 13. Якою вона стала?
(|-23| = 23, «т».)
5) Розв'язати рівняння: | у |+11 = 32.
(|21| = 21,«р».)
6) Обчислити: -10,85 + (-1,15).
(|-12| = 12, «і».)
7) Побудувати на координатній площині квадрат ABCD і знайти його периметр, якщо A (-3;4); B (4; 4).
(|28| = 28, «ч».)
Відповідь. «Зустріч».
2. Група «Вівторок».
Виконати завдання та дізнатися, як називається другий день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) Обчислити:
(|-10) = 10, «з».)
2) Координату точки D зменшили на 5 і вона стала -4. Якою вона була спочатку?
(|1| = 1, «а».)
3) Розв'язати рівняння 2|x| - 2,3 = 21,7.
(|12| = 12, «і».)
4) Записати число, протилежне числу -4.
(|4| = 4,«г».)
5) Обчислити: -11 + (-10).
(|-21| = 21, «р».)
6) Обчислити:
(|-П| = 11,«и».)
7) Обчислити: |-33| - |-4|.
(|29| = 29,«ш».)
Відповідь. «Заігриш».
3. Група «Середа».
Виконати завдання та дізнатися, як називається третій день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті. З відгаданих букв треба скласти «солодке» слово.
№ 1198 (за підручником [2]).
Обчислити:
а) -142 + (-36);
б) -288 + (-849);
в) -2318 + (-8839) ;
г) -13,7 + (-11,9);
д) -80,81 + (-7,32);
е) -375 + (6,28);
є)
Код для відгадування:
«с» |
«а» |
«н» |
«а» |
«к», |
«у» |
«л» |
-178 |
-1137 |
-11157 |
-25,6 |
-88,13 |
-381,22 |
-3 |
Відповідь. «Ласунка».
4. Група «Четвер».
Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної.
№ 1204 (за підручником [2]).
Поставити замість зірочки знак «<»,«>»,« = » так, щоб утворилася правильна нерівність чи рівність:
а) 32 + (-19) * -6,3;
б) -83+ (-38) * -100;
в) -(-53) * |-53|.
Код для відгадування
«гул» |
«яй» |
«роз» |
< |
= |
> |
Відповідь. «Розгуляй».
5. Група «П'ятниця».
Виконати завдання та дізнатися, як називається п'ятий день тижня Масляної. Треба записати точки, які знаходяться відповідно у І, II, III, IV чвертях, не порушуючи порядку їх розміщення в умові:
A (18; -31); B (-22; -11); С (-18; 12); D (15; -11); E (23; 7); F (-20; 19); K (30; 11);
M(-6; -7). Координати записаних у такому порядку точок, взяті за модулем, відповідають порядковому номеру букви в алфавіті.
Відповідь. «Тещині посиденьки».
6. Група «Субота».
Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
1) -1 + (-7) – 12;
(|-20| = 20, «п».)
2) -10 + (-20) + 49;
(|19| = 19, «о».)
3) -10 + (-90) + 78;
(|-22| = 22, «c».)
4) -17 + (-13) - 15;
(|-11| = 11,«и».)
5) -1 – 2 – 3;
(|-6| = 6, «д».)
6) -28 + 35;
(|7| = 7,«e».)
7) -0,2 + (-2,8) + 21;
(|18| = 18,«н».)
8)
(|-31| = 31,«ь».)
9) -38 + 4 - (-19);
(|15| = 15,«к»)
10) 25+ (-14);
(|11| = 11,«и».)
Відповідь. «Посиденьки».
Учитель. Масляна завершувалася «Прощенною неділею», коли всі прощалися з масляним, смачним і веселим тижнем і, водночас, просили у близьких вибачення («прощення») за нанесені образи, бажали щастя, здоров'я і витримки.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
За підручником [2]: § 8, п.1, №№ 1199, 1208, 1209, 1218.