Підсумковий урок у 8 класі . Шлях до істини (за філософською казкою-притчею А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»)

Про матеріал
Розробка уроку за казкою-притчею А. де Сент-Екзюпері "Маленький принц". Пропонуються цікаві творчі завдання за твором, інтерактивні форми проведення уроку: пояснення символів, пошук та тлумачення афоризмів, робота в групах, обмін враженнями. Школярам пропонується спробувати свої акторські здібності - взяти участь в інсценізації уривку з твору. Найголовніше - пошук життєвих істин, які подарував світові Антуан де Сент-Екзюпері
Перегляд файлу

ТЕМА: Підсумковий урок у 8 класі . Шлях до істини (за філософською казкою-притчею А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»)

Мета: формувати ключові компетентності:

визначити зміст символів і алегорій; з’ясувати морально-філософські істини, які утверджуються в творі; розвивати вміння аналізувати текст, навички абстрактного мислення, виразного читання, творчу уяву; формувати свідоме ставлення до життя.

Тип уроку: подорож.

Епіграф: «Найголовнішого очима не побачиш…»

   А. де Сент-Екзюпері

Обладнання: малюнки С.-Екзюпері до казки, здобувачів освіти, комп’ютер, запис музики ансамблю «Спейс», роздатковий матеріал із завданнями.

Підготовка здобувачів освіти до уроку:

  1. З’ясувaти значення символів та алегорій в творі;
  2. спробувати намалювати власні символи до казки;
  3. подумaти над змістом фінальної частини твору;
  4. дати словесний опис якогось символу з казки, не називаючи його.

Структура уроку

  1. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
  2. Оголошення теми, епіграфa, мети уроку.
  3. Робота в групах:

А) розповідь про символ, не називаючи його (завдання дає вчитель);

Б) розташуйте символи на картині «Шлях до істини», як вважаєте за потрібне (земля, небо). Аргументуйте вибір.

В) через символи – до істини, які нам знадобляться в житті;

Г) малюнки А. де Сент-Екзюпері. Школярі демонструють свої малюнки-символи.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Вчитель: Дорослі люблять цифри. Коли розповідаєш їм про свого друга, вони ніколи не цікaвляться найголовнішим. Ніколи вони не спитають: «А який у нього голос? Які ігри він любить? Чи збирає колекцію метеликів?» Вони запитують: «Скільки йому років? Скільки у нього братів? Скільки він важить? Скільки заробляє його батько?» І потім думaють, що вже знaють людину. Якщо кажеш дорослим: «Я бачив гарний будинок з червоної цегли, на вікнах – герань, а на даху – голуби», - вони не можуть уявити собі його. Їм треба сказати: «Я бачив будинок за сто тисяч франків». Тоді вони вигукнуть: «Ото краса!»

Проблемне запитання: 

Що ж тут дивного? Чому відповіді дорослих не влаштовують маленького принца? Хіба бути багатим це погано?

Вчитель:У своїй кaзці «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері пише про речі, що виявляються вaжливішими за буденні справи дорослих. Це те,  що потрібно душі людини, її серцю, те, що робить її щасливою. Однак не так просто зрозуміти, які ж морально-філософські істини утверджує Сент-Екзюпері, тому що, як зазначає письменник, «…найголовнішого очима не побачиш…» Але ми спробуємо розгадати його символи, алегорії, натяки й визначити, що ж потрібно серцеві людини, як цілюща жива вода.

  1. Оголошення теми, епіграфа. Запис в зошити.

Робота в групах

В кожній групі є спікер (керівник), секретар, який буде фіксувати рівень активності кожного учасника групи. Протягом уроку здобувaчі освіти можуть обирати одного або декількох доповідачей. В кінці уроку заповнюються листи самооцінки.

 

Вчитель: Маленький принц і пілот пройшли довгий шлях до криниці з живою водою. Це був шлях не тільки через пустелю, а, передусім, шлях через свої сумніви й протиріччя, це духовний шлях. Щоб зрозуміти його, осягнути, спробуємо разом із Маленьким принцом зробити кроки у Всесвіті до розуміння сенсу життя.

А) В кожній групі є листочок з завданням. Спробуйте підготувати словесний опис символу казки, не називаючи його. Інші групи мають назвати цей символ.

1. Троянда (уособлення краси, духовності. Можливо, це ще й символ жіночності).

2. Баобаб (погані звички, бездуховність).

3. Лис (мудрість: кожна людина повинна мати духовний притулок, має когось «приручити», бути відповідальною за того, кого «приручила». Мудрість природи, у якої треба вчитися. Людина і природа – одне ціле. Людина має прислухатися до голосу природи, пізнавати її філософію життя).

4. Зірки (щастя; душа; доля)

Маленький принц ледве не помер від укусу змії, однак його врятував пілот. Настає час прощання, але його трагізм допомагає подолати світло зірок, які дарує Маленький принц пілотові – на згадку про себе, про їхню дружбу, про пошуки сенсу буття.

Б) Антуан де Сент-Екзюпері – людина-загадка. Його твір насичений філософськими проблемами епохи, загадковими символами, іносказаннями.

Пропоную завдання № 2: знайти в уривках символи, записати їх на стікерах і розмістити на карті, яка намальована на дошці, де вважаєте за потрібне (земля, Всесвіт) або і там, і там. Аргументуйте своє рішення.

1. Світильники (душа дитини).

2. Троянда (дім).

3. Ковток води (духовний зміст буття).

4. Потяги (людські долі, життєві шляхи, що рухаються в різних напрямках). Але люди не відають, що їм потрібно, куди вони «їдуть».

5. Стрілочник (можливо, якась вища сила, що керує людським життям)

Проблемна ситуація

Але чи справді керує? Може тільки споглядає?.. І теж не знає, куди ведуть дороги… Від кого залежить спрямованість людських шляхів? Від людей чи від стрілочника?

Вчитель: Цю карту можна було б продовжити заповнювати. Та нас цікавить ще одне питання. Маленький принц полишив свою планету, щоб знайти сенс буття. Заради цього він зробив крок у невідомий світ. Які ж істини він збагнув? Можливо, й нам вони знадобляться в житті.

Завдання. Вдома ви писали істини у зошити. Будемо їх зачитувати і коментувати. Працюємо «ланцюжком» по групах.

Кожній групі завдання:

  1. - істини, що вже були відомі, які можна вважати афоризмами;
  2.  – які близькі вам до душі, якими б ви хотіли керуватися в житті;
  3.  - які стали відкриттям;
  4.  - які необхідно згадати «дорослим» сьогодні.

ІСТИНИ

  1. «Прокинувшись вранці, приведи до порядку свою планету»  - гасло Маленького принца.
  2. «Себе судити набагато важче, ніж інших».
  3. «Коли він засвічує ліхтар – то ніби народжується ще одна зірка або квітка… Це справді корисно, бо красиво». «Він не смішний, тому що не думає про себе». (Можливо треба замислитись над тим, як він живе, куди прямує «потяг» його життя).
  4. «Люди завжди не задоволені там, де живуть». «Тільки діти знають, чого шукають».
  5. «Серед людей теж самотньо».
  6. «Всі дороги ведуть до людей» (Не розмірами планети вимірюється широта душі, а здатністю людини бути собою, жити заради інших, літати на крилах своєї високої мрії і – завжди повертатися на землю).
  7. «Хто знає, де їх (людей) шукати. Їх носить вітром. У них нема коріння, це дуже незручно…» (Маленька квітка з трьома пелюстками мудріша за все людство. Вона допомагає Маленькому принцові усвідомити необхідність духовного коріння для всіх і кожного).
  8. «Ти завжди у відповіді за тих, кого приручив».
  9. «Добре, коли є друг, навіть якщо треба вмерти».
  10. «Вода буває потрібна і серцю».
  11. «Найголовнішого очима не побачиш…»
  12. «Це дуже сумно, коли забувають друзів».
  13. «Квіти слабкі… Вони думають, якщо в них шипи, їх всі бояться».
  14. «Повинна ж я стерпіти двох-трьох гусениць, якщо хочу познайомитись з метеликами».

В) А. де Сент-Екзюпері сам зробив малюнки до казки. Ми згадаємо лише 2 з них.

Захист уявлень здобувачів освіти

Вдома учні спробували зобразити символ в малюнку, мали дати його тлумачення.

2.Інсценізація «Прощання Маленького принца з пілотом» (р. 26)

М.пр.: Сьогодні вночі мине рік. Моя зірка опиниться якраз над тим місцем, де ріктому я впав…Моя зірка надто маленька, я не можу тобі її показати, де вона. Та це й краще. Вона буде для тебе однією з багатьох зірок. І тобі подобатиметься дивитися на всі зірки. Усі вони стануть твоїми друзями. І потім я тобі щось подарую… (сміється).

Пілот: О, хлопчику, хлопчику, як я люблю твій сміх!

М.пр.: Оце й буде мій подарунок… це буде, як ото з водою…

Пілот: Що ти хочеш сказати?

М.пр.: Люди мають свої зірки, які перестають бути звичайними зорями. Для одних – тих, хто мандрує, - вони – дороговказ. Для інших – це тільки вогники. Для вчених зорі – складні задачі. Для мого бізнесмена вони золоті. Але всі ці зірки мовчать. А в тебе будуть такі зірки, яких більше ні в кого немає…

Пілот: Як це розуміти?

М.пр.: Я житиму на одній із зірок, я там сміятимусь, і коли ти дивитимешся вночі на небо, це буде так, наче сміються всі зірки. У тебе будуть зірки, які вміють сміятися! (сміється). Я теж дивитимусь на зірки. І всі зорі будуть ніби криниці із іржавою корбою. І всі зорі дадуть мені напитися…

Вчитель: Коли ж сміються зірки?

(Коли людина знаходить щастя. Щастя дружби, взаєморозуміння, краси, праці, духовного життя)

Заключне слово вчителя

Маленький принц і пілот повернулися додому, але головне, на думку А. де Сент-Екзюпері, щоб людина повернулася до своєї землі, до людей, до природи, до вічних цінностей, до самої себе, щоб людина відродила в своїй душі «дитяче» сприйняття світу.

Та чи будемо ми сьогодні ставити крапку в кінці уроку?

(Ні, бо все людське життя – шлях до істини).

5. Підсумок: Що сподобалось на уроці?

Школярі заповнюють листки самооцінки.

Оцінки аргументовані.

6. Домашнє завдання. Дібрати робочі матеріали до твору-роздуму на теми:

1) Чи дорослі люди дивні?

2) Чи хотілося б мені зустрітися з Маленьким принцом?

3) «Ти завжди у відповіді за тих, кого приручив».
4) «Як знайти зірку, що сміється?»

5. «Світильники треба берегти…»

6) Я відкриваю А. де Сент-Екзюпері…

 

Роздатковий матеріал

Група №  1

  1. Підготувати словесний опис символа ТРОЯНДА.
  2. Знайти символ, записати на стікері, розташувати на дошці: «Його  напіврозтулені вуста затремтіли в усмішці, і я сказав собі: «Найзворушливіше у цього Маленького принца – його вірність квітці, образ троянди, який сяє в ньому, ніби полум’я світильника, навіть коли він спить…» І я зрозумів, що він ще тендітніший і ще безбороннішній, ніж здається. Треба старанно берегти світильники: порив вітру може погасити їх…»
  3. Зачитати істини, що нам відомі, які можна вважати афоризмами.

 

Група № 2

  1. Підготувати словесний опис символа, не називаючи його: БАОБАБ.
  2. Знайди символ, запиши на стікері, розташуй на дошці: «Піди ще подивись на троянди. Ти  зрозумієш, що твоя троянда – єдина в світі. А коли вернешся попрощатися зі мною, я подарую тобі одну таємницю».
  3. Зачитайте істини, які близькі вам до душі, якими б ви хотіли керуватися в житті.

Група № 3

  1. Підготувати словесний опис символа, не називаючи його: ЛИС.
  2. Знайти символ, записати на стікері, розташувати на дошці: «Я підніс відро до його вуст. Він пив, заплющивши очі. Було гарно, як на свято. Це була незвичайна вода. Вона народилася від довгої дороги під зірками…, від зусилля моїх рук, приємна серцеві, як подарунок…
    • Люди на твоїй планеті, - сказав Маленький принц, - вирощують п’ять тисяч троянд в одному саду… і не знаходять того, що шукають…
    • А те, що вони шукають, можна було б знайти в одній-єдиній троянді, у ковтку води…»
  3. Зачитайте істини, які стали відкриттям.

Група № 4

  1. Підготувати словесний опис символа, не називаючи його: ЗІРКА.
  2. Знайти в уривку символи, записати на стікері, розташувати на дошці. Аргументувати вибір місця розташування символа:

«- Добрий день,  - сказав Маленький принц.

  • Добрий день, - озвався стрілочник.
  • Що ти робиш? – поцікавився Маленький принц.
  • Сортую пасажирів, - відповів стрілочник. – Відсилаю партіями в поїздах по тисячу чоловік – один поїзд праворуч, другий – ліворуч.

        І швидкий поїзд, загуркотівши, як грім, сяючи вогнями, промайнув, і будка стрілочника аж затремтіла.

- Як вони поспішають! – здивувався Маленький принц. – Чого вони шукають?

- Сам машиніст цього не знає, - сказав стрілочник.

Другий швидкий поїзд, сяючи вогнями, прогуркотів в іншому напрямку.

  • Вони вже повертаються? – запитав Маленький принц.
  • Ні, це інші, - сказав стрілочник. – Це стрічний поїзд.
  • Вони були невдоволені там, звідки їдуть.
  •  Там добре, де нас немає, - відповів стрілочник.

Тут прогуркотів, яскраво освітлений, третій швидкий поїзд.

  • Вони хочуть наздогнати тих, перших? – запитав Маленький принц.
  • Нічого вони не хочуть, - сказав стрілочник. – Вони сплять там, усередині, або позіхають. Лише діти притуляються носами до шибок.
  • Лише діти знають, чого шукають, - вимовив Маленький принц. – Вони присвячують всі свої дні ляльці з ганчір’я, і вона стає їм дуже-дуже дорога, і якщо її у них заберуть, діти плачуть…
  • Вони щасливі, - відповів стрілочник.

3. Зачитайте істини, які, на вашу думку, необхідно негайно згадати «дорослим».

 

 

 

Використані джерела:

1. Григорьев В. П. Антуан Сент-Экзюпери: Биографияписателя. — Л.: Просвещение, 1973.

2. Нора Галь. Подзвездой Сент-Экса.

3. Губман Б. Маленький принц над цитаделью духа. — В кн.: Сент-Экзюпери А. де. Сочинения: В 2 т. — Пер. с фр. — М.: Согласие, 1994. — Т. 2. — С. 542.

4. Консуэло де Сент-Экзюпери. ВоспоминанияРозы. — М.: КоЛибри

5. Ж.-К. Перье. Загадка де Сент-Экзюпери: Лит. расследование. Пер. с фр. — М.: Эксмо, 2011. — 192 с. (Серия «Французский стиль»).

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку