Підсумковий урок з фізики "Магнітне поле", проведений у 9 класі. Такий урок стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу учнів, їх інтерес до навчання.
Тема «Підсумковий урок з теми “Магнітне поле”
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів, формувати уявлення про магнітні явища , розвивати здібності та інтереси до теми, виховувати зацікавленість.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань .
Хід уроку :
Підсумковий урок з магнетизму пропоную провести в активній формі з використанням методики розвитку критичного мислення .
Незадовго до проведення цього уроку запропонувала учням створити 3-4 групи (по 7-9 чол.) і кожній групі підготувати по 6 різних запитань з магнетизму , принести магніти , магнітики з невизначеними полюсами .
Позитивний бік такого завдання : діти виконували завдання гуртом , вивідували запитання у груп-суперників і підбирали на них відповіді – готувалися до підсумкового уроку !
1 . Урок розпочали з розминки – 3 хв.
Кожна група отримала аркуш паперу з вертикально написаним словом “магнетизм” .
Завдання групам : написати все , що пов`язане з магнетизмом , при усьому слова-описи мають починатися на літери слова “магнетизм” ,
По закінченні результати роботи вивісити на дошці і порівняли : щось співпало , щось відрізнялося , а в загальному мало такий вигляд :
Магніт , Максвелл ;
Аномалія ,Ампер , атом ;
Генератор , географічний полюс ;
Напрям магнітних ліній , напрям електричного струму , напруга ;
Електромагніт , електрика , Ерстед ;
Томпсон , трансформатор , телефон , телеграф ;
двигун , сила магнітна
Земля , заряд , залізняк ;
Магнітні лінії , магнітна стрілка , магнітні бурі ;
2 . Відповіді представників інших груп на підготовлені й пронумеровані запитання ( у кожної групи по 6 запитань ) – 15 хв.
Ведучий групи ( той хто ставить запитання ) вибирає представника з іншої групи ( як правило “слабшого” ) . Номер запитання визначаеться кількістю очок , що випали на верхній грані кубика ( якщо номер повторюється , то вибирається наступний ) . Кожен учень може відповісти лише на одне запитання . Коли запитання вичерпались, право їх задавати переходить до іншої групи .
Позитив : за короткий час майже кожному довелося відповісти на 1 запитання з 24.
3. Визначення полюсів на принесених магнітах – 4 хв. Кожна група отримує магнітну стрілку чи компас і за їх допомогою має визначити полюси принесених магнітів .
4. “Мозкова атака” (10 хв. )
Кожна група отримує аркуш паперу з надрукованим завданням і текстом для роботи . Наприклад :
Прочитайте уривок із захоплюючого фантастичного твору французького письменника Сірано де Бержерака “Історія держав на Місяці та на Сонці” . У ньому описано цікаву літальну машину , дія якої грунтується на магнітному притяганні , я наказав виготовити легкий залізний візок ; увійшов до нього , і влаштувавшись зручно на сидінні , став підкидати високо над собою магнітну кулю . Залізний візок негайно ж піднімався вгору . Щоразу коли я наближався до того місця , куди мене притягувала куля , я знову підкидав її вгору . Навіть коли я просто піднімав кулю в руках , візок піднімався , прагнучи наблизитись до кулі .
Після багаторазового кидання кулі вгору і піднімання візка я наближався до місця , звідки почалося моє падіння на Місяць . Оскільки в цей момент я міцно тримав у руках магнітну кулю , візок притискався до мене . Щоб не розбитися під час падіння , я підкидав свою кулю таким чином , щоб падіння візка сповільнювалося його притяганням .
Коли я був уже за дві – три сотні сотенів від місячного грунту , я став кидати кулю під прямим кутом до напрямку падіння , поки візок не наблизився до грунту . Тоді я вистрибнув із візка і м`яко опустився на пісок !
Чи здійснений цей проект насправді ? Чому ? Подумайте .
Для того щоб довести , що це неможливо , кожна група використовувала різні аргументи .
Радувало те , що діти використали раніше вивчений матеріал .
5. Наукова творчість – 10 хв. (5+5)
Кожна група отримує аркуш паперу з надрукованим завданням і текстом для роботи , а саме :
Продовжте розповідь одного французького фокусника :
“ На сцені стоїть невеликий обкутий ящик з ручкою на кришці , я викликаю із рядів найсильнішого чоловіка .
Відгукнувся араб середнього зросту , але міцної статури , типу аравійського Геркулеса . Виходить він самовпевнено і , нахабно посміхаючись зупиняеться біля мене .
Араб презирливо посміхнувся в знак недовіри до моїх слів .
Араб нагнувся , підняв ящик і гордовито запитав :
Звичайно , у пробовженні розповіді згадувався електромагніт і регулювання сили його дії за допомогою електричного струму “.
6. Оцінювання – 3 хв.
Кожному роздаю намальовані пробірочки .
Завдання : у кожній пробірочці написати прізвища учнів своєї групи ( своє також ) і поставити такий рівень наповнення , який відповідає праці кожного на уроці
По закінченню збираю малюнки . Маючи на кожного учня 7 – 9 рівнів наповнення , визначаю середній і виставляю оцінку , яка є тематичною ( і яку визначили самі учні ) ,