Підсумковий урок з літературного читання 3 клас - використовувала, як відкритий урок
“Двоє, працюючи разом, досягають більшого,
ніж троє, які працюють окремо.”
Чарльз Мак Кормик
« Завдяки казці дитина пізнає світ
не лише розумом, а й серцем»
В.Сухомлинський
Підсумковий урок за темою
« Літературні казки»
Підготувала: вчителька
Аракелова Михайлина Юріївна
Двоє, працюючи разом, досягають більшого,
ніж троє, які працюють окремо.”
Чарльз Мак Кормик
Тема. Підсумковий урок за темою « Літературні казки»
Дидактичні завдання уроку
(чому навчати, що розвивати, що виховувати)
1.Навчальна:
- узагальнити та систематизувати знання учнів, отримані при вивченні теми «Казки українських письменників», розширити уявлення учнів про літературну казку;
-систематизувати знання, здобуті учнями під час вивчення даної теми;
-закріплювати вміння розпізнавати народну та авторську казку;
-вчити аналізувати й виділяти головне в окремих творах і в темі взагалі;
-вчити швидко орієнтуватися в структурі теми;
-формування ключових компетентностей: вміння вчитися – працювати в колективі та самостійно; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту.
2. Розвивальна:
-розвивати уміння сприймати інформацію різної модальност;
-гармонійний розвиток особистісних якостей для активізації резервних можливостей;
- розвивати спостережливість, уяву, логічне мислення, критичне мислення уміння узагальнювати знання;
-розвивати зв'язне мовлення.
3. Виховна:
- виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу;
-виховувати любов до казки, любов до людей, почуття доброти, гідності,
щирості.
Тип уроку: інтерактивний урок.
Форма уроку: нестандартний урок. Усний журнал
Девіз уроку:
Казка- вигадка, та в ній,
щось повчальне розумій.
I. Мотивація.
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок Тож ми часу не гаймо, Наш урок розпочинаймо.
Хвилинка настрою
Створення сприятливої атмосфери.
- Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої посмішки, побажайте доброго дня. Сідайте, дівчатка, а тепер хлопчики. Візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху.
Я очікую, що на уроці ви будите слухати - уважно, працювати - старанно, виконувати - точно, запам'ятовувати - прочно. Сподіваюсь, що ви будете правильно і красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати , робити висновки.
- Які якості характеру для цього вам потрібні? (Спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості…).
Інтерактивна вправа «Очікування»
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-Що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво. Я очікую, що дізнаюсь про щось нове. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…).
Рефлексія. Бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснилися і гарний настрій супроводжував вас протягом всього уроку.
II. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Методика «Передбачення»
-Діти, яку тему ми з вами вивчали на попередніх уроках?( «Літературні казки» ).
-Сьогодні наш урок буде присвячений даній темі. Це останій урок цієї теми.
-Можливо, ви вже в змозі передбачити тему і завдання нашого уроку ( учні висловлюють свої припущення, щодо завдань уроку):
Рефлексія. Ми з вами дійсно пригадаємо вивчені казки, розкажемо про їх авторів, оглянемо намальовані вами малюнки, спробуємо інсценувати казку. А, виконуючи завдання, ми закріпимо знання з вивченої теми, вдосконалимо своє мовлення, потренуємо увагу і пам'ять. Щоб зручніше було працювати ми розділились на групи.
ІІІ. Надання необхідної інформації.
-Побудуємо урок у вигляді усного журналу. Який назвемо «Літературні казки».
-А чому казка? А тому що саме …
« Завдяки казці дитина пізнає світ не лише розумом, а й серцем»
В. Сухомлинський
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато».
- Якщо я кажу слово «казка» то що ви уявляєте?
- З яким словом асоціюється слово «казка»?
(Матуся,бабуся,початок,кінець,герої,зло,добро,автор,народ…)
- Діти, а як ви гадаєте, де ж живе ця диво-казка? ( У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях..)
-І що воно таке - ота казка?
Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають.
І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах.
Бо вона – чудо із чудес!
Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає.
А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…
Казка – свіжий вітер, що роздмухує вогник людського мислення й мови.
Робота в групах
-Ми з вами вивчали попередньо народні казки.
Поміркуйте:
1група -у чому відмінність літературної і народної казки?
2група -що спільного у літературній і народній казках?
-Казки почали складати ще в глибоку давнину й передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Як називаються такі казки? ( Народні казки).
-Казки, як правило, розповідаються, а не читаються. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як, наприклад, І.Франко, записували ці казки. Щось доповнювали своє, щось змінювали, і ми з вами отримали ……….які казки? ( Авторські літературні казки).
Рефлексія. Отож,літературна казка молодша, бо з′явилась набагато пізніше, як народна. Народна-це старша сестра літературної казки.
IV. Інтерактивна вправа (центральна частина заняття).
-Давайте пригадаємо авторів, казки яких ми вивчали у даному розділі.
Лариса Письменна
Іван Франко
Леся Українка
Василь Сухомлинський
Оксана Іваненко
Метод «Сенкан» (пятиряддя)
1.Казкарі (іменник). 2.Відомі,талановиті (прикметники ).
3.Складають,пишуть,навчають (дієслова ).
4. Казкарі дуже люблять дітей . (пропозиція).
5.Письменники(узагальнення, синонім).
Лариса Письменна Як зажурився веселий Казкар
Іван Франко Лисичка та Журавель
Леся Українка Казка про Оха-Чудодія
Василь Сухомлинський Дід Осінник Снігуроньчина пісня
Оксана Іваненко Синичка
Гра «Пропущений голосний»
К.зк.р, Л.с.чк, Ж.р.в.ль, .х-Ч.д.д.й, Д.д .с.нн.к, Сн.г.р.ньк., С.н.чк. .
Виставка малюнків «Мій улюблений герой казки»
-Чому саме цього героя ви вирішили намалювати?
Вікторина «Впізнай казку»
За уривком казки визначити назву казки і вказати його автора.
Інсценізація казки
-На вашу думку, яка з прочитаних нами казок найвідоміша. Зараз ми її не тільки почуємо,але й побачимо.
Інтерактивна вправа «Прес» .
Я вважаю, що …,
Тому, що ….,
Наприклад …,
Таким чином…
Рефлексія. Казки – це наші великі і мудрі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають.
Казки дарують перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і справедливість. Читаючи казки, ми стаємо добрішими, мудрішими, сильнішими, милосерднішими.
Руханка
- А чи замислювалися ви коли – небудь над тим, звідки беруться казки?
Ось як цікаво на це запитання відповів відомий фінський письменник – казкар Захаріас Топеліус:
«Як настане літо, вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок, мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі з білими баранцями - то й є казки. Восени прислухайтесь до шуму смерек, що розповідають предковічні казки про велетнів. Або пошукайте їх у вересові – він знає безліч казок.Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силенну казок.»
- Так, дійсно, природа сповнена казок, їх потрібно лише побачити і відчути.
- Ходімо, діти, до школи,— сказав загадковим голосом учитель і... попрямував у сад. — Так, наша школа буде тут, під голубим небом, на зеленій травичці, під гіллястою грушею. Скинемо ось тут черевички і підемо босі, як звикли ви бігати ціле літо...
Слова людей ніби перегукуються, вони співзвучні. Ці слова належать тому, хто все життя віддавав дітям. Хто на вашу думку сказав ці слова? Назвіть його ім′я.
Василю Сухомлинському ми присвятили найбільше уроків даної теми.
Який урок був незвичайний?
Чим він відрізнявся від інших?
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
В.О. Сухомлинський народився 28 вересня 1918р. в селі Василівка на Кіровоградщині у родині селянина. Батько був учителему школі. Мати працювала у колгоспі. У сім'ї, крім Василя було ще троє дітей.
У сім'ї Сухомлинських дітям прищеплювали любов до книги. Особливо багато читав Василькові його дідусь. Помираючи, він передав свою бібліотеку онукові.
Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Василь був одним із кращих учнів школи. Після закінчення навчання у школі навчався в інституті. А згодом - учителем української мови.
Працював директором Павлиської школи. Написав 1500 казок для дітей, близько 50 книг та багато статей. Помер 2 вересня 1970р..
“Людина, народжується на світ не для того, щоб зникнути безслідною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний”.
В. Сухомлинський.
Поміркуйте, який слід можете залишити ви?
Рефлексія.Тільки праця залишає слід на землі. Людське серце має бути
відкритим для добра, людяності, праці.
Інтерактивна вправа «Два― чотири ― всі разом»
Десять Не можна від Василя Сухомлинського
1. Не можна ледарювати, коли всі працюють;
2. Не можна сміятися над старістю і старими;
3. Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми;
4. Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі;
5. Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі;
6. Не можна робити того, що осуджують старші, - ні на очах у них, ні десь на стороні;
7. Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї немає нікого, крім тебе;
8. Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших, особливо в діда;
9. Не можна сідати до столу, не запросивши старшого;
10. Не можна сидіти, коли поруч стоїть доросла, особливо літня людина;
V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.
Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мозкова атака»
Чи потрібна на землі професія казкаря?
Для чого нам казки?
Яке значення для людей має казка?
Не можем без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,
Як зло подолати, як хитрих провчити.
Як чуйних і добрих, й сміливих любити.
В.О. Сухомлинський у своїй книзі «Серце віддаю дітям» писав:
«В своїх мріях я бачу вас дорослими людьми, мої дорогі діти. Кожного з вас я бачу мужнім патріотом, людиною з чесним і гарячим серцем, ясним розумом, золотими руками».