Підсумковий урок з теми "Прикметник"

Про матеріал
Тема: Підсумковий урок з теми "Прикметник" Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми "Прикметник"; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати логічне мислення, пам’ять, навички зв’язного мовлення, творчу уяву, розвивати пізнавальні інтереси; виховувати повагу до традицій українського народу. Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.
Перегляд файлу

Тема: Підсумковий урок з теми "Прикметник"

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми "Прикметник"; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати логічне мислення, пам’ять, навички зв’язного мовлення, творчу уяву, розвивати пізнавальні інтереси; виховувати повагу до традицій українського народу.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.

Обладнання: карта подорожі, картки, додактичний матеріал, протокол оцінювання.

                                                                          Без граматики

                                                                          не вивчиш математики.

                                                                                                                          Прислів’я

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

    

  Слово вчителя.

Граматика – дуже поважна пані, тисячі років їй підкоряються такі важливі науки, як Морфологія, Синтаксис. У давнину до письма ставилися як до мистецтва. Люди, які вміли писати, належали до особливої касти (жерці, писарі). У Давній Русі словом граматика називались писемні документи. І донині освічену людину називають саме грамотною.

Засвоюючи мову з дитинства, ми так звикаємо до неї, що, здається, у рідній мові ми все знаємо. Але володіти мовою і знати всі її таємниці – це різні речі. Отож перевіримо свої знання.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

        

  Слово вчителя.

           Діти, ми з вами закінчили вивчення великої та важливої теми "Прикметник". І сьогодні наш урок присвячений узагальненню і систематизації знань з цієї теми. Ми повторимо, закріпимо знання, що вивчили про прикметник як частину мови, підготуємося до тематичної атестації, а підготовкою цього випробування стане подорож до Країни обізнаних учнів, в яку ми з вами вирушимо.

Помандруємо ми з вами

За морями, за лісами,

І в далекій тій землі

Стануть диво кораблі.

До далекої країни

Хай думки наші полинуть.

        ( Стук у двері – З’являється путівник-гід, учень-ассистент).

 

Учень.

            Я – прикметник, любі друзі.

Там, де я, не жити в тузі.

А без мене хмурий світ,

В’яне  з суму братів рід.

 

А зі мною, ось, дива!

Паляниця – запашна!

Рідна мова – солов’їна!

І прекрасна Україна!

 

В цій країні я король,

Бо важлива в мене роль.

Я ознаку виражаю.

Рід, число, відмінок маю,

На який? та чий? відповідаю.

 

  •            Чи буває в світі так,

Щоб ми жили без ознак?

Той – веселий, той – красивий,

Той – швидкий, той – дуже милий!

Свою мову я люблю,

Її рідною зову.

 

Отож, любенькі мої,

Щоб не трапилось біди,

Доглядайте і вивчайте

І ви також її.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

 

      Колективна робота

      Учні разом з учителем виробляють правила поведінки у мандрівці. (Використовується інтерактивний метод "Мозковий штурм".)

           Орієнтовні правила поведінки у мандрівці

  1. Один за всіх – всі за одного.
  2. Умій говорити та слухати.
  3. Поважай усі висловлені думки.
  4. Будь ввічливим: не ображай і не ображайся.
  5. Будь активним.
  6. Пиши та говори правильно.

 

 

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

 

    Етапи мандрівки до Країни обізнаних учнів.

 

  1. Галявина Знайомств.

Діти, ви добре знаєте, що будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями. Опинившись на галявині Знайомств, придивіться одне до одного.

Передаючи одне одному уявний мікрофон, назвіть своє ім’я та одну рису, що передасть ваш настрій на початку уроку-подорожі, використавши прикметник. (Внесіть помітку у таблицю, передавши настрій за допомогою малюнку-смайлика).

Напариклад: Марія – здивована, Петро – схвильований, Оксана – зацікавлена і т.д.

  1. Доріжка Понять і Термінів.

Від галявини в’ється доріжка – це доріжка Понять і Термінів, які ви опрацьовували впродовж місяця.

Кожен наступний крок цією доріжкою можливий за умови, що ви згадали потрібне визначення. Не засмучуйтеся, якщо не відтворите його точно. Отож, спробуймо.

Гра "Мовознавчий бумеранг".

Учні стають в коло і один одному задають питання і дають відповідь на нього, пригадуючи таким чином теоретичні відомості про прикметник.

 

3. Гай Відмінювання.

Ви чудово впоралися з випробуваннями! Доріжка привела вас до гаю Відмінювання. Придивіться пильніше: посеред цього гаю росте сім предковічних кремезних дубів. Це й не дивно, адже кожен дуб – це відмінок. Пропоную вам виконати декілька тренувальних вправ.

Завдання по групах.

 Під цими дубами ростуть грибочки – кожне група вибере собі грибочок-завдання сама.

Грибочок-завдання 1.

У тексті знайти прикметники, визначити їх відмінок, рід, число.

                                              Свято весни

 Весняний цикл свят та обрядів мав особливе значення, бо люди за допомогою їх намагалися прискорити прихід теплої весни, адже весна – це період пробудження природи і людських почуттів.

На честь весняного пробудження природи давні слов’яни вдзначали свято Маслениці. Це язичницьке свято проводів Зими майже не зазнало християнського впливу. Маслениця лишилась святом розваг, забав, музики і веселих збіговиськ.

На цьому прекрасному тижні каталися на конях, ходили в гості, готували смачні вареники і пухкі млинці.

 

 - Від якого слова залежить відмінок прикметника?

Грибочок-завдання 2

Провідміняти прикметники за відмінками, визначити закінчення.

Весняна погода                    Сонячні дні                       Веселий настрій

Грибочок-завдання 3

Дібрати до іменників по три епітети, визначити рід, число, відмінок.

Земля, весна, край, місто.

Час на виконання завдань – 3 хвилини.

4. Гущавина розрядів.

Не розумію, діти, ніби виконали все правильно, але збилися з путі. Замість озера ми потрапили у дикі зарослі. А що це таке? ( мішок з завданнями) Давайте зазирнемо. ( Вчитель дістає з мішка 3 скручені папірці.) Для того щоб пробратися крізь зарослі ми маємо розв’язати з вами мовознавчі задачі і якнайшвидше. Потрібно визначити розряд за значення прикметників. (Учитель роздає кожній групі завдання.)

1 завдання.

До поданих прикметників дібрати антоніми, визначити їх розряд.

Теплий – холодний                     білий - чорний

Світлий –темний                         гарячий - холодний

Вузький – широкий                    сонячний – хмарний

 

2 завдання.

Визначити якісні та відносні прикметників, обгрунтувати думку.

Золотий ключик – золоте серце

Кам’яна сіль – кам’яне серце

М’яка іграшка – м’яка душа

 

3 завдання.

Відредагуйте речення. Запишіть їх, правильно вживши прикметники. Визначити розряд за значенням.

  1. Лісному звіру важко вижити взимку.
  2. Півень розбудив мене холодним зимнім ранком.
  3. Собачкова лапа була травмована.
  4. Веснове сонечко пробудило всіх від сну.

 

Літературна зупинка

Молодці. Ви впоралися зі всіма завданнями дуже добре. Нам потрібно відсвяткувати цю подію, нагородивши себе поезіями за хоробрість.

Із запропонованими словами скласти коротенький вірш. Визначити особливості слів.

Ясен, зелен, певен.

- Це короткі форми прикметників.

 

 

 

5. На пеньочку у Ступенів.

Діти, знову ми збилися з путі, замість озера ми напнулися на пеньочок. Можливо, хтось вибереться на нього і роздивиться дорогу далі. На пеньочку надпис "Скарб". Пошукаємо його. У цій скрині знову випробування.

 

Тур знавців рідного слова.

( Учні у  групах  виконують завдання протягом 3 хвилин )

 

        1. Дослідницька робота .

Знайти прикметники, пояснити, якими способами вони утворилися. У якому стилі вони вжиті? А у яких вживаються ще?

Десь там, у найвищих глибинах,

Десь там, у найглибших висотах,

Таємниця вродилась, як пелюстинка,

Як бджола в золотих сотах.

Уся з найтемнішого світла,

Уся з найсвітлішого мороку.

 

       2.  Ввести слова в речення, визначити ступінь порівняння, яким членом речення виражені прикметники.

Рідкіший, найстрункіший.

 

      3. Назвіть прислів’я і приказки, у яких є прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння. Пояснити їх творення.

      1). Воля дорожча за життя.

      2). Правда світліша за сонце.

      3). Голод – найкращий кухар.

      4). Мир і братство – найвище багатство.

 

6. Озеро Правопису.

Нарешті ми опинилися біля великого озера.

Це озеро Правопису. Впевнено почуватися в його кришталево чистих водах вам допоможе бездоганне знання правил.

 

1. Гра "Склади пазли".

Потрібно згадати  орфограму "не з прикметниками разом і окремо" та "-нн- і   -н- у прикметниках".

( Виходять по одному учню до дошки і записують у прикметники -нн- чи –н-, пояснюють орфограму.)

        Під час гри 2 учні роблять морфологічний розбір прикметників. ( З підручника).

Осі нн ій

Стара нн ий

Де нн ий

Літ н ій

Числе нн ий

Глиня н ий

Лебеди н ий

 

2. На озері плавають гарні лебеді. Насиплемо їм корму. Але харчі у них незвичайні. Їдять вони слова, які ми зараз утворимо.

За допомогою запропонованих морфем утворити прикметники. Визначити спосіб творення.

Пре-                     без-

-ськ-                     - юсіньк-

За-, -н-                 -есеньк-

Світлий і зелений

 

7. Стежина Складних Прикметників.

       Наша подорож наближається до завершення. Мабуть, помітили всі, що галявина прикрашена першими квітами. Ми не будемо їх рвати, щоб не нашкодити матінці-природі, але на згадку про подорож ми їх опишемо.

Творча робота

За малюнком на стор. 179 скласти міні-опис, вживаючи складні прикметники, що називають різні кольори та їх відтінки.

 

8. Брама Країни грамотних учнів.

    Стежина Складних прикметників привела вас до брами, за якою починається Країна грамотних учнів. Щоб із впевненістю пройти крізь браму, треба зробити ще одну важливу справу: дібрати ключик. А доберемо ми його, відгадавши кодове слово.

Запишемо словниково-вобірковий диктант.

Завдання: виписати лише прикметники і записати їх у стопчик.

Завзятий, найрозумніший, розумно, розуміти, старатися, активний, активіст, наука, науковий, натхненний, натхненно, янтар, янтарний.

 

- Яке слово у вас вийшло з початкових літер слів. (Знання)

 

Той найнеобхідніший  багаж, який нам був необхідний під час подорожі – це справді знання.

 

V. Рефлексія і оцінювання

 

      Учні висловлюють свої враження від уроку за допомогою інтерактивного методу "Мікрофон".

  " На уроці найцікавішим (найскладнішим) було…"

  " Я сьогодні дізнався (дізналась), що…"

  " Я хочу навчитися…"

  " З якими труднощами я зіткнувся (зіткнулася)…"

    

      Учні заповнюють таблицю оцінювання, а вчитель вручає учням звання, які вони отримали у Країні грамотних учнів за вивчену тему "Прикметник".

    " Магістри Прикметникології" – (10-12)

    " Бакалаври Прикметникології" – (7-9)

    " Спеціалісти Прикметникології" – (4-6)

    " Абітурієнти Прикметникології" – (1-3)

 

VІ. Домашнє завдання

 

       Скласти твір-мініатюру "Легкого хлібу не буває". Використати прикметники, їх підкреслити. Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

                              

1

 

doc
Додано
5 березня 2021
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку