Тема: Займенник. Особові займенники
Мета: повторити вивчене в початкових класах про займенник як частину мови, його граматичні ознаки, вдосконалювати вміння знаходити займенники у тексті, правильно застосовувати їх у власних висловлюваннях, розвивати комунікативну компетенцію учнів, їх творчі здібності, виховувати почуття патріотизму, повагу до родини.
Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.
Обладнання: підручник, ребус, кросворд, таблиця.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку.
І. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
- Діти, ми продовжуємо подорож країною Морфологія. Сьогодні в нас у гостях ще один її мешканець. А хто він, ви здогадаєтеся, коли розгадаєте ребус.
- То хто ж наш гість?
( Займенник)
ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого.
1. Бесіда:
- Замість слів яких частин мови вживаються займенники?
- Наведіть приклади займенників.
- Яка роль займенника у мовленні?
2. Кросворд «Які займенники?» (Робота в парі)
Прочитайте прислів’я. Замість крапок вставте пропущені займенники. У вертикальному рядку прочитаєте, які займенники ми будемо повторювати.
1. Ми з …, як риба з водою.
2. Будемо гостити то у …, то у тебе.
3. Та мова мила, якою мати говорила, якою … колискової співала.
4 .Спочатку ти мене підвези, тоді я на … поїду.
5. Комусь ніяково, а … однаково.
6. Як ви нам, так і ми … .
7. Ти йому про діло, а … про козу білу.
|
1 Т |
О |
Б |
О |
Ю |
2 В |
А |
С |
|
|
|
|
3 В |
О |
Н |
А |
|
4 Т |
О |
Б |
І |
|
|
|
5 Й |
О |
М |
У |
|
|
6В |
А |
М |
||
7 В |
І |
Н |
|
- Назвіть особові займенники.
- Чому особові займенники так називають?
3. Відгадати загадки.
- Які два особові займенники псують шляхи? (я-ми)
- Які два особові займенники допомагають пташці змайструвати гніздо? (ви-ти)
-Які три особові займенники допоможуть забрудненим рукам? (ви-ми-ти)
4. Робота з таблицею.
- Уважно роздивіться таблицю. Згадайте про граматичні категорії особових займенників.
|
Однина |
Множина |
1 особа |
я |
ми |
2 особа |
ти |
ви |
3 особа |
він, вона, воно |
вони |
- За чим змінюються особові займенники?
5. Вправа 38.
6.Вибірковий диктант.
Послухайте вірш Д Чередниченка «Ми –є» , випишіть особові займенники. Визначте особу та число кожного з них.
Ми – є. Ми – будемо.
Не віриш, доню?
Запитай у пісні,
Вона тобі усе розкаже.
Як вона жила.
Як вижила.
Як крила розпрямляє.
І йде між люди знову,
І їх підводить
На рівні ноги…
Чуєш! Як лунає пісня!
Ми – є. Ми – будемо.
Будь певна, доню!
7. Пояснювальний диктант
Перепишіть речення. Займенники, що в дужках, поставте в потрібній формі.
Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з (вона). Рідна мова в рідній школі! Що бринить (ми) чарівніш? Не одцурайсь, мій сину, мови, у (ти) іншої нема.
8. Редагування тексту.
Прочитати текст та відредагувати його.
Родовідна пам’ять
Пам’ять про своїх пращурів – не забаганка і тим паче не данина моді. Пам’ять про своїх пращурів (вона) – природна потреба триматися свого родоводу, оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним поколінням. Деякі люди цуралися чи нехтували історичною пам’яттю. Тоді цих людей (їх) зневажливо називали: «Людьми без роду-племені».
- Які недоліки ви помітили у тексті? (Повторення словосполучень «пам’ять про своїх пращурів» та слова «люди»).
- Виправте їх за допомогою займенників та прочитайте вже оновлений текст. Який із текстів сприймається краще? Чому?
- Яка роль займенників у реченні? (Займенники зв’язують речення між собою, допомагають уникнути повторів).
- Чому слід уникати повторів? (Якщо людина уникає повторів, правильно використовує займенники, то це свідчить про культуру мовлення людини: правильність, точність, чистоту мови).
- Яка головна думка тексту? (Пам’ятати свій родовід, своїх пращурів).
- Так , щоб ми не були людьми без роду-племені необхідно пам’ятати про своїх предків, бо, як кажуть, без минулого у людини немає й майбутнього.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.
Обов’язково
Вправа 41
За бажанням
Скласти висловлювання (5-6 речень) на тему «Що я люблю найбільше в світі», використовуючи особові займенники. Визначити їх число, особу.