Займенник. Особові займенники

Про матеріал
Урок підготовлений з метою повторення вивченого в початкових класах про займенник як частину мови, його граматичні ознаки; вдосконалювати вміння знаходити займенники в тексті, правильно застосовувати їх у власних висловлюваннях. Для зацікавлення учнів на уроці були використані ребус, кросворд, таблиця.
Перегляд файлу

 

Тема: Займенник. Особові займенники

 

Мета: повторити вивчене в початкових класах про займенник як частину мови, його граматичні ознаки, вдосконалювати вміння знаходити займенники у тексті, правильно застосовувати їх у власних висловлюваннях, розвивати комунікативну компетенцію учнів, їх творчі здібності, виховувати почуття патріотизму, повагу до родини.

 

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.

 

Обладнання: підручник, ребус, кросворд, таблиця.

 

                                                Хід уроку

 

 І. Організаційна частина уроку.

 

 І. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

        Слово вчителя

- Діти, ми продовжуємо подорож країною Морфологія. Сьогодні в нас у гостях ще один її мешканець. А хто він, ви здогадаєтеся, коли розгадаєте ребус.

 

5-09-01.jpg

 

- То хто ж наш гість?

  ( Займенник)

ІІІ. Повторення  й узагальнення вивченого.

   1. Бесіда:

- Замість слів яких частин мови вживаються займенники?

- Наведіть приклади займенників.

- Яка роль займенника у мовленні?

 

 

  2. Кросворд «Які займенники?»  (Робота в парі)

   Прочитайте прислів’я. Замість крапок вставте пропущені займенники. У вертикальному рядку прочитаєте, які займенники ми будемо повторювати.

                  1.  Ми з …, як риба з водою.

                  2.  Будемо гостити то у …, то у тебе.

                  3. Та мова мила, якою мати говорила, якою … колискової співала.

                 4 .Спочатку ти мене підвези, тоді я на … поїду.

                 5. Комусь ніяково, а … однаково.

                 6. Як ви нам, так і ми … .

                 7. Ти йому про діло, а … про козу білу.

 

 

1  Т

 О

  Б

 О

Ю

2  В

  А

 С

 

 

 

3  В

 О

  Н

 А

4 Т

  О

 Б

  І

 

 

5 Й

 О

  М

 У

 

6В

  А

 М

7 В

  І

  Н

 

 

- Назвіть особові займенники.

- Чому особові займенники так називають?

3. Відгадати загадки.

- Які два особові займенники псують шляхи? (я-ми)

- Які два особові займенники допомагають пташці змайструвати гніздо? (ви-ти)

-Які три особові займенники допоможуть забрудненим рукам? (ви-ми-ти)

 

4. Робота з таблицею.

- Уважно роздивіться таблицю. Згадайте про граматичні категорії особових займенників.

 

 

 

   Однина

       Множина

         1 особа

      я

          ми

         2 особа

     ти

          ви

         3 особа

   він, вона, воно

          вони

 

- За чим змінюються особові займенники?

 

5. Вправа 38.

6.Вибірковий диктант.

       Послухайте вірш Д Чередниченка «Ми –є» , випишіть особові займенники. Визначте особу та число кожного з них.

                          Ми – є. Ми – будемо.

                          Не віриш, доню?

                          Запитай у пісні,

                          Вона тобі усе розкаже.

                          Як вона жила.

                          Як вижила.

                          Як крила розпрямляє.

                          І йде між люди знову,

                          І їх підводить

                          На рівні ноги…

                         Чуєш! Як лунає пісня!

                         Ми – є. Ми – будемо.

                         Будь певна, доню!

 

7. Пояснювальний диктант

Перепишіть речення. Займенники, що в дужках, поставте в потрібній формі.

Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з (вона). Рідна мова в рідній школі! Що бринить (ми) чарівніш? Не одцурайсь, мій сину, мови, у (ти) іншої нема.

 

8. Редагування тексту.

      Прочитати текст та відредагувати його.

Родовідна пам’ять

Пам’ять про своїх пращурів – не забаганка і тим паче не данина моді. Пам’ять про своїх пращурів (вона) – природна потреба триматися свого родоводу, оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним поколінням. Деякі люди цуралися чи нехтували історичною пам’яттю. Тоді цих людей (їх) зневажливо називали: «Людьми без роду-племені».

- Які недоліки ви помітили у тексті? (Повторення словосполучень «пам’ять про своїх пращурів» та слова «люди»).

- Виправте їх за допомогою займенників та прочитайте вже оновлений текст. Який із текстів сприймається краще? Чому?

- Яка роль займенників у реченні? (Займенники зв’язують речення між собою, допомагають уникнути повторів).

-  Чому слід уникати повторів? (Якщо людина уникає повторів, правильно використовує займенники, то це свідчить про культуру мовлення людини: правильність, точність, чистоту мови).

- Яка головна думка тексту? (Пам’ятати свій родовід, своїх пращурів).

- Так , щоб ми не були людьми без роду-племені необхідно пам’ятати про своїх предків, бо, як кажуть, без минулого у людини немає й майбутнього.

 

ІV. Підбиття підсумків уроку.

V.  Домашнє завдання.

     Обов’язково

             Вправа 41

     За бажанням

Скласти висловлювання (5-6 речень) на тему «Що я люблю найбільше в світі», використовуючи особові займенники. Визначити їх число, особу.

   

docx
Додав(-ла)
Бурніс Зоя
Додано
8 березня 2021
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку