Підсумковий урок з теми
«Прикметник»
Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; учити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак, правильно вживати прикметник у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; виховувати пізнавальний інтерес до традицій українського народу.
Місяць яснесенький,
промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи мій малесенький,
Доки є час.
Леся Українка
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення про порядок проведення уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок, ми поринемо у прекрасну, чудову країну Дитинства, у якій усе починається з колискової пісні.
2.Операційно-пізнавальний етап
Скажіть, будь ласка, а з якими епітетами у вас асоціюється слово «колискова»? (Учитель на дошці записує слово КОЛИСКОВА, а учні, занотувавши його у зошит, фіксують епітети, що асоціюються з цим словом).
А зараз прослухайте текст і підкресліть у своїй асоціограмі епітети, які є і в авторському творі та доповніть свої асоціації епітетами з тексту, важливими для сприймання інформації.
Текст:
Художні образи в колискових піснях нечисленні, - приходить на спомин вислів з монографічного дослідження про цей пісенний жанр, - але всі вони виписані пензлем щедрої любові. Тут бачимо сірого пелехатого кота, сизу зозулю, чарівний сон, малесеньку дитину, турботливих батьків. Це ніжна, мрійлива, казкова, радісна та ніжна пісня, центральними образами якої є велична мати і її, народжене у любові, дитя.
(В.Скуратівський)
Вправа «Відкритий мікрофон» (почати слід словами: «Я знаю, що …»)
Учитель: Прикметник – це самостійна частина мови ...
(учні ланцюжком продовжують перелік граматичних особливостей прикметника).
Складання узагальнюючої таблиці (самостійно)
Після складання - зв’язне висловлювання на лінгвістичну тему за прикметником.
3.Творчо-дослідницький етап
Гра «Так чи ні» (на уважність – хто помилився, виходить з гри)
1. Прикметник – це службова частина мови?
2. Прикметник означає дію?
3. Відповідає на питання чий? який?
4. У реченні виступає додатком?
5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння?
6. Прикметник має три розряди?
7. Кожен прикметник має повну і короткі форми?
8. Ступені порівняння мають дві форми.
9. Прикметник не змінюється за відмінками?
10.Прикметник змінюється за числами й родами?
4.Системно - узагальнювальний етап
Робота з текстами
І група – виписати прикметники і вказати розряди (якісний, відносний і присвійний)
Мамина колискова пісня… Лагідний смуток у очах… Безтурботний сон дитини…
Краєм ока оглядаю сволок. Он там із вимуленою зазубриною, ще й досі, обмащений білою глиною, горбатіє скоблик – на ньому не одне літо вигойдувалась дитяча колиска. Поруч рябіє густе плетиво зарубок – за давнім звичаєм, коли народжувалась маленька дитина, робили своєрідні мітки. Кожна така позначка символізувала поповнення людського роду. Крізь далеку пелену років згадую і свою причетність…
ІІ група – виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок.
Колисковим пісням властива проста й ніжна мелодія, розмірений ритм, що здебільшого відповідає гойданню колиски.
Колискові пісні складають і народ, і поети. Так, одну з «Колискових» написала у 1890 році всесвітньо відома українська письменниця Леся Українка. Тоді їй було 19 років. Від року до року Леся Українка гартувала своє слово, передаючи ним свою любов до рідної вітчизни, до трудящого народу.
ІІІ група – виписати якісні прикметники, утворити всі ступені порівняння.
З глибини сивих віків дійшли до нас колискові пісні. Як видно з самої назви, це пісні. Котрі співають, заколисуючи малу дитину. Оскільки в основному дітей доглядають лагідні, турботливі матері, то вони найчастіше і є творцями цих чарівних, ліричних пісень. У колискових піснях виливається ніжна любов матері до беззахисної дитини і її роздуми над майбутньою долею сина чи доньки, висловлюється побажання, щоб дитина виросла доброю, сильною, хороброю, працьовитою, чесною, співчутливою, вірною.
Диктант для шпигуна
Клас поділений на команди. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожний із членів команди по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова, зуміє обґрунтувати написане.
Малесенький, ясночолий, дивовижне, беззахисний, сонний, русочубий, ніжно-білий, радісний, блідо-сизий, світло-сонячний, безтурботний, розмірений.
Вправа на розвиток мовлення
Прочитайте текст. Хто, на вашу думку, є адресатом тексту? Що ви можете сказати про автора? З якою метою він написав текст? Про що хотів повідомити читачів? Яка сфера використання тексту? Виписати з тесту 3 прикметника, зробити морфологічний розбір.
Вслухаюся в поетичні образи колискових і уявляю немовлятко, котре покліпує віями – дрімота-сон ходить біля розмальованих вікон, заглядає у шибки, а там, на воротях, стоїть кіт у червоних чоботях, легеньким помахом крил птахи поза точком приносять кашку з молочком, тільки зозуля, примостившись на покуті, не поспішає – хоче сплести тугого барвистого віночка з рути-м’яти, хрещатого барвінку й запашних василечків.
Мати усміхається, її очі проймаються невимовною радістю, її ніжне серце переповнене безмежною любов’ю до дитини.
Гра « Чомучка »
Групи учнів обмінюються підготовленими вдома запитаннями, які починаються зі слова «Чому...?» (тема – прикметник).
Вправи на розвиток творчих здібностей (використовуючи прикметники)
5.Підсумок уроку
Уявіть себе у ролі кореспондента і візьміть інтерв’ю у сусіда по парті, зафіксуйте труднощі під час вивчення теми «Прикметник», озвучте, прикріплюючи листочки з проблемами на дошку.
- Що треба зробити, аби подолати труднощі?
- Що вважаєте найбільш вдалим під час уроку?
- Чи знаєте ви колискових пісень? А давайте заспіваємо….
Заключне слово вчителя
Я хочу, аби ми звернулись до епіграфа уроку. У рядках цієї прекрасної «Колискової» автор Леся Українка говорить про любов матері до свого дитяти, про сподівання на кращу долю для свого синочка. Звісно, це мрія кожної матері – бачити, що її дитина є щасливою і безтурботною. Тож будьте щасливими, любі діти, але не забувайте казати теплих і лагідних слів своїм матусям і пам’ятайте – майбутнє людини у збереженні минулого.
6 .Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал з теми «Прикметник».
2. І група – скласти і записати словниковий диктант на складні випадки правопису,уміти коментувати орфограми, три прикметника увести в речення, зробити їх морфологічний розбір.
ІІ група – скласти і записати по п’ять словосполучень з прикметниками різних розрядів, утворити ступені порівняння якісних прикметників, увести три словосполучення у речення, зробити морфологічний розбір
трьох прикметників.