Повторення, узагальнення та систематизація знань учнів про органи дихання, їх будову, функції, захворювання, оцінити знання та вміння учнів, продовжувати прививати учням бережливе ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих; виховання пізнавального інтересу учнів до вивчення біології та екологічної свідомості школярів.
Тема : Повторювально – узагальнюючий урок. Дихання.
Мета: повторення, узагальнення та систематизація знань учнів про органи дихання, їх будову, функції, захворювання, оцінити знання та вміння учнів, продовжувати прививати учням бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих; виховання пізнавального інтересу учнів до вивчення біології та екологічної свідомості школярів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Форма проведення: сходження на вершину знань.
Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, підручник, картки із завданням, роздатковий матеріал.
Епіграф:
«Навчаємось не заради школи, а задля життя.»
Сенека.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, встановлення психолого – педагогічного контакту з учнями.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Перш, ніж щось добувати,
Треба багато всього пізнати.
Тож іди, поспішай,
Вершини знань досягай.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: А тепер об’єднайтеся в дві команди за уподобаннями.
Ми подорож починаєм
Ваш час уже настав,
За кожну вірну відповідь
Команді буде бал.
Вчитель: А тепер поверніться до сусіда по парті і скажіть: «Я бажаю тобі…» (учні висловлюють побажання один одному на урок і на весь день перебування у школі)
«Упізнай мене»
Кожній групі пропонується загадка, відповідь на яку і є назвою команди.
Вчитель: А тепер ми з вами ознайомимося з правилами гри у групі.
1. Гра «Асоціативний кущ»(кожна команда пише асоціації, яка команда написала більше – отримує бал)
Легеня Альвеола
2. Гра «Лови помилку» (учні мають три типи карток: червона-відповідь не вірна; зелена-відповідь правильна; синя-твердження не стосується теми. (у цій грі кожен учень відповідає самостійно))
А) При вдихові до легень потрапляє 21% О2.
Б) Серце ссавців має 4 камери.
В) Якщо курити якісні цигарки, то легеневі пухирці не пошкоджуються.
Г) До складу слизу носової порожнини входить соляна кислота, яка вбиває бактерії.
Д) Печінка – найбільша залоза організму.
Е) Голосові зв’язки регулюють доступ повітря до легень.
Є) Людина використовує весь кисень, що вдихає з повітрям.
Ж) Надгортанник – це хрящ, що закриває вхід в трахею.
З) СО2 потрапляє з крові в клітини тіла.
И) Під час вдиху і видиху значно змінюється % вміст азоту.
І) Легені – парні органи.
Й) Сліпа кишка – це кишка, в якої відсутні органи зору.
3. Учні на дошці виконують діаграму Вена (порівнюють стравохід і трахею)
4. Пропоную учням скласти ланцюг послідовного розміщення органів дихання (назви органів хаотично розміщені на дошці)
5. Гра «Літерознавці». Робота в парах. Учні із запропонованих літер складають слова, що стосуються теми «Дихання». Журі оцінює роботу кожної парти окремо.
ДРЖЛЬОАНХЯГБИЕІВТС
(Варіанти відповідей: дихання, ніс, легеня, ЖЕЛ, трахея, бронхи, альвеола, рот.)
Вправа на визначення уваги. (Учні повторюють по складах слово «да-ле-ко» 5 разів, а потім запитую, що п’ють корови. Хто відповість «воду», в того стійка й довготривала увага.)
6. Гра «Хрестики-нулики». На дошці прикріплені слова, що стосуються тем «Дихання» і «Травлення». Учасники команд по черзі прикріплюють визначення, що стосуються їх теми, і намагаються першими скласти лінію, заважаючи іншій команді зробити це першими.
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
5. Вчитель: А зараз ми помандруємо біологічним лабіринтом.
(Презентація «Біологічний лабіринт»)
Вчитель: А зараз, поки журі підбиває підсумки, виконаємо такі вправи:
Вчитель: Шановні учні, за допомогою таких нехитрих вправ ви зможете тренувати свої легені.
IV. Оголошення результатів конкурсів, оголошення переможців, оцінювання учнів.
Вчитель: Але у нас залишилось невиконаним ще одне завдання(учитель знімає плакат з дошки), які слова, що були на плакаті, стосуються нашої теми?
Вчитель: А зараз давайте скажемо: «Я дякую тобі…» (учні дякують один одному за сумісну працю на уроці). А я дякую учням за чудову співпрацю і активність на уроці, та бажаю їм гарного настрою на весь день.
V. Повідомлення домашнього завдання
Скласти сенкан до слів легеня, альвеола.
Дякую за увагу та співпрацю!
1