«Підвищення ефективності позакласної роботи з фізичного виховання»
Розробив вчитель
фізичної культури
Лосківської ЗОШ 1-2 ст.
Козлов І.П.
Закон України «Про фізичну культуру і спорт», цільова комплексна програма «Фізичне виховання — здоров'я нації», Державна національна програма «Освіта, (Україна XXI століття)» передбачають реформування фізичного виховання населення, висувають завдання сприяти фізичному, психічному здоров'ю молоді (врахування потреб індивідуальної корекційно- компенсаційної спрямованості навчання і виховання дітей з вадами психофізичного розвитку, утвердження пріоритетів здорового способу життя людини.
В Україні протягом останнього часу склалася тривожна ситуація: різко погіршилися здоров'я й фізична підготовленість дітей та учнівської молоді.
Аналіз матеріалів про вивчення рівня фізичного розвитку та рухових здібностей учнів свідчить про те, що у масових школах навчається більш як 50 % учнів з відхиленнями фізичного і функціонального розвитку, з порушеннями функцій опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, з порушеннями зору та ін. Уроки фізичної культури, передбачені навчальним планом на тиждень, можуть компенсувати лише 15—20 % необхідного добового обсягу рухів, чого, звичайно, недостатньо для забезпечення нормального фізичного розвитку і рухової підготовленості учнів. Для підтримки високої працездатності організму необхідна щоденна м'язова робота. Діти мають одержувати певну норму фізичного навантаження щодня. Отже, потрібні допоміжні форми фізичного виховання. У зв'язку з цим зростає необхідність удосконалення змісту фізичного виховання учнів загальноосвітньої школи. Важливу роль у цьому процесі відіграє позакласна фізкультурно-оздоровча і спортивна робота.
А тому цілеспрямоване фізичне виховання через раціональне поєднання урочних і позакласних форм занять, під час яких відбувається засвоєння основ фізичної культури та формування вмінь і навичок щодо організації самостійних занять фізичними вправами, дасть змогу забезпечити неперервне зростання показників фізичного розвитку і рухової підготовленості учнів
На основі аналізу літературних даних, змісту навчального предмета «Фізична культура», існуючої постановки фізичного виховання школярів та результатів проведених досліджень установлено, що основними недоліками в організації фізичного виховання в школах є:
Отже, підтверджується висновок і про те, що відсутність взаємозв'язку урочних і позакласних форм занять, теоретична і практична нерозробленість основних напрямів, змісту і форм позакласної фізкультурно-масової і спортивної роботи з учнями стає причиною того, що в учнів не формуються звичка до здорового способу життя, позитивне ставлення до фізичної культури, не забезпечується компенсація недостатньої рухової активності, не формується гармонійно розвинена особистість у цілому.
У світлі сучасних вимог до комплексного вирішення навчальних і виховних завдань позакласну роботу з фізичного виховання в школі слід розглядати як складну, багато-спрямовану діяльність, яка забезпечує єдність урочних і позакласних форм впливу на учнів і є фактором розвитку й удосконалення їх фізичного стану та рухових здібностей.
Установлено, що важливою педагогічною умовою успішного процесу фізичного виховання учнів є вирішення проблеми диференціації, що полягає в необхідності індивідуальної роботи з дітьми, особливо коли це стосується додаткових фізичних навантажень у процесі гурткових, секційних і самостійних занять. Диференціація учнів за рівнем фізичної підготовленості з урахуванням функціональних показників має бути одним з принципів організації позакласної фізкультурно-оздоровчої й спортивної роботи в школі.
Установлено, що основу фізичного виховання в процесі позакласної роботи становить базовий зміст фізичної культури, складовими частинами якого є:
Важливою умовою ефективності позакласної роботи є вибір форм занять фізичними вправами, адекватних функціональним і руховим можливостям дітей. Теоретичний аналіз літератури, педагогічні спостереження, багаторічний власний досвід роботи в школі дають змогу виділити такі основні форми позакласної роботи в школі:
ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧІ Й СПОРТИВНІ ЗАХОДИ в
СИСТЕМІ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
УЧНІВ
Список використаної літератури.