Підвищення якості освітнього простору в закладі загальної середньої освіти шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій

Про матеріал
Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні пріоритетності застосування інформаційно-комунікаційних технологій, як засобів покращення освітнього простору в закладі освіти.
Перегляд файлу

Інна Базеко

 

Підвищення якості освітнього простору в закладі загальної середньої освіти шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій

 

(студентка другого курсу рівня «магістр» факультету педагогіки та психології)

 

 

Актуальність проблеми.Сучасний етап розвитку суспільства обумовлює широке впровадження інформаційно-комунікаційних  технологій в освітню галузь, що в свою чергу обумовлює дослідження освітнього простору.Освіта сьогодення має орієнтуватись на діяльнісні, розвиваючі технології, які формують у учнів уміння вчитися, оперувати і управляти інформацією, швидко приймати рішення, пристосовуватись до потреб ринку праці (формувати основні життєві компетенції). Прискорення темпів інформатизації загальної середньої освіти є наслідком глобальної інформатизації українського суспільства. Сьогодніцейнапрямокмаєдоситьґрунтовнузаконодавчу та нормативну базу. Це Закон України "Про Національнупрограмуінформатизації";Постанова Верховної Ради України "Про затвердженняположення про Консультативну раду з питаньінформатизації при ВерховнійРадіУкраїни"; Постанова КабінетуМіністрівУкраїни "Про затвердженняПоложення про формування та виконанняНаціональноїпрограмиінформатизації"; Закон України "Про освіту";Закон України "Про загальнусереднюосвіту"; Концепція «Нова Українська Школа»; Указ ПрезидентаУкраїни "Про заходи щодорозвиткунаціональноїскладовоїглобальноїінформаційноїмережіІнтернет та забезпечення широкого доступу до цієїмережі в Україні"; Указ Президента України "Про додаткові заходи щодозабезпеченнярозвиткуосвіти в Україні";Державнанаціональнапрограма "Освіта" (Україна ХХІ століття); Концепціярозвиткудистанційноїосвіти в Україні; Національна доктрина розвиткуосвіти України;Положення про дистанційненавчання; наказівМОН «Протиповеположення про атестаціюпедагогічнихпрацівників».

Людствомаєнагальну потребу обробкиінформації. Необхідністьпошукуновихорганізаційних форм і методик навчаннязумовленатим, щовиникла потреба в розробці методики, яка відповідаєадаптаціїзакладів освіти до комп’ютерноїепохи. Заклад загальної середньої освіти має стати найважливішим фактором формуванняновихсучаснихжиттєвих установок особистості.

Аналіз останніх досліджень та публікацій.

Питанню підвищення якості освітнього простору шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологійприсвячена останнім часом значна кількість нормативних документів в сфері освіти та досліджень науковців, а саме:Жаболенко М. В., Кочевого Р. А., Сороко Н.А.,Полат Е. С.   та ін. [1,2,3,4,7,8].

Проблемам застосування інноваційних педагогічних технологій, особливостям формування особистості вчителя присвячені праці Нісімчука А.С., Падалки О.С., Радула В.В., Шпак О.Т.та інших [5,6].

Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні пріоритетності застосування інформаційно-комунікаційних технологій, як засобів покращення освітнього простору в закладі освіти.

Виклад основного матеріалу дослідження.

Сучасному суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший план висувається завдання створення якісного освітнього простору для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності.

Державна політика інформатизації системи освіти формується як складник соціально- економічної політики держави й спрямовується на раціональне використання науково-технічного потенціалу, матеріально-технічних і фінансових ресурсів для розробки й упровадження сучасної інформаційної інфраструктури та інформаційних ресурсів системи освіти для досягнення стратегічної мети й виконання комплексу стратегічних і поточних завдань.

У Концепції Національної програми інформатизації сутність інформатизації системи освіти трактується як «упорядкована сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих, управлінських процесів, спрямованих на задоволення освітніх інформаційних обчислювальних і телекомунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу, на формування й розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчально - виховного процесу шляхом упровадження комп’ютерних методів навчання й тестування» [3, с. 10].

Нині комп’ютеризація освітнього процесу розглядається як один з найбільш перспективних напрямів підвищення якості освітнього простору. Ційпроблеміприділяєтьсязначнаувага як на рівніцентральнихорганівуправлінняосвітою, так і на рівнінавчальнихзакладівосвіти.

На сьогодні в закладах освіти є безліч можливостей для покращення освітнього процесу:

-більшість  педагогів  ІКТ-компетентні;

-заклади освіти підключені до мережі Інтернету,що дає постійний доступ до інформаційного простору;

-Wi-fiпокритття навчальних приміщень;

- оперативна звітність адміністрації через комп’ютерну програму «КУРС.Школа»;

-база даних генерування статистичних звітів «ІСУО»;

-проведення он-лайн нарад;

-віртуальня учительська;

-можливість дистанційного навчання через додаток Сlassroom.google;

-проведення он-лайн уроків через канал YouTube;

-електронні підручники;

-електронні щоденники;

-електронні журнали;

-он-лайн лабораторії;

-віртуальні екскурсії;

-доступність до електронних довідників, енциклопедій, атласів, словників, науково-популярних фільмів тощо[4].

Також є велика кількість програмних засобів, за допомогою яких можна обробляти управлінську інформацію. Але навіть відкрита й загальнодоступна інформація про формати даних, які використовуються в прикладних програмних інтерфейсах  не завжди дають змогу безболісно переходити від однієї інформаційної системи до іншої. Насамперед це пов’язано з тим, що управлінці, як правило, за фахом не є програмістами або користувачами з високим рівнем підготовки. У зв’язку з цим наявність великої кількості програмних засобів, що мають суттєві відмінності в інтерфейсі, відрізняються функціональними можливостями, вимагають конвертації даних тощо. Вони не тільки не покращують управлінський процес, а й ускладнює його.

Проте масштабна комп’ютеризація навчального процесу у закладах загальної середньої освіти – складна проблема, яка потребує тривалої цілеспрямованої роботи й постійної уваги.Сьогодні існують ще певні проблеми:

  •                   недостатнєматеріально-технічне та науково-методичнезабезпеченнянавчальнихзакладів;
  •                   проблемивроботімережіІнтернету;
  •                   недостатньорозроблені методики використаннясучаснихінформаційнихтехнологійнавчання у навчальномупроцесіпід час вивченняусіхнавчальнихпредметів;
  •                   висока вартість  ліцензійних програм для інтерактивних засобів;
  •                   відсутність у вчителівдостатньої мотиваціїщодовикористаннясучасних[1,2].

Традиційна формула освітньогопроцесу "знання – вміння - навички" вже не спрацьовуєповноюмірою.Інформаційнесуспільствовимагаєвідлюдининабуттяздатності та вміньсамостійноздобувати і нестандартно використовуватизнання, опановуватиінформаційнітехнологіїїхпошуку, осмислення, поглиблення та застосування, якістаютьорганічною потребою кожноїлюдини[6,8].

Цьому активно сприяє й сучасна система неперервної освіти, яка здійснюється на основі сучасних педагогічних, інформаційних та телекомунікаційних технологій. Вона почала набуватизначногорозвиткупротягомостанньогодесятиріччя і є найбільшефективною при розв'язаннібагатьох проблем[7,8].

Конкурентоздатні прогресивні  навчальні закладі створюють якісну атмосферу освітнього простору розуміючи, що  використання сучасних інформаційних технологій дає можливість випускати зі школиособистість, яка усебічно розвинена, здатна до критичного мислення, патріота з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини, це інноватор, який здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, учитися впродовж життя[8].

Отже, слід виокремити деякі особливості інформаційної діяльності, необхідні для підвищення якості освітнього простору закладу освіти:

 – у структурі ресурсів інформаційної діяльності значне місце посідають нематеріальні активи, інформація;

 – ключову роль в організації освітнього простору закладу освіти, зокрема й для встановлення порядку використання всіх ресурсів, відіграють вимоги чи потреби споживачів інформації;

– визначення якісних характеристик інформації значною мірою має суб’єктивний характер;

 – для ефективної організації навчально-виховної, інформаційної діяльності закладу освіти та його освітнього простору  особливе значення має кваліфікація кадрів.

Остання особливість може бути забезпечена створенням баз даних, які регулярно доповнюються новою інформацією, що й дає змогу задовольняти вимоги споживачів за наявності обмежених ресурсів.

 Спираючись на погляди науковців із цього питання, зазначимо таке:

- по-перше, інформаційні технології слід розглядати як сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, поєднаних у технологічний ланцюжок, що забезпечує збирання, оброблення, збереження, поширення й відтворення інформації;

-по-друге, упровадження сучасних інформаційних технологій і систем істотно підвищить продуктивність праці педагогів, звільнить їх від рутинних операцій, можливо, навіть призведе до необхідності скорочення чисельності працівників. Проведений теоретичний аналіз особливостей інформатизації управління навчальним закладом дав змогу дійти висновку, що проблема підвищення ефективності освітнього простору  закладу освіти є нагальною та досить складною і найменш дослідженою частиною загальної теорії управління. Саме тому потребують розробки та експериментального впровадження моделізабезпечення якості освітнього процесу шляхом застосування інформаційних технологій.

 

БІБЛІОГРАФІЯ

  1.       Жаболенко М. В. Инновации в области использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе/ М. В. Жаболенко, Н. О. Жданова // Стратегіяінноваційногорозвиткусистемивищоїосвіти в Україні: матеріалиміжнародноїнауково-практичноїконференції/ гол.ред. С. В. Смерічевська. - Донецьк: Кальміус, 2007 р.
  2.       Закон України "Про основні засади розвиткуінформаційногосуспільства в Україні на 2007-2015 роки" // Урядовийкур’єр. 2007. -№6.
  3.       Концепція національної програми інформатизації // Голос України. – 1998. – № 65(7 квітня 1998 р.). – С. 10–12.
  4.       Кочевой Р. А. Информационные технологиив процессе обучения/ Р. А. Кочевой //доп. Учасників V Всеукр. Наук. -метод. Конф. Впровадженняновихінформаційнихтехнологійнавчання. - Запоріжжя:ЗДІА, 2005 р.
  5.       Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. Навчальний посібник.-К.:Видавничий центр «Просвіта», «Книга пам’яті України», 2000-368 с.
  6.       Радул В. В., Соціальназрілістьособистостівчителя: факториформування/ В. В. Радул. -К. Вищашк., 2008. -240с.
  7.       Сороко Н.А. Реалізація підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: 3б.наук.праць/За ред..Ю.Ю.Бикова, Ю.О. Жука.-К.: Атіка,2004.
  8.       Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебн. Пособие для студентов высших учебных заведений/ Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. - М. Академия, 2007.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 листопада 2019
Переглядів
877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку