Писанкарство як вид народного мистецтва

Про матеріал
Розширювати уявлення про мистецтво витинанки. Розвивати творчу уяву, фантазію, відчуття симетрії. Навчити прикрашати витинанками приміщення з нагоди свята Великодня. Виховувати прагнення приносити своєю творчістю радість для інших.
Перегляд файлу

Тема уроку. Писанкарство як вид народного мистецтва. Знаки- символи у писанках. Створення аплікації « писанки – витинанки».

 

 

 

Мета уроку. Навчити прийому складання та вирізування витинанок. Розширювати уявлення про мистецтво витинанки. Розвивати творчу уяву, фантазію, відчуття симетрії. Навчити прикрашати витинанками приміщення з нагоди свята Великодня. Виховувати прагнення приносити своєю творчістю радість для інших.

 

 

 

Обладнання. Кольоровий папір, ножиці, клей, зразки писанок- витинанок, музичний запис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

 

І. Підготовка робочих місць (перед початком уроку).

 

Слайд №1

 

 

 

ІІ. Організаційний момент.

 

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляйтесь не шуміти,

Руки гарно піднімати,

Чітко влад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Щоб не було у нас мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

  1. Вступна бесіда.

(Заходить Весна).

 

Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї

Та заквітчую гаї.

І усякий мене зна...

Відгадали ? Я ... (Весна)

 

 

Вчитель.

Слайд №2

 

Весна – гарна пора року. Люблять її діти й дорослі за весняну пісеньку струмочків, за веселий спів птахів, за ніжні проліски, за килим із шовкової травиці, за ласкаве сонячне проміння, за повітря, напоєне запахом молодого листя.

 

 

             

 

Весна.

Багата я   своїми обрядами, звичаями, святами. Ось саме на таку прекрасну пору року і припадає одне з найбільших свят – свято Великодня, або День Христового Воскресіння. Упродовж багатьох століть цей обряд Великодня шанувався в українців, бо виник з глибокого переконання людства у неминучій перемозі світла над темрявою, добра над злом, життя над смертю.

Це переконання завжди було і буде основою нашого існування.

 

Вчитель.

До свята українці готувались дуже урочисто. Спочатку прибирали  в хаті. Прикрашали світлицю рушниками, паперовими квітами. Стіл застеляли білою скатертиною. Тут вербові гілочки принесені у вербну неділю, що є символом весни. Тут пшеничний колос, як символ добробуту та проросла пшениця – відродження. Одяг на Великдень  повинен бути святковим, новим. А коли все зроблено, наставав час для писанки.

 

Слайд №3

Писанка – це душа народу, яка розквітає щоразу навесні на Великий день дивними веснянковими барвами. Це символ краси і життя. Вони захищають людину від зла, приносять добробут в родину.

 

 

 

Вчитель.

Діти, які повір’я про писанки ви знаєте?

 

Діти.

Існують такі повір’я:

● дівчата щоб бути гарними, умивалися водою, в яку опускали крашанку чи писанку і гроші;

● освячену писанку з давних- давен клали до першої купелі немовляти, щоб зростало сильним і сміливим;

● писанку приорювали в полі, щоб краще родили жито – пшениця і всяка пашниця.

 

Весна.

Про   писанки і крашанки складено чимало легенд. Тож  послухайте одну з них.

 

Легенда про писанки і крашанки

 

Ніс убогий чоловік яйця в кошику на базар продавати, а в цей час люди вели Ісуса розпинати. Хрест був тяжкий і Спаситель падав під його тягарем. Чоловікові стало жаль Спасителя. Він лишив свій кошик на дорозі, а сам пішов допомагати Ісусові нести Хрест і ніс аж до самого місця розп’яття. Коли чоловік повернувся до свого кошика, то побачив, що яйця обернулися на писанки і крашанки.

 

  1. Ігрова мотивація. Театралізована вистава (учасники – учні  старших класів).

 

Вчитель.

 Добро -  це велика сила. Воно може творити чудеса. В житті треба бути нам чуйними, допомагати  тим, хто потрапив у біду. Адже добро вертається до людини сторицею, якщо зроблено від душі.

А у нас, в Шпитьках, перед Великоднем теж сталася незвичайна пригода – ось послухайте!

 

Великодня казочка

       

         Весна.

Курка з Шпитьок із села –

Гляньте! – писанку знесла!

Може, не повірить хтось –

Ось вона у мене, ось!

Тут узори, там узори,

А між них високі гори.

Яйце.

Я кругленьке і біленьке,

І з усіх сторін гладеньке.

У середині у мене

Незвичайне є життя –

Курки Ряби дитинча.

 

Лис.

Є тут чимось поживитись?

Фу, нема на що дивитись!

Це що маленьке, біленьке,

І з усіх сторін гладеньке?

То яйце таке кругленьке

І, мабуть, смачненьке!

 

Яйце.

Ні, не можна, не підходь!

Краще звідси ти виходь!

 

          Лис.

Ой, злякався дуже сильно!

Аж тремчу, весь став, як мило!

Чи, бува, тебе боятись?

Я тобою наїдатись.

Ввечері сьогодні буду!

Адже завтра буде свято,

Треба гостей пригощати.

 (Чує гавкіт оглядається).

Ой – ой – ой! Хто це женеться?

Хто це гавкає і рветься?

Пес Бровко ...

Гаразд,  бувай!...

Друже милий, прощавай!

 

Яйце.

Я кругленьке і біленьке,

І з усіх сторін гладеньке.

У середині у мене

Незвичайне є життя –

Курки Ряби дитинча.

 

 

Мишка.

Сіра мишка – шкряботушка

У сіренькому кожушку.

Добру маю вдачу,

Хату, і город, і дачу.

Семеро дрібненьких діток,

Кожен їсти просить,

Просить про запас.

Як мені прогодувать?

Їжі стільки де дістать?

 

Завтра свято, а у мене

В хаті не валявся кіт.

Ще й у гості зайде кріт!

Що робити -  не відомо ...

Що то вигляда з – за дому?

Ба, то куряче яйце!

Ой,  яке ж воно смачне!

 

Яйце.

Ні, не можна, не підходь!

Краще йди звідси, виходь!

 

Мишка.

Завтра свято – гості в хаті –

Як мені тебе минати?

 

 

Яйце.

Все,  настав мій смертний час!

Мишенятам з’їсти дасть –

Сіра миша мене враз.

Прощавай, моя надія,

Не здійсниться моя мрія!

На майбутнє і сьогодні,

Не бути мені яйцем – великоднім!

 

Весна.

Зачекай,  плакати перестань!

Є у нас завзяті помічники,

І вони допоможуть тобі.

Зроблять писанки чудові,

І для Мишки, і для Лиса!

Всім  - кому  на свято пригодиться!

 

Вчитель.

- Діти, бачите яка історія трапилась! Ну, що допоможемо врятувати великоднє яйце?

 

         ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Вчитель.

Писати, творити писанки справа не з легких. Тому ми з вами, щоб врятувати казкових героїв,  виконаємо аплікацію   « яєчка – витинанки».

Витинанка – це давній і дуже цікавий вид мистецтва. Полягає він  у вирізуванні з паперу ножицями різних ажурних візерунків, силуетів. Їх використовували і використовують для прикрашання.

А Весна буде спостерігати, як ви працюєте на уроці.

 

ІV. Розгляд зразка виробу.

 

  1. Асоціативний кущ.

Діти, що може людина прикрасити за допомогою витинанок?

       

   Слайд №4

 

                          

          Ось деякі з них, погляньте: серветки, закладки для книг (геометричні, рослинні і тваринні орнаменти).

Дійсно, діти, без витинанок важко уявити святково прибране приміщення до Новорічного ранку.

 Виготовляючи витинанку до Великодня (демонструються зразки), ви не лише можете прикрасити кімнату, а й поставити виріб на стіл, оздобити вітальну листівку.

 

Слайд №5

 

 

      

   

 

 

 

V. Технологія  виготовлення виробу.

 

Слайд №6

 

 

Щоб виготовити паперову писанку, вирізують прямокутник і складають його навпіл. Віссю в папері буде лінія згину. Обводять контури писанки і наносять малюнок. Вирізають ножицями по контурах малюнка. Розгортаючи папір, дістанете однаково розміщений орнамент. Після вирізування наклейте писанку – витинанку на підібраний папір контрастного кольору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожний з вас може проявити свою творчість, взявши не лише за основу писанки зразки, а втілити у свою витинанку, ось такі символічні знаки:

 

Слайд №7

 

 

            

      

      

  VІ. Правила техніки безпеки і гігієни праці.

 

1. Перевірка готовності.

Що потрібно для роботи? Відгадай.

Майстер викував уміло

Два однакові ножі.

Дуже зустрічі зраділи,

Обнялись і роз’єднати

Їх уже ніхто не зміг.

Підкажіть, як називати

Почали відтоді їх?     (Ножиці)

 

  1. Гра «Мікрофон» (бесіда з техніки безпеки).

  Увага! А зараз я виконаю роль журналіста. Беру свій чарівний мікрофон, щоб послухати як  ви безпечно вмієте користуватися ножицями.

- Як потрібно працювати з ножицями?

- Як передавати ножиці?

- Чи можна вставати та ходити з ножицями?

 

 

VІІ. Самостійна робота.

(Самостійна робота дітей супроводжується під тихі, спокійні  музичні мелодії).                                                                     

                                        

Вчитель.

Творити писанку – витинанку треба з добрим настроєм. Візьміть чарівні ножиці. Скажете, що таких не буває? Є лише звичайні? Беріть їх у руки, заплющуйте очі й тричі прошепотіть: «З вами, ножиці, дружу, витинанок нароблю».

А тепер розплющуйте очі й до роботи.

 

Робота в  групах.

 

І група «Сонечко» –  діти вирізають сонечко.

 

ІІ група «Квіточка» – діти вирізають квіточки.

 

ІІІ група «Бджілка» - діти вирізають бджілку.

 

ІV група «Павучок» - діти вирізають павучка.

 

 

Фізкультхвилинка.

 

Українська народна пісня «Вийди, вийди, сонечко».

( Під супровід музичного твору, діти  виконують рухи, які показує Весна ).

 

VІІІ. Продовження самостійної роботи.

 

ІХ. Підсумок уроку.

 

  1. Вчитель.
    • Діти, настав час, розкласти по конвертах наші писанки для Лиса і Мишки, щоб у їхніх родинах на Великдень також був гарний, святковий настрій.
    • А наша красуня Весна, погодилась допомогти, віднести їм ваші листи. Тож  не барись,  Весно, прямуй швидше!

 

  1. Гра «Чарівний мішечок»

Діти, Весна на згадку про себе, залишила ось цей чарівний мішечок, в якому є запитання.  Дайте на них відповідь.

 

  • Які навчились виготовляти писанки – витинанки?

-   Що ви знаєте про писанки?

          -   Які існують символічні знаки у писанках?

 

Вчитель.

 (Читає вірш).

 

                        Чарівні писачки

Пише писанку матуся.

А Настуся: «Теж навчуся!

Писачки ж бо так чарівно

Пишуть гарно, швидко, рівно!»

 

Дуже дивні ці узори, наче хлібнії простори.

В день святковий так сіяють,

Край наш рідний прославляють

Каже мати до дитини:

« Ця краса – в душі людини.

Люди вмілі, незвичайні

Пишуть те, що в душах в тайні».

 

          Вчитель.

- Діти, за доброю традицією в святковий день обмінюйтесь своїми писанками, крашанками. Подаруйте людям добро, світло, радість.

 

 

Х. Прибирання робочих місць.     

 

doc
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку