Розробка містить матеріал для формування понять "рід", "родина", "рідня", картки з записом рис характеру людини, таблицю-довідник для засвоєння термінів, додатковий матеріал з теми для помічників-інформаторів, вправи для розвитку уваги, пам'яті, критичного мислення.
Тема: Моя родина Мета: З’ясувати значення понять «рід», «родина», «рідня».
Розкрити поняття про склад сім'ї, ознайомити з роллю
бабусь, дідусів, батьків у вихованні дітей.
Навчити складати родовідне дерево.
Розвивати читацькі та мовленнєві уміння, навчити
слухати і розуміти тексти українською мовою.
Поповнювати словниковий запас учнів.
Виховувати шанобливе ставлення до рідних.
Обладнання: індивідуальні картки з записом рис характеру людини, малюнок родовідного дерева, таблиця – довідник, додатковий матеріал для помічників – інформаторів.
Хід уроку
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Будемо ми працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці.
Щоб урок пройшов немарно
Треба сісти рівно, гарно.
І виконувати все,
Про що мова зараз йде.
Мати напекла млинців.
І хвалили молодці
Ті млинці на молоці.
- Промовимо їх чітко за вчителем:
а) А дідусь Опанас
Нам купив ананас.
Тож приходьте до нас -
Почастуємо вас.
б) Мавпенятко мовить: «Мамо,
масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочка, мілка,
Мало містить молока».
Відгадайте ребус.
7 ' «Я»
(Двом учням на парти покладені картки з записом кінцівки прислів’я. Діти повинні за початком прислів’я знайти його кінцівку.)
Яка сім'я, такі й діти.
Які батьки, такий і я.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке родина, родовідне дерево. Як всі члени сім'ї повинні ставитися один до одного.
Запам’ятаємо найласкавіші слова, якими можна назвати членів своєї сім'ї.
Сім'я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів.
Сім'я – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас. У родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів. Адже вони – коріння сім'ї, прожили довге життя, багато знають і уміють. Кожна сім'я – це частина великого народу.
Прочитайте слова, записані на сторінці підручника.
сім'я
сімейка
сімеєчка
- Коли так кажуть?
- Колись в Україні жили великими сім'ями: і дідусь, і бабуся, і тато, і мама, і сини, й доньки, і онуки, і онучки. Ось про таку сім'ю ми послухаємо народну примовку.
У нашого Омелька – невеличка сімейка. Тільки він, та вона, та старий, та стара, та дві дівки косаті, та два парубки вусаті, та дві Христі в намисті, та дві ляльки в колісці.
Прочитайте слова у I стовпчику на сторінці підручника.
рід
рідня
родина
Рід – це багато-багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів.
РОДИНа
Відгадати його допоможе пояснення.
«Це група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів».
2. Дидактична гра «Весняне дерево»
Наші помічники – інформатори загадають вам загадки, а ви повинні дізнатися,про кого йдеться. При кожній правильній відповіді з’являється запис на гілочці дерева членів родоводу.
а) Вона народжувала дитину, співала їй, вчила добра і любові, оберігала усе життя. Під спів цієї людини виростали поети, композитори, хлібороби, захисники рідної землі, просто добрі люди… (Мати)
– Як можна ласкаво назвати матусю? ( Прочитати на сторінці підручника)
б) Він – господар у сім’ї. На нього покладаються обов’язки піклуватися про
родину, годувати її, захищати. Він виховує чесність, відповідальність,
доброту. Його в сім’ї люблять і поважають. (Батько)
в) Ця людина має великий досвід. Її незабутні казочки виховують в нас
любов до природи, навколишнього світу, вчать мудрості, краси. Вона не
тільки читає нам, але шиє, вишиває, в’яже онукам теплі шкарпетки.
(Бабуся)
г) Він – справжня енциклопедія! Скільки цікавого він може розповісти. Він і
пожартує, і пофантазує, навчить город копати, розкаже про господарство,
про своє життя. Ця людина в нашому житті завжди викликає повагу.
(Дідусь)
3.Гра «Продовж речення».
Моя мама – донька …
Мій тато – син …
Моя бабуся – це мама…
Мій дідусь – це тато …
Прабабуся – це …
Прадідусь – це …
Вчитель: Як ви гадаєте, хто має бути вгорі, на молодих гілочках? Так, це діти.
4.Словникова робота
байдужі турботливі чесні працелюбні дружні охайні |
5.Ознайомлення з текстом «Родовідне дерево»
а) Читання тексту вчителем. Відповідь на попереднє питання.
б) Бесіда за змістом.
- Як хлопчик кликав дідуся?
- А як ти кличеш?
- Чи знав хлопчик, як звати його бабусю? А ти знаєш? Як дід Петро називає людей, які не знають свого роду?
в) Самостійне читання тексту напівголосно.
Вибіркове читання:
г) Бесіда про сімейні традиції та реліквії.
- Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?
- Кого з рідних запрошуєте на ці свята?
- В Україні існував звичай: на щастя дарували рушники. Ними прикрашали портрети, образи, обв’язували снопи на обжинках. А коли дорослі одружувалися, молодий й молода ставали на рушники щастя, щоб їхнє життя було щасливим. У кожний рушник вкладена праця ваших предків. Рушники залишалися у дітей і переходили з покоління в покоління, як сімейна реліквія.
Довідник (на дошці)
Реліквія – це все, що переходить до дітей й онуків на згадку про батьків. Родинною реліквією були також вишиті сорочки, фотографії рідних, намисто, національний одяг тощо.
Петрик вишню обкопав з дідом у садочку. Петрик з татом поливав моркву й огірочки. З мамою весь двір підмів і сміття заніс у рів, а з бабусею індика на ніч у хлівець закликав.
Петрик до роботи звик — він у мами і бабусі, він у тата і дідуся щонайперший помічник.
6.Продовження роботи над темою. Гра «Мікрофон»
7.Самостійне читання оповідання В. Осєєвої «Сім’я у нас одна»
Бесіда за змістом:
8.Слухання фонограми оповідання В. Сухомлинського « Не хочу бути слабшим».
1.Мандрування в країну Ввічливості
- Прочитай слова, якими можна назвати рідних. Які вам сподобались?
- Як вас називають мама з татом?
2. Читання тексту «Теплі слова» І. Нікітченка сильнішими учнями вголос та за ролями.
- Як мама називала свого синочка?
- Чи таких слів чекала мама від сина?
3. Рольова гра «Теплі слова»
Обрані учні – «мама» та «син» стають на відстані навпроти один одного. Син, наближаючись до матері, промовляє з кожним кроком «тепле слово». При зустрічі «матуся» повинна висловитися, як сильно вона любить свого сина.
1.Група близьких родичів. (Родина).
2.Як інакше називають батька?(Тато).
3.Ким приходиться вам мамин брат?(Дядько).
4.Ким доводиться хлопчик відносно своїх батьків? (Син).
Як називають дітей, які народилися в один день? (Близнюки).
-
Великий педагог В. Сухомлинський писав « Бути хорошою людиною, принести щастя матері й батькові, не допустити, щоб старість їх стала горем, - нехай все це стане бажанням всього твого життя».
- Що треба робити кожному з нас, щоб стати гідним продовжувачем свого роду і народу?
Урок 10
Тема: «Моя родина»
(урок читання)
Підготувала:
вчитель початкових класів
ЗОШ№5
Гуща Л.П.