Післябукварик. Урок з теми: "Моя родина".

Про матеріал

Розробка містить матеріал для формування понять "рід", "родина", "рідня", картки з записом рис характеру людини, таблицю-довідник для засвоєння термінів, додатковий матеріал з теми для помічників-інформаторів, вправи для розвитку уваги, пам'яті, критичного мислення.

Перегляд файлу

Тема: Моя родина                                                                  Мета: З’ясувати значення понять «рід», «родина», «рідня».

               Розкрити поняття про склад сім'ї, ознайомити з роллю

               бабусь, дідусів, батьків у вихованні дітей.

               Навчити складати родовідне дерево.

      Розвивати читацькі та мовленнєві уміння, навчити 

      слухати і розуміти тексти українською  мовою.

      Поповнювати словниковий запас учнів.

      Виховувати шанобливе ставлення до рідних.

 

Обладнання: індивідуальні картки з записом рис характеру людини, малюнок родовідного дерева, таблиця – довідник, додатковий матеріал для помічників – інформаторів.

Хід уроку

  1. Організаційний  момент

                  Пролунав  дзвінок,

                  Починається  урок.

                  Будемо ми працювати старанно,

                  Щоб почути у кінці,

                  Що у нашім першім класі

                  Діти – просто молодці.

                  Щоб урок пройшов немарно

                  Треба сісти рівно, гарно.

                   І виконувати все,

         Про що мова зараз йде.

 

  1. Мовна розминка
  • Для того, щоб навчитися краще промовляти слова українською мовою, проведемо мовну розминку.
  • Зверніть увагу на звук, який найчастіше зустрічається у чистомовці.
  1. Для синків – молодців

Мати напекла млинців.

І хвалили молодці

Ті млинці на молоці.

  • Знайдіть слова, в яких зустрічається цей звук оплесками в долоні. Гра « Упіймай звук».
  1. Пригадаємо, як в українській мові вимовляються звуки [о]? [а]?[ч] ?

- Промовимо їх чітко за вчителем:

а) А дідусь Опанас

    Нам купив ананас.

    Тож приходьте до нас -

    Почастуємо вас.

б) Мавпенятко мовить: «Мамо,

     масла, моркви, маку мало.

     Миска, мамочка, мілка,

     Мало містить молока».

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Відгадайте ребус.

7 ' «Я»

  • Про кого з членів сім'ї  ми промовляли чистомовки? Як інакше можна назвати сім'ю?   (Родина)

(Двом учням на парти покладені картки з записом кінцівки прислів’я. Діти повинні за початком прислів’я знайти його кінцівку.)

Яка сім'я,  такі й діти.

Які батьки,                                 такий і я.

  • Чому так кажуть, дізнаємося пізніше.
  1. Оголошення теми і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке родина, родовідне дерево. Як всі члени сім'ї повинні ставитися один до одного.

Запам’ятаємо найласкавіші слова, якими можна назвати членів своєї сім'ї.

  1. Вивчення нового  матеріалу
  1. Бесіда про сім'ю, рід, родину, родовід.
  • Що таке сім'я? Щодня ти приходиш зі школи додому, де тебе з нетерпінням чекають найдорожчі люди. Хто це? Так, тато, мама, братик, сестричка, бабуся, дідусь. Це - сім'я.

Сім'я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів.

Сім'я – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас. У родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів. Адже вони – коріння сім'ї, прожили довге життя, багато знають і уміють. Кожна сім'я – це частина великого народу.

  • Назвіть своє прізвище, ім’я, по-батькові.
  • Яка у вас сім'я?
  • Як звати маму, тата, сестричку, братика, бабусю, дідуся?
  • Чи  зможете ви зараз пояснити зміст прислів’їв, які ми складали на початку уроку?

Прочитайте слова, записані на сторінці підручника.

 сім'я

 сімейка

 сімеєчка

-  Коли так кажуть?

- Колись в Україні жили великими сім'ями: і дідусь, і бабуся, і тато, і мама, і сини, й доньки, і онуки, і онучки. Ось про таку сім'ю ми послухаємо народну примовку.

 

У нашого Омелька –                                                                                                              невеличка сімейка.                                                                                                                 Тільки він, та вона,                                                                                                                   та старий, та стара,                                                                                                                        та дві дівки косаті,                                                                                                                           та два парубки вусаті,                                                                                                                                         та дві Христі в намисті,                                                                                                             та дві ляльки в колісці.

  • То велика чи маленька сімейка у дядька Омелька?

Прочитайте слова у I стовпчику на сторінці підручника.

                               рід                                                                                                                                                                                                     

 рідня                                                                                                                                        

 родина

  • Чи знаєте ви, що означає слово «рід»?

Рід – це багато-багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів.

  • Яке слово записано на дошці?

РОДИНа

Відгадати його допоможе пояснення.

«Це група людей, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів».

  • Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то дізнаєтесь про свій родовід. А допоможе це зробити родовідне дерево.

2. Дидактична гра «Весняне дерево»

Наші помічники – інформатори загадають вам загадки, а ви повинні дізнатися,про кого йдеться. При кожній правильній відповіді з’являється запис на гілочці дерева членів родоводу.

rg_122_11000174.jpg

 

а)   Вона народжувала дитину, співала їй, вчила добра і любові, оберігала усе життя. Під спів цієї людини виростали поети, композитори, хлібороби, захисники рідної землі, просто добрі люди… (Мати)

– Як можна ласкаво назвати матусю? ( Прочитати на сторінці підручника)  

 б)  Він – господар у сім’ї. На нього покладаються обов’язки піклуватися про                                   

       родину, годувати її, захищати. Він виховує чесність, відповідальність,                 

       доброту. Його в сім’ї  люблять і поважають. (Батько)

  • Як можна ласкаво назвати татка? (Прочитати на сторінці після- букварика)

    в) Ця людина має великий досвід. Її незабутні казочки виховують в нас          

        любов до природи, навколишнього світу, вчать мудрості, краси. Вона не

        тільки читає нам, але шиє, вишиває, в’яже онукам теплі шкарпетки.                

        (Бабуся)

    г) Він – справжня енциклопедія! Скільки цікавого він може розповісти. Він і

        пожартує, і пофантазує, навчить город копати, розкаже про господарство,      

        про своє життя. Ця людина в нашому житті завжди викликає  повагу.

        (Дідусь)

3.Гра «Продовж речення».

Моя мама – донька …

Мій тато – син …

Моя бабуся – це мама…

Мій дідусь – це тато …

Прабабуся – це …

Прадідусь – це …

Вчитель:  Як ви гадаєте, хто має бути вгорі, на молодих гілочках? Так, це діти.

  • А якими вони повинні бути?

4.Словникова робота

  • Виберіть на індивідуальних картках необхідні слова, а зайві закресліть.

байдужі

турботливі

чесні

працелюбні

дружні

охайні

 

  • Поясніть їх значення.
  • Подивіться на дошку. Ми склали родовідне дерево. А для чого це ми зробили? Дайте відповідь, прослухавши текст Д. Чередниченко «Родовідне дерево»

5.Ознайомлення з текстом «Родовідне дерево»

а) Читання тексту вчителем. Відповідь на попереднє питання.

б) Бесіда за змістом.

         - Як хлопчик кликав дідуся?

         - А як ти кличеш?

         - Чи знав хлопчик, як звати його бабусю? А ти знаєш? Як дід Петро                     називає людей, які не знають свого роду?

в) Самостійне читання тексту напівголосно.

     Вибіркове читання:

  • Яке прислів’я зустрічалося в тексті? Як ви розумієте вислів «Хто не має коріння, той як степова трава перекотиполе. Куди вітер подме, туди й покотиться».
  • А  чи знаєте ви імена своїх прадідусів та прабабусь. Що вам батьки розповідали при них?

г) Бесіда про сімейні традиції та реліквії.

      - Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?

      - Кого з рідних запрошуєте на ці свята?

    - В Україні існував звичай: на щастя дарували рушники. Ними прикрашали      портрети, образи, обв’язували  снопи на обжинках. А коли дорослі одружувалися, молодий й молода ставали на рушники щастя, щоб їхнє життя було щасливим. У кожний рушник вкладена праця ваших предків. Рушники залишалися у дітей і переходили з покоління в покоління, як сімейна реліквія.

Довідник (на дошці)

Реліквія – це все, що переходить до дітей й онуків на згадку про батьків. Родинною реліквією були також вишиті сорочки, фотографії рідних, намисто, національний одяг тощо.

  • Про які  реліквії йдеться у тексті, який ми щойно прочитали?Виберіть їх на столі. Так, це – фотографії.
  1. Фізкультхвилинка «Петрик – помічник»

Петрик вишню обкопав                                                                                                                           з дідом у садочку.                                                                                                                         Петрик з татом поливав                                                                                                                моркву й огірочки.                                                                                                                               З мамою весь двір підмів                                                                                                                          і сміття заніс у рів,                                                                                                                                         а з бабусею індика                                                                                                                                                 на ніч у хлівець закликав.

Петрик до роботи звик —                                                                                                                                 він у мами і бабусі,                                                                                                                               він у тата і дідуся                                                                                                                  щонайперший помічник.

6.Продовження роботи над темою. Гра «Мікрофон»

  • Доведи свою думку, чи легко в сім’ї  одній людині виконувати всю роботу?
  • Як ви турбуєтесь про здоров’я рідних?
  • Яку роботу допомагаєте виконувати батькам?

7.Самостійне читання оповідання В. Осєєвої  «Сім’я у нас одна»

Бесіда за змістом:

  • Яка головна думка тексту?
  • Як ви розумієте вислів «Адже сім’я у нас одна. Всі один за одного відповідаємо».

8.Слухання фонограми оповідання В. Сухомлинського « Не хочу бути слабшим».

  • Чим ці два тексти схожі?
  1. Закріплення знань

1.Мандрування в країну Ввічливості

- Прочитай слова, якими можна назвати рідних. Які вам сподобались?

- Як вас називають мама з татом?

2. Читання тексту «Теплі слова» І. Нікітченка сильнішими учнями вголос та за ролями.

   - Як мама називала свого синочка?

   - Чи таких слів чекала мама від сина?

 

 

3. Рольова гра «Теплі слова»

Обрані учні – «мама» та «син» стають на відстані навпроти один одного. Син, наближаючись до матері, промовляє з кожним кроком «тепле слово». При зустрічі «матуся» повинна висловитися, як сильно вона любить свого сина.

  1. Робота над прислів’ями в групах. Пояснення значень.
  1. Група « На сонці тепло, а біля матері добре»
  2. Група « Батька покинеш, - то сам загинеш»
  3. Група « Бабине слівце – плідне зеренце»
  1. Підсумок уроку
  1. Прослуховування аудізапису «Ой, ріде наш красний» у виконанні Н.Матвієнко.
  • Яку тему ми сьогодні вивчали на уроці?
  1. Розгадування кросворду.

image2  

 

 

                                                1.Група близьких родичів. (Родина).        

    2.Як інакше називають батька?(Тато).

    3.Ким  приходиться вам мамин брат?(Дядько).

4.Ким доводиться хлопчик відносно своїх батьків? (Син).

  Як називають дітей, які народилися в один день? (Близнюки).

-

 

Великий педагог В. Сухомлинський писав « Бути хорошою людиною, принести щастя матері й батькові, не допустити, щоб старість їх стала горем, - нехай все це стане бажанням всього твого життя».

- Що треба робити кожному з нас, щоб стати гідним продовжувачем свого роду і народу?

 

 

 

 

Урок 10

Тема: «Моя родина»

(урок читання)

photos0-800x600.jpeg                         Підготувала:

                                                            вчитель початкових класів

                                                                  ЗОШ№5

                              Гуща Л.П.

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
3319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку