Ознайомити учнів із множенням трицифрових чисел на двоцифрові. Закріплювати вміння учнів розв'язувати задачі на знаходження числа за двома різницями. Удосконалювати уміння учнів розв'язувати задачі на знаходження дробу від числа і числа за його дробом. Розвивати логічне мислення, уважність, ознайомити з життям давніх єгиптян.
Математика
4 клас
Розділ. Письмове множення трицифрових чисел на двоцифрові
Автор: Часовенко Надія Михайлівна
вчитель вищої кваліфікаційної категорії, «Старший вчитель»
Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Тема. Множення трицифрових чисел на двоцифрові. Задачі на знаходження числа за двома різницями. Задачі на знаходження дробу від числа і числа за його дробом.(Слайд 1.)
Мета. Ознайомити учнів із множенням трицифрових чисел на двоцифрові. Закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження числа за двома різницями. Удосконалювати уміння учнів розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа і числа за його дробом. Розвивати логічне мислення, уважність, ознайомити з життям давніх єгиптян.(Слайд 2)
Обладнання: фізична карта світу, карта Єгипту, малюнки пірамід, фараонів, колісниць, схема до задачі , роздаткові картки, книга «Сім чудес світу». Мультимедійний програмний засіб «Математика 4 клас», презентація PowerPoint
Хід уроку
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
То ж девіз тепер згадаймо
І урок вже починаймо.
Девіз(Слайд №3).
Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка
Не втратилась марно.
(Все на світі боїться часу,
Але час боїться пірамід)
(Египетські)
(Відповіді дітей)
(Учень зачитує лист)
Маршрутний лист
Діти біля річки Нілу росте багато очерету, а ми вже знаємо, що це папірус. Його єгиптяни і використовували для письма. Єгипетське письмо називали ієрогліфами (Слайд №8-9).
(Показую малюнки).
Писати на папірусі вміла не кожна людина, а тільки та, яка займала високі посади. Ще їх називали писарями. Повчимося і ми писати красиво.
Єгиптяни дуже любили математику, особливо рахувати. І нам , щоб потрапити туди, потрібно докласти зусиль – обчислити вирази. (Слайд №10)
Вирази на екрані, ви запишіть тільки відповіді.
(Діти виконують обчислення).
Додаткові запитання.
(Оцінюю дітей).
А зараз ми обчислимо магічні приклади, бо за кожною відповіддю заховалося слово.
Приклади на екрані (Слайд №11).
21*36 47*48
24*16 69*42
32*45 57*38
(Діти обчислюють приклади).
Зараз ми розшифруємо слова, які там заховалися.
(Діти зачитують відповіді по черзі, а я виставляю слова)
Письмове множення трицифрових чисел на двоцифрові.
Ширина 126м., а довжина – 98м.
а допоможуть нам у цьому наші постійні помічники – дівчинка та Професор.(використовується ЕПЗ «Математикиа 4 клас»)
(Учень знаходить площу піраміди біля дошки з коментуванням).
Робота з підручником.
Додаткові запитання.
(Танець під музику).
Фараони часто вели війни, тому вони з інших країн привозили багато трофеїв.
Трофеї – це речі, які були захоплені у ворогів.
Саме про такі трофеї ми і розв’яжемо задачу.
Погляньте на екран (Слайд №17). Прочитайте два рази задачу.
Розбір задачі за таблицею.
Задача.
З одного військового походу фараон привіз золоті колісниці з 3 країн, а з другого походу такі ж колісниці з 8 країн. З другого походу він привіз на 205 колісниць більше. Скільки золотих колісниць фараон привіз з 2 походу?
(Різниця колісниць).
Розв’язування.
Діти, до наших днів дійшли спогади про велику царицю. Звати її «Нефертіті». Це ім’я означало «прекрасна прийшла».(Слайд 18)
Вона дуже любила прикраси. Їх їй привозили з різних країн всього світу. Саме про це послухайте задачу.
Її прикраси із срібла мали вагу 19кг 187г, а із золота – у 7 разів менше. Давайте дізнаємось, скільки прикрас із золота вона мала?
Яка маса цих прикрас?
(Учень записує на дошці вираз)
19кг 187г : 7=2кг 741г
Послухайте ще одну задачу.
Маса прикрас з перлами мала 2ц 47кг, а з діамантами – в 4 рази більше. Яка маса прикрас з діамантами?
(Учень записує на дошці 2 вираз, потім ці вирази всі учні обчислюють за варіантами)
Діти, могутні фараони не тільки будували піраміди, але й складали туди великі багатства. Тому фараони виставляли охорону. Це була велетенська кам’яна статуя Сфінкс. (Слайд 19)
Сфінкс – це напівлюдина і напівлев. Існує легенда, що він любив загадувати загадки. Дала завдання і нам ця істота на червоних і зелених пірамідах. На червоних пірамідах складніші завдання, а на зелених значно легші.(Слайд №20)
Завдання для червоних пірамід.
Х : 25 = 314 Х : 48 = 345 Х : 37 = 428
Завдання для зелених пірамід.
Знайти: 2/7 від числа 1456;
2/5 від числа 4500;
3/4 від числа 2800.
(Діти вибирають два завдання і обчислюють самостійно).
Діти, давайте ще раз зачитаємо девіз нашого уроку (Слайд №3).
Чи виконали ми настанови нашого девізу?
А щоб побачити, як ми працювали давайте ще раз подивимось на маршрутний лист (Слайд №7).
№823,№824.