Письмовий твір-опис природи за картиною Федора Манайла «Золота осінь» у художньому стилі.

Про матеріал
МЕТА УРОКУ: навчити учнів писати твори-описи природи за картиною; на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основ¬ну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; культуру писемного мовлення;сприяти збагаченню словникового запасу школярів; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису природи за картиною; сприймати письмовий текст, розуміти його, редагувати, писати власні твори-описи природи за картиною у художньому стилі; познайомити учнів з творами відомої української художниці; вчити розуміти образотворче мистецтво; виховувати почуття прекрасного, естетичні смаки, повагу до талановитих українських діячів культури й мистецтва, зацікавити пейзажним живописом.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ:  Письмовий твір-опис природи за картиною Федора Манайла «Золота осінь» у художньому стилі.

МЕТА УРОКУ: навчити учнів писати твори-описи природи за картиною; на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основ­ну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; культуру писемного мовлення;сприяти збагаченню словникового запасу школярів;

розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису природи за картиною; сприймати письмовий текст, розуміти його, редагувати, писати власні твори-описи природи за картиною у художньому стилі; познайомити учнів з творами відомої української художниці; вчити розуміти образотворче мистецтво;

виховувати почуття прекрасного, естетичні смаки, повагу до талановитих українських діячів культури й мистецтва, зацікавити пейзажним живописом.

ТИП УРОКУ: урок мовленнєвого розвитку

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: розповідь учителя; бесіда з учнями за змістом картини; колективна робота над твором (усно); самостійна робота учнів.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: живопис, українська література, зарубіжна література, теорія літератури, теорія живопису.

ВНУТРІШНЬОПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: орфографія, пунктуація, стилістика, лексикологія.


 

Хід УРОКУ

І. Організаційний момент. Рефлексія.

У цей чудовий день я рада вас усіх бачити. Сьогодні у нас не просто урок, а уявна екскурсія до галереї мистецтв.

Галерея мистецтв – художній музей, де зібрано картини та інші види образотворчого мистецтва.

Перед вами – репродукції картин відомої українських художників, наших земляків.

Репродукція – фотографічне або поліграфічне відтворення зображень друкованого тексту, творів живопису, карт, фотознімків, креслення і т. ін., відтворені поліграфічним способом.

Ми не просто будемо милуватися їх чарівністю і майстерністю, а й спробуємо самі створювати мистецькі шедеври

Адже тема нашого уроку – « Письмовий твір-опис природи за картиною».

 Твір-опис – це висловлювання, у якому розкриваються головні (суттєві) ознаки описуваного (предмета, тварини, природи, приміщення, зовнішності людини тощо 

Отже, ці картини нам знадобляться ще й для роботи. Ми вчитимемося уважно розглядати картину, як кажуть професіонали, «читатимемо» її, а потім ще й опишемо природу за картиною. Опишемо так, як побачив її автор і відтворив на своєму полотні. Крім цього, ми ще й познайомимося з деякими поняттями живопису.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Усвідомлення теми учнями.

Отож, запишіть у зошити дату і тему уроку.

III. Актуалізація опорних знань школярів.

Бесіда.

-Які ви знаєте типи мовлення?

-Що таке опис?

-Коли ми користуємось описом?

-Якими бувають описи (стосовно стилів)?

-Описи бувають наукові та художні.

-Чим відрізняється художній опис від наукового?

-Назвати сферу використання художніх описів.

-Пригадати, що найчастіше описується у творах художньої літератури.

-Поміркувати, які особливості має опис природи за картиною.

-Пригадайте описи природи з художніх творів, які ви вивчали на уроках української чи світової літератури/

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Підготовка до твору-опису природи за картиною (демонстрація картини, розповідь про художницю, про рік написання картини тощо).

 

Виступи учнів (заздалегідь підготовлених).

Учень 1

Федір Михайлович (1910-19780)- народний художник України. Народився і проживав на Закарпатті. Картини митця – це візитна картка рідних Карпат з їхніми піднесеними вершинами, зі своєрідним  укладом життя і побуту, звичаїв, фольклору.

Учень2.

Манайла часто називають літописцем Закарпаття. І річ не тільки в темах і сюжетах його полотен, а в самій природі творчості художника. Його твори – це багатобарвна і багатоголоса панорама карпатської Верховини, яскрава розповідь про селян, їхні будні і свята, звичаї і вірування, їхню душу і національний характер.

Учень3

Народився Федір Манайло 19 жовтня 1910 року в сім'ї сільського вчителя в с.Іванівці Мукачівського району. З дитячих років увібрав у себе дух легенд, приповідок, пісень, що визначили його творчу індивідуальність. Велику роль зіграли і тривалі подорожі молодого художника по Верховині, в яких робив численні замальовки зустрічних гуцулів, бойків, лемків, збирав предмети селянського вжитку, релігійного культу, взірці орнаменту вишивок, записував казки, балади, народні пісні, почуті тихими вечорами коло вівчарської ватри. І, природно, цей об'ємний матеріал у майбутньому послужив у створенні тих знаменитих "манайлівських" образів.

Учень4

Різноманітні  пейзажі Ф. Манайла. Більшість їх будується на широкому живописному узагальненні, гармонії і контрастах великих кольорових площин і плям, що приховують другорядні деталі. Пейзажі Манайла здебільшого великих розмірів, і все їхнє образне, композиційне й колористичне рішення тяжіє до справжньої монументальності. До того ж кожен з цих пейзажів мистецькими засобами і чисто манайлівським світосприйняттям перетворює, здавалось би, буденні явища: від нових ліній електромереж приводить нас митець до радісного гімну буяння весни. Його картини "Пошта на полонину", "Нафтопровід через Карпати", "Весна в Карпатах", "Все квітне", "Зимівку готують" та інші одна за другою з'являються на обласних, республіканських, міжнародних виставках.

 

ІІІ. Розгляд картини «Золота осінь». «Читання» картини, аналіз її. Бесіда за картиною. Словникова робота.

Учитель

Подивіться на репродукції картин Федора Манайла. Скажіть, яку пору року любив малювати художник? Правильно, це здебільшого осінні пейзажі. А що ж таке пейзаж?

Пейзаж – це вид зображення якоїсь певної місцевості, жанр живопису, в якому предметом зображення є природа.

Для того, щоб правильно бачити або «читати» картину, ми повинні знати деякі особливості живопису, оперувати спеціальними термінами, які стосуються цього виду мистецтва.

Отже, словникова робота. (Робота з пам’яткою, розданою учням)

Тематичний словник «Живопис»

Художник – пейзажист.

Картина – полотно.

Тема, сюжет, композиція картини – перший план, другий план, деталь.

Палітра художника – колорит, фон, кольорова гама, освітлення.

Зображувати – малювати, відтворювати, показувати, розкривати.

Враження, почуття, настрій, переживання.

Колорит – майстерність поєднання кольорів на картині.

Холодні кольори: чорний, коричневий, темно-синій тощо.

Теплі кольори: жовтий, жовтогарячий, блакитний, світло-зелений, рожевий тощо.

Перед нами репродукція картини Ф. Манайла«Золота осінь» .  За жанром це – пейзаж. Пейзаж має план (показую на репродукції): правий (те, що зображено справа),лівий (те, що зображено зліва), передній (те, що зображено ближче до глядача, майже в центрі картини), задній (те, що зображено далі від глядача).

Осмислення художнього полотна.

  1. До якого жанру належить картина Ф. Манайла«Золота осінь»
  2. Доведіть, що ця картина – дійсно пейзаж.
  3. Яка пора року зображена на полотні?
  4. Який час доби?
  5. З чого це видно?
  6. Що зображено на передньому плані картини? А на задньому?
  7. Що зображено на правому плані? А на лівому?
  8. Які кольори переважають на картині?
  9. Який настрій навіває картина?
  10. До яких роздумів спонукає полотно?
  11. Чим картина приваблює глядача?

Пригадайте з художніх творів, які ви вивчали на уроках української чи світової літератури, описи природи.

(Виступи учнів заздалегідь підготовлені вдома.)

Учитель

(Робота з пам’яткою.)

Пам’ятка!

Як працювати над твором-описом природи за картиною

  1. Уважно розглянь картину.
  2. Визнач, що ти будеш описувати (дерева, небо, степ, ліс тощо).
  3. Випиши кожен елемент опису, підбери до них яскраві художні засоби.
  4. Опиши пору року, погоду, час дня чи вечора.
  5. Передай, у якому настрої була створена картина ( на твій погляд).
  6. Визнач, у яких тонах і кольорах художник передає опис природи.
  7. Передай свої емоції від побаченого на картині.
  8. Використовуйте по можливості такі слова і словосполучення, як милуватися, виглядати, простягатися, розстилатися; небо – яскраве, голубе, похмуре; повітря – прохолодне; земля – щільна, важка тощо.

ІУ. Усне малювання («оживлення») картини

Добір робочих матеріалів.

Назвати об’єкти, зображені на картині (дерева,кущі,трави,гори).

Дібрати синоніми до слова небо (небеса, небозвіт ,небокрай).

Назвати кольори картини (жовтий, багряний, коричневий, темно-зелений,темно-коричневий).

 

Робота в групах

Добір характерних ознак обєктів

Варіант 1. – Берези-високі,стрункі.

Варіант 2. Галявина - невеличка,устелена різнотрав’ям.

Варіант 3. Небо - низьке,темно-синє. .

Варіант4.Хмари - сірі, холодні, низькі.

Варіант5. Річка - вузька, немов гадюка,

Творча робота

Продовжити речення,використовуючи опорні слова та словосполучення, образні вислови.

Перед нами березовий гай....

Автор картини знайомить нас із....

Художник  вдало дібрав...... .

У. Колективне складання плану для твору-опису природи за картиною«Ф. Манайла «Золота осінь».

Орієнтовний план

І. Репродукція картини Федора Манайла «Золота осінь».

ІІ.Опис природи на полотні:

1. Пора року.

2. Барви осені.

3.Час доби. .

4.Зображене на передньому( задньому)  плані.

5. Вбрання дерев

6. Стан спокою.

7. Мої емоції від зображуваного.

ІІІ.Чим ця картина приваблює мене?

 

УІ. Складання твору-опису природи за картиною за планом з використанням дібраного робочого матеріалу.

Самостійна робота учнів.

Редагування твору-опису природи за картиною. Прослуховування творів-описів і критичний аналіз їх з метою поліпшення.


 

УІІ Підсумки уроку.

Вправа «Незакінчене речення».

-Сьогодні на уроці.....

-Мені сподобалося....

-Необхідно попрацювати...

-Мене зацікавило

-Хотів би більше дізнетися про ......

ІХ. Домашнє завдання

Дібрати і систематизувати матеріал для твору-опису природи за власними спостереженнями.

                                                     Зразок твору

 

 Переді мною репродукція картини Федора Манайла «Золота осінь».

На полотні зображено дійсно осінь,бо  переважають в  основному гарячі кольори.: жовтий, червоний,багряний, коричневий. На мою думку , художник  передав обідній час. Пасмурно довкола, небо вкрите хмарами. Йде дощ. Вітру немає, бо стовбури дерев , гілля не нахилені. Річка спокійна, жодної хвилі на воді не видно. Повітря прохолодне,вологе.

На передньому плані я бачу сонні береги гірської річки,яка звивається по долині,немов та гадюка. А від них зображено білокорі берізки. На задньому плані  намальовані гори, біля їх підніжжя - хвойні дерева та сільські хатки.

 На правому  боці я бачу  невеличку галявину, устелену  золотим різнотрав’ям, а на лівому боці – березовий гай. 

 Ця репродукція  картини навіює  на мене веселий настрій, хоч все ж таки осінь,  та спонукає  до роздумів про прийдешні свята восени.

docx
Додав(-ла)
Сербін Лариса
Додано
27 лютого
Переглядів
4133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку