Тема уроку. Письмовий твір – опис зовнішності людини.
Мета. Повторити особливості побудови опису зовнішності людини, на основі текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати опис зовнішності людини, розвивати зв’язне мовлення учнів, пам'ять, увагу та творче мислення, виховувати повагу та увагу до людини.
Тип уроку. Урок зв’язного мовлення.
Перебіг уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда:
- Назвіть типи мовлення української мови.
- Що ми називаємо описом?
- Чим різняться науковий і художній описи?
2. Завдання. Доведіть, що кожен з уривків є описом зовнішності людини. Для чого складається словесний портрет? Визначте стиль уривків.
а) Романові вже минуло сім років, хоч і дрібний він на зріст. На голові у нього кучерявиться коротке русяве волосся. Руки — малі, цупкі. Очі — сірі, жваві.
б) Нова школярка скоро потонула в шкільній юрбі. Галя мала густу темну косу, чорні, як дві тернини, очі з довгими стрілчастими віями; мала смаглявий ніжний колір лиця, особливу гортанну мову, і її прозвали в класі Циганкою.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ Підготовка до роботи над твором
Учні опрацьовують статтю підручника «Опис зовнішності людини».
- Як будується опис зовнішності людини?
- З яких компонентів він складається?
- Що таке «портретна» лексика?
- Чи є різниця між портретом і опис зовнішності (але не опис портрета)? Яка?
- Коли і з якою метою вдаються до опису зовнішності людини?
- Коли виникає потреба в діловому, а коли — в художньому описі зовнішності?
Під час опису зовнішності людини необхідно звергнути увагу на вік, характерні риси і вираз обличчя (колір очей, волосся, форма носа, брів, губи, шия), зріст, поставу, ходу, основні елементи одягу. Слід орієнтуватися на опис особливого, яскравого, суто індивідуального в зовнішності людини (заняття і професія, особливості характеру особистості, ставлення до інших людей, загальна культура, манери, хода, вираз обличчя (очей). Ця так звана непряма характеристика зовнішності дає змогу створити цілісне уявлення про описувану людину як особистість.
4. Вправи на закріплення.
1) Прочитайте текст. До якого типу і стилю мовлення він належить? За допомогою яких мовних засобів автор змальовує зовнішність Богдана Хмельницького? Чи допомагає опис зовнішності гетьмана збагнути внутрішній світ і велич цієї історичної постаті? Обґрунтуйте. Доберіть заголовок до тексту.
Коли дівчинка поставила на стіл трійник і присмерки відступили в кутки світлиці, Кривоніс пильніше оглянув Хмельницького. Несподіване лихо не зігнуло ще цієї кремезної постаті, хіба що широкі плечі трохи опустилися. Довгасте смугляве обличчя було чисто поголене, а чорне, на лоб начесане й високо підрізане волосся на круглій голові ще лисніло, мов вороняче крило. Такі ж були й тонкі вуса під рівним носом. Вони лежали двома скибами довкола упертого рота з чітко окресленими губами. У великих сірих очах на дні світилась думка, яка розумом осявала все лице. Хмельницький був у білій сорочці з низьким комірцем, зав’язаним зеленим шнурком, в широких шароварах і в запорошених юхтових чоботях, на халявах яких позначились сліди від стремен. Кривоніс подумав про себе: «Оце і є той один, по якому журиться Україна» (Петро Панч).
2) Прочитайте текст, визначте тип мовлення. Які мовні засоби використовує автор для змалювання зовнішності дівчини? Чи видно з опису ставлення автора до героїні? Обґрунтуйте. Чим цей опис відрізняється від опису зовнішності гетьмана?
Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький, з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані… Коси у неї як смоль чорнії та довгі-довгі, аж за коліно…; шия білесенька-білесенька, от як би з крейди чепурненько вистругана… (Г. Квітка-Основ’яненко.)
3) Прослухайте дві творчі роботи учнів на тему «Моя найкраща подруга». Який з описів вам більше сподобався і чому? Який із них потребує доопрацювання? Відредагуйте його.
1. Оксана — моя найближча подруга. Це дуже приваблива дівчина. Вона середнього зросту, струнка й тендітна. На ніжному рум’яному личку виразні сині очі, обрамлені густими віями, тонкі чорні брови. Погляд завжди уважний і доброзичливий. Саме за чуйність і доброзичливість Оксану люблять і шанують однокласники. Оксана дуже охайна. Її хвилясте русяве волосся завжди чисто вимите, блискуче й ретельно зачесане. В Оксани ніжні руки і тонкі довгі пальці. Моя подруга любить читати і тому багато знає. Своїми знаннями вона щедро ділиться з друзями. Оксана цікавиться сучасною музикою, кіномистецтвом, модою і мріє стати модельєром.
2. Оленка — моя сусідка і найкраща подруга. У нас багато спільного: ми обидві любимо ходити на дискотеку, дивитися відеофільми, мріяти про майбутнє. Олена — гарна дівчина. У неї пряме волосся, прямий ніс, коричневі очі. Зріст — один метр шістдесят сантиметрів. Смугле обличчя кругле, як місяць. Олена любить носити джинси. У неї тонкі чорні брови. Вона любить розглядати модні журнали і в неї русе волосся.
5. Колективне складання плану твору – опису зовнішності людини.
Орієнтовний план:
1) Хто ця людина?
2) що найперше впадає у вічі в її зовнішності?
3) Її зріст, постава.
4) Волосся, зачіска.
5) Риси обличчя. Вираз обличчя. Міміка. Жести.
6) Одяг
7) Загальне враження: що подобається, що не подобається.
6. Словникова робота
ІV Робота над твором – описом зовнішності людини
V Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання.
1. Мотивація оцінок.
2. Домашнє завдання: дописати твір, виконати вправу № 250 (усно)