Письмовий твір – роздум «Блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро».

Про матеріал
Письмовий твір – роздум «Блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро». Мета: розвивати писемне зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, уміння висловлювати власну думку на основі аналізу прочитаного; удосконалювати навички написання творів – роздумів; виховувати бажання до самовдосконалення, аналізу власних вчинків. Обладнання: музичний запис сонати Ф.Листа «Після прочитання Данте», репродукції картин : І.Босха «Стіл зі сценою семи смертельних гріхів і карами», Ф.Гойі «Сон Розуму породжує чудовиськ». Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музичне мистецтво.
Перегляд файлу

Урок розвитку зв'язного мовлення. 8 клас

Письмовий твір – роздум «Блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро».

Мета: розвивати писемне зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, уміння висловлювати власну думку на основі аналізу прочитаного; удосконалювати навички написання творів – роздумів; виховувати бажання до самовдосконалення, аналізу власних вчинків.

Обладнання: музичний запис сонати Ф.Листа «Після прочитання Данте», репродукції картин : І.Босха «Стіл зі сценою семи смертельних гріхів і карами», Ф.Гойі «Сон Розуму породжує чудовиськ».

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музичне мистецтво.

Хід  уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Бесіда за запитаннями.

- Серед пам'яток світової літератури геніальна «Божественна комедія» Данте Аліг'єрі посідає одне з чільних місць. Яке враження справив на вас цей твір?

- Порівняйте власні почуття від прочитаного зі сприйняттям даного твору відомим німецьким композитором Ференцом Лістом.

  2. Прослуховування музичного запису сонати Ф.Ліста «Після прочитання Данте»

- Що становить основний сюжет твору Данте «Божественна комедія»? (Подорож героя загробним світом)

- Яке завдання ставив перед собою Данте, коли писав «Божественну комедію»? (Відвернути людей від гріха, допомогти їм зрозуміти, що завдяки силі їхніх душ вони можуть змінити себе і світ на краще, тобто покаятися і спастися).

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

-Данте змалював безсмертя людської душі, щоб виявити вади та чесноти особистості. А головне – письменника цікавило питання, чи зможе людська душа очиститися, піднестися над своїми гріхами й пороками до самого Бога, розпочавши «нове життя» - духовне, від якого залежить моральне спасіння людини і людство взагалі? Відповідь на це запитання ми шукаємо сьогодні на уроці. Підсумком нашої роботи мають стати ваші твори – роздуми на тему «Блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро».

- Спираючись на знання з української мови, розкажіть, за яким принципом будується твір – роздум?

ІІІ. Підготовка до написання твору.

     -Про задум твору Данте писав латинською у листі Кангранде делла Скала : «Врятувати людей від ганебного стану і привести їх до щастя». Письменник прагнув до духовного спасіння людини й усього сівту. Він проголошував високі ідеали Добра, Любові, Милосердя, Розуму. Письменник стверджував, що людина на землі мусить усвідомити своє становище, намагатися поліпшити його, звертаючись до прихованих творчих сил своєї душі. Данте у поемі представляє не просто подорож героя у загробний світ, а мандри його душі й зустрічі з іншими душами.

1. Бесіда за запитаннями.

- Чому письменник звертається саме до людської душі?

- Які асоціативні картини виникають у вас, коли ви чуєте слово «душа»?

- Із запропонованих висловів, що стали вже афоризмами, оберіть ті, що найбільш точно відповідають вашим уявленням про людську душу.

  • Душа людини є така потаємна і мінлива, що жодною силою її не можна розгадати, ані зрозуміти. ( Феофан Прокопович).
  • Душа є більше там, де любить, ніж там, де живе. (Григорій Косинський).
  • Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій. (Леся Українка).
  • Людська душа – це чаша для горя. Коли чаша повна, скільки не лий уже, більше не вміститься. ( Олександр Довженко).
  • Виливаючи душу, пам'ятай, що людина – не помийна яма. ( Є.Дудар).
  • Пізнання душі багато у чому сприяє пізнанню самої істини.                    ( Аристотель).
  • Велич душі має бути ознакою всіх людей. (Сенека).
  • Будь-яка душа вимірюється розмірами своїх прагнень. ( Г.Флобер)
  • Душа і розум – одне і те ж саме. (Демокріт).

2.Словникова робота.

   Душа- 1. Внутрішній психічний світ людини з її настроями, переживаннями, почуттями. 2. За релігійними уявленнями – безсмертна нематеріальна основа в людині, що становить суть її життя, є джерелом психічних явищ і відрізняє від тварини. 3. Сукупність рис, якостей, властивих певній особі. 4. Основне в чому – небудь, суть чогось.

-Чи можемо ми говорити, що наші сучасники «обміліли  душею» і за примітивним сприйняттям високого, духовного криється проблема бездушності, ницості нашого суспільства?

- Чи можуть думки Данте, висловлені у творі про драматичну долю людської душі (від гріхів, пороків до морального спасіння) бути почутими нашими сучасниками?

- Як ви розумієте вислів «блукання душі»?

- Згадайте основний шлях мандрів душі Данте. Перекажіть основні епізоди подорожі героя.

- Назвіть тих, кого Данте зустрів на своєму шляху. Як реагував герой на розповіді грішників?

3. Презентація складеного вдома учнями «Путівника блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро»

4. Бесіда.

- Коли реакція Данте на розповіді тих, які перебувають у Пеклі, не збігається з вашою оцінкою гріхів?

- Чи можемо ми говорити, що гріх – це поняття співвідносне з історичною епохою, поглядами на мораль?

- Що таке гріх у вашому розумінні?

( Поганий людський вчинок, коли людина діє, навмисно користуючись самою волею, бажаючи, вибираючи. Вчинок, який не до вподоби Богові. Першими, хто згрішив, були, за біблійними переказами, Адам і Єва, Каїн і Авель).

-Августин Блажений називав гріхом будь-яке слово, вчинок чи бажання, що суперечить вічному закону. Богослови називають гріхом в основному порушення проти Бога; філософи –моралісти вважають, що гріх як такий йде всупереч розумові.

- Які грішники, за твором Данте «Божественна комедія», перебувають у перших колах пекла? (Нехристияни, розпусники, ненажери, скупі, пихаті й заздрісні).

- Який людський гріх, на думку Данте, є найтяжчим і тому душі терплять за нього муки в останньому (дев'ятому) колі пекла? (Зрада).

5. Презентація репродукції картини І.Босха  «Сім смертельних гріхів та чотири останніх речі» (див. Додаток 3) та її частини «Стіл зі сценою семи смертельних гріхів і карами» (див. Додаток 2).

- Які гріхи зобразив художник на картині?

- За якими деталями можна визначити назву гріха?

- Кара за який гріх, на думку художника, здається непомірно важкою?

6. Презентація репродукції картини Ф.Гойі «Сон Розуму породжує чудовиськ» (див. Додаток 4).

-    Коли наш розум спить, фантазія у сонних мареннях породжує чудовиськ. Що спокушає нас до гріха? (Злий дух, лихі люди і наші злі природні схильності)

-    Що треба робити, щоб перемогти спокуси? ( Треба стерегтися й молитися)

-     Хто застерігає нас грішити? ( Ангел – Охоронець, добрі люди і наша совість)

-       Що таке чужі гріхи? ( Чужими гріхами називаємо такі гріхи, якими ще й інших людей приводимо до гріха).

-    Безгрішних людей не буває. «Люди ніколи не бувають ні безмежно хороші, ні безмежно погані», - вважав Франсуа де Ларошфуко. Біблійні історії  по-різному розповідають про очищення людської душі від гріхів. Ісус Христос, спокутуючи людські гріхи, на Голгофі свято вірив в очищення людської душі від бруду, зла. Людина мусить обирати тільки те, що допомагає самовдосконаленню. У притчі про блудного сина йдеться про любов і прощення, про добровільний вибір зла, про гіркоту гріха і радість каяття і прощення.

7. Стислий переказ учнем Біблійної притчі про блудного сина.

8. Самостійна робота учнів над написанням твору.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

1.Заслуховування чорнового варіанта творів.

2. Аналіз допущених учнями мовленнєвих, стилістичних , смислових помилок.

3. Поради щодо удосконалення творчих робіт.

V. Домашнє завдання.  Дописати твір - роздум на тему : «Блукання людської душі від пізнання гріхів до очищення й набуття віри в добро».

 

docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку