Презентація "Урок розвитку мовлення. Особливості побудови твору-опису процесу праці"

Про матеріал

Метою даної розробки є ознайомлення учнів з особливостями побудови опису процесу праці; розвиток вмінь семикласників створювати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями, використовуючи різні стилі мовлення; поглиблення знань учнів про свято Великодня; ознайомлення з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховання любові до праці, поваги до традицій та обрядів України . Презентацію можна використовувати як супровід уроку із зазначеної теми.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок розвитку мовлення Особливості побудови твору-опису процесу праці

Номер слайду 2

Номер слайду 3

ЗГАДАЙТЕ: Який твір називається описом?   2. Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці? З. З яких 3-х основних композиційних частин складається опис процесу праці?

Номер слайду 4

ПЕРЕВІР СЕБЕ

Номер слайду 5

ПОМІРКУЙ!На яке загальне питання відповідає текст-опис процесу праці? Як це виготовили? Як це виготовити самому?

Номер слайду 6

Проблемне завдання. Прочитайте тексти. Визначте тип та стиль мовлення, тему та головну думку висловлювань.

Номер слайду 7

Текст 1 А спробуйте-но опустити варене яєчко чи порожне видуте в розтоплений віск. Після охолодження прокресліть по ньому вістрям олівця або загостреної палички простенький візерунок. Так на Україні прикрашали великодні яєчка, і так вони ставали не тільки корисними, а й красивими. Для цього яйце і тепер опускають у фарбу, і ті місця, на яких шар воску був знятий, фарбуються, а ті, що були під воском, лишаються білими. Знову занурюють у розтоплений віск, і знову в суцільній восковій плівці продряпують нові лінії і плямки для нового кольору, іншої фарби. Колір за кольором - і вже готовий весняний сувенір-писанка. (З журналу.)

Номер слайду 8

Текст 2 У Великодній четвер ми взялися за роботу. Михайлик обережно циганською голкою висвердлив у яйці дірочку, застромив у нього стеблинку метлички та й висмоктав білок і жовток. Далі ми, вже в хаті, розігріли грудочку воску і, щипаючи його, почали розкатувати тоненькі-тоненькі ниточки. Ними ми наповнили порожнє яйце і поставили його носиком донизу біля вогню. Коли віск розтопився, яєчко охолодили, пофарбували відваром вільхової кори і запишались: вощанка вийшла на славу! (За М. Стельмахом)

Номер слайду 9

ПОМІРКУЙТЕПро який трудовий процес йдеться в уривках? - Перекажіть ту частину тексту, у якій безпосередньо розповідається про трудовий процес.

Номер слайду 10

опустити, прокреслити, пофарбувати, занурити, продряпати; висвердлив, застромив, висмоктав, розігріли, щипали, розкатували,наповнили, розтопили, охолодили, пофарбували, запишались Які слова вказують на послідовність виконання дій? Словничок:

Номер слайду 11

Коли писанка обсохне, по жовтому тлі вкриваємо воском ті цятки, які мають залишитися жовтими .

Номер слайду 12

ПОРІВНЯЙ!{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Стилі мовлення. Мета. Стилістичні особливостіНауковий опис процесу. Передати конкретні узагальнені відомості про те, як потрібно виготовляти той чи інший продукт. Розповідь має характер інструкції, позбавлена емоційності, слова вживаються в прямому значенніЧасто використовуються поєднання слів можна, треба, необхідно, слід з неозначеною формою дієслова.  Діловий опис процесу. Названі трудові операції стосуються не конкретного виконавця, а особи узагальненої, тому назва виконавця найчастіше відсутня, вживаються дієслова 3 ос. множ. Мається на увазі, що так роблять усі й завжди. Художній опис процесу. Викликати певне ставлення і до самої праці, і до її виконавцярозповідь образна, емоційна, вживаються художні засоби, оцінні слова, що передають ставлення до людини, до зробленої нею роботи 

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Укладемо словник слів, що означають предмети, необхідні нам для створення цього гарного символу Великодня. Прочитайте наведені слова. Значення невідомих слів з'ясуйте за тлумачним словником. Лексична робота

Номер слайду 15

ЛЕКСИЧНА РОБОТАЯйця, віск, писачки, трубочка, патичок, фарби, оцт, *галун, капустяний квас.

Номер слайду 16

Творча хвилинка. Завдання: скласти усний опис процесу праці, який найчастіше доводиться виконувати.

Номер слайду 17

ПІДСУМКИ— Що спільного та відмінного в розповідях про процес праці, складених у науковому та художньому стилях?— Які засоби зв'язку речень у тексті використовуються при створенні розповіді про процес праці?

Номер слайду 18

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1. У науковому та художньому стилях скласти розповідь про процес виготовлення приготування улюбленої страви.2.* Підготувати випереджальні завдання про писанки в легендах і повір’ях. народній творчості.3.* Писанка у віршах, загадках, прислів’ях і приказках.

pptx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку