« Південна Америка- материк -рекордсмен. Природні зони материка, своєрідність рослинного та тваринного світу»

Про матеріал

урок-подорож по природних зонах Південної Америки з метою глибше ознайомитися з природними рекордами материка, використовуючи різноманітні форми і методи роботи

Перегляд файлу

1

 

  Відкритий урок з географії та зоології  у 7 класі  по темі  «Південна Америка»

Тема уроку: « Південна  Америка- материк -рекордсмен. Природні зони материка, своєрідність рослинного та тваринного світу»

Мета уроку:Освітня: повторити основні поняття та номенклатуру, узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Південна Америка»;

 актуалізувати поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «висотна поясність», «екологічні проблеми».

       Розвиваюча:розвивати творчі здібності учнів, взаємоповагу, взаємовідповідальність під час роботи у групах; інтерес до вивчення географії та зоології, вводячи в урок елементи цікавої географії,біології та інтерактивні форми роботи; розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.

      Виховна: виховувати географічну культуру,сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи на основі матеріалу про пристосованість живих організмів до умов навколишнього середовища. Сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну природних комплексів Південної Америки людиною та необхідністю для всієї планети їх охорони.

Тип уроку: закріплення набутих знань і вмінь.

Форма проведення: урок-подорож.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, мультимедійний проектор,   комп’ютер,  презентація , стікери, кольорові плакати , фотографії рослин, тварин.,малюнки , атласи, енциклопедії.

                                                                   ХІД   УРОКУ

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.


Ставлю я вам запитання;

Чи не знаєте часом ви,

Що цього материка

Дивовижніш не знайти?

Все, що хочеш, попроси,

Всі дива, що є на світі.

Небувалої краси

Тут зібралися усі.

Що найвище і найглибше,

Хоч найменше і найбільше,

І найширше, і найвужче,

Рекордсменів тут за край,

Все, що хочеш, вибирай!

Анди ось – вони найдовші.

Анаконда –то найдовша,

Анхель – він у нас найвищий,

Тітікака – то високо,

Амазонка – то глибака,

Атакама –найсухіша,

Тупунендо – наймокріше.

Льюляйльяко – от вулкан,

Він найвищий в світі пан!

Дивовижний справді край.

Для географів  тут рай!


Вчитель Біології: «Країною чудес» називав у своєму романі «Незвіданий світ» пишні ліси Південної Америки відомий письменник-фантаст А. Конан-Дойл. «...Це було воістину чарівне царство! Таку пишноту може змалювати лише найпалкіша фантазія. Густе гілляччя спліталося в нас над головою, утворюючи природне зелене склепіння, а крізь цей живий тунель струменіла прозоро-зелена річка. Чиста, мов кришталь, нерухома, як дзеркало, зеленіюча біля берегів, як айсберг, водна гладінь виблискувала крізь різьблену арку листя, затягаючись брижами під ударами наших весел. Це був шлях, гідний країни чудес, до якої він вів. Однак «країною чудес» заслужено можна назвати не тільки ліси Амазонії, але й весь материк Південна Америка...»

Вчитель географії: Х. Колумб, якого вважають першовідкривачем Нового Світу, навіть і уявити собі не міг, якого географічного «ре­кордсмена» він подарував світу!(А коли це відбулося?-в 1492році).

«Моя мета – якомога більше побачити й відкрити...» Так писав Х. Колумб.

Вчитель біології:То ж і наша мета дізнатися більше про цей  материк. Ми з вами здійснимо віртуальну подорож над материком на літаку та по території Південної Америки на автомобілі, помандруємо пo просторах цього дивовижного материка, щоб більше дізнатися про його неповторну природу, рослинний і тваринний світ, піднімемось на вершину Анд, дізнаємось, чи змінилась природа під впливом гoсподарської  діяльності людини.

Вчитель географії: Отже  тема  нашого бінарного уроку: « Південна  Америка- материк -рекордсмен. Природні зони материка, своєрідність рослинного та тваринного світу».

Епіграф до уроку :А епіграф  до уроку запропонувала Марія Яременко, тож вона його і зачитає.

Вчитель біології: Представлення груп .

1група «Географи»

2 група «Ботаніки

3 група «Зоологи»

АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  ТА ВМІНЬ  УЧНІВ

Прийом «Я це знаю…»

Вчитель географії:на стікерах написати терміни , озвучити і прикріпити на глобус, на материк Південна Америка.

Прийом «Розселити по материках»  Єхидна, кенгуру, піранья, мурахоїд, евкаліпти, колібрі, ягуар , страус нанду,  страус ему, вомбат,броненосець, качкодзьоб, лама.

Вчитель географії: Що ж , вирушаймо в цікаву подорож. Свою подорож ми розпочнемо від екватора і  будемо подорожувати  спочатку літаком.(Прикріплюю аплікацію літака на карту в районі вологих екваторіальних лісів).

Для рівнин Південної Америки (як і Африки) характерне чітке чергування природних зон від екватора в бік полючів, тобто спостерігається широтна зональність.. Всі  природні зони майже широтно змінюються на південь і північ  материка.А в горах спостерігається висотна поясність.

Вправа «відгадай природну зону»

На моніторі комп’ютера  фото однієї з природних зон Південної Америки. Учні повинні відгадати якої .«Цей безмежний простір можна повністю побачити тільки з космосу. Він утворює найбільшу за площею низовину світу. Його  називають «легенями планети».

Вчитель біології:

Ця природна зона є найбільш багатою по біологічному різноманіттю як рослинного так і тваринного світу. Вона є будинком для  величезної колекції тварин і рослин. З десяти відомих видів на планеті – 1 вид живе в цій природній зоні: близько  2,5 мільйонів видів  комах, десятки  тисяч рослин та більше 2000 птахів  і ссавців. Поки що науково було класифіковано  40000 видів рослин, 2.200 риб, птиц 1294, 427 ссавців, Один із 5 видів всіх риб і птахів також живуть тут. (Зона екваторіальних вологих лісів – сельва або Амазонія).

Перша туристична точка «Сельва»

Вчитель географії: Mи з вами знаходимось над вологим екваторіальним лісом Південної Амeрики , який називають "сельвою", що в перекладі означає «ліс». Сельва розташована в межах екваторіального кліматичного поясу, де весь рік жарко і багато опадів.(Показ на карті, в атласах).

Вчитель біології:У Південній Америці найбільше на Землі поширення мають рослинні формації вологих (дощових) вічнозелених, переважно екваторіальних, лісів, так званих гілей (У 1800 році  таку назву цим лісам два О.Гумбольдт)., або бразильський сельвас, що займають майже всю Амазонську низовину.

Учень:

Тут розкинулись ліси

Надзвичайної краси.

Їх легенями зовуть-

Кисень всім вони дають.

Безліч пальм, рослин корисних.

На гілках лінивці виснуть.

Орхідей безмежний світ

Зачаровує усіх.

 

(Показ на карті).

Вчитель біології:Це найбільший екваторіальний ліс на землі - зелена оранжерея нашої планети, одне із неповторних чудес (планети) природи. Тут нараховується біля 880 видів пальм. Ha червоно-жовтих грунтах буйна рослинність росте ярусами. Дерева утворюють понад десять ярусів. Окремі з дерев досягають 80-100 м.

Група «Ботаніки»

-Тут поширені цінні породи дерев - гевеї, вічнозелена гевея – каучуконос: з її стовбура через насічки виділяється латекс – молочний сік, з якого отримують натуральний каучук (гуму). Індіанці басейну Амазонії почали носити гумове взуття раніше за європейців. Виготовляли вони його дуже просто – підставляли ногу під сік гевеї, що стікає по корі. Застиглий каучук набував форми ступні.

-Какао називають шоколадним деревом, з його плодів, розташованих прямо на стовбурі або гілках, виготовляють какао і шоколад. Кавове дерево швидше нагадує кущ і має невеликі, розміром з вишню, плоди червоного або жовтого кольору. Кожний плід містить дві насінини-зерна, з яких готують ароматний тонізуючий напій – каву.

Вчитель географії:

Прийом «Чи знаєте ви , що…» Вправа «Здивуй»

    Чилі - батьківщина винахідників шоколаду, адже саме індіанці племен, що проживали на території Чилі, знали рецепт гіркого шоколаду з перцем Чилі. Ів Роше, той, що створив неповторний смак шоколаду, взяв за джерело рецепта давній відвар какао з екстрактом перцю Чилі.

Група «Ботаніки»

-У молочного дерева сік за кольором і смаком нагадує молоко. З кори хінного дерева виготовляють хінін для лікування малярії. У підліску росте  парагвайський чай – вічнозелений кущ, з листя якого готують напій мате, що має тонізуючі властивості.

- З горіхів дерева кола отримують речовини, що входять до складу відомих напоїв кока-кола і пепсі-кола.

-Трапляються і такі екзотичні рослини, як важке залізне і легке бальзове дерева. Бальзове дерево  ще називають бальза.(що в перекладі з іспанської означає «пліт».).  Бальза вдвоє легша за корок. Товсту колоду завдовшки 5 м  одна людина може легко нести на плечі. Здавна індіанці із цього дерева робили  легкі човни –каное і плоти.

Вчитель географії: На плоті з бальзового дерева, названому «Кон –Тікі» , у 1947 році  шестеро скандинавських дослідників на чолі з Туром Хейєрдалом  пропливли по Тихому океані  8тис.км від Перу до островів Полінезії.

Прийом «Відгадай!

За наведеними ознаками як називається ця квітка:

Квітка, дурманний запах, сельвас  (Орхідея).

У нас на Україні вирощують декоративну орхідею (зразки в горщиках).

Відео (релаксація).

Вчитель біології:А ми в ілюмінатор літака можемо помилуватися як гарно квітнуть ці квіти.

  Група «Біологи»-- Особливо багато ліан, що стеляться по землі і переплітають дерева. Із кори деякuх видів ліан індіанці одержують сильний яд кураре, яким вони намащують наконечники стріл.  Пуїзейро — рослина-паразит, що поселяючись на іншому дереві, згодом задушує його, обвиваючи немов мотузками.

  -  У басейнах річок Амазонка та Оріноко, у їх мілководних затоках,на водоймах плаває гігантське кругле  листя найбільшого виду ліанів - вікторія -регія (2м в діаметрі) витримує вантаж до 50 кг,  з кореневищем листок зв’язаний товстим черешком довжиною понад 4 м,   а квітка до 40 см в діаметрі ,але цвітуть вони лише дві доби. В період цвітіння забарвлення бутону змінюється. Ввечері він має білий колір, а на ранок пелюстки рожевіють. Удень квітка згортається, а ввечері знову розкривається. Іншого ранку квітка набуває  темно-пурпурового забарвлення і опускається під воду. Де пізніше утворюється плід з чорним  їстівним насінням завбільшки з горошину.

Вчитель біології: У цих лісах  живе  ряд ендемічних груп тварин: від ссавців загін неповнозубих (сімейства лінивців, мурахоїдів і броненосців), група широконосих мавп, ряд сімейств гризунів, вампіри (з рукокрилих), лами, целенолести (із сумчастих), кілька загонів птахів, а також деякі плазуни, земноводні, риби і безхребетні . Мало парнокопитних, майже немає комахоїдних, відсутні вузьконосі мавпи. Наявність сумчастих, удавів боа і кораллус, двоякодихаючих риб й інших вказують на зв'язок Південної Америки з Мадагаскаром і Австралією. 
Група «Зоологи»

-Тваринннй світ сельви дуже багатий і різноманітний. Більшість тварин живе на деревах. Тут налічується 38 видів мавп; живе найменша мавпа ігрунка, довжиною 15см.

--Навіть ящірки і жаби в сельві живуть на деревах. ( деревні земноводні). Серед змій є отруйні та неотруйні (удави). Трапляються деревні жаби, які завдяки липким подушечкам на лапах вільно рухаються навіть гладенькою поверхнею листка. Тут живуть невеликі яскраво - червоні жаби. Вони отруйні. Отруту виділяють залози. Що містяться на спині. Індіанці. Що живуть в Колумбії, використовують  їх для своїх стріл.

Вчитель біології: Прийом «Впізнай тварину за описом»  

Ця тварина все життя проводить на деревах, висячи спиною вниз. Спить по 15 годин на добу. Дуже повільне, має зеленуватий окрас шерсті, що робить практично незамінним його у лісі .Харчується листям, квітками, плодами дерев.На землі зовсім безпорадний, ввесь час шукає, за що б йому зачепитися кігтями. Тварина дуже стійка до холоду, переносить такі травми, від яких інші тварини гинуть легко переносить  сильні отруєння.(Лінивець.)

 -Господарями сельви є два хижаки:  найдовша змія світуанаконда,  що сягає 11-метрової довжини та маси 200 кг. Своїх жертв вона душить м’язами тіла. Велетенська змія може вполювати навіть каймана, затиснувши його петлями свого тіла, й проковтнути цілим. Місцеві жителі полюють на анаконду заради м’яса та жиру.(Показ кольорового фото, повідомлення з енциклопедії).

Прийом «Впізнай тварину за описом»  

Ця хижа тварина, житель амазонської сельви. В довжину досягає 2 м, має вагу  до 120 кг. Також має сильне тіло,сильні та стрункі ноги . Дуже гарно  і швидко бігає і плаває добре лазить по деревах. Полює на любих тварин (від мишей до мавп).

Якщо згадаєте марку машини,яка виготовляється у Великобританії, отримаєте хижака родини Котячих. (Ягуар).

- У Південній Америці водиться найбільший гризун на Земліводосвинка – капібара. Його вага – до 50 кг та найменший із ссавців, який важить лише 5г- листоноси.

Вчитель біології: Птахи звідси нікуди не відлітають (поміркуйте чому). Осідлий спосіб життя вплинув на будову птахів: хвости і крила в амазонських пернатих короткі. Вони літають повільно і на невеликі відстані. Вражає величезна кількість папуг.

-Дуже багата орнітофауна , зокрема ендемічні:товстодзьобі  тукани, гоацин, гокко, гриф урубу, папуги ара, амазона й інші, хижа гарпія, що полює на мавп і лінивців.

-Серед птахів особливо виділяється  колібрі- найменший птах на Землі( у Південній Америці їх 319 видів). Розміром він трохи більший від джмеля, масою всього 2 г. Колібрі, як комаха, завдяки швидким рухам крил ( 50 змахів за секунду, її крила описують вісімку, що дозволяє їй, наче вертольоту, не сідати, а зависати у повітрі над квіткою)  своїм довгим дзьобом  висмоктує нектар. Оперення дуже яскраве, в променях сонця виблискує  всіма кольорами веселки. Колібрі-єдиний птах, що літає хвостом уперед. Ці птахи багато їдять(нектар квітів, комах,павучків). В неволі не живуть.(Показ слайдів,заслухати спів птахів).

Вчитель біології:Підтверджуючи це, бразильське прислів’я каже: «Під кожною квіткою – комаха, під кожним листком – мураха». Ліс просто кишить комахами: багато яскравих метеликів, жуків, мурашок. Фауна метеликів одна з найбагатших у світі; жуків - 100 тис. видів Кожного року вчені відкривають все нові й нові їх види. Тут комахи досягають великих розмірів.

Група «Ботаніки».

-Так, у сельві живе найбільший в світі жук-титан з родини вусачів, що досягає 18 см, найбільша зелена сарана – 15 см, найбільший метелик великий блакитний морфо з розмахом крил 20 см. Проте унікальними є велетенські мурашки, що мають довжину тіла до 7 см. Рухаються вони ланцюжком, спустошуючи все навкруги. Після них лишаються лише пір’я, кістки птахів та змій, оболонки від яєць. В амазонській сельві відомий павук-птахоїд, що сягає 12-20 см. Має отруту небезпечну навіть для людини. Небезпечними є й мертві павуки: їх тіла вкриті волосками, що зберігають отруйні речовини кілька років.

ПРО АМАЗОНКУ


1Учень:

Але є іще дівиця-

Всім річкам вона цариця:

І найглибша, і найширша,

І води у ній найбільше,

Повноводна цілий рік,

І найбільший в неї стік.

2учень:

85 разів Ніл потоне в річці цій.

В ній піраньї,крокодили,

Навіть гуппі і дельфіни.

І 500 приток приймає.

Та найбільше всіх вражають

Розміри її басейну-

11 Україн!


Пісня «На далекой Амазонке»

- У водах річок живуть річкові дельфіни, крокодили-каймани, тисячі видів риб, (близько 2000 видів риб - третина прісноводної фауни світу). 
У річках Південної Америки живе: найбільша прісноводна рибаарапайма, завдовжки 3 м і масою до 200 кг.
ПРО ПІРАНЬЮ


Учень:

Амазонка справді рай.

Та у воду не пірнай,

Бо ця риба припливе,

Тобі ногу обгризе .

Що ця риба? Чи й не риба-

Розміром із карася,

Та дрижить від ненажери

Амазонія уся,

Агресивна, вкрай голодна,

Поведінка хижака,

Апетити фантастичні,

Зграя вмить згризе бика. 


 -B Амазонці водиться невелика риба піранья, яка ненажерливістю перевищує акул. Вона вважається однією з найкровожерливіших риб у світі. Піранья (або пірайя, пірата), мабуть наймерзенніша з усіх риб світу, недарма її називають «людоїдом». Вона порівняно мала, коротка, товста і тупоноса. Відомі три види : найбільший – біла піранья до 30см. Два інші види – до 15см. Щелепи непомітно великі порівняно  з тулубом і мають трикутні , гострі як бритва зуби.Їх у піраньї 77,на верхній щелепі -66зубів). Піраньї полюють за всім , що рухається у воді, з дна нічого не беруть. Кусає хижак блискавично і зі страшною силою. Табун цих риб за кілька хвилин залишає від бика тільки кістяк.(Показ фото риби).    

Топоніміка: походження назви «Піранья»

Назву риби взято  з мови індіанців тупі:  піра – «риба», аха- «зуб».

Учитель біології: Біологи Бразилії створили порошок з коріння отруйної тропічної рослини. Отрута, що  в ній міститься, смертельна для піраньї та її ікри і нешкідлива для інших видів риб. Досліди дали позитивні результати.

Група «Географи, еколог. Основне заняття населення сельви – використання лісових багатств, особливо вирубка лісів. Амазонські ліси дають більше, ніж третину всього кисню. Ось чому сельву називають легенями планети.  Щорічно площа сельви скорочується на 1%. Ліси знищують з метою розширення пасовищ для великої рогатої худоби. Значної шкоди завдало природі будівництво Трансамазонської автомагістралі завдовжки 5000 км, що перетнула Амазонію із  заходу на схід.

Вчитель  географії:     Природні умови амазонських лісів дуже складні, незвичні для європейців. Тропічна лихоманка, отруйні комахи та змії, болота, крокодили, піраньї, інші хижаки — створюють безліч небезпек для людини. Тільки місцеві племена індіанців почувають себе тут вдома.  Добре, що ми спостерігали цей ландшафт з висоти пташиного польоту.

Вправа «Рухливий зоопарк» .

За бажанням один учасник мімікою  й жестами зображає яку-небудь тварину , яка мешкає у Південній Америці (її звички, зовнішній вигляд ) , а учні відгадують , кого саме мав на увазі гравець.

Мурахоїд, колібрі, лінивець, піранью.

Фізкультхвилинка ,руханка  «Латиноамериканський дощ»

Друга станція – «Савани і рідколісся»

Вчитель географії:Цю природну зону я пропонvю проїхати на джипі

(Прикріплюю аплікацію джипa на карті в районі поширення саван).

Група «Географи» (показ на карті)

 Вчитель географії:Зона саван та рідколісь займає Гвіанське і Бразильське плоскогір'я та Орінокську низовину. Савани північної та південної частини материка відмінні між собою. Ми поїдемо з вами по саванах південної півкулі, які дістали назву кампос, що з португальської мови означає «поле», більш посушливі, оскільки вони розташовані не тільки в субекваторіальному, а й в тропічному поясах.
Група «Ботаніки» - У Південній півкулі на бідних кам’янистих ґрунтах поширені кактуси, молочаї, агави і пляшкові дерева з бочкоподібними стовбурами. У сухий сезон, коли вигорають усі трави, лише вони зберігають свій звичний вигляд. У більш посушливих районах трав немає, а ростуть лише колючі чагарники і рідколісся із кебрачо – «дерева-зламай сокиру», що отримало таку назву за свою надзвичайно міцну деревину.Це дерево не тоне у воді і не гниє.

-   У субтропічних вологих лісах, що займають південну частину Бразильського плоскогір’я, росте хвойне дерево араукарія. Цей вид існував мільйони років тому і зберігся до наших днів. Цікаво, що араукарію можна побачити і в Україні – в Криму, де її вирощують як декоративне дерево в Алупкінському парку.  

Група «Зоологи»

-У саванах Південної Америки немає таких великих травоїдних тварин, як в Африці Тваринний світ є досить своєрідний. Ha відміну від африканских саван тут мало копитних. Водяться тільки тапіри, невеликі дикі свині пекарі, на яких полює пума.

-Дуже багато комах, термітів, які будують високі міцні споруди. У ці башти може проникнути тільки мурахоїд за допомогою довгого і клейкого язика. Роль санітарів тут виконують броненосці( які мають  панцир з рогових щитків), вони швидко знищують загиблих тварин.

- Там водяться невеликі олені, хижаки ягуар і пума, свині пекарі, гризун віскаша, броненосець, З птахів є страус нанду. Багато змій і ящірок.

Група «Географи» , еколог.-Савани Південної півкулі дуже змінені діяльністю людини. На зміну рослинності саван прийшли плантації кави та арахісу, батьківщиною якого саме і є місцеві савани. Також великі площі займають міста та райони видобутку корисних копалин. На місці природної рослинності розташовані плантації культурних рослин : цукрової тростини, рису,  олійної пальми, кавового дерева, бананів, винограду та пасовища.

Виставка експонатів «Їх Батьківщина Південна Америка»

Гра «Чорний ящик»1.Із плодів цього дерева індіанці готують напій, котрий називали «тео-брома» - напій богів. Він дає людині силу, енергію. Європейці стали класти в нього молоко та цукор (какао).

2.Савана є батьківщиною цієї культури. Плоди її добавляють в їжу. У зв’язку з потеплінням клімату цю рослину почали вирощувати в Україні. Що в скрині.(земляний горіх- арахіс).

3.Цю рослину називають усі «другим хлібом». Завіз її в Європу Христофор Колумб. В Іспанії її називають «папа», в Італії «трюфель», а у Франції «земляне яблуко» (картопля).

4. У перших рослин, які були привезені з Південної Америки, плоди були жовтого кольору і  дрібні, як райські яблука. На сонці ці плоди так світилися, що італійці ахнули: «Помо  доро» -що означало Золоте Яблуко. Спочатку їх саджали на клумбах для краси, їсти плоди не дозволялося,бо ходили чутки, що вони шкідливі для здоров’я . Найсміливішими виявилися португальці, потім німці, французи, італійці. Потім  цю рослини переселили на город і широко почали використовувати і їжу.(Томати).

Третя станція - «Пампа».

Прийом «Відгадай за описом»: «Дальше їдемо на південь і спостерігаємо, що кількість опадів зменшується. Mи проїжджаємо трав'янистими степами , що мовою індіанців означає «рівнина». Це хвилююче море трав, де , навіть, на великих відстанях буває неможна зустріти жодного дерева та куща. Весною весь степ розмальований квітами, над якими кружляє тисячі різних комах»

Прийом «Відгадай!

За наведеними ознаками вкажіть поняття, що стосується Південної Америки:

Південь, степ, рівнина (Пампа).

Група «Географи»

-Пампа розташована в субтропічному кліматичному поясі .Величезний безлісий степ настільки одноманітний, що у мандрівника складається враження, ніби він заблукав, кружляє на одному місці. Східна і західна частини пампи розрізняються лише кількістю опадів.

Група «Ботаніки»

-Грунти пампи червоні, дуже родючі. Рослинний світ багатий, в основному представлений трав’янистими рослинами - злаки, ковила, пампасова трава.

Група «Зоологи»

-На відкритих степових просторах мешкають тварини, що швидко бігають – пампасний олень, з хижаків - пампасна кішка, з птахів – страус нанду, і схожа на ховрашка тварина — урон. Тут добре почувають себе безгорбі верблюди гуанако (сімейство верблюдячих).

Прийом «Відгадай!Савана, споруда, червона глина (Терміти).

Прийом «Чи знаєте ви , що…»

Вправа «Здивуй»

  У льяносах і пампах Південної Америки водяться терміти, що є родичами тарганів. Живляться терміти грибами.

Група «Географи» , еколог.

- Природна рослинність степів майже не збереглася внаслідок значної розораності території. Під впливом людини знищені численні тварини, знижується родючість грунтів . Тут вирощують пшеницю, льон, кукурудзу, займаються скотарством.

Четверта станція «Пустелі і напівпустелі»

Прийом «Відгадай!»

На цій території блукали герої  книги Жуля Верна «Діти капітана Гранта».

Тепер ми з вами знаходимось на крайньому півдні материка у напівпустелях та пустелях помірного поясу,що дістала назву (Патагонії).

Група «Ботаніки»

-Пустелі тут поширені через сухість клімату . Ha сіроземних і бурих грунтах окремими плямами розкидані трави, кактуси, чагарники.

Група «Зоологи»

-Тваринний світ бідний. Численні лише гризуни та плазуни. По берегах річок трапляється хутровий гризун — нутрія. Є дрібні броненосці, лама гуанако, нанду. Серед хижаків водяться пума, гривастий вовк. Живе тут і патагонська сіра лисиця, яка споживає рослинну їжу і вміє лазити по деревах.

-Патагонські пустелі та напівпустелі нині є найбільшим районом вівчарства у Південній Америці,а  також свійська лама — альпака.

Учитель географії:Розкрийте значення іменників, пов’язаних з Південною Америкою:

Амазонка (Жіночий одяг для верхової  їзди, річка в Америці, в грецькій міфології –народ жінок-войовниць).

Ми знаємо , що  з материком Південна Америка  пов’язані слова «Футбол», «карнавал», «танго».

Самбо ( а Латинській Америці – нащадки шлюбів індіанців з неграми, різновид боротьби, латиноамериканський танок ).

А зараз, ми трішки відпочинемо і подивимося танок самба.(музика )

Визначити об’єкт про який ідеться в розповіді.

Вчитель географії:«Ми не найвищі, але не гірші, бо ми найдовші. Ми теж могутні. Час від часу ми нагадуємо про свою силу вибухами, димами, землетрусами, щоб люди пам’ятали яка ми грізна сила. Біля нашого підніжжя, на сході розкинулися  безкраї рівнини та плоскогір’я , а на заході нас  омиває Тихий океан» .

Прийом «Відгадай!

За наведеними ознаками вкажіть поняття, що стосується Південної Америки:

Найдовші на Землі, інки, мідь. (Анди)

П’ята станція «Висотні пояси Анд» (знову подорожуємо на літаку)

Походження назви «Анди»

Мовою інків означає «мідь» (анта).На користь цієї назви свідчить наявність «мідного поясу», що простягається майже на 4 тис.км. та вміння стародавніх інків плавити мідь.

Група «Географи»У Південній Америці спостерігається зміна висотних поясів у Андах ..

Група «Ботаніки»

 -Тут ростуть деревовидні папороті, бамбуки, ліани, хінне та інші дерева. Вище 3000-4000 м, лежить пояс криволісся з низькорослих дерев і чагарників. На плоскогір'ях високо в горах розташовані сухі холодні степи і напівпустелі, які називають парамос. У парамосах переважають посухостійкі дерновидні злаки і подушкоподібні рослини.

Група «Географи»

-На узбережжі Тихого океану простягаються вvзькою смугою найсухіша пустеля світу Атакама. Поверхня ії вкрита пісками. Зрідка трапляються кактуси. Атакама є полюсом сухості. Окремі ії ділянки не одержують опадів упродовж багатьох років.(Найбільше не випадало опадів 14 років) .Через виняткову сухість повітря і вітрів страшніших, ніж самуми Сахари, в пустелі майже немає рослинності. Величезні її території вкриті солончаками на пустельних грунтах. Тільки одна річка Лоа тече через Атакаму і досягає Тихого океану, всі інші водотоки пересохли.

Вчитель географії:

Прийом «Чи знаєте ви , що…»

Вправа «Здивуй»

В пустелі  Атакама  можуть дощі не випадати  калька років. Люди навчилися діставати воду з туманів за допомогою тумановловлювачів. А ми далі летимо…

«Його ще називають «внутрішнім морем» Південної Америки. Назву трактують по-різному: Свинцева гора, Ягуарова гора, Порожниста гора. В усіх випадках  у назві беруть участь  гори, тому що озеро  одне з найбільш високогірних озер  у світі, лежить на висоті майже 4 км  над рівнем моря.».

Походження назви «Тітікака»

Зі слів мови індіанців кечуа «кака» -скеля, «тіті» - місце добування руди.

Група «Зоологи»

-Тваринний світ Анд порівняно бідний. Серед тварин, які живуть в Андах, зустрічається гризун шиншила, що має цінне хутро. З-поміж великих тварин трапляються андський (очковий) ведмідь, сніговий баран, пуми, гірські лисиці .На неприступних скелях гніздиться кондорнайбільший і найважчий з літаючих птахів на Землі. Розмах його крил досягає трьох метрів.

Прийом «Відгадай за описом»

Яку тварину Південної Америки використовують як в’ючний  транспорт, м'ясо вживають в їжу, використовують вовну та шкіру? (ЛАМУ)

Тут досить поширеними є лами — гуанако, вігонь і власне лама.

Група «Географи»,  еколог:

В Андах проявляється вплив людини у двох напрямах : вирубка лісів та видобування корисних копалин, : скорочення чисельності лам, зникнення шин шил.  Площа природоохоронних територій у Південній Америці невелика. Уряди багатьох південноамериканських країн здійснюють природоохоронні заходи для припинення винищення екваторіальних лісів, які продукують кисень для всієї планети, адже їх долею занепокоєне усе людство.

Вчитель біології  : Різноманітність природних умов Південної Америки визначає видове багатство його  рослин і тварин, а віддаленість від інших материків - своєрідність.

Вчитель географії: Щоб вийшла назва міста,куди ми зараз здійснимо посадку літака, змініть у назві гірської тварини — верблюда другу літеру. (Лама — Ліма).

 Наша подорож підходить до завершення. Час повертатися додому. Але, щоб вилетіти на літаку до Дніпра, потрібно відгадати кросворд .

ПІДСУМОК   УРОКУ .

Відгадати кросворд

Літера «А» в Південній Америці блукала..

(На плакаті заготовка, учні відгадують і записують відповіді маркером ).

Зліва на «А» закінчуються…                        Зправа – на «А» починаються…

 

1. Безгорбий верблюд (лама)                  1. Гори на заході материка (Анди)

2. Зона степів (пампа)                              2. Найвищий водоспад світу (Анхель)   

3. Зона вологих екваторіальних

лісів (сельва)                                             3. Найповноводніша річка світу (Амазонка)

 

4.Друга по величині річка  материка,        4.Найсухіша пустеля Світу (Атакама).

яка утворює Ла-Платську низовину                 

   (Парана)              

5.Найбільшвисокогірне озеро                  5. Найбільша змія планети 

   (Тітікака)                                                     (анаконда).

6. Найвища вершина Анд                          6. Країна, назва якої означає в

    (г.Аконкагуа)                                            перекладі «срібна»(Аргентина)

Вчительгеографії:

Неймовірної краси

Неповторні кольори.

Дивні форми, фантастичні,

Аромати вкрай незвичні.

Тут багато рекордсменів.

Просто диво-материк!.

Ми ще раз переконалися в цьому.

Вправа «Підсумкова рефлексія».

Учитель демонструє учням записані на дошці незакінчені  речення, учні продовжують:

- Я дізнався (лась), що…

- Мене здивувало, що…

- Мені сподобалося, що…

Домашнє завдання:

Географія:

-творче завдання (по бажанню) створити памятку людям, які  збираються подорожувати по Південній Америці.

- творче завдання. « Здійснити уявну подорож навколо Південної Америки та зробити опис  побаченого.»

Біологія:  -підготувати повідомлення про тварину або рослину –ендеміка,яка мешкає на півночі материка.

Прощання: ПОДОРОЖУЙТЕ!

 

Вчитель географії та економіки НВК №1 ,вчитель вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» Удод Марія Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Удод Марія
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
4904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку