Пізнавальна екскурсія з елементами пошукової роботи «Проблеми урбаністичних регіонів на прикладі м. Кривого Рогу»

Про матеріал

Матеріали краєзнавчого заняття «Проблеми урбаністичних регіонів на прикладі м. Кривого Рогу» допоможуть учням 8-10 класів екстраполювати теоретичні знання, отримані на уроках географії, на світ навколо себе; сприятимуть залученню вихованців гуртків до краєзнавчої пошукової роботи.

Перегляд файлу

Краєзнавче заняття №1 для учнів 8, 10 класів

«Проблеми урбаністичних регіонів на прикладі м. Кривого Рогу»

 

МЕТА Навчальна - продовжувати формувати географічний світогляд школярів, розширити та поглибити знання учнів з соціально-економічної географії Дніпропетровської області та своєї місцевості.

Охарактеризувати історичні передумови формування промислового району – Кривбасу, виявити наслідки впливу антропогенного чиннику на природне середовище та життя населення, окреслити особливості сучасних урбаністичних регіонів;

Виховна - сприяти вихованню у дітей любові до промислового Криворіжжя, формувати переконання та навичок дбайливого ставлення до природи та її складових компонентів, виховати екологічної культури та екоцентрично-спрямованої свідомості школярів та їх оточення.

Розвиваюча - допомогти учням екстраполювати теоретичні знання про значення, особливості функціонування складових металургійного комплексу, що отримані на уроках географії, на світ навколо себе; розвивати дедуктивне та теоретично-конкретне, пошукове мислення школярів.

ФОРМА роботи: пізнавальна екскурсія з елементами пошукової роботи.

МЕТОДИ роботи: комплексна екскурсія, евристична бесіда, частково-пошукові методи дослідження, спостереження, фотодослідження, статистично-графічні.

 

Завдання пізнавальної екскурсії:

  • усвідомити взаємозв'язок природних умов і розвитку суспільства, навчити сприймати світ природи як духовну цінність;
  • формування адекватних екологічних уявлень у школярів та їх оточення,
  • формування активних, суб'єктивно – свідомих відносин до природи,
  • формування високого рівня соціальної відповідальності школярів за свої вчинки зараз й у майбутньому,
  • формування системи вмінь і навичок (технологій) взаємодії із природою;
  • стимулювання й підтримка соціально значимої діяльності шкільного самоврядування,
  • формування соціально-комунікативних, творчих й організаторських навичок,
  • використання наявних у школі наробок і виховного потенціалу для організації соціально значимих справ.

 

Вступна частина

Людина перетворилася на могутню силу, яка змінює рельєф, глобальний клімат, загалом, впливає на природу. Природі самій уже не сила загоювати надані їй рани.

Впевнено увійшло в ужиток слово «екологія». Його можна почути по радіо і в телепередачах, в розмовах, прочитати в газетах і журналах. Чорнобильська катастрофа, загибель Аралу, аварії нафтових танкерів у морях, отруєні ядучими стоками промислових підприємств річки, забруднене повітря… Ще вчора найстрашнішим словом було слово «війна», сьогодні — «екологічна катастрофа». Перед людством стоїть багато нерозв’язаних проблем, проте екологія і здоров’я залишаються одними з найважливіших.

Поміркуйте, щогодини:

  •     1700 акрів продуктивної землі стають пустелею!
  •     1000 чоловік помирають від отруєння водою!
  •     55 чоловік отруюються і гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин!
  •     2000 тонн кислотних дощів випадає на Північній кулі!

Щохвилини:

  •     Знищується понад 51 акрів тропічних лісів!
  •     Знищується 50 тонн родючого  ґрунту!
  •     Виділяється понад 1200 тонн  вуглекислого газу в атмосферу!

Вдумайтесь в ці цифри: наша країна посідає лише 45 місце у світі за тривалістю життя і одне із перших місць за забрудненням атмосфери, водойм, вмістом шкідливих хімічних речовин у ґрунті. 20% населення України проживає в зонах екологічного лиха, а 35-40% - в екологічно неблагонадійних умовах. І наше урбаністичне місто не виняток.

«Птахи наділені крилами, риби мають плавці, а людям, які живуть у природі дарована можливість пізнавати і дбати про природу – ось її крила». Х. Марті

Як стверджував класик І.С. Тургєнєв, наша унікальна, жива природа всього світу – це не храм, а творча майстерня, і людина в ній відповідальний працівник, територія нашого міста не виняток.

Протягом екскурсії проаналізуйте географічні аспекти життя великих міст України на прикладі Кривого Рогу (Дніпропетровська) і запропонуємо шляхи уникнення негативних процесів при його функціонуванні.

 

Зміст практично-пошукових завдань з теми:

«Проблеми урбаністичних регіонів на прикладі м. Кривого Рогу»

для 1 кооперативної групи

Завдання 1. Проаналізуйте графіки ходу середніх липневих та січневих температур на території Криворіжжя протягом періоду 1959 -2010 рр. Опишіть сучасні тенденції коливання клімату своєї місцевості. Спрогнозуйте зміни та коливання клімату, що очікуються в межах території Криворіжжя у найближчі 100 років. Проілюструйте наслідки до яких призведуть такі коливання місцевого клімату.

Завдання 2. Хоча Дніпропетровська область має досить густу річкову мережу – її відносять до територій з низьким рівнем водозабезпеченості. Якими повинні бути заходи по раціональному використанню водних ресурсів Криворіжжя, зокрема?

 

для 2 кооперативної групи

Завдання 1. Однією з глобальних проблем сучасних полісів є стихійні смітники, якими стурбовані більшість держав світу, проілюструйте цю проблему тематичною мультимедійною презентацією. Як можуть змінитися природні умови нашого міста під впливом безконтрольного накопичання побутового сміття?

Завдання 2. „Людина не тільки змінює середовище існування, але при цьому змінюється й сама”. Доведіть це твердження на прикладі Криворіжжя.

 

для 3 кооперативної групи

Завдання 1. Розкрийте поняття «мікроклімату», «острова тепла» великого міста. На прикладі території Криворіжжя, доведіть, що в межах великих міст формується свій мікроклімат. Розкрийте причини формування міських «островів тепла».

Завдання 2. «В России нет дорог - только направления» - Наполеон. Доведіть це твердження на прикладі Криворіжжя, ваші погляди підтвердіть фотоматеріалами.

 

doc
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку